دوشنبه 6 فروردین 1403
دبی شهر آسمان خراش ها و تفریحات

دبی شهر آسمان خراش ها و تفریحات

دبی شهر آسمان خراش ها و تفریحات

دبی یکی از شهرهای امارات متحد عربی است که در سواحل خلیج فارس واقع شده است.

این شهر با ابوظبی از جنوب، با شارجه از شمال و با عمان از جنوب شرقی هم مرز می باشد.

دبی در جنوب کشور ایران قرار گرفته و بزرگترین شهر امارات است.

مساحت این شهر 4110 کیلومتر مربع بوده و درست در صحرای عرب قرار دارد.

این صحرای شنی به سمت رشته کوه های حجر غربی که در کنار مرز دبی با عمان و حتا واقع شده است، راه دارد.

این شهر هیچ رودخانه یا آبادی طبیعی ندارد ولی یک خلیج طبیعی کوچک به نام خور دبی دارد که به اندازه کافی عمیق است که کشتی های بزرگ بتوانند از آن عبور کنند.

جمعیت

بر اساس آماری که در بیست و نهم ژانویه سال 2016 به دست آمده، جمعیت این شهر بالغ بر دو میلیون و پانصد و سه هزار نفر می باشد.

آب و هوای دبی

دبی دارای آب و هوای بیابانی گرمسیری است، با توجه به موقعیت آن در کمربند بیابان شمالی. تابستان بسیار گرم و مرطوب است با میانگین دمای بالا در حدود 41 درجه سانتیگراد و پایین ترین دما در هنگام شب در حدود 30 درجه سانتیگراد است.

بالاترین دما ثبت شده در دبی در سال 2002 به میزان 55 درجه سانتی گراد بود.

در سراسر سال بیشتر روز ها آفتابی میباشد.

زمستان های گرم و کوتاه با متوسط درجه حرارت 23 درجه سانتیگراد و پایین ترین در هنگام شب 14 درجه سانتیگراد است.

با این حال، در چند دهه گذشته میزان بارش با افزایش بارندگی تا 150 میلیمتر افزایش یافته است.

آب و هوا در این شهر می تواند بارندگی های کوتاه و نامنظم معمولی را در خاورمیانه به ارمغان بیاورد.

بیشترین بارش در دسامبر تا مارس رخ می دهد. آب و هوا بین دسامبر و مارس گرم باقی می ماند و مناسب ترین شرایط آب و هوایی در سال را دارا است.

تاریخچه دبی

دبی شهر آسمان خراش ها و تفریحات

در کمتر از 300 سال، شهرستان ماهیگیری دبی به یک کلان شهر مدرن با آسمان خراش‌هایی زیاد تبدیل شده است.

داستان آبادانی و گسترش این شهر با حکومت آل مکتوم آغاز می شود.

در سال 1833 آنها، 800 نفر از اعضای قبیله بنی یاس را در خور دبی می آورند و شروع به خانه سازی می کنند.

خور دبی یک بندر طبیعی بوده است و در طول قرن 19 عامل مهمی در تجارت این شهر بوده است و کم‌کم به مرکزی برای ماهیگیری و فروش ماهی، صید مروارید و تجارت دریایی تبدیل شده است.

قایق‌های سنتی که هم اکنون آنها را در خور به راحتی می‌توانید ببینید مسیری بین دبی، هند و اطراف را می‌پیموده اند و داد و ستد انجام می‌شده است.

با ورود به قرن 20 ام، بندرگاه های دیگر در اینجا ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بازارهایی که در منطقه دیره در خور دبی قرار گرفته اند تعداد مغازه هایشان به بیش از 350 عدد می رسد به این ترتیب یک جریان مداوم از حضور بازرگانان و گردشگران در این منطقه از قرن قبل تا به حال وجود داشته است.

در دهه 1930 میزان جمعیت به 20000 نفر رسید که 25% آن را مهاجران تشکیل می‌دادند.

در دهه 1950 گل و لای در آبراه‌های خور دبی باعث گرفتگی می‌شوند، در نتیجه حاکم وقت شیخ راشد بن سعید ال مکتوم تصمیم گرفتند به لایروبی آبراه اقدام کنند.

این پروژه در آن زمان بلند پروازانه و پرهزینه شناخته شد اما انجامش باعث افزایش میزان واردات به دبی شد.

زمانی که نفت در سال 1966 کشف شد، شیخ راشد، با درآمدهای حاصل از فروش نفت، به ساخت و ساز در شهر پرداخت و اهمیت دادن به صنعت گردشگری را آغاز نمود.

در سال 1971 شهر دبی بخشی از امارات متحده عربی گردید و بریتانیا این منطقه را ترک نمود، و در سال 1972 پروژه شکل گیری کشور امارات متحده عربی با پیوستن راس الخیمه به امارات متحده عربی به پایان رسید.

موفقیت و آینده رویایی شهر دبی و کلا کشور امارات متحده عربی، با مرگ شیخ راشد به پایان نرسید و پسرش شیخ محمد، راه پدر را ادامه داد.

در سال 2008 دبی و کل کشور امارات متحده عربی با مشکل رکود اقتصادی روبرو شد و ضربه های مختلفی از این مورد بر بدنه شهر و کشور وارد شد.

اما امروزه این شهر به سیستم درست اقتصادی خود برگشته است و بازار ساخت و ساز در دبی بیش از پیش رونق پیدا کرده است.

غذا و نوشیدنی در دبی

غذاهای عربی بسیار مشهور هستند و در همه جای شهر، از اغذیه فروشی های شاورما در دیرا و الکرامَتو گرفته تا رستوران های هتل های دبی، در دسترس می باشند.

جاذبه‌های گردشگری قائم شهر

غذاهای محلی بسیار تند هستند چرا که اغلب غذاهای آسیایی و خاورمیانه تند و پر ادویه می باشند، ولی نگران نباشید اگر با صرف غذاهای تند مشکل دارید حتماً چیزی برای خوردن پیدا خواهید کرد.

غذاهای چینی، آسیای جنوبی و فست فود نیز بسیار محبوب بوده و به صورت گسترده ای در همه جای شهر قابل تهیه هستند.

از آنجاییکه دبی یک کشور مسلمان است فروش و مصرف گوشت خوک نیز بر طبق قانون فقط برای افراد غیر مسلمانان در محل های مشخصی از سوپرمارکت ها و فرودگاه ها مجاز است، به همین دلیل مبنای اصلی غذاها را گوشت گوسفند، شتر، گوساله و مرغ تشکیل داده اند.

اگر تا به حال گوشت شتر را امتحان نکرده اید در دبی اینکار را انجام دهید، چرا که غذاهایی که با گوشت شتر تهیه می شوند در این شهر بسیار رایج و محبوب هستند و از آنجاییکه در این منطقه شتر فراون است غذاهای تهیه شده با این گوشت ارزان هستند.

همچنین مصرف قهوه و قلیان در دبی بسیار محبوب می باشد.

رویدادهای دبی

دبی به منظور جذب گردشگر و اطمینان از لذت بردن آنها، رویدادها و فستیوال های گوناگونی را در طول سال جشن می گیرد.

فستیوال خرید

هرچندکه این شهر به عنوان بهشتی برای خریداران در طول سال است، ولی ماه ژانویه زمان بسیار خوبی برای آن دسته از کسانی است که به دنبال خرید اجناس خوب با قیمتی مناسب هستند، می باشد.

در طول ماه ژانویه جمعیتی بالغ بر دو میلیون بازدید کننده به سمت دبی روانه می شوند تا در فستیوال خرید یک ماهه که تمام مغازه ها و فروشگاه های شهر را در بر می گیرد، شرکت کنند.

در طول این جشن سرگرمی هایی برای کودکان، آتش بازی و کنسرت های متعددی انجام می شود.

دو ماراتون

دو ماراتون دبی

این دو ماراتون در ماه ژانویه برگزار میشود و هزاران شرکت کننده و تماشاچی دارد.

کمترین مسافتی که شرکت کنندگان طی میکنند 3 تا 10 کیلومتر است.

دبی دزرت کلاسیک

این رویداد یکی از محبوب ترین رویدادهای بازی گلف در امارات متحده عربی است.

هرساله در ماه فوریه تا مارس بسیاری از بازیگران مطرح گلف از سراسر دنیا به دبی می آیند تا شانس خود را برای بردن جایزه نقد هنگفت این مسابقه امتحان کنند.

این رقابت ها در باشگاه گلف معروف امارات برگزار می شود و در کل باعث جذب گردشگران بسیاری می شود که از تماشای مسابقه پایانی لذت می برند.

فستیوال بین المللی موسیقی جاز

فستیوال موسیقی جاز دبی

جشنواره جاز دبی برای علاقه‌مندان به موزیک جزو رویدادهای بسیار مهم به شمار می‌رود، به همین دلیل بازدیدکنندگان آن، افرادی از سراسر دنیا خواهند بود.

جشنواره جاز دبی در واقع یک فستیوال موزیک سالیانه است که در این شهر بین المللی برگزار شده و سبب می‌شود افراد زیادی از عاشقان موسیقی با اولین تور دبی خود را به این شهر برسانند.

نخستین سری این رویداد در سال 2003 برگزار شد.

در اولین سری این رویداد، حضور بینندگان در آن باورنکردنی بود، به طوری که نزدیک به هزار و دویست بلیط فروخته شد.

از آن زمان به بعد هر سال به شمار شرکت کنندگان جشنواره جاز دبی افزوده می‌شود.

چالش کویر امارات متحده عربی

این مسابقه رالی بخشی از مسابقات جام جهانی رالی کراس کانتری است که رقابت انتهایی آن از ابوظبی آغاز و در دبی به پایان می رسد.

مدت زمان انجام این رالی پنج روز است و در بین طرفداران موتور سیکلت و اتومبیل های تندرو از محبوبیت بالایی برخوردار است.

نمایشگاه عروس

در طول ماه آوریل شهر دبی میزبان نمایش سالانه عروس که متشکل از جزئیات مربوط به مناسبت های مختلفی که به جشن عروسی ربط دارند، است.

این رویداد نظر صدها نمایش دهنده از تمام منطقه را به خود جلب می کند و در مرکز نمایشگاهی بین المللی دبی برگزار می شود.

فستیوال طعم ها

در فستیوال طعم ها تعداد زیادی رستوران از کشورهای گوناگون و سرآشپزهای خبره رستوران ها شرکت می نمایند.

همچنین در این جشنواره بیش از 100 نوع خوراک ، چاشنی ، سالاد ، شیرینی و دسر و خوراک های گیاهی ، با تزیینات فوق العاده زیبا ارائه می شود.

این جشنواره توسط یکی از دپارتمان های گردشگری دبی سازمان دهی شده که در 4 موضوع کلیدی به فعالیت می پردازد.

همچنین برخی از رستوران های ایرانی نیز در جشنواره غذای دبی شرکت می کنند.

فستیوال فیلم بین المللی

فستیوال فیلم بین المللی دبی

جشنواره بین ‌المللی فیلم دبی که به عربی ، مهرجان دبی السینمائی الدولی گفته می شود، یکی از جشنواره ‌های فیلم آسیا می باشد که هرساله در این شهر برگزار می شود و سالیانه گردشگران را از ایران و کشورهای مختلف دنیا گرد هم جمع می کند.

جاذبه‌های گردشگری چرام

جاذبه های گردشگری دبی

برج خلیفه

برج خلیفه

آسمان خراش بسیار بلند برج خلیفه با ارتفاع 829.8 متر در دان تان شهر دبی بلندترین سازه دست بشر در دنیاست و دارای طرفداران بسیاری می باشد، این برج باشکوه که ساختنش 5 سال به طول انجامید یکی از جاذبه های برجسته در سرتاسر خاورمیانه می باشد و در سال 2010 میلادی افتتاح گردید و پیشنهاد ما برای شما عزیزان در سفر به دبی می باشد که دیدن از آن را از دست ندهید.

آب نمای دبی

سالهاست در اکثر نقاط جهان شاهد آب نماهای گوناگون با نمایی از زیبایی که با رقصاندن آب همراه با نور های متفاوت شاهد بوده ایم؛ حاکم شهر دبی محمد بن راشد آل مکتوم با دقت بر این موضوع که خاص بودن و تک بودن آب نما در دبی تلاش و فکر بسیار نو و جذابی ارائه کرده است و آن هم آب نمای دبی می باشد و یکی از نمونه پروژه های تفریحی آن نیز این جا می باشد که ساختنش حدود 218 میلیون دلار هزینه در بر داشته است که روبروی برج معروف خلیفه و مرکز خرید بزرگ دبی مال می باشد.

برج العرب

برج العرب

برج العرب، نام یک هتل لوکس و مجلل در دبی است.

این سازه‌ مجلل و عظیم با ۳۲۱ متر ارتفاع، عنوان هفتمین هتل بلند جهان را یدک می‌کشد.

این سازه بر روی جزیره‌ای مصنوعی در ۲۸۰ متری ساحل جمیرا ساخته شده است و معماری آن الهام گرفته از بادبان کشتی است.

جزیره نخل

جزیره نخل دبی

جزیره نخل که به شکل نخل مانند در دبی است از طریق پل هایی به زمین اصلی متصل شده است که در 5 کیلومتری زمین اصلی دبی در خلیج همیشه فارس واقع شده است و نکته مهم این است که شیخ آل مکتوم برای تبدیل شدن این مجموعه به لوکس ترین و پرطرفدار ترین و همچنین جزو مناطق گردشگری دبی مبلغی بالغ بر 2 میلیاد هزینه کرده است.

از امکانات تفریحی گردشگران می توان به چندین هتل لوکس ، مراکز خرید متنوع ، رستوران های متعدد، سایت های مخصوص غواصی، باغ وحش زیر آب ، پارک آبی آتلانتیس و زمین های اسکی روی یخ و … اشاره کرد؛ همچنین این جزیره علاوه بر مونوریل، مسیر جاده ای که برای مسافرانی که قصد رفت و آمد میان جزیره پالم و زمین اصلی را دارند تعبیه شده است.

مسجد جمیرا

مسجد جمیرا را می توان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری این شهر دانست که می توانید بیشترین لذت را در بازدید از این مسجد ببرید.

موزه دبی

موزه دبی

موزه دبی که به عربی ” متحف دبی ” نیز نامیده می شود،  یکی از مناطق تاریخی، سنتی و همچنین یکی از نقاط دیدنی و مهم کشور امارات متحده عربی در بین گردشگران شهرت یافته است که سالیانه تعدادی زیادی از توریست ها و مسافران را از ایران و مناطق داخل و خارج کشور امارات به سمت خود جذب می کند.

اپرا دبی

اپرای دبی با معماری وشکل ظاهری جذاب و خیره کننده خود در مرکز شهر دبی واقع شده است.

این سالن گنجایش 2000 نفر را دارد و برای میزبانی اجراها و رویدادهای گوناگونی مانند تئاتر، باله، کنسرت، کنفرانس و نمایشگاه ساخته و توسعه داده شده است.

طرح های این سالن اپرا توسط شیخ محمد بن رشید آل مکتوم در ماه مارس 2012 اعلام شد و در سال 2016 تکمیل شد.

جاذبه های تفریحی دبی

آکواریوم دبی

آکواریوم دبی دنیای زیر آب در دبی مال ، یکی از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می رود که بار سنگینی را در جذب و نگهداری گردشگران به دوش می کشد و به تنهایی توانسته افراد زیادی را روانه این شهر کند.

سافاری

تور سافاری دبی یکی از پرطرفدارترین تورهایی است که آژانس‌های مسافرتی دبی برای گردشگران فراهم کرده‌اند.

در سافاری شما را، با لوکس‌ترین امکانات، به دل صحراهای ساده اما باشکوه می‌برند تا چند ساعت لذت زندگی بادیه‌نشینان را بدون تجربه سختی‌هایش بچشید.

این تورها انواع و اقسام دارند و از تورهای چند ساعته شروع می‌شوند تا چند روزه.

پرطرفدارترین این تورها از ساعت ۳ و ۴ بعد از ظهر آغاز می‌شود و تقریبا ساعت ۱۰ شب شما را به دبی باز می‌گرداند.

شهر بازی سرپوشیده آی ام جی ورد

شهر بازی سرپوشیده آی ام جی ورد

اماکن تفریحی این شهر از مهمترین جاذبه‌های گردشگری آن به حساب می‌آید که شهر بازی آی ام جی یکی از آن‌ها است.

ساخت آی ام جی 3 سال به طول انجامید و بیش از 1 میلیارد دلار هزینه داشت.

شهربازی آی ام جی دبی بزرگ‌ترین پارک تفریحی سرپوشیده‌ جهان است که می‌توانید اوقات بسیار مفرح بخشی را در آن تجربه کنید.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *