دوشنبه 6 فروردین 1403
شهر مشهد شهری زیارتی با آداب و رسوم تاریخی

شهر مشهد شهری زیارتی با آداب و رسوم تاریخی

مشهد شهری زیارتی با آداب و رسوم تاریخی

شهر مشهد ، شهری زیارتی و سیاحتی در شمال شرق کشور است و مهم ترین قطب گردشگری مذهبی کشور است.

این شهر محل سکونت اقوام آریایی بوده و نام خود را از بارگاه مقدس امام رضا(ع) گرفته است.

واژه مشهد به معنای شهود و شهادتگاه و جایگاه قبور ائمه و بزرگان است.

آب و هوای مشهد

این سرزمین آب و هوایی معتدل متمایل به سرد و خشک دارد و دارای تابستان هایی گرم و خشک و زمستان هایی سرد و مرطوب است.

محصولات مشهد

محصولات اصلی منطقه شامل زعفران، چغندر قند، پنبه، جو، نخود، صیفی جات ، سیب، گلابی  و هلو و گونه های درختی آن شامل اقاقیا، زبان گنجشک، افرا، کاج و سرو می شود.

جاذبه های گردشگری مشهد

مشهد یکی از قطب ‌های گردشگری ایران است که سالانه پذیرای بیش از هزاران نفر است و وجود حرم علی بن موسی الرضا و جاذبه‌ های دیدنی ، تاریخی و تفریحی بسیار این شهر را به یکی از توریستی ‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است که از ایران و حتی خارج از ایران افراد بسیاری به آن سفر می‌ کنند و این شهر که در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است،‌ دومین شهر پهناور بعد از تهران به شمار می ‌رود و در دوران ‌های تاریخی متفاوت به واسطه موقعیت جغرافیایی و طبیعتی ایده آل و حضور مشاهیر بزرگ مشهد همواره مورد توجه بوده و هست .

قطعا همه شما مسافران مشهد می دانید که از مشهد به عنوان  پایتخت معنوی ایران نامبرده می شود و اینکه محبوب ترین مکان مذهبی ایرانیان ” حرم امام هشتم شیعیان ” می باشد که در این شهر واقع شده و نیز علاوه بر این موضوع مذهبی و زیارتی این شهر در جنبه‌ های گردشگری نیز پیشرفت‌ های چشمگیری کرده و دارای مجموعه ‌های تاریخی ، تفریحی ، فرهنگی متنوع و جذابی برای رفاه حال مسافران می باشد.

جدا از اینها پیشینه بیشتر آثار تاریخی در این شهر به پس از قرن هشتم هجری می‌ رسد که از نمونه آنها می ‌توان به مسجد گوهرشاد ، میل اخنگان ، مسجد هفتاد و دو تن ، گنبد خشتی و مصلی طرق و … اشاره کرد و از شهر تاریخی توس بناهایی مانند گنبد هارونیه برجای مانده که بسیار زیباست و در ادامه ” بازه هور ” نیز از قدیمی ‌ترین بناهای موجود در مشهد است که شنیده ها حکایت از آن دارد که زمان ساخته ‌شدنش به قرن 3 میلادی برمی گردد.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه افرادی چون نادرشاه و فردوسی و نیز مدارسی چون عباسقلی خان از دیگر آثار تاریخی موجود در مشهد است و مهمترین جاذبه تفریحی این شهر جذاب وجود ییلاقات اطراف مشهد است به خصوص شاندیز و طرقبه ، زشک ، نغندر ، جاغرق ، کوهسنگی ، پارک جنگلی وکیل ‌آباد و بوستان ملت و آبشار اخلمد و … که هر کدام جذابیت های منحصر به فرد خودشان را دارند و همگی جزو مکان‌ های تفریحی مورد توجه توریست ها در مشهد است.

آرامگاه نادر شاه افشار

اماکن تاریخی مشهد

خانه پیشه وران مشهد
خانه رجایی مشهد
گورستان تاریخی ارامنه مشهد

پارک های مشهد

باغ گل های مشهد
پارک ملت مشهد
پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

هتل های مشهد

از دیرباز مشهد میزبان زائران حرم رضوی بوده، به همین دلیل اقامتگاه های زیادی در این شهر فعالیت دارند، اقامتگاه هایی از هتل های یک ستاره تا هتل های پنج ستاره و هتل آپارتمان و… .

تنوع هتل های شهر مشهد زیاد بوده و این امر طبیعی است که مسافران تور مشهد در زمان انتخاب دچار تردید و حتی سردرگمی شوند که آیا واقعا در برابر هزینه‌ای که پرداخت می کنند، امکانات و رفاه مورد نظر را خواهند داشته یا نه؟

شما میتوانید از طریق صفحه هتل های مشهد تمامی هتل ها رو ببینید و با هم مقایسه کنید.

تحصیل در مشهد

دانشگاه ها و مراکز علمی هر شهر نشان از پیشرفت علمی آن شهر دارد، مشهد نیز جزو شهرهای مهد علم در ایران است که دانشگاه های آن هر ساله فارغ التحصیلان زیادی را برای ورود به بازار کار آماده می کند.

دانشگاه های این شهر شامل دانشگاه فردوسی، دانشگاه امام رضا، دانشگاه صنعتی سجاد، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، دانشگده مهندسی علوم و فناوری های نوین گلبهار، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی می شود.

علاوه بر این مشهد مراکز آموزش عالی دیگری نیز دارد از جمله موسسه آموزش عالی خردگرایان، موسسه آموزش عالی اسرار، موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، موسسه آموزش عالی بینالود، موسسه آموزش عالی خاوران.

غذا های محلی و سنتی مشهد

شله مشهدی

شله مشهدی یا به قول مشهدی‌ها «شله» مشهورترین غذای نذری مشهدی‌ها در ماه محرم است که به جز آن در سایر روزهای سال هم پخته می‌شود و حسابی پرطرفدار است.

جاذبه‌های گردشگری رامهرمز

شله مشهدی که مصداق ریختن قیمه‌ها این بار در آش‌هاست ترکیب جالبی دارد؛ یک پیاله آش که روی آن چند قاشق قیمه ریخته شده است، عجیب اما بسیار خوشمزه.

خود مشهدی‌ها بیشتر شله را در مغازه‌های آش و حلیم فروشی می‌خورند و در روزهای عادی به ندرت آن را در خانه درست می‌کنند.

شله مشهدی

پلو مخلوط مشهدی

پلو مخلوط مشهدی از جمله غذاهایی میباشد که در این شهر بسیار محبوب است و از آن به خوبی یاد میشود و حتما باید یکبار امتحان کنید.

این غذا ترکیب شده از استانبولی و لوبیا پلوی مشهور ایرانی ها.در پخت پلو مخلوط مشهدی از گوشت، برنج، پیاز، هویج، رب گوجه فرنگی و ادویه های مختلف استفاده می شود.

یکی از چیزهایی مهمی که در مورد این غذا باید بدانید ته دیگ بسیار خوشمزه آن میباشد و شما اگر ته دیگ نان لواش  یا سیب زمینی برای تهیه غذا استفاده کنید میتوانید طعم فوق العاده را بچشید.

چنگالی

چنگالی غذایی سریع پخت به شمار می‌رود که برای عصرانه گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود.

این غذا به دو روش سیستانی و مشهدی آماده می‌شود. البته در شهرهای جنوبی مانند یاسوج هم از دستوری مشابه روش مشهدی استفاده می‌کنند.

طبق بعضی گفته‌ها مردم مشهد به دلیل چنگمالی شدن این غذا آن را چنگالی می‌نامند. امروزه تنها قدیمی‌های مشهد دستور پخت چنگالی را به یاد دارند.

برای تهیه آن در روش مشهدی نان بیات را خُرد و در روغن داغ می‌ریزند و در ادامه شکر، شیره نبات یا حتی عسل به آن اضافه می‌کنند.

آش لخشک مشهدی

آش لخشک نوعی آش رشته به شمار می‌آید با این اختلاف که به جای حبوبات از عدس استفاده می‌کنند و با سبزی آش و رشته بلند و پهن به نام لخشک آن را می‌پزند و چاشنی این غذا کشک و نعنا داغ یا سیر داغ و پیاز داغ است.

آش لخشک از جمله غذاهایی است که در میهمانی‌های عمومی و مجالس پر جمیعت محلی طبخ می‌شود و در مراسم خاصی به وسیله آن از میهمانان پذیرایی می‌شود.

یتیمچه ی مشهدی

یتیمچه یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد است که بسیار سریع و راحت می پزد، بسیار ارزان و خوشمزه هم هست، این غذا در بسیاری از شهرهای ایران به روش‌های مختلف تهیه می شود و چون در این غذای خوشمزه ، از گوشت استفاده نمی شود ، به یتیمچه معروف است.

اصالت یتیمچه مشهدی به شهر نیشابور بر می گردد ولی در مشهد هم می توانید این غذا را میل کنید و لذت ببرید، در یتیمچه‌ مشهدی، عدس، لوبیا، پیاز، زردچوبه، دارچین، فلفل، نمک، نخود و بادمجان نقش اصلی را ایفا می کنند.

از این غذا برای سفره افطار می توانید استفاده کنید و بسیار هم سیرکننده است، در مشهد معمولا یتیمچه را با ماست موسیر، سبزی ‌خوردن و ترشی میل می کنند، نوشیدنی پیشنهادی در کنار این غذا، شربت آبلیمو می باشد.

اشکنه قروت

یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد اشکنه قروت است.

این غذا پر است از منابع کلسیم و علتش این است که در آن از کشک ساییده شده، پیاز داغ، مغز گردوی خرد شده، نعنا داغ و ادویه های معمولی که در غذاهای مختلف استفاده می کنیم، درست می شود.

به اشکنه قروت، کله جوش هم می گویند.

این غذا یکی از غذاهای محبوب و دوست داشتنی مشهدی ها است.

اشکنه قروت

آش ماستی

ممکن است بارها آش ماستی را میل کرده باشید و ندانسته باشید که این غذا متعلق به کدام شهر است ولی ما امروز به شما می گوییم که غذای لذیذی به نام آش ماستی از غذاهای سنتی مشهد است.

درباره ی آش ماستی نکته ی جالبی که وجود دارد این است که این غذا در هر کجای استان خراسان به شکل و شیوه ای خاص پخته می شود و به همین خاطر آش ماستی سبزوار و مشهد با هم فرق می کنند.

در حالت کلی در پخت آش ماستی مشهدی ها از لپه، سیر، ماست، پیاز، شوید خشک، سینه ی مرغ، نعنا، برگ بو، ادویه های معمول و زعفران استفاده می شود.

این غذا یک وعده ی غذایی کاملا سبک است و حتی از آن به عنوان پیش غذا هم استفاده می شود.

کوکو شیرین

کوکو شیرین یکی از غذاهای شیرین و دسرگونه ی مشهدی هاست که یا به عنوان دسر و یا به عنوان پیش غذا سرو می شود.

در پخت این دسر از تخم مرغ، زعفران، آرد و ذرت استفاده می گردد.

جاذبه‌های گردشگری ورزقان

قبل از این که بر روی این غذا شیره ی مخصوصش را بریزند، این غذا یک جورایی همان کوکو سیب زمینی خودمان است فقط با شکلی دیگر.

بعد از ریختن شیره ی مخصوص که از شکر، زعفران، آب و گلاب تهیه می گردد، بعد از سرد شدن تبدیل به دسر می شود.

رشته پلو

ما ایرانی ها رسم داریم که در هنگام سال تحویل اگر بخواهیم غذایی بخوریم؛ آن غذا یا باید سبزی پلو با ماهی باشد یا رشته پلو!

همین رشته پلویی که می خوریم از غذاهای بومی و محلی شهرهایی مثل مهشد و یا اردبیل می باشد.

البته با این که روش پختشان با هم متفاوت است و فرق اساسی با یکدیگر دارد ولی رشته پلوی مشهدی ها طعم و مزه ی اصیل و مربوط به خود را دارد.

از آن جایی که مشهدی ها هم رسم دارند تا این غذا را در زمان سال تحویل نوش جان کنند، این غذا را به این شکل می پزند که در برنج و رشته ای که با هم تا حدی آب پر شده اند را به صورت پلویی دم می گذارند و به همراه آن مخلوطی از زعفران، ران مرغ، پیاز، سماق، روغن، دارچین، کره و فلفل و نمک را اضافه می نمایند.

البته برخی ها به همراه این پلو از گوشت چرخ کرده و خرما استفاده می کنند.

ماقوت

مسقطی مشهدی یا ماقوت نوعی حلوا است که برای طعم دار کردن آن از خلال بادام و زعفران استفاده می شود.

مشهدی ها در باره ی ماقوت می گویند که:

حلوای ماقوت به از جوهر یاقوتی!

این حلوای بسیار خوشمزه را مشهدی ها از زعفران و آرد درست می کنند.

معمولا مشهدی ها این حلوا را در مراسم های مختلف پخش می کنند.

ماقوت

کباب شیشلیک

اول از همه این را به ما بگویید که اصلا کسی هست که ایرانی باشد و از بین غذاهای سنتی مشهد کباب شیشلیک را نخورده باشد؟

این غذا به قدری محبوب و خوشمزه است که نه تنها از غذاهای مشهدی هاست بلکه اصلا یک غذای بین المللی است!

شیشلیک که از گوشت خالص تهیه می شود در کشورهای حوزه ی قفقاز و آذربایجان نیز سرو می گردد و از جمله غذاهای مهم و به اصطلاح لاکچری آن ها به حساب می آید.

شیشلیک را از ۶ تکه گوشت از بهترین قسمت گوشت گوسفند یعنی راسته ی آن تهیه می کنند.

درباره ی کباب شیشلیک نکته ی جالبی که وجود دارد این است که این غذا نه تنها مرزها را درنوردیده و غذایی محبوب و بین المللی شده است بلکه دیگر برای خود تبدیل به برند هم شده است.

برای درست کردن یک کباب شیشلیک خوشمزه و اصیل باید گوشت ها را در آبلیمو، ماست، فلفل و روغن بخوابانید و حتما از گوشت تازه استفاده نمایید.

خورشت ریواس ترش مزه

خورشت یا خورش ریواس هم از آن دسته غذاهای سنتی مشهد است که انحصار آن را با شهرهایی در خراسان جنوبی، کردستان و حتی شهر نیشابور شریک است.

البته در هر کجای ایران که گیاه ریواس بروید این غذا را درست می کنند و به آن خورشت ریواس می گویند.

این خورشت به خاطر وجود ریواس در خود مزه ای ترش دارد و در درست کردن آن از گوشت تازه ی گوسفند و یا گوساله، جعفری و نعنا تازه، پیاز و حتی شکر استفاده می کنند.

پر واضح است که در کنار این غذا از پلوی داغ و تازه و در کنارش مخلفات همیشگی نیز خورده می شود.

دیگچه مشهدی

دسر ها معمولا بعد از غذا مصرف می شوند و یک میان وعده خوشمزه می باشند و هر فردی علاقمند به خوردن دسری خوشمزه و متفاوت است.

دیگچه به عنوان یک دسر محلی شهر مشهد محسوب می گردد که معمولا در ماه رمضان طرفداران بسیاری دارد همچنین دیگچه به عنوان یک نذری پرطرفدار نیز در ماه های محرم و صفر نیز شناخته شده است.

دیگچه مشهدی

دیزی سنگی

یکی از غذاهای سنتی و محبوب مشهدی ها، غذایی است که دیزی سنگی نام دارد.

دیزی سنگی همون آبگوشت است که در ظروف سنگی درست می شود. طعم خاص این غذا به خاطر ظرفی است که این غذا در آن طبخ می شود.

برای درست کردن این غذا از سیب زمینی، پیاز، رب و ادویه های گوناگون استفاده می شود.

قیمه مشهدی

قیمه ی مخصوص مشهدی ها شبیه به قیمه های خودمان است و از غذاهای سنتی مشهد محسوب می شود. تنها فرق این غذا با قیمه های معمولی ما ادویه هایی مثل جوز هندی، زنجبیل، هل، زعفران و دارچین است.

 

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *