دوشنبه 6 فروردین 1403
چقدر با تفاوت کلاس های پروازی آشنا هستید

چقدر با تفاوت کلاس پروازی آشنا هستید

چقدر با تفاوت کلاس پروازی آشنا هستید

وقتی قصد خرید بلیط هواپیما داریم، با مفاهیمی مثل پرواز فرست کلاس و اکونومی که مربوط به کلاس پروازی است، مواجه می شویم.

ممکن است دقیقا ندانیم معنی این نوع پروازها چیست، اما چیزی که مسلم است تفاوت قیمت زیاد این دو نوع بلیط هواپیماست!

االبته درست است که این دو نوع پرواز از لحاظ قیمت با یکدیگر اختلاف زیادی دارند، اما تفاوتشان فقط در قیمت بلیط هواپیما نیست.

چرا هواپیماها دارای کلاس پروازی هستند؟

در پروازهای کوتاه مدت کلاس‌های پروازی اهمیت چندانی ندارند، ولی در پروازهای طولانی‌تر، امکانات رفاهی هواپیما در راحتی سفر نقش زیادی دارند.

به عنوان مثال فرض کنید که قصد دارید با هواپیما به طور مستقیم از ایران به تایلند سفر کنید.

در این صورت لازم است ۷ ساعتی را در هواپیما مهمان باشید تا به مقصد خود در تایلند برسید؛ درست در همین مواقع کلاس های هواپیما یا به اصطلاح کلاس پروازی به کمک شما می‌آیند.

از این‌رو، بلیط‌ هواپیما بر اساس نوع و کیفیت امکانات به سه دسته کلاس اکونومی، فرست کلاس و بیزینس یا تجاری تقسیم می‌شوند.

انواع کلاس پروازی

کلاس اکونومی

کلاس اکونومی

کلاس اکونومی (Economy Class)، ساده‌ترین نوع صندلی را شامل می‌شود و 2 نوع «اکونومی عادی» (Regular Economy) و «اکونومی پرمیوم» (Premium Economy) را دربرمی‌گیرد.

خدمات کلاس‌ها معمولاً به مسافت، ایرلاین و هواپیمایی بستگی دارد که با آن پرواز می‌کنید؛ اما به طور کلی در این کلاس پروازی نباید توقع امکانات ویژه‌ای داشته باشید.

در واقع ایرلاین، موظف شده تا شما را از مقصد A به B برساند و در حد معمول و استاندارد، به مسافران کلاس اکونومی خدمات‌رسانی کند.

وضعیت اکونومی پرمیوم کمی بهتر از کلاس عادی آن است؛ از این لحاظ که جای پای بیشتری خواهید داشت و گزینه‌های متنوع‌تری در منوی غذا روبه‌رویتان خواهد بود.

البته این نوع کلاس در تمام ایرلاین‌ها موجود نمی‎باشد.

در کل، کلاس اکونومی برای مسافت‌های کوتاه، انتخاب مناسبی است.

برای بازدید از تور مشهد کلیک کنید.

بیزینس کلاس

بیزینس کلاس

شاید تفاوت بین کلاس اکونومی عادی و پرمیوم زیاد ملموس نباشد؛ اما تفاوت این دو با «بیزینس کلاس» (Business Class) را می‌توان در نگاه اول به راحتی تشخیص داد.

درباره‌ی بیزینس کلاس یا همان «کلاس تجاری» گفته می‌شود که اگر یک بار با آن پرواز کنید، مزه‌اش زیر دندانتان می‎رود و دیگر به کلاس‌های استاندارد یا همان اکونومی قانع نمی‌شوید و حق هم دارید؛ زیرا همه چیز در این کلاس از غذا و ظروف گرفته تا صندلی راحتی بهتر است که در صورت نیاز، به تختی کامل تبدیل می‌شود.

محبوب ترین و خاص ترین سوغاتی های ایتالیا

شاید ویژگی‌های این کلاس در نگاه اول برایتان چندان ضروری به نظر نرسد، اما خدمات و راحتی جای پای آن زمانی به چشم می‌آید که قرار است حداقل 6 ساعت در راه باشید و آنگاه قدر مزیت‌های بیزینس کلاس را بیشتر می‌دانید.

فرست کلاس

فرست کلاس

گران‌ترین قیمت در مقایسه با کلاس‌های دیگر به «فرست کلاس» (First Class) یا همان «درجه یک» تعلق دارد که بیشتر، هنرمندان و افراد مشهور یا به طور کل قشر مرفه از آن استفاده می‌کنند.

این کلاس، تمام مزیت‌های بیزینس کلاس (حتی بیشتر) را به شکل تجملی دربرمی‌گیرد و حریم شخصی بیشتری را در اختیارتان می‌گذارد.

با توجه به سرآشپزهای ستاره‌دار آن، خیالتان از لحاظ کیفیت و تنوع غذا نیز راحت خواهد بود.

همچنین مهمانداران این قسمت به خوبی تعلیم داده شده‌اند تا احتیاجات مسافران را پیش‌بینی و در مقابل افراد مشهور تا حد ممکن عادی برخورد کنند!

البته بسیاری از مردم، کیفیت و راحتی بیزینس کلاس و قیمت معقول آن را برای پرواز کافی می‎دانند و ضرورتی نمی‌بینند که به سمت فرست کلاس و قیمت سرسام‌آور آن بروند.

در نهایت انتخاب با شماست تا با توجه به بودجه و معیارهای مد نظرتان، بهترین گزینه را برای سفر انتخاب کنید.

چه کسانی باید پرواز بیزینس کلاس را انتخاب کنند؟

نقل است که اولین پرواز بیزینس کلاس در سال ۱۹۹۶ میلادی انجام شده است.

در این پرواز که یکی از سرمایه گذاران مشهور بین المللی به مقصد استرالیا قصد سفر داشته است، تقاضای پرواز اختصاصی کرده اما از آن جایی که در آن ساعت تنها یک هواپیما آماده پریدن بوده است، سرآخر، ایرلاین مجبور شده بود تا تعریف جدیدی به نام پرواز بیزینس کلاس را از آن به بعد برای چنین پروازهایی در نظر بگیرد.

این کلاس پروازی کم کم به خاطر خدماتی که به گزینه های خود برای افراد پرمشغله و کسب و کار اضافه کرد به یکی از پرطرفدارترین و مشهورترین کلاس های پروازی در جهان معروف شد.

عجیب ترین هتل های دنیا، از خانه هابیت ها تا خانه نمکی

در حال حاضر بسیاری از کسانی که عجله دارند و در پی برگزاری جلسه ای فوری و یا عقد قراردادی در مقصد دیگر قصد سفر دارند، ترجیح می دهند، هر چند گران، با کلاس پروازی بیزینس کلاس همراه شوند و خود را با بالاترین کیفیت در خدمات در پرواز به مقصد موردنظر شان برسانند.

در کل می توان گفت اگر به دنبال کلاس پروازی می گردید که بتواند شما را در اسرع وقت و بدون این که از نشستن روی صندلی هایش خسته شوید و یا به خاطر وعده غذایی معمولی اش گرسنه به مقصد برسید، باید بیزینس کلاس را انتخاب کنید.

برای مشاهده تور کیش کلیک کنید.

چرا باید فرست کلاس را انتخاب کنیم؟

اول باید این نکته را خاطر نشان کرد که در جواب این سوال که باید بیزینس یا فرست کلاس برای سفرمان انتخاب کنیم، پرواز فرست کلاس یک ضرورت به حساب نمی آید!

اما کسانی که این کلاس پروازی در میان تجربیات سفر خود دارند می گویند که حتی برای یک بار هم که شده کلاس پروازی فرست کلاس را تجربه کنید.

تماشای فیلم آن هم در حالتی که روی صندلی تان امکان دراز کشیدن دارید و در ارتفاعی چند هزار پایی در حال پرواز هستید، بی شک یکی از ناب ترین تجربیاتی است که هر کسی می تواند برای ادامه زندگی به آن رجوع کند و از یادآوری آن لذت ببرد.

مسافران معمولا از این که نمی توانند در کلاس های پروازی مختلف به خاطر دلایلی مانند سر و صدا و شلوغی بیش از حد راحت بخوابند شکایت دارند اما در میان تمام کلاس های پروازی، شما بی شک می توانید با در اختیار داشتن امکاناتی مانند گوشی صدا گیر و جایگاه اختصاصی تان، خواب راحتی را تجربه کنید.

این که بیزنس یا فرست کلاس را انتخاب می کنید به عهده خودتان است اما باید دانست که هر دو کلاس پروازی که به آن ها پرداختیم از کلاس های پروازی شناخته شده و البته گران هستند و برای استفاده از هر کدام بهتر است دلیل قانع کننده ای برای خود داشته باشید.

 

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *