دوشنبه 6 فروردین 1403
آذربایجان کشوری تاریخی و باستانی

آذربایجان کشوری تاریخی و باستانی

آذربایجان کشوری تاریخی و باستانی

کشور آذربایجان کشوری تاریخی و باستانی است که در گذشته جز کشور ایران بوده است و دارای جنبه‌های تاریخی و فرهنگی وهمچنین مشترکات زیادی با آن است، اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، تاریخ کشور آذربایجان ترکیبی از وجود ترک‌های قرن یازدهم و پارسیان باستان است.

منطقه‌ای که امروز ما با عنوان آذربایجان می‌شناسیم در سال 642 میلادی توسط اعراب فتح شد و مردم در آن زمان به اسلام گرویده بودند، این کشور برای چند صد سال، یک استان عربی به حساب می‌آمد و در حال رونق گرفتن بود، پس از سقوط امپراتوری عرب، مغول‌ها به این کشور حمله کردند و در طی قرن‌های سیزدهم تا پانزدهم میلادی، این منطقه توسط خان دوم مغول، سپس برای دوره‌ای توسط حکومت محلی و بعداً تحت حکومت پارس اداره می شد.

تا زمان جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری روسیه در سال 1917، جمهوری آذربایجان به دلیل داشتن منابع نفتی خود ارزشمند بود و یک دوره کوتاه بین سال‌های 1918 تا 1920 این کشور مستقل شد، با این حال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1920 به آن حمله کرد و جمهوری آذربایجان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی شد و بعد از سال‌ها مستعمره این کشور بودن در 20 اوت 1991 اعلام استقلال کرد و اکنون به عنوان جمهوری دموکراتیک آذربایجان که اساس آن بر قانون مداری است، شناخته می‌شود.

آب و هوای کشور آذربایجان

آب و هوای آذربایجان را می‌توان آب و هوای تحت تأثیر قاره‌ای با تابستان‌های گرم و زمستان‌های بسیار سرد و خشک توصیف کرد.

مناطق کوهستانی آذربایجان به دلیل شرایط جوی ناپایدار و هوای بسیار سرد که در ماه‌های فصل زمستان با وزش باد شدید و طوفان‌های برفی و بارش باران هستند‌، شناخته شده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری تالش

پایتخت و 9 شهر بزرگ آذربایجان

باکو پایتخت کشور آذربایجان و یکی از مهمترین شهرهای این کشور محسوب می‌شود.

این شهر بر ساحل غربی دریای خزر قرار دارد و یک منطقه نفت خیز نیز محسوب می‌شود.

به طور کلی شهر باکو یک شهر بسیار پرجمیعت و زیبا است که اغلب ایرانیان تور آذربایجان را به مقصد این شهر گزینه خوبی می‌دانند.

این شهر دارای پارک‌های ساحلی بکر و بی نظیر است به طوری که موسیقی و تئاتر بخش مهمی از شهر محسوب می‌شود.

نخجوان یک سرزمین بسیار کهن و زیبا در کشور آذربایجان است که از نظر تاریخی رتبه بالایی دارد.

این شهر در دامنه‌های کوه قفقاز قرار دارد و به طور کلی یک گزینه بسیار جالب برای زندگی محسوب می‌شود.

لریک از دیگر شهرهای کوهستانی و دیدنی در کشور آذربایجان است که دارای رودخانه و آبشار‌های سریع و دل انگیزی است.

لریک یک شهر کوچک است و در بخش جنوب کشور آذربایجان قرار دارد.

از دیگر شهرهای بسیار مشهور در کشور آذربایجان می‌تواند به پنجه، شکی یولاخ، خان کندی، لنکران، آقدام اشاره نمود.

کشور آذربایجان یک کشور مناسب برای مهاجران ایرانیان محسوب می‌شود به طوری که دارای فضای شهری خوب برای زندگی و همینطور مسیر‌های کاری مناسب برای کسانی است که قرار است وارد کسب و کار در این کشور شوند، محسوب می‌شود.

مذهب و زبان مردم کشور آذربایجان

اسلام دین اصلی جمهوری آذربایجان است و 99.2 درصد از جمعیت این کشور مسلمان هستند و حدود 85 درصد از مسلمانان آذربایجانی مذهب شیعه را به رسمیت می‌شناسند، در حالیکه 15 درصد مسلمانان اهل سنت هستند.

جاذبه‌های گردشگری ماسال

در مورد زبان هم باید بدانید که زبان اصلی و رسمی آذربایجان، زبان آذربایجانی (ترکی آذری) است که به ترکی مدرن نزدیک است و مرتبط و کاملاً قابل درک است.

همچنین این زبان به همراه ترکمنی و گاگوز، آذربایجانی عضو شاخه اوغوز از گروه خانوادگی ترکی جنوب غربی است، به علاوه در این کشور، زبان روسی، ارمنی، لزگی، تالشی و تاتی نیز صحبت می‌شود.

واحد پول کشور آذربایجان

واحد پول کشور آذربایجان

مانات ( Manat ) واحد پول جمهوری آذربایجان است که در بازار‌های بین‌المللی با نماد  ” AZN ” نشان داده می‌شود و هر مانات برابر با ۱۰۰ قپیک (qəpik) است، مانات در زبان روسی به معنای سکه است و به صورت اسکناس‌های ۱، ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ و سکه‌های ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ Qapik (قپیک) تقسیم شده‌اند و هر ۱۰۰ قپیک یک منات را تشکیل می‌دهد.

جاذبه های گردشگری کشور آذربایجان

این کشور درسال‌های اخیر تلاش زیادی برای جذب گردشگر از سراسر جهان کرده است که در آن نیز موفق بوده است، به علاوه این کشور دارای موزه‌ها، مناطق تاریخی و همچنین جاذبه‌های طبیعی است که می‌توانند برای هر گردشگری جذاب باشند.

مهم‌ترین آنها باکو است و به ترتیب می‌توان به پارک ملی آبشرون، پارک ملی شیروان، کوه قویازان، دریاچه گویگول، برج میدان، شهر قدیمی و آتشگاه باکو اشاره کرد.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *