پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
حسین ثابت ، مرد فاتح رویاهای جوانی‌

حسین ثابت ، مرد فاتح رویاهای جوانی‌

حسین ثابت ، مرد فاتح رویاهای جوانی‌

کمتر کسی هست که در صنعت هتل داری فعال باشد و حسین ثابت را نشناسد.

تاجر و هتلدار موفقی که در شهر مشهد به دنیا آمده، در آلمان مهندسی خوانده و بیشتر عمرش را هم همان‌جا سپری کرده است.

مالک شرکت عظیم تجارت بین‌المللی ثابت، مردی است که رویای بیست‌ویک سالگی‌اش را فراموش نکرد و عاقبت آن را به واقعیتی پرهیبت تبدیل کرد.

زندگی حسین ثابت

حسین ثابت در سال ۱۳۱۳ به دنیا آمده است و در بیست‌ویک‌سالگی کشور را برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی برق وداع گفته است.

پس از اتمام تحصیلاتش کار تدریس در مدارس را پیشه کرده ولی به گفته‌ی خودش یک اتفاق سرنوشتش را تغییر داده و او را تبدیل به کسی کرده که خودش می‌خواهد.

پس از فارغ‌التحصیلی گذارش به ‌جزایر قناری اسپانیا افتاده و همین بوده که او را از مهندسی و تدریس به فعالیت در حوزه‌ی گردشگری کشانده است و درنهایت با تلاش مستمر و جلب اعتماد طی سالیان متوالی توانسته است به چهره‌ای موفق در صنعت هتل داری تبدیل شود.

از جزایر قناری تا جزیره‌ی کیش

ثابت صاحب چندین هتل در جزایر قناری است و شهرت خوبی درزمینه‌ی هتل داری در سطح جهانی برهم زده.

مدت‌ها بر روی هتل‌های خود در اروپا متمرکز بوده تا اینکه سفیر ایران به دیدارش می‌رود و او را برای سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب می‌کند.

در همان بحبوحه بوده که ثابت خواب مادرش را دیده و این الهام او را مصمم‌تر کرده تا پس از بیست سال به ایران بازگردد و تجاربی را که کسب کرده در وطن خود پیاده‌سازی کند.

با ورود به ایران به‌سرعت پتانسیل‌های گردشگری ایران را تشخیص داده و به گفته‌ی خودش آنچه برایش در ابتدای بازگشت عجیب بوده است این بوده که متوجه شده است ایران به لحاظ قابلیت‌های توریسم در رده‌ی ده کشور اول دنیا قرار دارد، ولی ازنظر استفاده از این قابلیت‌ها، در ردیف ده کشور آخر دنیا قرار داشته.

آن روزها کیش جزیره‌ای پررونق نبوده و باوجود زیبایی‌های طبیعی و منحصربه‌فردش، کمتر کسی بوده که این جزیره‌ی زیبای مرجانی را می‌شناخته است.

ثابت با استفاده از تجاربی که در آبادانی جزیره‌های متروکه‌ی قناری داشته به کمک مسئولین رفته و کار سرمایه‌گذاری در این جزیره را با احداث هتل داریوش آغاز کرده است.

هتل داریوش

ثابت بیست و یک ساله بود که عاشق عظمت تخت جمشید شد و همان موقع تصمیم گرفت که روزی برای خودش تخت جمشیدی بسازه.

بعدها که دست تقدیر او را وارد صنعت هتلداری کرد، تخت جمشیدش را در غالب هتل داریوش کیش ساخت.

هتل داریوش به جرات یکی از مجهزترین و زیباترین هتل‌های کشوره.

هتلی که ساختنش جز با عشق و شور ممکن نبود. به قول خود ثابت، «عشق ناممکن را ممکن می‌کند.»

آداب عجیب غذا خوردن در کشورهای مختلف

هتل داریوش ترکیبی از قدرت و اصالت کهن است.

مصنوعات و مجسمه‌هایی از شیر دال و سایر موجودات افسانه‌ای را در هر گوشه از این کاخ بی‌همتا می‌توان یافت.

گل‌های نیلوفر آبی که نماد زندگی و پایداری هستند بر روی کف ، در گوشه‌کنار باغ‌ و بر روی اسباب و درهای این بنا حکاکی شده‌اند و طرح ورودی هتل نیز از دروازه‌ی ملل پرسپولیس الهام گرفته شده است.

در دو طرف این ورودی مجسمه دو سرباز به همراه مجسمه‌هایی از موجودات خیالی با بدن شیر، بال‌های عقاب، پاهای گاومیش و سر انسان قرار دارد.

مهمانان این هتل همیشه به حسین ثابت لطف و علاقه داشتند.

دفترچه‌های یادبود هتل کوروش پر شده از پیغام‌هایی که حاکی از احترام و علاقه‌ی مردم حسین ثابت است.

حسین ثابت برای مدتی آرزوی خریدن تمام هتل‌های کیش را در سر داشت اما به‌جز چند هتل نتوانست هتل‌های دیگر را به علت راضی نشدن صاحبانشان بخرد.

چند سال پیش ثابت تمامی هتل‌هایش را در کیش فروخت و به اروپا بازگشت، هرچند که هنوز هم بخشی از سهام مجموعه هتل‌های لاله را در اختیار دارد.

قصه‌ی بی‌پایان هتل کوروش

هتل کورش کیش یکی از پروژه‌های ثابت بود که ناتمام ماند.

کلنگ ساخت این هتل هفت ستاره که قرار بود با انرژی خورشیدی کار کند حدود هفت سال پیش به زمین خورد ولی ساخت این هتل در سال هشتاد و نه متوقف شد و به‌این‌ترتیب پروژه‌ی ساخت اولین هتل سبز ایران نیمه‌کاره رها شد.

دلفیناریوم کیش

ثابت همچنین دلفیناریوم کیش را که اولین دلفیناریوم خاورمیانه است را ایجاد کرد.

یک آکواریوم، مجموعه‌ای از پرندگان و گیاهان نایاب دنیا و کلکسیونی از پروانه‌های مختلف نیز از باقی جزئیات جذابی هستند که توسط حسین ثابت به این جزیره‌ی زیبا اضافه‌شده‌.

ثابت می‌گوید که برای نمایش پرندگان مختلف بزرگ‌ترین قفس دنیا را مطابق با محیط‌زیست طبیعی زندگی‌شان ساخته است.

این کار باعث شده دمای جزیره‌ٔ کیش دو الی سه درجه کاهش یابد.

کلکسیون پروانه‌ها که شامل گونه‌های منقرض‌شده‌ای نیز هست.

باقیمت گزافی تهیه شده.

هزینه‌هایی که توجیه اقتصادی چندانی برای حسین ثابت نداشته.

چیزی در حدود بیست پستاندار دریایی ازجمله دلفین، شیر دریایی، گربه دریایی، گراز دریایی و پنگوئن در این مجموعه نگه‌داری می‌شوند و حیواناتی دیگر مانند انواع پلیکان، طوطى ماکائو، انواع لک‌لک، توکان، توراکو، پنگوئن و انواع جانوران نادرى مثل کروکودیل نیز در پارک دلفین‌های کیش وجود دارند.

دراین‌بین دلفین‌های مجموعه تبدیل به عزیزان این جزیره شده‌اند.

در ابتدا این مجموعه بیست و دو مربی خارجی برای دلفین‌ها داشته است ولی ثابت با ایجاد امکان آموزش برای جوانان ایرانی زمینه‌ای را برای اشتغال چندین مربی ایرانی را نیز فراهم آورد وهم اکنون تقریباً تمام این مربیان ایرانی هستند.

عادات غذا خوردن در ٦ کشور معروف دنیا

از طرفی دیگر وجود این دلفیناریوم به‌عنوان یک جاذبه‌ی گردشگری، باعث رونق در کسب‌وکارهای دیگر جزیره کیش نیز شده است و شاید بتوان گفت که ثابت در کنار سودهای کلانی که از هتل داری کسب کرده به رونق زندگی بومیان نیز پرداخته است.

ثابت در جریان بازگشت به اروپا مجموعه دلفیناریوم خود را نیز به فروش رساند.

 

او همچنین قصد دارد اولین دیزنی لند را در آسیا ایجاد کند اما به گفته‌ی خودش ایران و هویت پارسی‌اش برای او در اولویت قرار دارند و تاکنون تمام‌کارهایی که در ایران انجام داده را با عشق به ایران و بدون چشم‌داشت خاص از مسئولین انجام داده است.

میزان دارایی حسین ثابت

در حال حاضر میزان دقیقی از دارایی ثابت در دست نیست اما آنچه می‌توان حدس زد این است که با توجه به روال افزایش ثروت وی در سال ۲۰۱۶، سال ۲۰۱۷ نیز به جهت مالی سالی پر رونقی برای ثابت خواهد بود.

بااین‌حال خود او می‌گوید به آن نقطه از زندگی‌اش رسیده که پول دیگر برایش معنایی ندارد و بیشتر دوست دارد مردم ایران را خوشحال کند و هویت هفت هزار ساله‌ٔ این ملت را احیا سازد.

چالش‌های سرمایه‌گذاری در ایران

در سال‌های اخیر ایران به لحاظ اقتصادی کشوری ریسک دار برای سرمایه‌گذاران به شمار رفته.

اما چیزی که ثابت را ترغیب به سرمایه‌گذاری در ایران کرد عشق به وطن و فرهنگ این سرزمین بوده است.

بنا به گفته‌ی سعید لیلاز که از تحلیلگران موفق اقتصادی است، ثابت جز معدود سرمایه‌گذارانی بوده که دل را به دریا زده و البته نتیجه‌ی مطلوبی نیز از این سرمایه‌گذاری، بسیار سریع‌تر ازآنچه خود انتظار داشته، دریافت کرده است.

ثابت در سال‌های اخیر حضورش در صنعت هتل داری ایران پس از سال‌ها سکوت لب به اعتراض گشود و بر کارشکنی‌ها و بی‌توجهی‌های مسئولین اعتراض کرد.

به گفته‌ی خودش کارد به استخوانش رسیده بود و گلایه‌اش نه به خاطر نگرانی درباره تجارت خود بلکه به خاطر نگرانی برای آینده مملکت و از بین رفتن جزیره‌ی کیش بوده و شاید همین ماجراها باعث شد که ثابت درباره کار در ایران تجدیدنظر کرده و به اروپا بازگردد.

افق‌های جدید برای حسین ثابت در ایران

ازجمله پروژه‌های جدید ثابت در ایران، مشارکت نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومانی در ساخت مجموعه‌ی گردشگری و تفریحی آفتاب است که قرار است در جنوب شرقی مشهد مقدس، در دروازه‌ی شهر در مسیر تهران به مشهد با معماری مشابه به هتل داریوش و برگرفته از تاریخ دوران هخامنشی ساخته شود.

در حال حاضر اطلاعات دقیق و موثقی از میزان پیشرفت این پروژه در دست نیست.

سعید چوپانی

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *