دوشنبه 6 فروردین 1403
پارک آبشار یکی از مرتفع ترین پارک های تهران

پارک آبشار یکی از مرتفع ترین پارک های تهران

پارک آبشار یکی از مرتفع ترین پارک های تهران

گاهی پیش می آید که در میان صدها جاذبه گردشگری و مکان تفریحی، یکی از زیباترین آن ها که مستحق جایگاه بهتری برای معرفی است مظلوم واقع می شود و برای شناخته شدن آن طور که شایسته است معرفی نمی شود. یکی از همین اماکن تفریحی در میان پارک های پایتخت، پارک آبشار تهران است. این پارک که البته جز پارک های جوان شهر نیز شناخته می شود در بلندی های غرب تهران و مشرف به دریاچه زیبای چیتگر قرار گرفته است. پارک آبشار با پوشش گیاهی فوق العاده و البته فضایی مناسب، یکی از معدود پارک های کوهستانی تهران محسوب می شود که کم تر شناخته شده.

جغرافیای پارک آبشار

در میان تمام پارک های کوچک و بزرگ تهران، همان طور که اشاره شد، جایگاه این پارک کمرنگ بوده و کم تر کسی برای یک بار هم که شده سر به فضای سبز و دوست داشتنی این پارک زده است.

پارک آبشار به خاطر وجود آبشار مصنوعی که در آن قرار دارد این نام را از طرف مردم به خود گرفته است.

در واقع، حتی از طرف شهرداری هم نامی برای پارک آبشار تهران انتخاب نشده است و تنها کسانی که برای پیاده روی و ورزش به این پارک می آیند بر حسب قرارهایی که با دوستان شان هماهنگ کرده اند و برای نشانه گذاری، نام این پارک را آبشار گذاشته اند.

پارک آبشار در ارتفاعی بالاتر از دریاچه مصنوعی و جنگل چیتگر قرار گرفته است و نام قدیم محله قدیمی این قسمت از شهر تهران، جنگل لتمال کن بوده است و قدیمی های این منطقه هنوز آن را به نام لتمال کن معرفی می کنند و می شناسند.

برای رسیدن به این پارک باید تا غربی ترین نقطه حرکت کنید تا بتوانید از قدم زدن و ورزش در فضای آن نهایت لذت را ببرید.

معرفی جاذبه های کیپ تاون

یکی از ویژگی های برجسته این پارک، سبک باغبانی است که در آن اجرا شده است.

این سبک را کارشناسان شهری و محیط زیست به نام باغ ایرانی می شناسند.

بوته ها و درختان و گل هایی که در پارک آبشار کاشته شده اند همگی به همان سبکی کار شده اند که در قدیم مردم ایران به باغکاری و با طراوت کردن محیط زندگی خود می پرداخته اند.

در واقع، سبک باغکاری سنتی ایرانی علاوه بر این که گیاهان و درختان پر قدرت را پرورش می دهد، با رشد این دسته از درختان و گل های بته دار به جای چمن، خاک را از خطر فرسایش نجات می دهد.

طراحی پارک آبشار نیز با مصالح طبیعی مانند سنگ و چوب انجام شده تا حس بکر بودن از این پارک گرفته نشود و همه چیز حالت طبیعی خود را داشته باشد.

اگر صبح ها به این پارک سری بزنید، مردم شهرک نشین این منطقه را می بینید که برای ورزش و پیاده روی به خوبی از فضای این پارک استفاده می کنند.

پارک آبشار یکی از مرتفع ترین پارک های تهران

برکه ها به لطف آبشار

بی دلیل نیست که این پارک به خاطر وجود آبشار مصنوعی اش معروف شده است چون اگر چنین بود، هزاران پارک در کشور وجود دارند که به لطف تاسیسات، آب به هر گوشه اش انتقال پیدا کرده و آب نماها و آبشارهای بسیاری را در خود جا داده اند.

دلیل معروف شدن پارک آبشار به آبشار مصنوعی اش به این دلیل است که گرچه آبشار آن مصنوعی است اما به لطف وجود این آبشار، برکه های طبیعی بسیاری در هر کجای پارک به وجود آمده اند و دو زیست های بسیاری که بعد از رشد آپارتمان ها در این منطقه، از این کوهستان فاصله گرفته بودند باز به آن برگشته اند و فضای کوهستانی و برکه ای را به پارک آبشار برگردانده اند

محوطه گرد کول دوم

چشم اندازهای کوهستانی پارک

اگر از گوشه و کنار این پارک بالا بروید تا کمی ورزش و کوهنوردی نرم انجام دهید، به قسمت هایی از صخره های پارک می رسید که می توانید نمای فوق العاده ای از غرب تهران ببینید.

پرچم های برافراشته ای که در مقیاسی مقابل صورت شما اما در فاصله ای دورتر قرار گرفته اند و آسمان خراش هایی که در حالت عادی و هنگامی که در سطح شهر هستید بزرگ و غول آسا به نظر می رسند تبدیل به سازه هایی کوچک در برابر ارتفاعی می شوند که شما در آن قرار دارید.

دریاچه چیتگر نیز از طرفی دیگر، نمایی فوق العاده و کامل را به شما ارائه می دهد و شما می توانید از تماشای آن لذت ببرید.

گهگاه هم سر و صدایی از تماشاچیان به گوش می رسد و به محض سر برگرداندن در فاصله ای ورزشگاه آزادی را نیز می بینید که با شور و شوق در حال میزبانی از یک بازی فوتبال است.

اگر سفر به جزیره کیش را دوست دارید از صفحه تور کیش بازدید کنید.

پارک آبشار تهران برای چه کسانی مناسب است؟

متاسفانه قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که پارک آبشار مانند تقریبا تمام پارک های کوهستانی تهران به همان میزان که برای فعالیت تمام اقشار در تمامی سنین مناسب است اما برای کسانی که دچار معلولیت هستند و وسایل کمکی استفاده می کنند مناسب نیست.

به این معنا که هنوز هیچ اقدامی برای سهولت در حرکت این دسته از عزیزان که از حقوق طبیعی شان، تفریح و شادی است در پارک های کوهستانی تهران هیچ خبری نیست.

از این گذشته، برای تمام سنین و کسانی که می خواهند یک روز فوق العاده را به همراه دوستان و خانواده شان داشته باشند، بهترین گزینه ای است که می توان در میان برنامه های تفریحی خود جا داد.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *