دوشنبه 6 فروردین 1403
قدیمی ترین مترو های جهان

قدیمی ترین مترو های جهان

قدیمی ترین مترو های جهان

سیستم های مترو قطارهای سریع السیر، برقی یا زیرزمینی هستند که در سرتاسر جهان وجود دارند.

تا سال ۲۰۱۴، حدود ۱۵۷ شهر در بیش از ۵۰ کشور جهان دارای سیستم مترو هستند و از این سیستم برای جابجایی شهروندان استفاده می کنند.

برخی از این متروها بسیار قدیمی و جزء اولین قطارهای زیرزمینی در جهان هستند و برخی دیگر تازه به جمع سیستم های مترو اضافه شده اند.

در این مطلب قصد داریم قدیمی ترین متروهای جهان را به شما معرفی کنیم و بگوییم که این متروها در کدام کشورها قرار دارند.

مترو لندن

سیستم مترو و قطار زیرزمینی لندن که در بین لندنی ها به تونل یا تیوب (Tube) شهرت دارد سیستم قطار پرسرعت زیرزمینی است که در شهر لندن و حومه به جابجایی مسافران می پردازد و یکی از قدیمی ترین متروهای جهان به شمار می رود.

خط متروپولیتن، به عنوان اولین خط ریلی زیرزمینی جهان در سال ۱۸۶۳ و به عنوان بخشی از سیستم متروی لندن افتتاح شد.

از آن زمان سیستم متروی لندن به مرور گسترش پیدا کرد و با ۱۱ خط سالانه به جابجایی بیش از ۱٫۳ میلیارد مسافر می پردازد.

خط زیرزمینی قدیمی تحت مالکیت شرکت خصوصی قرار داشت که آن را در اوایل قرن ۲۰ با نام تجاری «راه آهن زیرزمینی» مطرح کردند.

سیستم متروی فعلی توسط شرکت London Undergtond Limited مدیریت می شود که زیرمجموعه ای از اداره حمل و نقل کلی لندن و حومه است.

قدیمی ترین مترو های جهان

مترو بوداپست

یکی دیگر از قدیمی ترین متروهای جهان در بوداپست، پایتخت افسانه ای مجارستان قرار گرفته است.

معروف ترین آسمان خراش های دنیا

متروی بوداپست قدیمی ترین سیستم راه آهن زیرزمینی برقی و الکتریکی در اروپا محسوب می شود و در پایتخت مجارستان سرویس دهی می کند.

سیستم متروی بوداپست در سال ۱۸۹۶ افتتاح شده است و در سال ۲۰۰۲ به دلیل قدمت و اهمیت و ارزش تاریخی اش به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

متروی بوداپست از چهار خط تشکیل شده که با اعداد و رنگ های زرد، قرمز، آبی و سبز مشخص شده اند و در مسیرهای مختلف تردد می کنند.

اولین خط متروی بوداپست برای جابجایی مسافران از مرکز شهر به پارک شهر طراحی شد و کار ساخت آن در سال ۱۸۹۴ آغاز شد.

چهار خط متروی بوداپست در طول سالیان فعالیت بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و جدیدا قرار است خط پنجمی (خط بنفش) هم به سیستم متروی بوداپست اضافه شود.

برای بازدید از تور بوداپست کلیک کنید.

مترو پاریس

متروی پاریس درست مثل بسیاری از شاهکارهای مهندسی-معماری و مثل برج ایفل به مناسبت برگزاری نمایشگاه جهانی سال ۱۹۰۰ در پاریس افتتاح شده است.

در واقع، اولین خط قطار در طول برگزاری نمایشگاه جهانی راه اندازی شد و نمادی از مدرن سازی و رشد و پیشرفت شهر زیبای پاریس بود.

از آن جا که سبک معماری آرت نوو در آن برهه از تاریخ محبوبیت زیادی داشت، ایستگاه های قطار هم بازتابی از این سبک  تاریخی هستند و هنوز هم برخی از آن ها به آن شکل و شمایل باقی مانده اند.

طراحی و دکوراسیون داخلی ایستگاه های متروی پاریس توسط هنرمند مشهور آن زمان، هکتور گیمارد انجام شده و به زیبایی هرچه تمام تر شکوه پاریس آن زمان را یادآوری می کنند.

معنى کلمه‌ی ok چیست و از کجا آمده است؟

امروزه سه مورد از زیباترین ورودی های مترو که هنوز هم به شکل سابق باقی مانده اند در ایستگاه های پورت دوفین، پلس سنت اوپوتون و شاتله قرار دارند و می توانید در سفر با تور پاریس آن ها را از نزدیک ببینید و سوار یکی از قدیمی ترین متروهای جهان هم بشوید.

قدیمی ترین مترو های جهان

مترو توکیو

یکی از قدیمی ترین متروهای جهان و احتمالا منظم ترین آن ها متروی توکیو است و در راهنمای استفاده از مترو نوشته که مسافران بهتر است گوشی های خود را در حالت سایلنت قرار بدهند و از صحبت در داخل قطار خودداری کنند.

متروی ژاپن بسیار شلوغ و پرازدحام است و به ویژه در ساعات اوج صبح واگن هایی مختص خانم ها در نظر گرفته می شود.

صبح ها کارمندان و کارگران از نقاط مختلف توکیو به نواحی تجاری می روند و زندگی بخش اعظمی از مردم شهر به این سیستم حمل و نقل وابسته است.

مترو مسکو

متروی مسکو در روسیه است که با معماری و تزیینات داخلی باشکوه و تاریخی اش، یک جاذبه گردشگری پرطرفدار هم به حساب می آید.

جالب است بدانید که زمانی که ساخت پروژه عظیم متروی مسکو به پایان رسید و قرار بود متروی مسکو در سال ۱۹۳۵ راه اندازی شود استالین اولین مسافری بود که سوار قطار شد و به این ترتیب، رسما آن را افتتاح کرد.

برای بازدید از تور مسکو کلیک کنید.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *