پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
جنگل ابر شاهرود

برفراز آسمان در جنگل ابر شاهرود

برفراز آسمان در جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر، جایی که زمین به آسمان پیوند می خورد

راه رفتن روی ابرها یکی از آرزوهایی است که ما از زمان بچگی به دنبال آن بودیم، برای تحقق این رؤیا نیازی به خیال پردازی نیست حتی نیازی به طی کردن مسافت طولانی و رفتن به نقطه‌ای خاص از این کره خاکی هم نیست، برای تجربه حس غرق شدن در میان انبوه ابرها کافی است بار و بندیلتان را ببندید و به سمت مرز میان گیلان و شاهرود بروید.

منطقه‌ای منحصر به فرد و زیبا در همین ایران خودمان که یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی جهان است.

قدم زدن در هزارتوی خیال

جنگل ابر یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های هیرکانی است جنگلی که رنگ‌ها و زیبایی‌های آن هوش از سر آدمی می‌برد.

وقتی از دور به این جنگل نگاه می‌کنیم درختان سر سبزی را می‌بینیم که شکوفه‌های سپید مانند برف، شاخه‌های آنها را پوشانده‌اند، قله‌های کوه را می‌بینیم که سر از میان ابرها بیرون آورده‌اند و منظره‌ای رؤیایی را به تصویر می‌کشند.

هر چه قدر بیشتر به عمق جنگل نفوذ می‌کنیم خنکی و طراوت محیط بیشتر انسان را به وجد می‌آورد، شبیه به اقیانوسی است که به راحتی می‌توان در آن قدم زد، این جنگل به خاطر وجود آبشارها و رودخانه‌های جاری حتی در گرم‌ترین روزهای سال هم خنکی دل‌چسبی دارد.

نگاهی به دورو اطراف که می‌اندازیم و می‌بینیم که توسط ابرها در آغوش کشیده شده‌ایم و نسیم خنکی همراه با قطرات باران صورتمان را نوازش می‌کند.

زمین پوشیده از خزه و گیاهان جنگلی است و هر چند وقت یک بار صدای راه رفتن خزنده‌ای روی برگ‌ها سکوت جنگل را در هم می‌شکند.

معرفی بهترین مراکز خرید شهر مسکو

در میان این همه زیبایی فقط یک معنی به ذهن انسان خطور می‌کند این که اگر تصویر روشنی از بهشت وجود داشته باشد بی شک همین‌جا و در همین نقطه است.

جنگل ابر دقیقاً کجاست؟

این جنگل زیبا و خوش آب و هوا در استان سمنان و در نزدیکی روستای شیرین آباد واقع شده و تقریباً مرز بین استان سمنان و گلستان است این جنگل با ۳۵ هزار هکتار است در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور قرار دارد و مانند ردایی بلندی رشته کوهه شاهوار را پوشانده است.

جنگل ابر به خاطر به خاطر بودن در مرز 2 اکوسیستم مهم منطقه (گرم و بیابانی و معتدل و مرطوب ) همین‌طور به خاطر در کنار هم قرار گرفتن دو ارتفاع بلند و پست جغرافیایی دارای چنین آب و هوای منحصر به فردی است که در منطقه به این کوچکی بی‌نظیر است.

این جنگل از دوران ژوراسیک بر جای مانده است و گونه‌های جانوری و گیاهی نادری در خود دارد.

چه زمانی باید به جنگل ابر سفر کنیم؟

بهترین زمان برای بازدید از جنگل ابر فروردین تا مهر ماه است، اما اگر می‌خواهید زمانی این جنگل را ببینید که مانند یک رؤیای طولانی مملو از سپیدی ابرها باشد، باید روزی را برای رفتن انتخاب کنید که هوای شیرین‌آباد بارانی یا ابری و هوای شاهرود آفتابی باشد.

اگر هم قصد دارید در روزهای تعطیل راهی این جنگل شوید بهتر است صبح زود حرکت کنید که هم جای مناسبی برای چادر زدن پیدا کنید و هم بتوانید از زیبایی‌های این منطقه به طور کامل لذت ببرید.

در مرکز جنگل خبری از انسان و رد پای او به چشم نمی‌خورد اما گاهی در ابتدای جنگل چوپان‌هایی می‌بینیم برای دام‌هایشان را برای چرا به این منطقه آورده‌اند، همچنین این جنگل به داشتن گیاهان دارویی بسیار معروف است برای همین هم گیاه شناسی بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند تا روی این گیاهان مطالعه کنند.

عوارض خروج از کشور در سال 99

سفر به جنگل ابر، تجربه‌ای شخصی یا گروهی؟

به دو صورت می‌توانید به جنگل ابر سفر کنید اگر برای بار اول به این منطقه می‌روید بهتر است با تورها همراه شوید بسیاری از تورها، هر هفته سفر به جنگل ابر را در میان برنامه‌هایشان دارند.

اکثر تورهای که شما را به جنگل ابر می‌برند برنامه دوچرخه‌سواری دارند پس بهتر است، علاوه بر دوچرخه، کلاه ایمنی، عینک آفتابی دستکش، بارانی، و کوله سفری حاوی وسایل شخصی‌تان را به همراه داشته باشید.

اگر با آژانس‌های مسافرتی به جنگل ابر سفر کنید مشکلی برایتان پیش نخواهد اما اگر قصد سفر با خودرو شخصی دارید بهتر است حتماً از یک فرد محلی و آشنا با منطقه کمک بگیرید زیرا در جنگل ابر همان‌طور که از اسمش پیداست ناگهان با ابرهای زیادی پوشیده می‌شود و اگر در این لحظه کنار پرتگاه یا آبشار باشید احتمال خطر زیادی وجود دارد

جنگل ابر با تمام رؤیایی بودنش حیوانات وحشی زیادی هم دارد اگر بخواهید شب را در این جنگ بگذرانید حتماً باید آتش روشن کنید تا حیوانات به شما آسیبی نرسانند اما فراموش نکنید که بعد از ترک جنگل آتشتان را حتماً خاموش کنید.

برای سفر شخصی فراموش نکنید که حتماً وسایل راهنما مثل نقشه، قطب نما و دستگاه gps و… به همراه داشته باشید که در میان جنگل سرگردان نشوید.

مهسا آزاد

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *