پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
چرا لباس عروس سفید است؟

چرا لباس عروس سفید است؟

چرا لباس عروس سفید است؟

شاید افراد کمی وجود داشته باشند که رنگی غیر از سفید را برای لباس عروس بپسندند.
در واقع اغلب ما در ذهن و خاطرات خود، رنگ لباس عروس را سفید تصور می‌کنیم، اما شاید ندانیم چرا لباس عروس سفید است و این رنگ چه مفهومی را در دل خود پنهان کرده است؟
چرا کمتر کسی از لباس عروس رنگی استفاده می کند؟
با خواندن این نوشته می توانید به علت سفید بودن لباس عروس خانم ها در مهم ترین شب زندگی شان پی ببرید.

اولین لباس عروس سفید رنگ

چرا لباس عروس سفید است؟

تاریخچه رنگ لباس عروس در اصل در کشورهای غربی و به طور دقیق تر، توسط یکی از ملکه های انگلستان در قرون وسطی رقم خورده است.
ملکه ویکتوریا در دهه 1840 رنگ سفید را برای اولین بار به عنوان رنگی شایسته لباس عروس خود انتخاب کرد.
این در حالی بود که قبل از آن خانم ها معمولا از بهترین لباس خود در شب ازدواج شان استفاده می کردند؛ لباسی که می توانست به رنگ های مختلف و حتی خیلی اوقت به رنگ سیاه باشد.
چون رنگ سیاه، رنگی متدوال برای لباس های مختص مراسم و میهمانی های رسمی بود. اما این اقدام ملکه ویکتوریا موجب الگوگیری سایر زنان انگلستان از او و ایجاد موجی از انتخاب رنگ سفید برای لباس عروس در سال های پس از آن شد.

مفهوم رنگ سفید لباس عروس

چرا لباس عروس سفید است؟

در حالی که پس از این انتخاب، برخی روزنامه نگاران، از معصومیت و دخترانگی به عنوان فلسفه رنگ سفید لباس عروس سخن گفتند، اما در نظر گرفتن این موضوع توسط ملکه ویکتوریا در زمان انتخاب رنگ لباس او بعید به نظر می رسد.
چرا که در آن دوره تاریخی، لباس ها با دشواری و با استفاده از تخته های چوبی شسته می شد و زنان عادی لباس عروس خود را به جز مراسم ازدواج شان، بارها در مراسم های بعد از آن نیز به تن می کردند.
اما لباس های سفید رنگ به راحتی چرک شده و چندان قابل استفاده نبودند، بنابراین انتخاب لباس عروس سفید بیشتر نشان دهنده ثروت و موقعیت اجتماعی صاحب آن بود، شخصی صاحب ثروت که حاضر بود لباسی را فقط برای یک بار استفاده تهیه نماید.

استفاده از خدمات تشریفات عروسی تهران راه‌حلی برای صرفه‌جویی در وقت شما

لباس عروس سفید به عنوان یک سمبل

چرا لباس عروس سفید است؟

اگرچه اولین لباس عروس سفید رنگ به ملکه ویکتوریا بر می گردد، اما اولین مستندات از لباس عروس سفید رنگ به ملکه فیلیپا در سال 1906 تعلق دارد و رواج عمده رنگ سفید برای لباس عروس پس از ملکه فیلیپا اتفاق افتاده است.
هنگامی که جنگ جهانی دوم شروع شد و بسیاری از مردان به جنگ فراخوانده شدند، بازار به نیروی کار زن پناه برد. و دولت های درگیر در جنگ به طور وسیعی ازدواج را به عنوان نماد خانواده و عشق که هدف نهایی سربازان تبلیغ کردند.
این موضوع، همراه شدن دست اندر کاران لباس عروس با موج ازدواج ها در جامعه و تبدیل شدن لباس سفید عروس به نماد پیروزی و دفاع از خانه و خانواده را به همراه داشت. اما پس از جنگ جهانی و رونق گرفتن دوباره اقتصاد، این بار زنان خودساخته و دارای توانمندی مالی از سطح متوسط جامعه نیز به طرفداران لباس عروس خاص و سفید رنگ پیوسته و به گسترش و توسعه آن کمک کردند.

لباس عروس در عصر مدرن

لباس عروس سفید

اگرچه هنوز رنگ سفید پادشاه رنگ های منتخب از سوی خانم ها و حتی آقایان برای لباس عروسی است، اما سلیقه های مختلف هر روز بیشتر از قبل به سوی انتخاب متناسب و منحصر به فرد لباس مهم ترین شب زندگی هر انسانی پیش می رود.
با توجه به عمومی بودن لباس سفید در شب عروسی، به تدریج افراد بیشتری پیدا می شوند که انتخاب خاص تری داشته و بیشتر از قبل انتخاب های خود را با مد هماهنگ کنند. اما آن چه مسلم است لباس عروس سفید رنگ هم چنان تا سال های زیادی بعد از این حکمفرما و غالب خواهد بود.
راضیه گودرزی

آشنایی قبل از ازدواج فرصتی برای شناخت و تصمیم‌گیری

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *