پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
بایدها و نباید های منوی شام عروسی

منوی شام عروسی

بایدها و نباید های منوی شام عروسی

ازدواج یک امر مقدس است و در تمام فرهنگ ها و تمدن ها گرامی داشته می شود. در هرگوشه از جهان این رسم دیر پا به شکلی برگزار می شود. در ایران این مراسم معمولا از بعد از ظهر آغاز شده و تا پاسی از شب ادامه دارد. پذیرایی یکی از مهمترین اجزاء مراسم عروسی به حساب می آید.

یکی از بخش های مهم پذیرایی مراسم ازدواج هر زوج جوانی سرو شام است. عروس و داماد تنها در عمر خود یکبار چنین سفره ای را پهن می کنند از این رو منوی شام عروسی از هر نظر باید عالی باشد و به بهترین شکل تزئین شود.

رعایت برخی نکات ساده به بهتر شدن میز شام کمک می کند:

تنوع

لازم نیست غذاهای بسیار گرانی سفارش بدهید اما تنوع می تواند به رنگارنگی و جلوه بیشتر منوی شام عروسی کمک کند. تلاش کنید حتما پیش غذا، شام و دسر را در میز شام در نظر بگیرید.

انتخاب نوع پذیرایی صحیح

معمولا پذیرایی شام عروسی به دو شیوه صورت می گیرد. نوع اول که مرسوم ترین شیوه پذیرایی به شمار می آید سلف سرویس است که کلیه اقلام منو روی یک میز بزرگ چیده می شود و میهمانان بنا به سلیقه خود از غذاها برداشته و سر میز پذیرایی خود به صرف شام می پردازند.

در برخی مراسم هم پذیرایی به صورت 4 نفره روی میزهای کوچک انجام می گیرد به این ترتیب که یک سرویس کامل روی هر میز قرار می گیرد تا میهمانان به صرف شام بپردازند.

منوی شام عروسی در هردو شیوه فوق معمولا یکسان است فقط نوع پذیرایی متفاوت خواهد بود که امری سلیقه ایست و به میل و اراده شما بستگی دارد.

بایدها و نباید های منوی شام عروسی

 

سفره آرایی

برای آرایش منوی شام عروسی می توان از گل آرایی یا شمع آرایی استفاده کرد که به زیبایی میزشام جلوه ای دو چندان می بخشد.

چه نوع تاجی برای عروسی خود انتخاب کنیم؟

بهتراست گل ها را از میان گل های طبیعی انتخاب کنید و رنگ گل، شمع و دستمال سفره همخوانی داشته باشد.

فراموش نکنید اندازه تزئینات باید متناسب باشد و میهمانان را به زحمت نیندازد. گل های بیش از اندازه بزرگ یا شمع هایی که تناسب ندارند ممکن است پذیرایی را دشوار کند.

ظروف پذیرایی

ظروف پذیرایی شام باید ست، تمیز و مرتب باشند. رنگ تمامی ظروف باید با تزئینات سفره آرایی منطبق باشد تا هارمونی خوبی ایجاد کند.

چیدمان ظروف باید به نحوی باشدکه به جلوی منوی شام عروسی کمک کند.

سعی کنید قاشق و چنگال کنار ظروف به شکل مرتبی چیده شود و برای جلوه بیشتر از دستمال سفره کمک بگیرید.

حتما در نظر داشته باشید که برای غذا، سالاد و دسر ظروف جداگانه و با اندازه متناسب در نظر گرفته شده باشد. به این ترتیب کسی مجبور نخواهد بود ژله را روی باقلی پلو بگذارد!!

منوی شام عروسی

 

نقش رومیزی

رومیزی در جلوه منوی شام عروسی تاثیر بسیار زیادی دارد اگر رومیزی های فاخر و زیبا بر روی میزها قرار گرفته شده باشد که با ربان تزئین شده باشند جلوه بسیار زیبایی به میز شام خواهد بخشید.

چیدمان شام عروسی به میزان زیادی به انتخاب رومیزی ها بستگی دارد.

تناسب در انتخاب ها

داشتن یک منوی شام عروسی شلوغ و پرهزینه لزومابه معنی جلوه و زیبایی نخواهد بود. بلکه تناسب در انتخاب از اهمیت ویژه ای برخورار است. ترکیب غذاهای فرنگی و ایرانی با دسر و پیش غذای شما باید به نحوی باشد که ترکیب زیبا و متناسبی ایجاد کند از انتخاب های شلوغ و نا متعارف پرهیز کنید.

منوی شام عروسی

 

سالاد و مخلفات

سالاد و مخلفات نقش بسیار زیادی در زیبایی و رنگارنگی منوی شام عروسی دارند پیشنهاد ما به شما این است که حتما در انتخاب خود چند نوع سالاد و مخلفات که معمولا هزینه چندانی هم ندارند قرار دهید.

کیک عروسی

البته تزئینات این بخش از پذیرایی شام و تناسب رنگی آن ها هم بسیار مهم است.

هرچه سالاد زیباتر تزئین شده باشد به جلوه میزشام کمک بیشتری خواهد کرد.

گرم بودن غذا

بسیاری از تالار های پذیرایی در رساندن شام گرم به میهمانان تعلل می کنند و انقدر برای چیدمان سفره وقت می گذارند که غذاها سرد شده و طعم اولیه خود را از دست می دهند. هنگام عقد قرارداد با تالار پذیرایی  در کنار منوی شام عروسی این نکته را مد نظر داشته باشید و تاکید کنید که لازم است غذا گرم و تازه سرو شود.

روی خوش و برخورد مناسب

اما این تنها منوی شام عروسی نیست که در یادها می ماند برخورد گرم و میزبانی صمیمانه در طعم غذاها تاثیر زیادی دارد و سبب می شود میهمانان لذت دو چندانی از میهمانی ببرند.

فراموش نکنید شما میهمانان را دعوت کرده اید که در شاد ترین لحظات زندگی تان با شما شریک باشند بنابراین شادی آن ها باید در اولویت شما باشد پیشنهاد ما این است که در کنار خدمه سالن از میهمانانتان با روی گشاده پذیرایی کنید و از این که در این لحظات زیبا در کنار شما هستند از ایشان قدردانی کنید.

مراسم ازدواج هم مثل تمام روزهای زندگی شما به پایان می رسد و تنها خاطرات آن تا سالها در یاد شما و اعضای خانواده تان می ماند. توجه به منوی شام عروسی بسیار خوب است. اما اجازه ندهید مراسم به شما استرس وارد کند و شاد ترین لحظات زندگی تان رابا استرس، نگرانی و خدای نکرده کج خلقی همراه کند. شیرینی این لحظات را در کنار همسرو اعضای خانواده تان دو چندان کنید.

شهرزاد کیافر

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *