سه‌شنبه 29 اسفند 1402
ویژگی‌های که در تاسیس یک مرکز تهیه غذا باید به آن توجه داشت

ویژگی‌های که در تاسیس یک مرکز تهیه غذا باید به آن توجه داشت

ویژگی‌های که در تاسیس یک مرکز تهیه غذا باید به آن توجه داشت

مرکز تهیه غذا یکی از مشاغلی است که در سال‌های گذشته افراد زیادی اقدام به تأسیس و راه‌اندازی آن کرده‌اند. اما متأسفانه هر مرکز تهیه غذایی موفق به کسب اعتماد مردم و افزایش مشتری نخواهد بود.
برای جلب اعتماد مردم و تمایل آن‌ها به سفارش هر چه بیشتر غذا، گام‌ها مهمی را باید بردارید و برای آن از قبل باید برنامه‌ریزی کرد. مهم نیست که مرکز تهیه غذای شما انواع غذاهای ایرانی یا فرنگی را به مهمانان خود ارائه می‌دهید، مهم این است که شما را به‌عنوان مرکز تهیه غذای سالم بشناسند. گرچه بهتر است برای جلب انواع ذائقه‌ها هر دو انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را در منوی خود داشته باشید.

ویژگی‌های که در تاسیس یک مرکز تهیه غذا باید به آن توجه داشت

در ادامه برای آشنایی بیشتر با تأسیس مرکز تهیه غذای موفق سرفصل‌های زیر را مطالعه کنید.

  •  انتخاب نام مناسب
  •  منوی هوشمند
  •  سرو به ‌موقع غذا
  •  مرکز تهیه غذای سالم
  •  ویژگی‌های متمایز

انتخاب نام مناسب برای مرکز تهیه غذا

برای تأسیس مرکز تهیه غذای موفق بهتر است از قبل برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. انتخاب نام مناسب برای مرکز تهیه غذا از عوامل حائز اهمیت در موفقیت‌های آتی است. بهتر است نام متناسب با غذاهایی که سرو می‌کنید یا ویژگی و شاخصه اصلی مرکز تهیه غذا باشد.
همچنین از انتخاب نام سخت یا اسامی که تلفظ آن برای عموم مردم دشوار است پرهیز کنید. نام برند شما باید یادآور طعم غذای دل‌چسبی که ارائه می‌دهید را در ذهن مشتری تداعی کند. گرچه انتخاب نام از اولین گام‌های مرکز تهیه غذاست، اما حفظ خوش‌نامی آن مهم‌تر است. بسیاری این تجربه را داشته‌اید که مرکز تهیه غذای خوبی را انتخاب کرده‌اید اما پس از مدتی کیفیت غذای آن بسیار افت کرده و دیگر به تمایل سفارش غذا از آن ندارید.
خوش‌نام بودن مرکز تهیه غذا فقط و فقط به کیفیت غذا و سرویس‌های ارائه‌ شده همراه آن وابسته است. همچنین زمانی که به این جایگاه رسیدید، حفظ این موقعیت نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و نیازمند تلاش فراوان است.

ویژگی‌های که در تاسیس یک مرکز تهیه غذا باید به آن توجه داشت

منوی هوشمند برای مرکز تهیه غذا

انتخاب منوی هوشمند برای مرکز تهیه غذا نیز از گام‌های اصلی برای حصول موفقیت در این زمینه است. منوی هوشمند درواقع منویی است که با دقت و اندیشه فراوان طراحی‌شده است. بهتر است در انتخاب منوی خود یک یا دو آیتم غذای مخصوص سرآشپز که شما را از رقبای خود متمایز می‌کند را بگنجانید.
اگر در طبخ انواع غذاهای ایرانی مهارت دارید با توجه به تعداد بالای مراکزی که این‌گونه غذاها را سرو می‌کنند باید خصیصه و ویژگی منحصر به ‌فردی را به آن اضافه کنید که برند شما با آن شناخته شود. به ‌عنوان ‌مثال می‌توانید از طبخ غذاهای محلی کمک بگیرید. در بعضی از مناطق کشور یک غذا را به روش‌های مختلف و طعم‌های متفاوتی می‌پزند.
نکته مهم در انتخاب منوی مرکز تهیه غذا امکان طبخ هرروزه غذاهاست. بدین معنی که اگر غذای خاصی را در منو خود قرار داده‌اید باید به توان طبخ هرروزه آن نیز دقت کنید. مشتری شما ممکن است فقط تمایل به سفارش غذای خاص شما داشته باشد و اگر بیش از دو بار نتواند آن را تهیه کند برند شما را کنار گذاشته و سراغ برند دیگری می‌رود.
غذاهای فرنگی و غیربومی نیاز به مهارت بالایی در طبخ دارند. طعم خوب همراه با حفظ اصالت غذا مواردی هستند که در طبخ غذاهای فرنگی باید در نظر داشته باشید. مشتریان معمولاً در کنار نام‌های آشنا تمایل به تجربه طعم‌های جدید نیز هستند. به همین منظور می‌توانید در کنار انواع غذاهای ایرانی، غذاهای فرنگی را نیز در منوی خود قرار دهید.
عموماً مشتریان به مواد تشکیل‌دهنده غذاها که در منو درج می‌شود اهمیت زیادی می‌دهند. این کار برای جلب رضایت مشتری و برای آگاهی آن‌ها از مواد اولیه غذا بسیار مهم است. در بسیاری موارد این مسئله حتی شکل حیاتی به خود می‌گیرد، بسیاری از افراد به مواد خاصی آلرژی دارند. با این کار شما می‌توانید آن‌ها را از انتخاب اشتباه مصون نگه ‌دارید.
بهتر است منوی انتخابی شما دسته‌بندی‌های مشخص داشته باشند. گام اول در این رابطه تمایز غذاها از پیش‌غذا و نوشیدنی‌ها و سالادهاست. در گام دوم بهتر است غذاهای هم‌رده را در کنار هم قرار دهید تا انتخاب آن آسان‌تر شوند. گام بعدی درج قیمت در مقابل هر غذاست و بهتر است در صورت تغییر قیمت به همراه آخرین سفارش مشتری منوی جدید را برایشان ارسال کنید. بهتر است از فونت‌های کمی درشت و واضح در چاپ منوی خود بهره ببرید و خوانایی آن را نیز مدنظر داشته باشید.

هدیه های خانگی و ماندگار

ویژگی‌های که در تاسیس یک مرکز تهیه غذا باید به آن توجه داشت

برای تأمین نیازهای مشتریان که حیات کسب‌وکار شما به آن وابسته است می‌توانید علاوه بر غذاهای معمول روزانه یک یا دو مورد غذای رژیمی را نیز در منوی خود قرار دهید. همچنین در سال‌های اخیر افراد بسیاری به گیاهخواری روی آورده و تعداد مرکز تهیه غذای فعال در این زمینه کم هستند. بنابراین می‌توانید امتیاز رقابتی خود را روی همین زمینه توسعه دهید.

باید توجه داشته باشید که مشتری شما ممکن است هیچ‌گاه به‌صورت حضوری به مرکز تهیه غذا رجوع نکند. بنابراین منوی شما تنها راه معرفی کسب‌وکار شماست.

ویژگی‌های که در تاسیس یک مرکز تهیه غذا باید به آن توجه داشت

سرو به‌موقع غذا در مرکز تهیه غذا

بیشتر افراد برای صرفه‌جویی در زمان برای تهیه غذا با شما تماس می‌گیرند. بنابراین تحویل به‌موقع غذا به مشتریان از اهمیت و اولویت بالایی برخوردار است.
علاوه بر زمان به ‌موقع تحویل غذا ، گرم بودن و تازه بودن غذا نیز اهمیت دارد. چنانچه غذاهای خود را به‌صورت تازه و با هر سفارش تهیه می‌کنید حتماً زمان تقریبی سرو غذا را به مشتری خود اعلام کنید.
برخورد با مشتری هنگام تحویل غذا نیز از دیگر مواردی است که به جلب رضایت مشتری کمک بزرگی می‌کند. ضمناً چنانچه مشتری به‌صورت تلفنی غذای خود را سفارش می‌دهد رعایت ادب و احترام اپراتور ثبت سفارش نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. بهتر است در پایان سفارش یک‌بار کل سفارش را برای مشتری تکرار کنید و تائید ایشان را دریافت کنید.
همچنین اپراتور ثبت سفارش باید آدرس دقیق و موارد مهمی که مشتری عنوان می‌کند را به‌دقت یادداشت کند.
بسته‌بندی غذا و آیتم‌های همراه آن نیز در جلب رضایت مشتریان اهمیت بالایی دارد. برای کمک به حفظ محیط‌زیست و کاهش تولید زباله بهتر است از پاکت‌های کاغذی برای بسته‌بندی استفاده کنید.
البته این مسئله نباید به قیمت تمام‌شده غذاها تأثیر چشمگیری گذاشته و آن‌ها را گران‌تر از قیمت متوسط رقبا بالاتر ببرد. ضمن آنکه بسته‌بندی باید به‌گونه‌ای باشد که مایعات درون آن پخش نشود و غذاها را با همان تزئینات و به‌صورت زیبا و بهداشتی در اختیار مشتری قرار گیرد.

سرو به‌موقع غذا یکی از اصول مهم موفقیت مرکز تهیه غذا است. این کار باید درنهایت ادب و احترام صورت گیرد.

ویژگی‌های که در تاسیس یک مرکز تهیه غذا باید به آن توجه داشت

مرکز تهیه غذای سالم

گرچه لذیذ بودن غذا بسیار مهم است، اما اطمینان از سالم بودن آن نیز بسیار اهمیت دارد. افراد بسیاری می‌توانند غذای سالم را تشخیص دهند و از ظاهر و طعم غذا، پی به محتویات تشکیل‌دهنده آن ببرند. این مسئله نیز می‌تواند در پررنگ‌تر کردن نام برند شما در جامعه استفاده شود. مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد از جایی غذای خود را تهیه کند که به‌عنوان برند مرکز تهیه غذای سالم شناخته‌شده باشد.
برای تهیه و طبخ غذای خود از مواد اولیه تازه و سالم استفاده کنید این امر علاوه بر رضایت مشتریان مأمورین وزارت بهداشت را نیز راضی نگه می‌دارد. نگهداری مرکز تهیه غذای سالم گرچه نیاز به‌دقت و تلاش بی‌وقفه است اما در پایان سود و نام نیکی از شما به‌جای می‌گذارد.
هیچ‌گاه نباید مشتریان خود را دست‌کم بگیرید زیرا کیفیت محصولات مرکز تهیه غذای سالم از هیچ‌کس پوشیده نیست.
گام بعدی برای موفقیت هرچه بیشتر کسب‌وکارتان می‌تواند ثبات قیمت در مقابل رقبا باشد. مسلم است هنگامی‌که شما غذای باکیفیتی را با قیمتی نزدیک به رقبای خود ارائه می‌دهید مشتریان ناخودآگاه به سمت برند شما روانه خواهند شد.
دقت در جزئیات و زیبایی ظاهری غذاها نیز از دیگر عوامل مهم در موفقیت برند شما خواهد بود. صرف تهیه غذای سالم و خوشمزه دیگر برای رقابت در این بازار پر جنب ‌و جوش نیست.

ماه عسل

ویژگی‌های که در تاسیس یک مرکز تهیه غذا باید به آن توجه داشت

ویژگی‌های متمایز

برای موفقیت در تأسیس مرکز تهیه غذا باید به دنبال ویژگی‌های خاص باشید که شمارا بر رقبایتان متمایز کند. برای تمایز برندتان در میان رقبا می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید.

  • همان‌طور که در بالا اشاره شد یکی از روش‌های مؤثر در این راه ایجاد مرکز تهیه غذای سالم است.
  • قیمت محصولات نیز تأثیر بسزایی در جلب و رضایت مشتری دارد به شرطی که قیمت ارزان از کیفیت غذاها نکاهد.
  • همکاران شما که به‌طور مستقیم با مشتریان در تماس هستند بازتاب برند شما در جامعه‌اند. رعایت نظافت و آراستگی ظاهری ، ادب ، نزاکت و صبوری در برابر مشتری در تمام رده‌های شغلی اهمیت بسزایی دارد.
  • می‌توانید برای اطمینان خاطر مشتریان از بهداشتی بودن فضای کار و مراحل طبخ غذا اجازه بازدید به مشتریان بدهید. همین کار می‌تواند به‌سادگی شمارا در مقابل رقیبانتان متمایز کند.
  • در صورت امکان تنوع غذایی را گسترش داده تا افراد بیشتری با ذائقه‌های مختلف برای تهیه غذا به شما رجوع کنند.
  • مرکز تهیه غذا باید از استاندارهای لازم وزارت بهداشت برخوردار بوده و برای کسب‌وکار خود مجوزهای رسمی اتحادیه و جواز کسب را دارا باشد. این مسئله در اعتماد مشتریان به شما و برندتان کمک خواهد کرد.
  •  زمان سرو غذا و تحویل آن به مشتری از دیگر عواملی است که می‌تواند شمارا در بازار رقبا برجسته کند. حتی می‌توانید سیستم حمل‌ونقل خود را گسترش داده و با هزینه کمتری غذا را از نقطه‌ای دور از منطقه خود تحویل دهید. البته این کار مستلزم برنامه‌ریزی و زمان‌بندی ویژه است.
  •  کسب‌وکار خود را آنلاین کنید. مرکز تهیه غذای آنلاین ایجاد کنید یا با سایت‌های تهیه غذای آنلاین برای فروش محصولات خود همکاری کنید.ویژگی‌های که در تاسیس یک مرکز تهیه غذا باید به آن توجه داشت

 

  • از خلاقیت و نوآوری نهراسید، به‌سادگی می‌توانید وجه مشخصه‌ای برای غذاهای خود یا بسته‌بندی آن‌ها کمک بگیرید. حتی گاهی هدیه‌ای کوچک و ناچیز در کنار بسته‌بندی غذا می‌تواند مشتری را به سفارش مجدد ترغیب کند.
  • می‌توانید هرروز هفته را به غذایی خاص علاوه بر منوی اصلی خود اختصاص دهید .
  • در قبال مشتری باید پاسخگو باشید و از نظرات آن‌ها بهره‌مند شوید.
  • مرکز تهیه غذایی موفق است که علاوه بر ثبات در کیفیت از تغییرات مثبت و سازنده نیز در مراحل مختلف کاری خود بهره ببرد.
  • کارکنان راضی و خوشحال مطمئناً سرویس بهتری به مشتری نیز ارائه می‌دهند.
  • عکس‌های واقعی و تبلیغات سازنده تأثیر به‌سزایی در افزایش فروش شما خواهند داشت از آن‌ها غافل نشوید.
  • البته تمام موارد فوق در صورتی جواب می‌دهند که شما علاوه بر غذاهای خوشمزه و باکیفیت آن‌ها را به‌کارگیرید.

ویژگی‌های که در تاسیس یک مرکز تهیه غذا باید به آن توجه داشت

برای ایجاد و نگه‌داری مرکز تهیه غذای موفق عوامل مختلفی در آن تأثیرگذارند، از نام آن و تهیه غذای سالم گرفته تا زمان تحویل به‌موقع و محترمانه غذا. انتخاب مرکز تهیه غذای سالم برای مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است و تأثیر چشمگیری در کیفیت غذا دارد.
انتخاب منوی مناسب که تمام غذاهای آن را باکیفیت و طعم بی‌نظیری نیز ارائه شوند از دیگر موارد مؤثر در ایجاد مرکز تهیه غذای موفق است. برخورد مناسب با مشتری، کیفیت غذا، تحویل به‌موقع، بسته‌بندی مناسب نیز دیگر عوامل موفقیت کسب‌وکار است. بهتر است در کنار انواع غذاهای ایرانی حداقل دو یا سه نوع غذای فرنگی را نیز در منوی خود قرار دهید.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *