چهارشنبه 8 فروردین 1403
آلبالو پلوی خوشمزه

فوت و فن‌های پخت یک آلبالوپلوی خوش مزه

آلبالو پلو و فوت و فن‌های پخت و تزیین آن

تابستان فصل میو‌ه‌های خوش طعمی است که رنگ و بوی عجیبی به این فصل می‌دهند. آلبالو میوه‌ای است که جان می‌دهد برای پختن انواع دسر و کیک و مربای آن که دیگر طعمی عجیب دارد؛ اما این میوه خوش طعم با رنگ قرمز شاداب، می‌تواند زینت بخش سفره‌های شما هم باشد.

طعم بی‌نظیر آلبالوپلو، چیزی نیست که بتوان به این راحتی از آن گذشت، پس اگر در فصل تابستان هستید با آلبالوی تازه این غذا را امتحان کنید و اگر در سایر فصول حتماً سری به فریزر خود بزنید و از ذخایر تابستان خود استفاده کنید و از طعم خوش این غذای فوق العاده لذت ببرید. در متن زیر قصد داریم به شما دستور تهیه آلبالوپلو مجلسی را به روش متفاوت بدهم.

طرز تهیه آلبالوپلوی با گوشت قلقلی

طرز تهیه آلبالوپلوی با گوشت قلقلی

مواد لازم برای تهیه آلبالوپلو با گوشت قلقلی

آلبالوی تازه یا فریزری یک کیلو، برنج پنج پیمانه، شکر یک کیلو، گوشت چرخ کرده چهار صد گرم، پیاز یک عدد، نمک و فلفل

خلال پسته، خلال بادام، پیاز داغ درصورت تمایل می‌توانید برای تزیین به مقدار دلخواه استفاده کنید.

آلبالو‌ها را شسته و چوب‌های آن را جدا می‌کنید، سپس در آبکشی بریزید تا کاملاً آب آن گرفته شود. بعد با دست یا دستگاه هسته‌گیر آلبالو هسته‌های آن را بگیرید، دقت کنید که شکل آلبالو به هم نخورد و هسته‌ای در آن‌ها نماند.

برای پخت آلبالوپلو بهتر است از آلبالوی تازه استفاده کنید، اما اگر فصل آلبالو نیست از آلبالوی فریزری یا مربای آلبالو نیز می‌توانید استفاده کنید.

آلبالوپلو یک غذای خوش‌طعم و خوش رنگ است که در فصل تابستان با آلبالوی تازه بسیار می‌چسبد.

هر مقدار که آلبالو استفاده می‌کنید به همان مقدار نیز شکر باید استفاده کنید. آلبالوی تازه را با شکر مخلوط کنید بهتر است بگذارید چند ساعت در یخچال بماند اما اگر فرصت ندارید می‌توانید همان موقع آن‌ها را روی شعله بگذارید تا کمی جوش بزند. نگذارید آلبالوها زیاد بپزد فقط چند قل که زد کافی است، بعد قابلمه را بگذارید کنار تا خنک شود. می‌توانید نصف لیوان آب و یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت نیز به آلبالوی خود اضافه کنید تا کمی حالت ژله‌ای بگیرد.

غذاهایی که باید در سفر به ترکیه بخورید!

برنج خود را از چند ساعت قبل با نمک خیس کنید. آب را در قابلمه ریخته و شعله را روشن کنید تا جوش بیاید.وقتی آب جوش آمد برنج را در آن بریزد و بگذارید جوش بزند. برای آلبالوپلو بهتر است که برنج را به اصطلاح زنده‌تر بردارید و نگذارید در حد آبکش برنج ساده بپزد.

برنج را آبکش کنید و کف قابلمه‌ای که قصد پخت آلبالوی پلو را دارید روغن بریزید. برای آلبالوپلو بهتر است که ته دیگ نان یا سیب زمینی استفاده کنید. نان‌های لواش را کف قابلمه بریزید و سپس لایه لایه برنج و آلبالو را در قابلمه بریزید. یک لایه برنج و یک لایه آلبالو بسته به این که آلبالوپلو را چه طور دوست دارید، خودتان مقدار آلبالوها را به دلخواه تعیین کنید و سپس بگذارید تا آلبالوپلوی شما دم بکشد. بهتر است مقداری از آلبالو را کنار بگذارید تا در آخر برای تزیین استفاده کنید. ده دقیقه قبل از این که پخت آن تمام شود باید آن لیوان از آب آلبالو را که مانده بود را روی برنج بریزید.

طرز تهیه گوشت قلقلی

برای تهیه گوشت قلقلی، ابتدا گوشت چرخ کرده را که به دمای محیط رسیده با یک پیاز متوسط که با دنده ریز رنده شده و آب آن گرفته شده است خوب مخلوط کنید. به مواد گوشت چرخ کرده به مقدار لازم نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید و مواد را بگذارید یک ساعت استراحت کند.

بعد از یک ساعت گوشت‌ها را به کف دست گرد کنید بهتر است کمی دستتان نمدارکنید تا مواد به دست شما نچسبد. بعد در تابه‌ای که روغن کف آن ریخته‌اید گوشت قلقلی‌ها را بچینید و با شعله متوسط بگذارید تا به آرامی بپزد. می‌توانید کمی زعفران و کمی آب آلبالو به گوشت چرخ کرده‌ها اضافه کنید تا خوش طعم شود.

حالا وقت آن است که آلبالوپلوی خود را در ظرف بریزید و با گوشت قلقلی تزیین کنید. می‌توانید بخشی از برنج را زعفرانی و بخشی از برنج را با شربت آلبالو قرمز کنید و روی دیس آلبالو پلوی خود را با آن‌ها تزیین کنید. در این مرحله برای تزیین از پیاز داغ و خلال بادام و خلال پسته هم می‌توانید استفاده کنید.

غذاهایی که باید در سفر به ترکیه بخورید!

 

روش دیگری برای پختن آلبالوپلوی مجلسی با گوشت قلقلی

دم کردن برنج آلبالوپلو وجود دارد که آلبالوپلوی شما را مجلسی‌تر می‌کند. وقتی برنج به مرحله آبکش رسید آن را سه بخش کنید و یک بخش را با شیره آلبالو و بخش دیگر را با زعفران رنگی کنید و بخش سوم را بگذارید ساده بماند. بعد که نان‌ها را کف قابلمه بچینید از هر برنج یک لایه بریزید و آلبالو و گوشت قلقلی را در بین آن‌ها بریزید و در آخر روی برنج خلال پسته و خلال بادام را اضافه کنید.

طرز تهیه آلبالوپلو با مرغ

برای تهیه آلبالوپلو با مرغ می‌‌توانید از ران مرغ یا سینه آن بسته به سلیقه و ذائقه خود استفاده کنید.

طرز تهیه آلبالوپلو با مرغ

اگر تصمیم دارید را ن مرغ را بپزید، ابتدا آن‌‌ّ‌ها را در نمک و زردچوبه و فلفل طعم‌دار کنید و بگذارید طعم‌دار شود. سپس ران‌ها را در روغن داغ سرخ کنید و با کمی آب بگذارید بپزد. زعفران و یک حبه سیر هم به آب آن می‌توانید اضافه کنید. وقتی ران‌های مرغ پخت می‌توانید آن‌ها را پس از پختن آلبالوپلو به غذا اضافه کنید و یا لا به لای برنج موقع دم گذاشتن به آن اضافه کنید.

برای پخت سینه مرغ می‌توانید آن‌ها را طعم دار کنید و سپس به شکل مربع یا به صورت حلزونی در سیخ‌های چوبی بپزید و بعد به آلبالوپلو اضافه کنید.در نهایت مانند روش قبل می‌توانید از خلال پسته و خلال بادام و پیاز داغ برای تزیین آلبالو پلو استفاده کنید.اگر دوست دارید آلبالوپلوی خود را با مرغ بپزید می‌توانید قطعات مختلف مرغ خود را بپزید و لا به لای آلبالوپلو بدهید.

در متن بالا هر آنچه در مورد پخت آلبالو پلو لازم است را توضیح دادیم و امیدواریم بتوانید یک آلبالوپلوی خوش مزه و مجلسی بپزید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *