پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
راهکارهای درمان کبودی

راهکارهای درمان کبودی

راهکارهای درمان کبودی

کبود شدن بدن اتفاق رایجی است که در تمام سنین و در تمام شرایط ممکن است برای ما اتفاق بیفتد.
علت کبودی بدن معمولا فشار و ضربه‌ی وارده به همان ناحیه است که باعث کبودی می‌شود، اما برخی کبودی‌ها بدون دلیل در بدن پدید می‌آیند.
کبودی‌ای که با ضربه بوجود آمده است، به طور معمول با گذشت مدت زمانی (بسته به نوع پوست و بدن شخص) از بین می‌رود و درمان پزشکی زیادی برای آن وجود ندارد. اما راهکارهایی برای درمان کبودی وجود دارد تا این مدت زمان را کوتاهتر کند و کبودی سریع‌تر رفع شود.
در برخی موارد که کبودی در بخش‌های قابل دید مانند صورت است استفاده از این راهکارها می‌تواند کمک خوبی به شخص آسیب دیده بکند.
پس در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا راهکارهای درمان کبودی را به شما آموزش دهیم.

راهکارهای درمان کبودی

1- استراحت کنید!

در مرحله‌ی برای درمان کبودی، باید به ناحیه‌ی آسیب دیده استراحت دهید. اگر علت کبودی بدنتان، زمین خوردن با ضربه خوردن است، سعی کنید کمتر آن ناحیه را تکان دهید. به طور مثال اگر زانوی شما کبود شده است، سعی کنید دراز بکشید و کمتر روی پا بایستید. مورد دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که بخش کبود شده را بالاتر از سطح بدن و قلبتان نگه دارید، اگر دستتان کبود شده، آن را بالا بگیرید یا اگر پایتان آسیب دیده است، هنگامی که دراز می‌کشید یک بالشت زیر پایتان قرار دهید تا پایتان از سطح بدنتان بالاتر بایستد.

2- از کمپرس گرم و سرد استفاده کنید

نکته‌ی بسیار مهمی که باید رعایت کنید، زمان استفاده از کمپرس سرد و گرم است. پس از آسیب دیدگی به سرعت برروی ناحیه آسیب دیده کمپرس آب یخ قرار دهید. دقت کنید که فقط بعد از آسیب دیدگی باید از کمپرس یخ استفاده کنید و در صورتی که بعد از ضربه کمپرس آب داغ بر محل قرار دهید، کبودیتان بیشتر می‌شود و امکان آسیب دیدگی های شدیدتر بوجود می‌آید. چراکه خون اگر گرم شود با سرعت بیشتری حرکت می‌کند و سرد کردن محل آسیب‌ دیده باعث کمتر شدن گردن خون در آن ناحیه و نتیجتا کمتر شدن کبودی می‌شود.

علت ریزش مو

راهکارهای درمان کبودی

3- محل کبودی را ببندید

اعمال فشار برروی محل آسیب دیده باعث می‌شود که گردش خون کنترل شود و مقدار کبودی کاهش یابد. پس با استفاده از باند کشی یا باند معمولی، محل آسیب دیده را ببندید. هنگامی که زخمی در بدن ما ایجاد می‌شود، آن را می‌بندیم تا خون ریزی بند بیاید، این کار دقیقا برای کبودی هم باید انجام شود، چراکه علت کبودی، خونریزی داخلی در بدن است، پس با بستن ناحیه‌ی آسیب دیده به متوقف کردن خونریزی در همان محل کمک می‌کنیم.

4- دوش آب گرم بگیرید

پس از گذشت 24 ساعت از آسیب دیدگی، دوش آب گرم می‌تواند کمک زیادی به درمان کبودی بکند. دوش آب گرم بگیرید و محل کبودی را به آرامی ماساژ دهید تا خون جمع شده در زیر پوستتان به آرامی جذب شود. البته یک بار ماساژ دادن قطعا تاثیر زیادی ندارد، سعی کنید این کار را هرروز تا درمان کامل محل کبودی تکرار کنید.

5- ویتامین C و ویتامین K را فراموش نکنید

ویتامین C نقش بسیار موثری در درمان کبودی‌ها و زخم‌ها دارد. سعی کنید مقادیر زیادی ویتامین C مصرف کنید، مرکبات مثل پرتغال منبع بسیار خوبی از این ویتامین هستند. قرص‌های ویتامین C هم در بازار موجود و قابل تهیه هستند اما منابع طبیعی آن بیشتر توصیه می‌شود.
ویتامین K خاصیت درمان لختگی خون را دارد که به درمان کبودی کمک می‌کند. می‌توانید کرم ویتامین K تهیه کنید و برروی محل آسیب دیده بمالید و آنرا با باندکشی ببندید تا سریعتر بهبود یابد.

راهکارهای درمان کبودی

6- آناناس بخورید

آناناس میزان زیادی بروملاین دارد که باعث کاهش دردهای مفصلی و درمان کبودی‌ها و زخم‌ها می‌شود و روند بهبود زخم‌ها را تسریع می‌بخشد. اگر به آناناس تازه دسترسی دارید، آن را تهیه کنید و بخورید وگرنه از کمپوت آناناس استفاده کنید. اگر به کمپوت آناناس هم دسترسی ندارید می‌توانید از کپسول بروملاین برای درمان سریعتر کبودی استفاده کنید.

چگونه پوستی شفاف داشته باشیم

راهکارهای درمان کبودی

این‌ها روش‌های رایج درمان کبودی در خانه هستند، اما اگر کبودی شما با گذشت مدت زمان زیاد، درمان نشد و اگر دائما بدنتان بدون دلیل خاصی کبود می‌شود، به دکتر مراجعه کنید.

ترنم صارمی

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *