جمعه 10 فروردین 1403
آشنایی با سفرنامه نویسی

آشنایی با سفرنامه نویسی

آشنایی با سفرنامه نویسی

سفرنامه چیست و چطور یک سفرنامه خوب بنویسم؟

نوشتن مزایای زیادی دارد و سفرنامه نویسی یکی از انواع نوشتار است که در ثبت خاطرات گذشته، انتقال احساسات و افکار و به اشتراک گذاشتن تجربیات بشر بسیار تاثیر گذار است.

سفرنامه نویسی سابقه ای بسیار کهن دارد و سفرنامه ها یکی از غنی ترین سرمایه های باستان شناسان و تاریخ پژوهان به شمار می آیند.

در این گزارش شما را با سفرنامه نویسی و اشکال آن آشنا می کنیم.

سفرنامه نویسی چیست؟

سفر به زندگی انسان عمق بخشیده و به او امکان حس تجربه های جدید و افزایش سطح آگاهی و دانش شخصی می دهد، دقیقا به همین خاطر است که همه تلاش می کنند از طریق گرفتن عکس و فیلم، خاطرات سفر خود را ثبت کنند، اما سفرنامه نویسی برای شما این امکان را فراهم می کند که کشفیات خود از سفر را با دیگران به اشتراک بگذارید و با مردم ارتباطات موثر تری برقرار کنید.

سفرنامه نویسی یک سبک از نوشتار است که به شرح حوادث، رویدادها، تجربیات و مشاهده یک فرد در طول مسافرت می پردازد. سفرنامه های مشهور زیادی در طول تاریخ نوشته شده که طرفداران خاص خودشان را هم دارند.

چطور سفرنامه نویس شوم؟

خیلی راحت است برای سفرنامه نویسی باید سفر کنید و بنویسید. بنابراین هر سفری می تواند بهانه ای برای سفرنامه نویسی شما باشد به شرط اینکه زیبا،جذاب و دوست داشتنی بنویسید.

هیچ کس از مطالعه سفرنامه بی هدف و فاقد جاذبه های نویسندگی لذت نخواهد برد. اگر بتوانید در حین سفر یادداشت برداری کنید به کار نوشتن سفرنامه شما کمک زیادی می کند.

اصول سفرنامه نویسی

ساده زیبا تر است، این یک قانون کلی است که در سفرنامه نویسی هم باید رعایت کنید، اصلا مهم نیست مهارت های نویسندگی شما در چه سطحی است هرچه ساده تر بنویسید احتمال اینکه خواننده تا انتهای مطلب را دنبال کند بیشتر می شود.

جنگل ابر تجربه سفر به آسمان و زمین

قبل از نوشتن تمرکز کنید وسعی کنید به آنچه می خواهید منتقل کنید فکر کنید و برای انتقال بهتر مفاهیم ایده پیدا کنید، سفرنامه نویسی تنها به شرح موقعیت جغرافیایی که به آن سفرکرده اید نمی پردازد بلکه باید تمام تلاش خودتان را بکار ببندیدکه تجربه خودتان از سفر را به دیگران منتقل کنید.

شما در سفرنامه خود می توانید در کنار اطلاعات جغرافیایی شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی مردمان و سرزمین هایی که به آن سفر کرده اید را شرح دهید.

روش سفرنامه نویسی

سفرنامه نویسی به روش های مختلفی می تواند انجام بگیرد، برای اینکه با روش های سفرنامه نویسی آشنا شوید پیشنهاد می کنیم سفرنامه های مشهور جهان مثل سفرنامه مارکوپولو، ابن بطوطه و ناصر خسرو را مطالعه کنید. جلال آل احمد هم در این زمینه سفرنامه زیبایی دارد که به دلیل نزدیکی به زمان حال و سبک نگارش روان و زیبا بسیار دلپذیر است.

به این ترتیب می توانید با روش های سفرنامه نویسی آشنا شوید اما به نظر می رسد بهترین روش سفرنامه نویسی این است که سعی کنید راه خودتان را برای بیان تجربیاتتان پیدا کنید به این ترتیب مخاطب بهتر می تواند با تجربیات شخصی شما که قطعا خاص و ویژه خودتان است آشنا شود.

سفرنامه نویسی می تواند به شما کمک کند یاد و خاطره تجربیات خود را همیشه زنده نگه دارید و اگر خوب عمل کنید آن را به دیگران هم منتقل خواهید کرد و شاید مشهور شوید!

نکات سفرنامه نویسی

برخی نکات که بد نیست هنگام سفرنامه نویسی رعایت کنید این است که سعی کنید نظم در نوشتار را حفظ کنید و از لحظه آغاز سفر یعنی زمانی که سوار وسیله نقلیه می شوید تا لحظه ای که به خانه برمی گردید را به زیباترین شکل ممکن شرح دهید.

تهرانگردی در نوروز با گشت های تاریخی در پایتخت (قسمت ششم)

هرچیزی که به نظر شما جذاب می آید می تواند بهانه ای برای سفرنامه نویسی باشد و خواننده از مطالعه آن لذت ببرد به شرط آنکه درست مطرح شود و حس شوخ طبعی خود را هم وارد نوشتار خودتان بکنید.

بد نیست در مورد جایی که به آنجا سفر می کنید و می خواهید در موردش بنویسید کمی مطالعه کنید این کار سفرنامه نویسی شما راغنی تر کرده و همچنین کمک می کند جایی را برای تماشا از دست ندهید.

سفرنامه نویسی خوب برای همه امکان پذیر است به شرط آنکه کمی ذوق به خرج بدهند و برای احترام به مخاطب برای نوشتن وقت بگذارند.

سعی کنید موقع سفرنامه نویسی خودتان را جای مخاطب بگذارید به این ترتیب راحت تر توضیح خواهید داد و امکان اینکه چیزی را فراموش کنید کاسته می شود.

سفرنامه نویسی حد و مرز ندارد بنابراین نمی توانیم به شما توصیه کنیم چقدر بنویسید اما از زیاده گویی بپرهیزید و سعی کنید طوری بنویسید که خواننده از مطالعه سفرنامه لذت ببردو احساس خستگی نکند.

غذاهای محلی، آداب و رسوم، برخورد مردم محلی، اتفاق های جالب و تجربیات سفر از نکاتی است که می توانید در سفرنامه نویسی به آن اشاره کنید.

شهرزاد کیافر

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *