پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
چگونه با فرزند نوجوانم رفتار کنم؟

چگونه با فرزند نوجوانم رفتار کنم؟

چگونه با فرزند نوجوانم رفتار کنم؟

در سنین نوجوانی، تغییرات گستردهای برای فرد بوجود می آید، این تغییرات هم ظاهری و هم درونی هستند.
نوجوانان در این دوره، به دلیل تغییرات هورمونی، رفتارهای متفاوتی را از خود به نمایش میگذارند که شاید در دنیای نوجوانی منطقی و از دید والدینشان غیر منطقی و بد باشد.
مهم ترین موضوع برای یک نوجوان در این سنین، برخورد صحیح اطرافیان اوست.
برخورد اطرافیان به راحتی می تواند بر شکل گیری رفتاری نوجوان در سنین بعد تاثیرگذار باشد. علاوه بر این، برخوردهای اشتباه والدین و اطرافیان با نوجوان، می تواند او را به مسیر های اشتباهی بکشاند که بعدتر، جبران آن ها غیرممکن باشد.
اگر فرزندتان به سن نوجوانی رسیده و فکر می کنید رفتار او بسیار غیرمنطقی است، لازم است بدانید که اکثر نوجوانان در این سنین، نیازمند چنندین بار تذکر برای انجام دادن تکالیفشان، درس خواندن و یا جمع کردن اتاقشان هستند و در برخی موارد درنهایت هم این کارها را انجام نمی دهند.
شما در جایگاه یک پدر یا مادر، باید اصول رفتار صحیح با نوجوانان را بدانید و در این دوره ی پر از تغییر به او کمک کنید تا راحت تر بتواند با شرایط کنار بیاید و هروقت لازم شد بتواند از شما کمک بگیرد.
استفاده از زور و خشونت در این سنین، فقط رابطه ی شما را خراب می کند و باعث می شود فزرندتان روز به روز از شما دورتر شود.
لازم است بدانید که رفتار صحیح با نوجوانان، مانند هوا کردن آپولو نیست.
در این دوران کافیست صبر داشته باشید، شاید به مقدار خیلی زیاد! و سعی کنید فرزندتان را درک کنید و با او همکاری کنید.
در این مقاله 5 رفتار صحیحی که باید با نوجوانتان داشته باشید را بررسی می کنیم، خواندن این مقاله به خانواده هایی که فرزندی نوجوان دارند، توصیه می شود. با ما همراه باشید.

چگونه با فرزند نوجوانم رفتار کنم؟

1- یک رابطه ی قابل اعتماد با فرزندتان بسازید

اعتماد بین پدر و مادر و فرزند در این سن، مسئله ی بسیار مهمی است. اگر می خواهید فرزندتان همه چیز را با شما در میان بگذارد و متقابلا به شما گوش دهد، باید در وهله ی اول اعتماد او را جلب کنید.
برای این کار لازم است در روز مدت زمانی را به فرزندتان اختصاص دهید و با او صحبت کنید، اگر در مورد مسائل شخصی و کاری خود با او صحبت کنید، این حس به او منتقل می شود که شما به او اعتماد دارید، در مقابل احتمال این که او هم در مورد مسائل و مشکلات شخصی خود با شما صحبت کند و از شما راهنمایی بگیرد، افزایش پیدا می کند

احساس صمیمیت پس از ازدواج

2- با او همدردی کنید

فراموش نکنید، شما هم روزی یک نوجوان بودید. شاید اگر نظر پدر و مادرتان را بپرسید به شما بگویند که رفتارهای بسیار عجیب و غریبی داشته اید! پس مهم نیست که چقدر رفتار فرزندتان غیر منطقی و عجیب باشد، سعی کنید خودتان را به جای او بگذارید، در واقع کفش های او را بپوشید و چند قدم بردارید، این کار باعث می شود که بیشتر و بهتر بتوانید او را درک کنید و بدنبال آن، راحت تر بتوانید با او همدردی کنید. اگر این حس را بخوبی به او منتقل کنید، او هم احساسات، ایده ها و نظرهایش را آزادانه با شما به اشتراک می گذارد.

چگونه با فرزند نوجوانم رفتار کنم؟

3- به او احترام بگذارید

آیا می خواهید فرزندتان به شما احترام بگذارد؟ پس با احترام گذاشتن به او، این کار را به فرزندتان آموزش دهید.
یکی از انواع رفتار صحیح با نوجوانان، همین مسئله ی احترام گذاشتن است. بخاطر داشته باشید با زور و سرکوب نمی توانید نوجوان خود را مجبور کنید که به شما احترام بگذارد و حتی اگر این کار بکند، تنها ظاهری و از روی ترس است و همین ترس بر روی شخصیت آینده ی او تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت. پس به او احترام بگذارید، چطور؟ در جمع و جلوی دوستانش او را کوچک نکنید، به او اجازه بدهید تا در مورد ایده ها و نظراتش صحبت کند و به هیچ وجه آن ها را مسخره نکنید، از طرف خود برای او تصمیم نگیرید و نظر او را بپرسید. این رفتارها باعث می شود که او هم متقابلا به شما احترام بگذارد

تشک خوشخواب خوب چه ویژگی هایی دارد؟

4- خودتان برای کمک کردن پیشنهاد دهید

اکثر نوجوانان، فکر می کنند می توانند به طور مستقل همه کار انجام دهند و این را نشانه ی بزرگ شدن می دانند. البته که تقریبا آن ها در هیچ کاری هم نیاز به کمک ندارند، اما به عنوان پدر و مادر، به او بگویید که همه ی افراد نیاز به کمک دارند و به او اصمینان خاطر دهید تا در صورت نیاز به او کمک خواهید کرد. در کاهای خودتان از فرزندتان کمک بخواهید تا بپذیرد که همه ی افراد به کمک نیاز دارند و اگر دیدید در وضعیتی گیر افتاده است، از او بپرسید: آیا می خواهی به تو کمک کنم؟

5- حس های خوبتان را به او بگویید

ممکن است فرزندتان در سنین نوجوانی از شما متنفر شود. ممکن است با خود فکر کند که شما با محدودیت هایی که برایش قائل شده اید زندگی را برایش جهنم کرده اید و ممکن است این احساسات بد در را جلوی شما به زبان بیاورد. سعی کنید ناراحت نشوید، و به فرزندتان نشان دهید که تمام رفتاری که شما می کنید، به این دلیل است که به او اهمیت می دهید، به او بگویید که چقدر از داشتنش خوشحالید و چقدر با موفقیتش خوشحال خواهید شد. سعی کنید در این دوران، کارهایی که او را خوشحال می کند بیشتر انجام دهید حتی اکر او آنطور که باید و شاید از شما تشکر نکند.

چگونه با فرزند نوجوانم رفتار کنم؟

ترنم صارمی

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *