پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
توصیه‌هایی برای گرفتن بهترین عکس‌ها از جذاب‌ترین لحظات زندگی دلبندتان

توصیه‌هایی برای گرفتن بهترین عکس‌ها از جذاب‌ترین لحظات زندگی دلبندتان

توصیه‌هایی برای گرفتن بهترین عکس‌ها از جذاب‌ترین لحظات زندگی دلبندتان

عکاسی از کودکان یکی از جذاب‌ترین و در عین حال پراسترس‌ترین انواع عکاسی است. تقریباً همه والدین دغدغه عکاسی از کودک خود را دارند. دیدن اینکه فرزند کوچکتان در خوردن اولین غذا، اولین سینه خیز رفتن بر روی زمین، یا لذت بردن از اولین بازی مستقلش شروع به کشف دنیای خود می کند، تجربه فوق العاده ایست. اما عکاسی از کودکتان و ثبت آن لحظات برای همیشه حتی از آن هم لذت بخش تر است. برای عکاسی از کودکان باید صبور باشید. آنها گاهی خندان و سرزنده و لحظه‌ای کسل و گریان می‌شوند. عکاسی از کودکان، این سوژه های فوق العاده و دوست داشتنی، یکی از لذت بخش ترین کارهای دنیا است. اگر سوژه کوچک شما احساس ناراحتی کند، جلب یک لبخند صادقانه و واقعی غیر ممکن خواهد بود.

در این مقاله یک آموزش کوتاه با نکاتی ساده آماده کرده ایم که هنگام عکاسی از کودکان و بچه ها به شما عزیزان کمک خواهد کرد.

هر روز از آنها عکس بگیرید

این اولین و مهمترین قانون عکاسی از کودکان است. وقتی یک لحظه زیبا و کاندید (بی هوا – بدون توجه سوژه) مشاهده می کنید و سراغ دوربینتان می روید، کودک با ژست گرفتن برای عکس واکنش نشان می دهد و آن لحظه از دست می رود. اما اگر هر روز از آنها عکاسی شود، دوربین برای کودک جلب توجه نمی کند و در مقابلش چنین واکنشی نشان نمی دهد. اگر به حضور دوربین عادت کرده باشند، در حضور آن راحت خواهند بود و کار خودشان را می کنند و در نتیجه شما می توانید به راحتی از آنها عکس بگیرید.

زمانی که برای آنها مناسب است عکس بگیرید

توصیه‌هایی برای گرفتن بهترین عکس‌ها از جذاب‌ترین لحظات زندگی دلبندتان

 

انرژی کودکان همیشه در حال تغییر و پیش بینی کردن آن تقریباً غیر ممکن است. به جای اینکه برای زمان عکاسی برنامه ریزی کنید و کودک را مجبور کنید کاری که شما می خواهید را انجام دهد، مطمئن شوید که آمادگی این را دارید تا وقتی لحظه مناسبی برای عکاسی پیش آمد از او عکس بگیرید.

خونسرد باشید و لذت ببرید

اگر در گرفتن عکس سخت می گیرید و یا استرس دارید، این مسأله می تواند روی کودکتان هم تأثیر بگذارد و حال و هوای کودک و عکس شما را خراب کند.فرآیند عکاسی را برای آنها جذاب کنید تا آنها هم از این کار راضی بوده و با علاقه با شما همکاری کنند.

نور خود را پیدا کنید

اگر قصد دارید چند عکس از کودکتان بگیرید، زمانی که می دانید ممکن است در آستانه انجام یکی از اولین لحظاتش باشد، یا شاید قبلا یکبار آن کار را انجام داده، صحنه را ارزیابی کنید. بهترین نور از کجا می آید؟ چه موقعی از روز در آن اتاق یا آن محل از همه بهتر است؟ممکن است بخواهید یک اسباب بازی یا کودکتان را جور خاصی یا جای خاصی قرار دهید تا آن لحظه را با زاویه نور بهتری که بر روی صورت خندان او می افتد ثبت کنید، یا برای داستان سرایی بیشتر او را از پشت نورپردازی کنید. تمرین کردن قبل از آن اولین لحظات، در خانه با یک دوربین و زوایای مختلف نور، به شما کمک می کند تا بهترین محل برای عکاسی و نورپردازی، و همچنین تنظیمات دوربین را مشخص کنید تا آماده باشید.

آنها را دنبال کنید

اینکه شمااز کودکتان بخواهید در جایی که شما می گوید بایستد لبخند بزند تا شما عکس دلخواهتان را بگیرید قطعاً به ندرت اتفاق می افتد. اجازه دهید در دنیای کودکانه خود باشد و هنگامی لبخند طبیعی بر لب دارد یا در حال کنجکاوی و تعجب است از او عکاسی کنید.

با بچه ها دوستانه رفتار کنید

 

توصیه‌هایی برای گرفتن بهترین عکس‌ها از جذاب‌ترین لحظات زندگی دلبندتان

این مهمترین وظیفه شما در عکاسی از کودکتان است و اگر موفقیت آمیز باشد، به اندازه کافی خوش شانس خواهید بود تا بتوانید چند عکس خوب بگیرید. در مورد بچه ها، تنها شروع به عکاسی کردن کارساز نخواهد بود و بنابراین شما باید کمی وقت بگذارید و با آنها حرف بزنید، به عنوان مثال درباره چیزهایی که مورد علاقه فرزندتان است سخن بگوئید. همچنین باید بخندید یا تبدیل به دلقک شوید، چون آموزش لبخند زدن به بچه ها گاهی اوقات می تواند باعث واکنش منفی شود. بنابراین شما یا هر بزرگسال دیگری در خانه می توانید بخندید یا جوک بگویید تا لبخند طبیعی کودک را ببینید یا اداها و حرکات خنده دار درآورید تا به آن لبخند برسید. حتی می توانید از آنها بخواهید «لبخند نزنند» و آنها عمداً لبخند خواهد زد.

هرآنچه که باید در مورد لباس کودک خود بدانید

تا حد ممکن سریع باشید

تمرکز بر روی هر چیزی به مدت طولانی برای کودکان دشوار است، بنابراین چند دقیقه اول بهترین زمان برای به دست آوردن تصاویری با بهترین ژست دهی است. هنگامی که آنها تمرکز خود را از دست می دهند، سعی نکنید آنها را کنترل کنید، بلکه در عوض اجازه دهید در آن اطراف بدوند و بازی کنند و از خلاقیت خود برای به دست آوردن تصاویر جالب استفاده کنید.

تا سطح جهان آنها پایین بیایید

 

توصیه‌هایی برای گرفتن بهترین عکس‌ها از جذاب‌ترین لحظات زندگی دلبندتان

شما باید تا سطح کودکتان پایین بیایید تا تصاویر خوبی به دست آورید، چون عکاسی از یک پرسپکتیو بالاتر باعث می شود آنها کوچکتر از آنچه واقعا هستند به نظر برسند. همچنین، پایین آمدن تا سطح آنها به شما کمک می کند تا با سوژه خود تعامل برقرار کنید، پس زمینه بهتر و جزئیات بیشتری به دست آورید و همه چیز را از دید بچه ها ببینید.

ثبت لحظات کودکی که توسط والدین انجام می پذیرد ضمن خاطره سازی برای کودک راه انتقال احساسات آن ها و مهر تاییدی بر توجه و محبت آن ها نسبت به کودک است. عکاسی از کودکان بهترین روش ثبت این لحظات هستند.

 

کشف اسباب بازی یا شخصیت مورد علاقه آنها

توصیه‌هایی برای گرفتن بهترین عکس‌ها از جذاب‌ترین لحظات زندگی دلبندتان

 

اسباب بازی های مورد علاقه اغلب برای بچه های کوچک مهم هستند. اگر فرزند شما به یک اسباب بازی علاقه زیادی دارد از آن در عکاسی از کودکتان استفاده کنید این کار باعث می شود کودک در حین عکاسی حس بهتری داشته باشد.

از دوربین موبایلتان استفاده کنید اگر همیشه دوربین خوبتان در دسترس نیست

همیشه گوشی‌ موبایلتان را نزدیک خود داشته باشید تا اگر زمانی که مشغول پرستاری از کودکتان هستید یا درگیر کاری هستید عکسی را از دست ندهید. خیلی وقت‌ها دلتان می‌خواهد یک‌لحظه‌ی خاص را ثبت کنید و دوربین موبایل بهتر از هیچ‌چیز است. مثلا وقتی کودکتان در آغوش شما ارام خوابیده است بهترین کار گرفتن چند عکس زیبا از او با گوشی موبایل است.ایده عکس کودک در خانه فقط به معنی اجرای بهترین عکس ها با دوربین حرفه ای نیست این را به یاد داشته باشید تا بهترین لحظه ها را از دست ندهید.

عکس بی هوا و بدون اطلاع

توصیه‌هایی برای گرفتن بهترین عکس‌ها از جذاب‌ترین لحظات زندگی دلبندتان

 

قطعا این روش جواب می دهد و عکسهای خوبی ثبت خواهد شد . هنگامی که کودکتان مشغول بازی است با چیزی توجهش را جلب کرده است به عکاسی مشغول شوید . گاهی اوقات هم می توانید توجه کودک را به خود جلب کنید

نگاه کردن به لنز

ایجاد پرتره های قدرتمند مهم است و این در مورد بچه ها نیز صادق است. شاید اگریکی از والدین بچه ها یا بستگان دیگر آنها خیلی نزدیک درست در پشت دوربین بایستند (مثلا در حین بازی دالی)، بتواند کمک کند تا بچه ها مستقیم به لنز نگاه کنند.

به بچه ها جایزه بدهید

این مورد را فراموش نکنید، چون این در واقع راهی برای تشکر کردن از همکاری آنهاست. شما می توانید در پایان عکاسی به کودکتان جایزه بدهید، یا در حین کار که می تواند نتایج شگفت انگیزی داشته باشد.

چگونه کودکان را سرگرم کنیم؟

همانطور که گفته شد عکاسی از کودکان سخت است زیرا آن‌ها توجه زیادی به شما نمی‌کنند و نمی‌توانند به مدت طولانی بنشینند یا اینکه دستورالعمل‌های شما برای ژست موردنظرتان را ریز به ریز انجام دهند. محیط‌های استودیوی پرتره داخلی نیز می‌توانند کودک را بترسانند و عکس‌های نامطلوبی را در پی داشته باشند. بنابراین یک فضای سرگرم‌کننده مثل پارک، ساحل، حیاط یا باغ می‌تواند کار را برای شما راحت‌تر نماید.عکاسی پرتره در فضای باز به شما این امکان را می‌دهد تا عکس‌های طبیعی بگیرید.همینطور توجه کنید که کودکان در اوایل روز انرژی بیشتری دارند و خستگی انتهای روز معمولا آن‌ها را بهانه‌گیر می‌کند

موقعیت های جدید را امتحان کنید

توصیه‌هایی برای گرفتن بهترین عکس‌ها از جذاب‌ترین لحظات زندگی دلبندتان

 

برنامه ریزی کنید که به یک محل جدید بروید و برای گرفتن عکس خود تمرین کنید، قبل از اینکه کودک خود را به آن محیط بیاورید. در بهترین زمان برای نورپردازی، یا زمانی که کودکتان بیشترین میزان انرژی را دارد، به ساحل بروید، و برای عکاسی از اولین لحظه ای که او پا یا انگشتانش را بر روی شن و ماسه قرار می دهد آماده شوید.

راهکارهایی برای اینکه در عکس‌ها زیباتر باشید

داستان آنها را بگویید

شما کودکتان را از همه بهتر می شناسید. شما ساعات بی شماری را با او گذرانده اید، در تمام اوقات روز و شب، و واکنش ها و شخصیت او را بهتر می دانید. به عنوان یک پدر یا مادر جدید، وقتی چیز جدیدی می خواهد اتفاق بیافتد، شما آن را احساس می کنید .وقتی شما دارید از آن لحظات عکس می گیرید، برای گفتن داستان آنها وقت بگذارید. این داستانی است که شما می خواهید برای همیشه به خاطر بسپارید. اسباب بازی مورد علاقه آنها، اولین لحظه ای که آنها به بیرون از پنجره سرک می کشند، یا شن و ماسه یا چمن را لمس می کنند. داستان کودک خود، و اینکه چطور می خواهید آن داستان را با تصاویر خود بگویید را به خاطر بسپارید.

 

برای آنکه عکس‌هایی که ثبت می‌کنید طبیعی باشد، از کودکتان نخواهید که برای دوربین لبخند بزنند. بلکه از معصومیت، سادگی و بازیگوشی آنها نهایت استفاده را ببرید و به عکس‌هایتان جلوه‌ای واقعی ببخشید. به کودک اجازه دهید بازی کند و از شرایط نهایت لذت را ببرد. 

 

عکس‌های طبیعی جذاب‌ترند

خیلی نگران ضبط ژست‌های کامل نباشید چون لحظات واقعی باارزشترنداز دوربینتان در هر شرایطی استفاده کنید و همه‌ی آن لحظات و روابط جادویی را به تصویر بکشید. از کنار هم خوابیدن کودکانتان در کنار هم تا لحظه هایی که باهم بازی می کند. این ها بهترین لحظاتی است که شما می توانید آن را جاودانه کنیدهیچ وقت کودکتان را مجبور به ایستادن و یا نشستن در محیطی نکنید. در این زمان دوربین را کنار بگذارید و کمی او را به بازی دعوت کنید و بگذارید دوباره آرامش خود را به دست آورد.

عکاسی از جزئیات

توصیه‌هایی برای گرفتن بهترین عکس‌ها از جذاب‌ترین لحظات زندگی دلبندتان

 

در بین عکاسی سعی کنید عکسهای متفاوت هم بگیرید. می توانید سراغ جزئیات بروید. مثلا از پاها ،دست ها ، چشم ها ، بخشی از صورت ، نصف بدن و… این عکسها در بین عکسهای مرسوم ایجاد تنوع خواهد کرد

عکاسی را ساده و ارزان انجام دهید

شما نیاز به پس‌زمینه‌های حرفه‌ای یا نورپردازی‌های گران‌قیمت ندارید. بهترین عکس از کودکتان زمانی است که در نور ملایم و طبیعی گرفته شود. از رفلکتور برای شکار نور داخل چشمانش یا پر کردن سایه‌ها استفاده کنید. به‌عنوان پس زمینه می‌توانید از یک دیوار تک‌رنگ یا یک تکه موکت تک رنگ استفاده کنید با استفاده از لباس های خود کودک و ملحفه های رنگی و برخی از وسایل های منزل میتوانید کلی پس زمینه ی زیبا و جذاب برای عکاسی از کودک خود درست کنید .از روی علاقه و بادلتان عکاسی کنید و نگران اینکه عکاسان چه می‌کنند نباشید. اگر بگذارید بینش شمارا راهنمایی کند، تصویر با شما سخن می‌گوید. اگرچه ممکن است خیلی از روزها کم‌خواب باشید یا هیچ ایده‌ای به ذهنتان نرسد، از این وسوسه‌ی خوب که دوربینتان را برداشته و عکاسی کنید استفاده کنید. امروز چه چیز جالبی دیدید؟ لبخند کودک، چشمان او، جوری که انگشت شمارا نگه داشت یا انگشتان چاق پایش….

 

این چند نکته را فراموش نکنید:

  • همیشه به عناصر اضافی و جزئیات ناخواسته در پس زمینه‌ عکس‌های‌تان توجه کنید.
  • لباس کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. لباس‌هایی با رنگ‌های تند یا الگوهای پیچیده ممکن است که نگاه‌ها را از سوژه دور کند. لباس کودک باید بتواند در کنار خلاقیت کودک صحنه‌ی چشم‌نوازی را ایجاد نماید.
  • سعی کنید در طول ساعت طلایی یا در نور پخش شده یا در سایه هنگامی که نور شدید است، عکس بگیرید. اگر در فضای داخلی هستید، نور پخش شده از پنجره را انتخاب کنید.

 

و اینکه همیشه عکس‌های زیادی بگیرید. اگر شما همیشه دوربین را در دست‌تان نگه ‌می‌دارید تا بهترین لحظه را شکار کنید، احتمالا آن را از دست خواهید داد. در این روش با اینکه عکس‌های نامطلوب زیادی را خواهید گرفت اما لااقل یک عکس از بین آن‌ها مناسب و قابل‌پسند خواهد بود.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *