پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
نقش سفر در تغییر روحیه

نقش سفر در تغییر روحیه

نقش سفر در تغییر روحیه

تغییراتی که سفر رفتن بر حال و هوای ما می‌گذارد

سفر رفتن یکی از پیشنهاداتی است که همیشه در راستای بهبود احوالات روحی به ما داده می‌شود، بارها وقتی احساس خستگی، کلافگی یا غصه داشته‌ایم، تصمیم گرفته‌ایم چمدانمان را جمع کنیم و برای چند روز هم که شده به سفر برویم.

اما آیا واقعا سفر رفتن بر روحیات ما تاثیر می‌گذارد؟

آیا این باور عمومی صحیح است؟

تاثیرات سفر رفتن بر روحیه‌ی ما چگونه است؟

بله. روانشناسان بسیاری دلایل مختلفی برای این که سفر رفتن می تواند حال و هوای ما را عوض کند، ارائه کرده‌اند.

یکی از این دلایل، فاصله گرفتن از روال روزمره‌ی زندگی است که می‌تواند تاثیر به‌ سزایی بر روحیاتمان داشته باشد.

زندگی در حالت معمول، بر روی روال یکسانی جلو می‌رود، کمتر پیش می‌آید در روز‌های عادی، در میان دغدغه‌های کار، درگیری‌های روزانه و امور روزمره، چیزی بتواند ما را شگفت‌زده کند.

در واقع، در حالت عادی، اتفاقات زندگی برایمان قابل پیش‌بینی هستند، و این قابل پیش‌بینی بودن بعد از مدتی برایمان خسته کننده می‌شود.

دلیل اینکه سفر رفتن می‌تواند ما را سرخوش کند این است که هنگامیکه در سفر هستیم، نمی‌دانیم به طور دقیق قرار است چه اتفاقاتی بیفتد، نمی‌دانیم قرار است با چه کسانی ملاقات کنیم و نمی‌دانیم در مکان‌های جدیدی که می‌بینیم چه چیزهایی برای سورپرایز کردن ما وجود دارند.

به همین دلیل که اتفاقات در سفر قابل پیش بینی نسیتند، ترشح هورمون‌ها در بدن ما افزایش می‌یابد و همین موضوع باعث می‌شود که احساس خوشحالی کنیم بدون اینکه دلیل دقیق و واضحی برای آن داشته باشیم.

چه کشورهایی به ایرانیان ویزای فرودگاهی میدهند

یکی دیگر از تاثیرات سفر رفتن بر روحیه‌ی ما این است که باعث می‌شود میزان استرسمان کاهش یابد.

هنگامی که به مشکلی بر می‌خوریم یا برای مدتی طولانی از چیزی ناراحت و افسرده هستیم، سفر رفتن باعث می‌شود بتوانیم برای چند روز از مرکز مشکلات و استرس‌هایمان دور باشیم.

علاوه بر کاهش استرس و ناراحتی‌هایمان، دور بودن از این مشکلات باعث می‌شود ذهنمان بعد از استراحتی چند روزه، تصمیمات بهتری برای حل شدن مشکلات بگیرد.

در واقع سفر رفتن می‌تواند مشکلات طولانی مدتمان هم با گرفتن تصمیمات بهتر، حل کند.

پس اگر حس می‌کنید مدتیست گرفته و خسته‌اید، اگر باید تصمیم‌های سخت بگیرید و یا اگر تحت فشار و استرسید، یک زنگ تفریح چند روزه از این مشکلات و یک سفر کوتاه، علاوه بر کم کردن استرس‌تان، ذهنتان هم برای تصمیمات بهتر، باز می‌کند.

علاوه بر این دلایل، یکی دیگر از تاثیرات سفر رفتن بر روحیه‌مان، این است که سفر رفتن باعث می‌شود با ترس‌هایمان مقابله کنیم، از منطقه‌ی آسایشمان خارج شویم و با ناشناخته‌ها روبرو شویم.

هنگامی که با ترس‌ها و ناشناخته‌هایمان روبرو می‌شویم، می‌توانیم نسخه‌ی با تجربه‌تر و بهتری از خودمان ارائه کنیم و این کار حس بسیار خوبی به ما خواهد داد.

سفر رفتن یکی از کارهاییست که ما می‌توانیم به کمک آن، با ترس‌هایمان مقابله کنیم.

همانطور که تمام وسایلی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم پس از مدتی شارژشان تمام می‌شوند و نیاز به شارژ مجدد دارند، ما هم بعد از مدتی شارژمان تمام می‌شود.

سفر رفتن می‌تواند علاوه بر جسممان، روحمان هم شارژ می‌شود.

مغز ما نیاز به یک وقفه بین کار ثابت و هرروزه دارد، بدنمان نیاز به استراحتی از پشت میز نشستن دارد و چشممان نیز وقفه‌ای می‌خواهد که روزی چندید ساعت به صفحه‌ی موبایل و لپتاپ خیره نباشد.

بهترین مراکز خرید ایروان

تمام این نیازها به یک سفر رفتن برآورده می‌شوند.

نکته‌ی قابل توجه دیگری در مورد سفر رفتن که باعث می‌شود حالمان بهتر شود، این است که سفر رفتن باعث می‌شود در حال زندگی کنیم.

در آن چند روزی که در سفر هستیم، کمتر پیش می‌آید به گذشته یا به آینده فکر کنیم و همین کار، تغییر بسیار زیادی در حس و حالمان بوجود می‌آورد.

با وجود دلایل ذکر شده، چرا همین الان بلند نمی‌شوید چمدانتان را جمع کنید و با سفر رفتن، استراحتی چند روزه به روح، جسم و بدنتان نمی‌دهید؟

ترنم صارمی

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *