دوشنبه 6 فروردین 1403
مهیج ترین دیدنی های ونیز

مهیج ترین دیدنی های ونیز

مهیج ترین دیدنی های ونیز

از میان دیدنی های ونیز ، به سختی می‌توان برترین جاذبه را انتخاب کرد.

جاذبه های گردشگری ونیز تمام شدنی نیست.

در هر کنج و سر هر پیچ، چیزی خواهید یافت که ارزش ثبت شدن در دوربینتان را دارد.

فرقی نمی‌کند این گشت و گذار شما را به کجا هدایت کند، چون هرجا که باشید به راحتی می‌توانید راهتان را به سمت کلیسای سن پیدا کنید.

اغلب مکان‌های اصلی که احتمالاً می‌خواهید ببینید، در اطراف این دو نقطه واقع‌شده‌اند.

در تور ونیز و جدا از شش منطقه‌ی مهم شهر، می‌توانید سوار بر یک اتوبوس دریایی، به جزایر اطراف مانندلیدو، مورانو، بورانو و تورچللو نیز سری بزنید.

در ادامه، مهم‌ ترین جاذبه‌های ونیز، این شهر آبی ایتالیا را به شما معرفی خواهیم کرد.

کلیسای جامع سن مارکو

کلیسای جامع سن مارکو

مطمئناً معروف‌ترین کلیسای ونیز و یکی از مشهورترین کلیساهای سراسر جهان، باسیلیکای سن‌ مارکو است که در اصل یک کلیسای کوچک خصوصی متعلق به «دوج» بوده است.

این بنا با عتیقه‌جات بیزانسی تزئین شده است، گنجینه‌ای که به‌عنوان بخشی از غنائم جنگی پس از سقوط قسطنطنیه توسط کشتی‌های ونیزی به این مکان منتقل شد.

نقاشی‌های موزاییکی طلایی بر بالای دروازه‌ی ورودی تنها چشمه‌ای از هنر عظیم موزاییک‌‌هایی است که در داخل ساختمان به کار رفته است؛ 4240 مترمربع موزاییک طلا که گنبدها و دیوارها را پوشش داده‌اند.

این‌ها موجب شده است تا یک کیفیت بیزانسی متمایز در فضای داخلی طنین‌انداز شود، اما در عین حال گنجینه‌هایی از سایر دوره‌ها نیز خواهید یافت، از جمله موزاییک‌هایی که بعداً توسط تیسیَن و تینتورتو طراحی شد؛ این دو نام را در ونیز بسیار خواهید شنید.

شاهکار طلایی پالادِ‌اورو (Pala d’Oro)، یکی از زیباترین آثار طلایی در اروپا به شمار می‌رود.

این اثر توسط هنرمندان اوایل قرن دوازده آغاز شده و قرن‌ها بعد، با حدود دو هزار گوهر و سنگ قیمتی آراسته و تکمیل شد.

اگر سرانجام بتوانید نگاهتان را از این اثر دل‌انگیز برگیرید، گنبدهای موزاییک‌کاری شده، چندین محراب غرق در تزئینات و جواهرات و کف صیقلی و مرمرین بنا شما را مدهوش خواهد کرد.

میدان سن مارکو

میدان سن مارکو

گستردگی عظیم بزرگ‌ترین میدان شهر، به کمک هارمونی موقر و زیبای معماری آن از سه جانب، به تعادل رسیده است؛ اما جالب‌تر از عظمت این معماری، باید میدان سن مارکو (Piazza San Marco) را همانند اتاق نشیمنِ ونیز دانست؛ مکانی که همه گرد هم می‌آیند، گشت می‌زنند، قهوه می‌نوشند، مشغول صحبت با یکدیگر می‌شوند، دوستان و راهنمای تورهایشان را می‌یابند، یا تنها از آن رد می‌شوند تا به محل کار خود بروند.

غار لوون غاری دست ساز در ارمنستان

سه سمت این میدان با طاق‌هایی تزئین شده است که در زیر آن فروشگاه‌های شیک و کافه‌های شیک‌تری خواهید یافت.

کاخ دوج و پل افسوس

کاخ دوج و پل افسوس

مسافرانی که به ساحل ونیز پای می‌گذاشتند و در زیرِ نمای بیرونی کاخ دوج (Doge’s Palace) می‌ایستادند، ممکن نبود تحت تأثیر بزرگی و ظرافت این معماری واقع نشوند.

این تأثیر زمانی که دوج آن‌ها را به داخل کاخ هدایت می‌کرد، مضاعف می‌شد؛ هنگامی که از دروازه‌ی «دلا کارتا» (della Carta) وارد می‌شدند (نمونه بارزی از سبک گوتیک ونیزی از نظر ارتفاع) و از «نردبان بزرگان» و «پلکان طلایی» بالا رفته و وارد زیباترین تالار-کاخ جهان، تالار کالج (Sala del Collegio) می‌شدند.

حتی مسافران امروزی نیز در برابر تزئینات شکوهمند و پرجلال و جبروت این کاخ توان مقاومت ندارند.

آثاری از تمام بزرگان ونیزی، از جمله «تینتورتو» را خواهید دید که بزرگ‌ترین نقاشی رنگ روغن جهان، یعنی تابلوی بهشت وی، در این کاخ موجود است.

ساختمان برای تورهای عمومی باز نیست اما تورهای خصوصی می‌توانند با گذر از پل افسوس (Bridge of Sighs) وارد دالان‌های تاریک «پریجیونی» شوند؛ مجموعه زندان‌هایی که به دلیل ماجرای معروف فرار «کازانووا» از آن، شهرت زیادی دارند.

گراند کانال

گراند کانال

یکی از جاذبه های تفریحی ونیز، گراند کانال، راستا اصلی حجم آب ونیز است.

این کانال 3 هزار و 800 متر طول دارد و گردشگران می توانند با استفاده از انواع وسایل نقلیه ­ی آبی روی این کانال حرکت نمایند.

با رفتن به این کانال می توانید سبک باشکوه معماری و جو عالی ونیز را تماشا نموده و از فضای این شهر لذت ببرید.

پل ریالتو

پل ریالتو

پل ریالتو که زمانی تنها پل موجود روی کانال گراند بوده است، محل سکونت اولیه‌ی ونیزی‌ها را نشان می‌دهد، یعنی ساحل بالا!

این پل که در سال 1588، 150 سال پس از تخریب پل چوبی قدیمی، ساخته شده است، یک قوس سنگی عظیم است که دو خیابان شلوغ و دو مجموعه فروشگاه را پوشش می‌دهد.

این پل علاوه بر این‌که گذرگاه اصلی و پر رفت‌وآمد روی این کانال است، نقطه‌ی جذابی برای گردشگران نیز به شمار می‌رود، گردشگرانی که به عکس گرفتن یا تماشای آرایش زیبای قایق‌های عبوری از زیر پل مشغول‌اند.

منطقه ییلاقی لیلاکوه

کلیسای سن‌بارتولومئو (San Bartolomeo)  که نزدیک انتهای پل به سمت سن‌مارکو قرار دارد، کلیسای تجار آلمانی بوده که زمانی در تجارت‌خانه‌ی آلمانی در کنار این کانال زندگی و کار می‌کردند.

این کلیسا، شاهکار عظیم پالمای جوان، یعنی تابلوی «شهادت سن بارتولومئو» را در خود جای داده است.

مورانو و بورانو

مورانو و بورانو

یکی از مهیج ترین جاذبه های تفریحی ونیز، سوارشدن بر کشتی تفریحی و عبور از تالاب و رفتن به سمت مورانو و بورانو است.

مورانو و بورانو منزلگاه شیشه گران مشهور ونیزی است.

در قرن سیزدهم میلادی شیشه گران ونیزی به جهت پیشگیری از خطر آتش سوزی، از مرکز شهر ونیز به این محل می آیند.

شیشه گری یکی از صنایع مشهور ونیزی است که برای ونیزی ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر بخواهیم به صورت جداگانه جزایر مورانو و بورانو را توصیف کنیم، باید گفت؛ جزیره ی مورانو در فاصله ی یک و نیم کیلومتری از شمال ونیز واقع شده و در فروشگاه های آن می توانید انواع مجسمه های کوچک، ظروف، اجناس و اشیای مینیاتوری از جنس شیشه را تهیه کنید.

علاوه بر این شما میتوانید از کارخانه شیشه سازی این جزیره دیدن نموده و فرآیند ساخت وسایل شیشه ای را مشاهده کنید.

حتماً از موزه ی شیشه نیز دیدن کنید. اشیاء شیشه ای به جامانده از دوران مصر باستان در این موزه نگهداری می شوند.

اما جزیره بورانو نسبت به مورانو به ونیز نزدیک تر است.

بورانو به خاطر داشتن ساختمان هایی با رنگ آمیزی شاد در سراسر دنیا شهرت دارد و به همین دلیل قدم زدن در کوچه پس کوچه های این جزیره و مشاهده این ساختمان های رنگارنگ یکی از بهترین جاذبه های تفریحی در ونیز محسوب می گردد.

نکته جالب توجه آن است که افراد صاحب خانه در این جزیره رنگ درخواستی خود را به دولت می فرستند و دولت در پاسخ به آن ها وسایل مورد احتیاج و لیست رنگ های مجاز خانه را به آن ها تحویل می دهد.

یکی دیگر از جاذبه های تفریحی ونیز و منطقه بورانو، کافه ها، شیرینی فروشی ها و رستوران هایی با انواع خوراکی ها و غذاهای خوشمزه است.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *