پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
مشورت هوشمندانه یعنی صرفه جویی و هزینه کمتر

مشورت هوشمندانه یعنی صرفه جویی و هزینه کمتر

توصیه هایی از افراد باتجربه در خصوص برگزاری مراسم عروسی به بهینه‌ترین شکل ممکن

راهنمایی گرفتن و مشورت پیش از انجام کارهایی که زمان و هزینه‌ی زیادی را باید به آن‌ها اختصاص دهیم، نه تنها کارآمد و مفید است بلکه می‌توان گفت از ضروریات محسوب می‌شود.
در برخی کشورهای پیشرفته افراد می توانند شخصی را به عنوان «برنامه‌ریز جشن عروسی» در نظر بگیرند. این شخص به عنوان یک مشاور مجرب که با انواع مسائل مربوط به جشن عروسی آشناست، اختیار کارها را به دست گرفته و یا عروس و داماد را برای بهینه‌ترین استفاده از زمان و بودجه‌شان، راهنمایی می‌کند. اما این کار در کشور ما آنچنان رایج نیست و معمولاً تمام کارها و مقدمات توسط عروس و داماد و خانواده هایشان انجام می‌شود. در این مواقع بهترین کار، گرفتن مشورت از افرادی است که تجربه‌های مفید و ارزشمندی در این زمینه دارند.
این برنامه‌ریزان که معمولاً در سابقه‌ی کاری خود، تجربه‌ی مشاوره به زوج‌های زیادی را داشته‌اند، به اقتضای شغل و حرفه‌شان، با انواع مشکلاتی که ممکن است در مسیر برگزاری مراسم عروسی پیش بیاید آشنایی دارند. بنابراین تک تک جملات آنان می‌تواند توصیه‌ای ارزشمند برای کمک به برگزاری هرچه بهتر مراسم جشن عروسی شما باشد. ‌در این مطلب مجموعه‌ای از توصیه‌های برنامه‌ریزهای جشن عروسی که تجربه‌ قابل توجهی دارند را در خصوص موضوعات مختلف مربوط به جشن عروسی برای شما گردآوری کرده‌ایم.

  • مدیریت هزینه‌ها
  • برنامه ریزی جشن
  • خرید کارت عروسی
  • کیک عروسی
  • گل و دسته گل
  • مکان جشن
  • اتفاقات غیرمنتظره

 

مدیریت هزینه‌ها

«در ابتدا لیست مهمانان خود را تنها به نزدیکانی و دوستانی که حضورشان واقعا برایتان اهمیت دارد اختصاص دهید. واقعیت این است که لیست مهمانان بهرحال دچار تغییراتی خواهد شد و تعداد افراد آن افزایش خواهد یافت اما بهتر است تا حد ممکن این کار را با دقت و وسواس انجام دهید. تعداد زیاد مهمانان به راحتی مدیریت هزینه‌ها را برای شما دشوار می‌کند. چرا که هرچه تعداد مهمانان را افزایش دهید، به همان نسبت هزینه‌های ورودی سالن، پذیرایی و… نیز افزایش می‌یابد.»

«اینکه مراسم عروسی را در زمان‌هایی برگزار کنید که فصل اوج آن نیست و عروسی‌های کمتری برگزاری می‌شود، ایرادی ندارد. همچنین از صحبت درباره تخفیف ترس یا خجالتی به خود راه ندهید. حتماً در خصوص تخفیف‌ها با مدیر سالن صحبت کنید و شرایط گرفتن تخفیف را بپرسید. این را به خاطر داشته باشید که تخفیف چیزی است که تا نخواهید به شما نخواهند داد.»

 

داشتن مهمانان زیاد بسیار بیشتر از آنچه فکر کنید مدیریت هزینه‌ها را از دست شما خارج می‌کند. پس به جای دعوت کردن تعداد زیادی مهمان کسانی را به جشن عروسی خود دعوت کنید که آن‌ها را واقعاً دوست دارید و حضورشان در مراسم عروسیتان شما و آن‌ها را عمیقاً خوشحال می‌کند.

برنامه ریزی جشن

به تدارکات مراسم عروسی فکر کنید. خصوصاً اینکه مهمانانتان از لحظه‌ی ورود به محوطه‌ی سالن یا باغ تا هنگام نشستن پشت میزشان، لحظات خود را چطور سپری خواهند کرد؟ هنگامی که شما از دید یک مهمان به فضا و اتفاقات نگاه کنید، تمام جزئیات و انتخاب‌هایی که برای مراسمتان در نظر می‌گیرید، برای مهمانان به یاد ماندنی خواهد شد.
رسم و رسومات غیرضروری را که انجام آن‌ها نه از نظر خودتان و نه همسرتان لازم نیست، نادیده بگیرید و بگذارید جشن عروسی شما به جای داشتن کلیشه‌های معمول، نقاط تمایزی که خودتان مد نظر دارید داشته باشد. شک نکنید که از انجام این کار هیچگاه پشیمان نخواهید شد.
برروی لیست مهمانان تمرکز کنید آن را به طور کامل بنویسید، با رعایت تمام نکات. اما هنگامی که نوشتن لیست تمام شد، دیگر آن را کنار بگذارید و مهمان دیگری اضافه نکنید. این مسئله که بعد از پایان نوشتن لیست مهمانان، بخواهید دوباره افراد جدیدی را به آن اضافه کنید، رفتاری بی‌برنامه و استرس زاست چراکه بدون شک باید دوباره برای هزینه‌های خود برنامه ریزی کنید.
پیش از برگزاری از اینکه کدام مهمانان دعوتتان را پذیرفته و به جشن عروسی می‌آیند و کدامیک نمی‌توانند حضور پیدا کنند، آگاهی پیدا کنید. چیزی را از طرف خودتان پیش‌بینی نکنید. بسیاری از مهمانان لزومی نمی‌بینند که تا پیش از برگزاری شما را در جریان قرار بدهند چرا که از برنامه‌ریزی شما اطلاع ندارند. بنابراین خودتان باید به نحوی از حضور یا عدم حضور مهمانان مطلع شوید.
آنچه که به خوبی آغاز می‌شود، باید به خوبی هم پایان پذیرد. هیچگاه فراموش نکنید پس از اتمام مراسم عروسی چه مسئولیت‌هایی دارید. بعد از مراسم به کجا می‌روید و برنامه‌ی پس از مراسم عروسی چطور باید هماهنگ شود. اگر قرار است به ماه عسل بروید آیا هماهنگی تمام برنامه‌های پیش از رفتن را انجام داده‌اید؟ کارهای پایان جشن و پس از آن، به هیچ عنوان اهمیت کمتری نسبت به باقی مسائل ندارند.

جواهرات عروس

خرید کارت عروسی

مشورت هوشمندانه یعنی صرفه جویی و هزینه کمتر

تعداد مهمانان را دقیقا مطابق با تعدادی که در لیست می‌بینید، درنظر نگیرید. تعداد مشتریانی که دقیقا به همان تعداد مهمان کارت سفارش داده‌اند و بعد از آن مجبور شده‌اند دوباره تعدادی کارت سفارش بدهند قابل شمارش نیست. چرا که معمولا در ابتدا افراد سعی می‌کنند لیست مهمانان را بسیار محدود و کم بنویسند، اما همیشه تعدادی مهمان جدید پیدا می‌شود که بخواهند به لیست اضافه شوند و در این صورت، سفارش دادن تعدادی کارت جدید، می تواند از نظر هزینه، برابر با هزینه‌ی کل کارتهایی باشد که در ابتدای کار سفارش داده‌اید.

باز هم موکدا می گوییم تعداد مهمان‌ها و به خصوص آن‌هایی که از آمدنشان مطمئن هستید را چک کنید و سپس تعداد کارت‌های عروسی را سفارش دهید. اگر هم برای مراسم عقد، کارت جداگانه در نظرگرفته‌اید بهتر است آن را به همراه کارت های عروسی چاپ کنید تا برایتان به صرفه‌تر باشد.

کیک عروسی

به طعم کیک نیز به اندازه‌ی ظاهر آن اهمیت بدهید. توصیه‌ی ما این است که حتی اگر خودتان در تشخیص عطر و طعم کیک‌ها حرفه‌ای نیستید، یک فرد حرفه‌ای را همراه خود ببرید. نگران طرح و ظاهر آن نباشید. بعد از اینکه طعم و اسانس کیک خود را تعیین کردید، طرح آن نیز بلافاصله در ذهنتان شکل می‌گیرد.
اعتماد به نفس داشته باشید و سوالات خود را قوی و با اعتماد به نقس بپرسید. اینکه تا پیش از این تجربه‌ی سفارش کیک را نداشته‌اید، هیچ دلیلی برای خجالت یا ترس نیست. این یک اتفاق عادی است که ممکن است پیش از این تجربه‌ی سفارش کیک را داشته باشید یا خیر.
اطمینان حاصل کنید که طعم کیک را نیز به اندازه‌ی شکل ظاهری آن دوست خواهید داشت. قطعا این نکته‌ای است که مهمانان به آن توجه زیادی نشان می‌دهند. به هرحال کیک آخرین بخش از پذیرایی است و معمولا مهمانان طعم آخرین چیزی که خورده‌اند به یادشان خواهد ماند.

مشورت هوشمندانه یعنی صرفه جویی و هزینه کمتر

اگر جشن عروسی شما در فصل‌های گرم سال برگزار می‌شود، از خریدن کیک‌هایی که نسبت به گرما حساس‌تر هستند و ممکن است بر اثر گرما شکل ظاهری آن‌ها به هم بریزد، اجتناب کنید.

گل و دسته گل

در انتخاب گل تنها علاوه بر اینکه به انتخاب گل‌هایی می‌پردازید که به آسانی در دسترس هستند و کمیاب نیستند، به این نکته نیز توجه کنید که بهتر است نوع گل را با توجه به وضعیت آب و هوا انتخاب کنید تا گل‌ها بیشترین زمان ممکن را سالم بمانند.
بسیاری از عکاسان علاقه دارند گل‌های بیشتری برای بعضی عکس‌ها داشته باشند تا به ثبت جزئیات بیشتری بپردازند و یا از آن‌ها برای تصویر روی کارت دعوت عروسی استفاده کنند. بنابراین از گلفروش بخواهید چند گل ویژه اضافه‌تر از آنچه خودش در نظر گرفته است، برایتان قرار دهد.
اگر می‌خواهید برای دسته گل عروسی از گل‌های مصنوعی استفاده کنید، اصلا به دنبال انتخاب رنگ‌های غیرمتعارف برای دسته گل نباشید. به خصوص رنگ‌های تند یا مشکی. اگرچه این رنگ‌ها برای لباس ساقدوش‌ها ممکن است بسیار مناسب و هماهنگ باشد، اما برای گل مصنوعی اصلا دلپذیر به نظر نمی‌رسند. رنگ‌هایی را بیابید که به رنگ‌های طبیعی نزدیکتر باشند. با این کار، حتی در ۱۰-۲۰ سال آینده، هربار جشن عروسی خود را یادآوری می‌کنید و به دسته گل نگاه می‌کنید، اینطور به نظر می‌آید که یک جشن جاودانه و همیشگی داشته‌اید.

راهکارهایی برای انتخاب بهترین حلقه‌ی ازدواج

مشورت هوشمندانه یعنی صرفه جویی و هزینه کمتر

مکان جشن

حتما و حتما علاوه بر تقویم مناسبت‌ها، تقویم برگزاری رویدادهای شهری را نیز چک کنید. این چک کردن کاری بسیار هوشمندانه است چرا که من زوج‌های بسیاری را دیده‌ام که پس از تعیین مکان سالن عروسی و انجام کارهای لازم، متوجه شده‌اند قرار است در آن تاریخ یک فستیوال یا نمایش خیابانی در همان مکان برگزار شود. چنین اتفاقاتی علاوه بر شلوغی عادی خیابان که معمولا در اطراف سالن‌ها وجود دارد، ترافیک مضاعفی را باعث می‌شود و این مسئله برای مهمانان خوشایند نیست.
سعی کنید تا حد ممکن بررسی‌ها را آنلاین انجام دهید. بسیاری از سالن.ها و باغ‌ها را می‌توان با مراجعه به سایت آن‌ها مشاهده کرد و هزینه‌ای که برای مراجعه‌ی حضوری و رفت و آمد ذخیره می‌شود را برای کار مفید دیگری صرف کرد.
به دنبال سالن‌هایی باشید که برای گرما، سرما و تهویه مطبوع فضا، تجهیزات لازم را داشته باشند. یکی از نکاتی که معمولا عروس و داماد در پسندیدن تالار کمتر به آن توجه می‌کنند بهداشت و ظاهر سرویس‌های بهداشتی است. تمام این جزئیات را در نظر بگیرید تا مکانی که برای برگزاری جشن عروسی خود انتخاب می‌کنید، برای مهمانان راحت و دلپذیر باشد و بتوانند در مدت کوتاهی به خوبی با فضا ارتباط برقرار کنند.

 

میهمانان شما قرار است تنها حداکثر سه تا چهار ساعت در سالن عروسی باشند پس سعی کنید فضایی را انتخاب کنید که بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.

 

دقت کنید که تالار در فاکتور هزینه‌ها، چه مواردی را لحاظ کرده است. تالارها معمولا همه وسایل و تجهیزات لازم برای پذیرایی و برگزاری جشن را دارند اما ممکن است برای برخی از آن‌ها هزینه‌ی جداگانه‌ای در نظر گرفته باشند و در فاکتور اولیه‌ی شما آن خدمت‌ها را ننوشته باشند. پیش از اینکه دیر متوجه شوید و مجبور شوید به طور ناگهانی از جای دیگری سفارش ظرف و ظروف و… بدهید، تمامی موارد را در فاکتور چک کنید.

اتفاقات غیرمنتظره

اطمینان حاصل کنید که حلقه‌تان را به همراه دارید! هیچکس از یک حلقه گمشده دل خوشی ندارد! این یک اتفاق غیرمنتظره و کمی تلخ است.
یکی از عکاسان حرفه‌ای مراسم عروسی در خاطره ای تعریف می‌کرد که : “یکی از مشتریان من، هردو عکاس عروسی‌اش در هتل به سمت سالن حرکت می‌کردند که وارد آسانسور شدند، اما در میانه‌ی راه آسانسور برای چندین ساعت دچار مشکل شد و در حال تعمیر بود. عروس و داماد نیز ناچار شدند در آن چند ساعت به دنبال عکاس دیگری بگردند که البته همه می‌دانیم کارهای عجله‌ای هیچگاه کیفیتی که باید و شاید را نخواهند داشت” . این مثال‌های ساده نشان می‌دهد که برای داشتن یک مراسم عالی نمی‌توان یقین داشت که بر همه مسائل تسلط دارید و هیچ اتفاقی خارج از برنامه رخ نمی‌دهد. بهترین کار این است که برای چنین رویدادهایی آماده باشید، روش‌های جایگزین انتخاب کنید و کنترل اعصاب و آرامش خود را از دست ندهید.

مراسم عروسی به خودی خود مراسمی هزینه بردار است که اگر بخواهیم به جزئیات آن توجه کنیم و کیفیت را در همه ابعاد داشته باشیم، هزینه‌هایش بالاتر هم می‌رود. چه بهتر که تا حد امکان به دنبال راه هایی برای پایین آوردن هزینه‌ها باشیم و هیچ راهی به اندازه‌ی مشورت و شنیدن توصیه از کسانی که در این مسیر تجربه دارند ارزشمند و مفید نخواهد بود. درواقع هر توصیه‌ای می‌تواند تا حدی از اسراف و هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کند پس بهتر است به این نکات بیشتر از هرچیز دیگری در هنگام انجام مقدمات برگزاری مراسم عروسی دقت و توجه کنیم.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *