دوشنبه 6 فروردین 1403
مسجد جمیرا دبی مسجدی با قدمتی طولانی

مسجد جمیرا دبی مسجدی با قدمتی طولانی

مسجد جمیرا دبی مسجدی با قدمتی طولانی

مسجد جمیرا در دبی را می توان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری این شهر دانست که می توانید بیشترین لذت را در بازدید از این مسجد ببرید.

توجه داشته باشید که دبی به عنوان یکی از شهر های پر گردشگر جهان به شمار می رود و جاذبه های متعددی را در خود جای داده است که هر یک از این جاذبه ها ویژگی های منحصر به فرد خود را خواهند داشت.

دبی را می توان یکی از شهر های مدرن امارات به شمار آورد و به همین دلیل تور های متعددی نیز به مقصد دبی برگزار می شود و سفر به همراه این تور ها می تواند به عنوان بهترین انتخاب برای شما باشد.

مختصری از تاریخ مسجد جمیرا در دبی

در زمان های دور اعراب در منطقه ساحلی جمیرا زندگی می کردند و اکثر آن ها به شغل ماهی گیری و صید مروارید مشغول بودند.

آنجا از سال ۱۹۶۰ به بعد کم کم به مکانی برای اقامت ثروتمندان خارجی تبدیل شد.

ساخت این مسجد در همین دوران به پایان رسید و محلی برای تجمع اهالی این منطقه محسوب شد.

در سال ۱۹۹۵ طرحی در این شهر ارائه شد مبنی بر توسعه مسکن در جمیرا که تعدادی آپارتمان مسکونی در آن ساخته شود.

این منطقه رفته رفته به یکی از شلوغ ترین و معروف ترین مکان های دبی تبدیل شد و در حال حاضر هم به دلیل قرار گیری مسجد جمیرا در آن تبدیل به یکی از پر بازدیدترین مناطق دبی شده است.

مسجد جمیرا دبی

ویژگی های مسجد جمیرا در دبی

این مسجد ویژگی های بسیاری دارد که آن را از سایر مساجد موجود در امارات متمایز کرده است.

مهمترین ویژگی مسجد جمیرا در دبی را می توان امکان بازدید از آن برای تمامی مردمان با هر نوع آیینی اشاره کرد و به همین دلیل هر شخصی از هر دولتی می تواند از این مسجد دیدن کرده و حتی در آن به عبادت کردن مشغول شود.

این مسجد همانطور که از نام آن پیداست در منطقه جمیرا واقع شده و این منطقه را می توان از جمله مناطق لوکس و مسکونی دبی به شمار آورد که هتل های متعددی نیز در آن فعالیت می کنند.

بی شک عکس این مسجد را در مجله ها و یا گالری عکس کسانی که به دبی سفر کرده اند مشاهده کرده اید چرا که این مسجد به عنوان یکی از مهمترین مقاصد دیدنی در دبی شناخته می شود و بی شک هر گردشگری که دبی را به عنوان هدف انتخاب کند از آن دیدن خواهد کرد.

علی ابن امام محمد باقر (ع)

معماری مسجد جمیرا در دبی

ساخت مسجد جمیرا در دبی توسط مشاوره و پیمانکاری هگازی و موغایض بوده و مدیریت پروژه بر عهده ی یکی از معروف ترین فعالان این حوزه به نام مصطفی کامل حسین خلیل بوده است؛این دفتر زیر مجموعه شرکت پیمانکاری الملا به شمار می آید.

مسجد جمیرا در دبی نمونه ای از معماری های دوران خلافت فاطمیان همان فاطمی در بین سال ۹۰۹ تا ۱۱۶۷ میلادی نیز بوده است.

این سبک را می توان تلفیقی از معماری کشورهای شرقی و غربی دانست به همین منظور در آن عناصری از معماری باستانی، بیزانسی، مصری، معماری قبطی و آفریقای شمالی به چشم می خورد.

تمامی اثرهایی که از فاطمیان در حال حاضر به جا مانده در شهر قاهره است و در دیگر سرزمین های اسلامی و عربی هم نمونه هایی از این سبک معماری می توانید مشاهده کنید.

حاکمان فاطمیان با فرمانرواهای عباسی و بیزانس نیز رقابت داشتند تا همگی کاخ ها و بناهای لوکس تری نسبت به هم بسازند؛ همین موضوع سبب شد تا بناهای متعددی در زمان حکومت این دو دودمان به جا بماند و حکومت های بعدی هم از این سبک معماری نیز پیروی کنند.

یکی از مهمترین مواردی که در این سبک سعی شده از آن پیروی شود، ساختن مربعی مساجد نیز بوده و دیگری نیز مربوط به گنبد مسجد می شده که از پایه های مهم در این سبک به شمار می رفته است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که پادشاهان فاطمی به منبرهای پر زرق و برق هم تمایل داشتند به همین خاطر در مسجد جمیرا از همین اساس استفاده شده و منبری بسیار با شکوه ساخته شده است.

از نکات مهم دیگری که در خصوص معماری مسجد جمیرا وجود دارد، دیوارهای اصلی آن است.

دیوارهای این مسجد نیز به گونه ای ساخته شده اند که به طور کامل رو به خانه خدا باشد و نمازگزاران برای ایستادن رو به قبله با هیچ مشکلی روبرو نخواهند شد.

محراب مسجد نیز قبله را نشان می دهد و مقدس ترین محل این عبادتگاه به شمار می آید.

این محراب آن قدر روحانی و جذاب است که هنوز هم امامان جماعت در این محراب قرار گرفته و نماز و خطبه می خوانند.

استفاده از خوش نویسی در معماری اسلامی و فاطمی نیز در آن زمان بسیار رواج داشته از همین رو در ساخت این مسجد هم از این اصل پیروی شده و در محوطه داخلی مسجد جمیرا در دبی نیز از آن استفاده شده است؛ در عبادتگاه جمیرا هم این خوش نویسی ها به چشم می خورند.

باغلارباغی

مسجد جمیرا دبی

ویژگی های ظاهری مسجد جمیرا در دبی

مسجد جمیرا در دبی را می توان یکی از زیباترین بخش هایی دانست که در سفر به دبی می توانید از آن دیدن نمایید و سنگ های صورتی و کرم رنگ بکار رفته در ساخت مسجد جمیرا دبی از جمله مواردی است که سبب محبوبیت این مسجد در میان مردم شده و زیبایی های بی نظیری را خلق کرده است.

گنبد این مسجد بیش از 16 متر ارتفاع داشته و دو گلدسته ای که در اطراف گنبد مسجد جمیرا دبی قرار گرفته اند بیش از 40 متر ارتفاع دارند و در داخل این مناره ها چندین پله به صورت مارپیچی جهت بالا رفتن در نظر گرفته شده است.

آداب و رسوم ورود به مسجد جمیرا

همانند هر مسجد دیگری، مسجد جمیرا در دبی هم دارای آداب و قوانین خاصی می باشد، به طور مثال برای ورود به بیشتر مساجد کشور امارات متحده عربی داشتن حجاب برای بانوان اجباری است، اما این قانون در مسجد جمیرا در دبی صادق نیست و علاوه بر این که تمامی پیروان دیگر ادیان می توانند وارد این مسجد شوند، حجاب هم برای خانم هایی که وارد آن می شوند نیز اجباری نیست.

اما حتما توجه داشته باشید که لباس مناسب و پوشیده ای به تن داشته باشید، شما می توانید به طور رایگان از لباس های سنتی عربی که در این مسجد وجود دارد استفاده کنید و آن ها را از مسئولین مسجد بگیرید.

حتما همراه خودتان برای ورود به مسجد جمیرا کفش داشته باشید، چرا که هیچ کس اجازه ورود با کفشی که بیرون از مسجد می پوشد را ندارد.

پوشیدن جوراب اجباری است. اجازه عکاسی از داخل مسجد تحت هیچ شرایطی زمانی که نمازگذاران در آن هستید وجود ندارد و تنها از بنا و دیوارهای داخلی مسجد عکاسان می توانند عکس بگیرند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بازدیدکنندگان این مسجد از ۱۳۷ ملت مختلف هستند و هر کدام هم دارای فرهنگ ها و سنت های متفاوتی می باشند، پس با رعایت قوانینی که این مسجد در نظر گرفته می توان همه کنار یکدیگر در صلح باشیم و از این بنای زیبا دیدن کنیم.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *