جمعه 10 فروردین 1403
سوغات اصفهان، ره آورد نصف جهان

سوغات اصفهان، ره آورد نصف جهان

سوغات اصفهان، ره آورد نصف جهان

اصفهان دیاری پهناور در در مرکز ایران و سومین شهر پرجمعیت کشورمان است.

این شهر در دوران پادشاهان مختلف دو بار پایتخت ایران شده است و رونق فراوانی گرفته است.

اصفهان هنوز هم علی رغم اینکه پایتخت ایران نیست، رونق خود را حفظ نموده است.

بسیاری از افرادی که قصد مسافرت دارند این شهر زیبا را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند و از دیدن بناها و آثار طبیعی و باستانی ان لذت می برند. ولی قسمت مهم این سفر گشت و گذار در بازارچه های شهر و خریدن سوغات و کادو برای نزدیکان و عزیزان است تا یک انرژی مثبت از این سفر را به آن ها هدیه کنیم و ان ها برای مسافرت به این شهر تشویق شوند.

سوغاتی های شهر اصفهان به دو دسته تقسیم می شوند

1) سوغاتی های خوشمزه و خوردنی: گز، پولکی، برشتوک، شیرینی برنجی، شیرینی کرکی، جوز قندی، گلاب، عسل، نبات، سوهان عسلی، محصولات کشاورزی (انار، الگ (نوعی میوه از خانواده هلو)، گردو، گلابی

2) سوغاتی های چشم نواز: صنایع دستی از جمله فیروز کوبی، مینا کاری، قلم زنی، خاتم کاری، مینیاتور، پارچه های قلم کار، پارچه های زرباف، آثار خوشنویسی، منبت کاری، گچبری، گره چینی، کاشی سازی، مشبک، قلاب دوزی، سکمه، ملیله دوزی، مسگری، نقاشی باستانی، معرق کاری، صحافی، سفال گری، قالی بافی

گز

وقتی نام سوغات اصفهان به میان می اید همه ناخوداگاه یاد گزهای خوشمزه این شهر می افتند.

تولید گز در این شهر پیشینه ای دیرینه دارد به طوری که به زمان صفویان می رسد.

ماده اصلی در تولید گز، عصاره درختچه انگبین است.

این درختچه در استان چهارمحال و بختیاری می روید.

عصاره مورد استفاده نیز از تغذیه یک حشره شبیه به زنبور بر روی ساقه ها و تنه این درختچه ها به وجود می آید.

البته بر اساس تحقیقات جنگلداری نسل این حشره ها رو به انقراض است به گونه ای که اگر اقداماتی برای جلوگیری از این انقراض به وجود نیاید، شاید دیگر فرزندان ما نتوانند طعم زیبای گز را بچشند.

امروزه برای تهیه گز از موادی مانند گلوکز، گلاب، شکر، سفیده تخم مرغ، انواع مغزها مانند پسته و بادام و خلال بیدمشک وترنجبین (به جای عصاره انگبین)، شیر خشک و عسل استفاده می شود.

گزها انواع مختلفی دارند که بسته به سلیقه گردشگران و همشهریان تولید می شود. در این قسمت به تعدادی از ان ها اشاره می کنیم:

بهترین غذاهای خیابانی ایتالیا

1) گز لقمه ای

2) گز اردی

3) گز سکه ای

4) گز برشی

5) گز با لایه شکلاتی

6) گز انگشت پیچ

نوع بسته بندی گز ها نیز متفاوت است. بعضی از گز ها در بسته هایی داخل پوشش مجاز خوراکی و با علامت استاندارد تهیه می گردند و بعضی دیگر در بستری از ارد تهیه می شوند.

پولکی

این نوع شیرینی از خانواده آب نبات ها است که یک لایه ظریفی از شیره نبات با مخلوطی از سرکه و طعم های خاص مانند زعفران، لیمو عمانی، کنجد، نارگیل، زنجبیل و نعنا است و به دلیل نازکی که دارد به ان پولکی می گویند. پولکی به دلیل قند کمی که دارد کنار چای مصرف می شود.

نبات

برای تهیه نبات یک محلول اشباع از شکر را درست کرده و نخی را به دورن محلول آویزان می کنند که بعد از سرد شدن محلول، روی نخ بلورهای نبات تشکیل می شود. برای طعم دهی به نبات ها از دارچین، نعنا، زعفران، زیره، آویشن و لیمو نیز استفاده می کنند.

عسل

عسل های بسیار با کیفیتی در این شهر تولید می شود که در کمتر جایی می توان نظیر ان را یافت. گونه های متنوع ان شامل عسل زول، عسل گون زرد و عسل قنقال است.

سوهان

عسل، کره، شکر، آب، زعفران دم کرده، خلال بادام و پسته مواد اولیه برای تهیه یک شیرینی بسیار خوشمزه به نام سوهان هستند. این شیرینی در شکل های متفاوتی به بازار ارائه می شوند مثل ورقه ای، دایره ای و ….

برشتوک

برشتوک نیز از شیرینی های خوشمزه این دیار است که به دلیل اردی که در ان به کار می رود این اسم را به خود گرفته است در تهیه این شیرینی خوشمزه از ارد برشتوک گندم یا نخودچی، هل، شکر، پودر قند استفاده می شود. این شیرینی را به صورت لوزی برش داده و بسته بندی می کنند. در این شیرینی چون از تخم مرغ استفاده نمی شود بسیار سبک است.

جوز قندی

جوز قندی یک شیرینی محلی است که از الگ (نوعی هلوی محلی) تهیه می شود. در شهر های دیگر جوز فندی را از انگور، انجیر و گلابی نیز درست می کنند. برای تهیه این شیرینی خوشمزه ابتدا پوست الگ گرفته می شود سپس هسته ان را در اورده و داخل ان را با مخلوط مغز پودر شده می ریزند و سپس ان را خشک می کنند.

هواپیمایی وارش ایرلاینی از استان مازندران

شیرینی برنجی

یکی از شیرینی ها خوشمزخ اصفهان که از ارد برنج، شکر، گلاب، تخم مرغ، زعفران و شکر ساییده تهیه می شود.

شیرینی کرکی

یکی از شیرینی ها مخصوص اصفهان که با طعمی بی نظیر هواداران فراوانی دارد. ارد، زعفران، ارد جوانه گندم، شکر ساییده شده، هل و روغن مواد تشکیل دهنده این شیرینی خوشمزه هستند.

آثار هنری و صنایع دستی اصفهان

تولید صنایع دستی مانند کاشی سازی، منبت کاری، معرق کاری، قلم زنی و خوشنویسی و بسیار از هنر های دیگر یکی از جنبه های زیبایی ویترین خانه ها و نیز یکی از شغل های مردم این شهر هستند. از انواع هنرهای اصفهان در زیباسازی مغازه ها، منازل، مدارس و میدان ها و مساجد استفاده می شود.

فیروزه کوبی

فیروزه کوبی یکی از پررونق ترین هنرهای اصفهان است که در ان سطح ظروف مسی، برنجی، نقره و یا برنز با فیروزه هایی که به صورت موزاییک کنار هم چیده شده اند تزئین می شود و اثر بسیار زیبایی را به وجود می اورد.

قلم زنی

یکی از هنرهای برجسته اصفهان است که با روش های حکاکی، مشبک، برجسته کاری بر روی اشیا مختلف مانند گلدان، وسایل تزئینی، سماور و بشقاب نقش های زیبایی به وجو می اید که هر بیننده ای را مسحور خود می کنند.

میناکاری

میناکاری هنر تلفیق رنگ های زیبا با بدنه بی روح سفال و چینی و فلزات گرانبها مانند طلا، برنج و مس و برنز است که رونق فراوانی دارد.

خاتم کاری

خاتم کاری هنر چیدن چوب های سه پهلو و دو پهلو در کنار هم بر روی یک وسیله مانند جعبه و یا هر وسیله دیگری است. در این هنر از استخوان شتر و اسب، فلزات طلا و نقره و برنج، چوب های آبنوس و عناب و نارنج استفاده فراوان می شود.

قلم کاری پارچه

این هنر را می توان چاپ ماهرانه روی پارچه نامید. در این هنر، از قالب های اماده چوبی که رنگ شده اند روی پارچه هایی مانند کتان و کرباس طرح های بسیار زیبایی نقش می زنند.

مریم نریمانی بناب

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *