پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
در جشن عروسیتان سالم و پرانرژی باشید

در جشن عروسیتان سالم و پرانرژی باشید

توصیه هایی برای پیشگیری از بیمار شدن در آستانه‌ی جشن عروسی

برگزاری مراسم برای زوج جوانی که در آستانه‌ی آن هستند، همزمان مجموعه‌ای از سختی‌ها و شیرینی‌ها را به همراه دارد. شور و اشتیاق برای شروع زندگی مشترک و کنار یکدیگر بودن، می‌تواند باعث شود عروس و داماد تمام این مسیر را با ذوق و اشتیاق طی کنند و برای بهتر و زیباتر برگزار شدن آن تلاش و دوندگی داشته باشند، اما وضعیت جسمی افراد شوخی‌بردار نیست! اگر به فاکتورهایی که باعث ضعف و سپس مریضی یک فرد کاملاً سالم می‌شود نگاه کنیم، متوجه می‌شویم افراد در مسیری که طی می‌کنند تا به برگزاری مراسم و شروع زندگی مشترک برسند، با اغلب این موارد مواجه می‌شوند و هیچ دور از ذهن نیست که تمام اضطراب‌ها، بی‌خوابی‌ها و … دست‌به‌دست یکدیگر دهند و درست در شب مراسمی که شما و همسرتان برای برگزاری آن تلاش‌های بسیاری کرده‌اید، ضعف جسمانی کار دستتان بدهد و عروسی را با بیماری پشت سر بگذارید.

بنابراین کمی نگرانی برای این مسئله طبیعی است. نزدیک شدن به مراسم عروسی، به‌خودی‌خود استرس‌زاست و ترس از بیمار شدن پیش از مراسم، اضطراب آن را دوچندان می‌کند اما اگر راه‌های پیشگیری را تا حد امکان بدانید و آن‌ها را رعایت کنید، دیگر دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت.

در این مطلب ما تعدادی از راه‌های پیشگیری از بیمار شدن در آستانه‌ی مراسم عروسی را مرور کرده‌ایم تا بتوانید با رعایت آن‌ها شبی شاد و پرانرژی را پشت سر بگذارید:

  • به خوردوخوراک خود توجه کنید
  • آب بنوشید
  • خواب کافی داشته باشید
  • اضطراب خود را کنترل کنید
  • ورزش و نرمش روزانه را کنار نگذارید
  • سبک زندگی خود را به‌طور ناگهانی تغییر ندهید
  • از نزدیک شدن به افراد بیمار بپرهیزید

به خوردوخوراک خود توجه کنید

افراد معمولاً در شرایط استرس‌زا دو گونه رفتار می‌کنند. بعضی از آن‌ها دچار بی‌اشتهایی و بی‌میلی به غذا شده و با کم کردن وعده‌های غذایی و تأمین نکردن مواد موردنیاز بدن، علاوه بر لاغر و ضعیف شدن ظاهری و جسمی، به ضعف سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کنند و خود را کاملاً آماده‌ی ابتلا به بیماری می‌کنند.
برخی دیگر به اشتهای روانی دچار شده و بر اثر استرس و اضطراب، بیشتر از حالت عادی غذا می‌خورند. این افراد نیز علاوه بر خطر از دست دادن تناسب‌اندام، ممکن است به خوردن غذاهای ناسالم با ارزش غذایی پایین روی بیاورند و این مسئله خود می‌تواند باعث برهم خوردن سیستم طبیعی و سالم بدن شود.
بنابراین باید علاوه بر کنترل استرس، مراقب خوردوخوراک نیز باشیم و دقت کنیم که چه خوراکی‌هایی را به بدنمان می‌رسانیم. غذاهای سالم که ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن را تأمین کنند باید در برنامه‌ی غذایی ما به‌طور منظم وجود داشته باشند. داشتن انرژی کافی برای رسیدگی به مقدمات عروسی و انجام کارهای لازم، به‌خودی‌خود می‌تواند استرس را کاهش دهد. به همان میزان نیز خوراکی‌های ناسالم باید از برنامه‌ غذایی حذف شوند تا خطر ضعف در سیستم ایمنی، به پایین‌ترین حد خود برسد.

آب بنوشید

همین دو کلمه‌ی ساده، نکته‌ای است که رمز و راز بسیاری از بیماری‌ها و ضعف‌های جسمانی در آن نهفته شده است اما معمولاً توصیه‌های ساده، کمتر مورد توجه افراد قرار می‌گیرند.
تقریباً همه‌ی افراد با وجود اطلاع‌رسانی‌های مکرر و بودن در معرض توصیه‌های تغذیه‌ای از سوی تلویزیون، اینترنت و… به‌خوبی می‌دانند نوشیدن آب تا چه میزان بر حفظ سلامتی افراد تأثیر دارد.

 

به سادگی آب خوردن از سلامتی خود محافظت کنید!

 

اکثر خانم‌ها دغدغه‌ی داشتن پوستی شفاف و شاداب رادارند و آب نوشیدن زیاد، یکی از قدم‌های مؤثر در این مسیر است. چه چیزی بهتر از اینکه هم در راستای سلامتی بدن گام بردارید و هم به داشتن ظاهری زیباتر و پوستی شاداب‌تر نزدیک شوید؟
یکی دیگر از دلایلی که نوشیدن آب به میزان زیاد توصیه شده است، ویژگی‌های پیشگیرانه و درمانی آن است. هنگامی که ویروس یا عاملی بیماری‌زا از هر طریق به بدن شما وارد شود، به دلیل قرار داشتن در معرض فشار کارهای پیش از مراسم عروسی، اضطراب و… بسیار مستعد بیمار شدن هستید، اما زیاد آب نوشیدن باعث می‌شود آن عامل بیماری‌زا زودتر از بدن خارج شده و همین ویژگی پیشگیرانه گامی مهم در مسیر بیمار نشدن در شب عروسی، محسوب می‌شود.

چه نکاتی را هنگام انتخاب تالار باید مدنظر قرارداد؟

خواب کافی داشته باشید

در خصوص ضررهای نداشتن خواب کافی به میزان زیادی در دوران مدرسه شنیده‌ایم. خصوصاً زمانی که توصیه می‌کردند برای عملکرد بهتر ذهن و بدن، حتماً ساعات مشخصی را به استراحت اختصاص دهیم. شاید آن زمان، به آسیبی که کم خوابیدن به سیستم ایمنی بدن و زیبایی پوست و مو می‌رساند اهمیت کمتری می‌دادیم اما هر خانمی در زمان آماده شدن برای مراسم عروسی، آن دغدغه را دارد که نه‌تنها از کارهای آسیب‌زننده به زیبایی پرهیز کند، بلکه هر اقدامی که ممکن است به تقویت آن کمک کند را در برنامه‌ی خود قرار دهد.
در این زمینه کافی است هر بار که خواب کافی و استراحت طولانی انجام می‌دهید، پس از بیدار شدن به وضعیت پوست خود دقت کنید. تازگی، شفافیت و سلامت پوست در هنگامی که تازه از خواب برخاسته‌اید به‌خودی‌خود بیانگر تأثیر استراحت کافی بر وضعیت ظاهری و زیبایی شما خواهد بود. بنابراین هیچ‌چیز را به آن ترجیح ندهید. ممکن است سریال و فیلم‌های شبانه یا هر بهانه‌ی دیگری برای بیدار ماندن داشته باشید اما هیچ‌چیز نسبت به سلامت شما در اولویت نیست.
عدم استراحت کافی، علاوه بر تمام آسیب‌هایی که گفته شد، ضعف سیستم ایمنی بدن را در پی دارد. و این ضعف که ما را مستعد گرفتن بیماری‌های متعددی می‌کند، دقیقاً همان چیزی است که باید از رخ دادن آن پیشگیری کرد.
اگر به‌طورکلی نیز عادت به کم خوابیدن و بیدار ماندن تا نیمه‌شب دارید، تنها کافی است چند شب این عادت را به هم بزنید و در ساعت مشخصی به رختخواب بروید. بعد از چند شب، بدن به‌زودی به ساعت جدید خوابیدن و بیداری عادت خواهد کرد و دیگر از این بابت لازم نیست نگران باشید.

اضطراب خود را کنترل کنید

قرار داشتن در آستانه‌ی جشن عروسی، تمام دلایل لازم برای اضطراب را با خود به همراه دارد.
نگرانی در مورد کیفیت برگزاری جشن، درست پیش رفتن برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و هزاران مسئله‌ی دیگر ذهن شما را به خود مشغول می‌کند و در چنین شرایطی طبیعی است که استرس و اضطراب در اغلب اوقات ذهنتان را درگیر کند. از طرفی نمی‌توان بدون فکر و برنامه‌ریزی پیش رفت و به مسائل پیش رو بی‌اعتنا بود، از سوی دیگر نگرانی و اضطراب دشمن سلامت جسم و روح به شمار می‌رود.
بیماری گاهی تنها جسم را درگیر نمی‌کند. ممکن است شما در جشن عروسی و پیش از آن ازنظر جسمی شرایطی عادی و مطلوب داشته باشید اما درگیری‌ها و فشارهای ذهنی متعدد، باعث زود عصبی شدن و عدم توانایی در کنترل احساسات شود. می‌توان گفت این پیامدها نیز کمتر از بیمار شدن جسم، اهمیت ندارد. به همین دلیل باید برای کنترل آن به فکر راه‌حل بود چرا که نادیده گرفتن آن در عمل تأثیر مثبتی نخواهد داشت.

در جشن عروسیتان سالم و پرانرژی باشید

کلاس‌های یوگا و مدیتیشن از جمله راه‌هایی است که بسیار مفید و مؤثر واقع خواهد شد و از کاربردی‌ترین تکنیک‌های مقابله با استرس به شمار می‌رود.
اهمیت کنترل اضطراب و فشار ذهنی را زمانی متوجه می‌شوید که پس از مدتی با گود رفتن و تیره شدن ناحیه‌ی دور چشم مواجه شوید. این نشان‌دهنده‌ی اثر مستقیم استرس بر جسم، ذهن، اعصاب و حتی زیبایی ظاهری شما نیز هست. پس برای مقابله با آن به فکر راه‌های عملی مانند آنچه گفته شد باشید.

ورزش و نرمش روزانه را کنار نگذارید

در میان خانم‌ها دو دسته افراد وجود دارند که باید در خصوص وضعیت ورزش خود تجدیدنظر کنند. دسته‌ی اول کسانی که برای از دست دادن وزن و رسیدن به تناسب‌اندام، در حال افراط و بیش‌ازحد پرداختن به ورزش هستند. این افراد باید این را در نظر بگیرند که از دست دادن وزن به میزان زیاد در آستانه‌ی جشن عروسی، لزوماً اتفاق خوبی نیست و می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای بدن به همراه داشته باشد. به‌طورقطع در هر شرایطی، سلامتی بدن نسبت به تناسب‌اندام اهمیت بیشتری دارد، بنابراین بهتر است این افراد کمی در اولویت‌های خود تجدیدنظر کرده و این نکته را مدنظر قرار دهند که افراط و زیاده‌روی حتی در کارهای مفید مانند ورزش، اثرات منفی و مخرب با خود به همراه دارد.

جدیدترین مدل کارت دعوت عروسی برای عروس و دامادهای ایرانی

 

سختیگیری و وسواس نسبت به جشن عروسی و مسائل مرتبط به آن نباید باعث افراط و زیاده‌روی در مسئله‌ای شود.

 

دسته‌ی دوم خانم‌هایی که به‌طورکلی نسبت به ورزش بی‌اعتنا هستند و برای آن در برنامه روزانه خود جایی را قرار نداده‌اند. برخی تصور می‌کنند تنها پیامد مثبت ورزش کردن روزانه، رسیدن به تناسب‌اندام است. و اگر از این نظر در شرایط مطلوبی باشند و دغدغه‌ی تناسب‌اندام نداشته باشند، به ورزش نیازی نخواهند داشت. اما این تفکر کاملاً نادرست است. ورزش انرژی غیرقابل‌تصوری برای ذهن و جسم به همراه دارد. کافی است برای چند روز دقایقی محدود به انجام نرمش‌های سبک بپردازید و ببینید تا چه حد سبک شدن ذهن را در کنار شرایط مطلوب جسمی تجربه خواهید کرد.
بنابراین می‌توان گفت ورزش می‌تواند مانند تیغه‌ای دو لبه عمل کند و نباید نسبت به انجام آن دچار افراط و تفریط شد.

سبک زندگی خود را به‌طور ناگهانی تغییر ندهید

سبک زندگی شامل مجموعه خصوصیات و رفتارهایی است که ما در زمینه‌ی خوردوخوراک، استراحت، تفریحات، کار و دیگر ابعاد زندگی به‌طور معمول پیش می‌گیریم. تغییر ناگهانی در هر یک از این زمینه‌ها می‌تواند بدن را دچار شوک کند. به‌عنوان مثال، حذف کردن ناگهانی یک ماده غذایی که معمولاً در برنامه غذایی روزانه‌مان قرار داشته است، یا پرداختن به ورزش سنگین درحالی‌که پیش‌ازاین بدن خود را با ورزش‌های سبک آماده نکرده‌ایم از مصداق‌های تغییر ناگهانی سبک زندگی محسوب می‌شود.
این نکته را در نظر بگیریم که در هر شرایط و موقعیتی، تعادل و میانه‌روی نسبت به هر چیز دیگری در اولویت است.

از نزدیک شدن به افراد بیمار بپرهیزید

احتمالاً بدیهی‌ترین توصیه که البته کماکان توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می‌شود، پرهیز از دیدار افراد بیمار است. هرچند ممکن است فردی از عزیزان یا نزدیکان شما بیمار شده باشد و عیادت از او را وظیفه‌ی خود بدانید، اما در این موقعیت بهتر است سلامت خود را در اولویت قرار داده و این دیدار را به زمانی بعد از برگزاری جشن عروسی موکول کنید. اما خطر گرفتن بیماری تنها در هنگام عیادت از افراد بیمار وجود ندارد. نکات بهداشتی بسیاری هست که بهتر است آن‌ها را مدنظر قرار دهید تا دیگر بابت بیمار شدن نگرانی خاصی نداشته باشید. ازجمله اینکه هرگاه در مکان‌های عمومی یا وسایل نقلیه عمومی حضور داشتید، در اولین فرصت دست‌های خود را بشویید و پیش از آن از خوردن خوراکی که ممکن است آلودگی‌های دستانتان را به بدن منتقل کند به‌طور جدی بپرهیزید.

در جشن عروسیتان سالم و پرانرژی باشید

توصیه دیگری که کمتر جدی گرفته می‌شود، پرهیز از تماس دست‌ها با چشم است. متأسفانه این نکته که چشم‌ها نیز مانند بینی و دهان از مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری به بدن افراد هستند، هنوز از سمت بسیاری از افراد جدی گرفته نمی‌شود و همین بی‌احتیاطی منشأ انتقال بیماری‌های مسری است.
البته اگر همین نکات ریز را رعایت کنید می‌توانید اطمینان داشته باشید خطر بیمار شدن شما را تهدید نمی‌کند و با خیالی آسوده به سایر برنامه‌ریزی‌های خود برای جشن بپردازید.

نتیجه‌گیری:

پیش از مراسم عروسی، مراسمی که انتظار داریم همه‌چیز از سالن جشن و پذیرایی تا کیفیت کار عکاس و فیلم‌بردار، همه و همه بی‌نقص و کامل پیش برود، مجموعه‌ای از شرایط نامساعد و استرس‌زا وجود دارند که اگر به‌طور کامل آن را مدیریت نکنیم، ممکن است با یک بی‌احتیاطی ساده، دچاری بیماری شویم و شبی که مدت‌ها منتظرش بوده‌ایم و دیگر تکرار نخواهد شد را با ضعف و تب و بی‌حالی پشت سر بگذاریم. بنابراین بهتر است حتی ریزترین نکات مربوط به‌سلامت و بهداشت را جدی بگیریم و مدنظر قرار دهیم تا با کمترین نگرانی به استقبال جشن عروسی برویم.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *