پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
راهکارهایی برای حفظ سلامت و رشد ناخن‌ها

راهکارهایی برای حفظ سلامت و رشد ناخن‌ها

راهکارهایی برای حفظ سلامت و رشد ناخن‌ها

همه‌ی انسان‌ها بخصوص خانم‌ها علاقمندند که ناخن‌ها زیبا و بلندی داشته باشند. همین موضوع باعث شده که بسیاری از خانم‌ها به کاشت ناخن روی بیاورند که در طولانی مدت به ناخن آسیب می‌رساند. ناخن‌های دست تنها برای زیبایی نیستند، آن‌ها به شما کمک می‌کنند که اجسام را راحت‌تر در دست بگیرید، خودتان را بخارانید و از انگشت‌هایتان نیز محافظت می‌کنند. پس داشتن ناخن‌های سالم برای انسان‌ها، مسئله‌ی مهمی است. در این مقاله به موضوع رشد ناخن پرداخته‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید.
در ابتدا لازم است چند حقیقت مهم و جالب در مورد رشد ناخن بدانید
• هیچ پماد، کرم و لاک ناخنی وجود ندارد که بتواند ناخن شما را بلندتر کند وجود ندارد
• ناخن‌ها به طور میانگین، ماهی 3.5 میلیمتر رشد می‌کنند
• فاکتورهای مختلفی مانند سلامت عمومی، تغذیه و مراقبت از ناخن‌ها بر روی میزان رشد ناخن تاثیر دارد
• ناخن‌های محکم معمولا بلندتر می‌شوند، چرا که احتمال شکستن آن‌ها کمتر است.
پس برای داشتن ناخن‌های بلند باید اصول مختلفی را رعایت کنیم و تا ناخن‌هایمان محکم‌تر و در نتیجه بلندتر شوند.

راهکارهایی برای حفظ سلامت و رشد ناخن‌ها

تصورات اشتباهی که در مورد رشد ناخن وجود دارند.
برخی معتقدند که لاک زدن باعث کندتر شدن روند رشد ناخن می‌شود، در صورتی که این تصور اشتباه است. لاک زدن تاثیری بر میزان رشد ناخن ندارد.
تصور اشتباه دیگری که در این مورد وجود دارد این است که اگر ویتامین و مواد مغذی را مستقیما برروی ناخن قرار دهیم، ناخن سریع‌تر رشد می‌کند. این هم تصور اشتباهیست. این کار ممکن است باعث تقویت و محکم‌تر شدن صدف ناخن شود، اما برروی میزان رشد ناخن تاثیری ندارد.
مورد دیگری که به عنوان یک تصور اشتباه رایج شده است این است که ژل‌ها و پودرها باعث افزایش سلامت ناخن می‌شوند. این تصور کامل اشتباه است. موادی که وقتی روی ناخن قرار می‌گیرند، برای پاک کردن آن‌ها باید از ریموور استفاده کرد یا سطح ناخن را سوهان کشید، برای سلامت ناخن مضر هم هستند. تا زمانی که این مواد برروی ناخن‌هایتان باشند، ناخن‌ها به ظاهر سالم و محکم به نظر می‌رسند اما به محض اینکه آن‌ها را از روی ناخن‌هایتان بردارید می‌بینید که ناخن خودتان بسیار ضعیف و شکننده شده است. برخی اوقات برای این که ناخن به حالت اول برگردد نیازمند مصرف دارو هم می‌شوید!

علت لکه‌های سفید روی ناخن چیه؟

راهکارهایی برای حفظ سلامت و رشد ناخن‌ها

رژیم غذایی و سلامت ناخن

ناخن‌ها هم برای سالم بودن و رشد خوب، مانند بقیه‌ی اعضای بدن، نیازمند یک رژیم غذایی خوب و کامل هستند. در رژیم غذاییتان باید مقدار کافی از سبزیجات، پروتئین‌ها، میوه‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود داشته باشد.به طور مثال، افرادی که به مقدار کافی آهن در رژیم غذایی خود مصرف نمی‌کنند، ناخن‌هایی شکننده‌ای دارند یا در برخی موارد، روی سطح ناخناشان، فرورفتگی ایجاد می‌شود. یا اگر به اندازه‌ی کافی پروتئین مصرف نکنید، بر روی ناخن‌هایتان برآمدگی ایجاد شده یا رگه رگه می‌شوند.
برخی از مواد موجود در رژیم‌های غذایی باعث مستحکم تر شدن ناخن‌ها می‌شوند که عبارتند از:

– کلسیوم

برخی معتقدند که همانطور که کلسیم به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند، به همان میزان هم برای رشد و مقاومت ناخن‌ها موثر است. لبنیات بخصوص شیر منابع بسیار خوبی برای کلسیم هستند.

– پروتئین

به این دلیل که ناخن‌ها از پروتئین ساخته شده‌اند، برخی معتقدند کمبود میزان پروتئین در رژیم غذایی روزانه، بر روی سلامت ناخن‌ها تاثیر می‌گذارد. گوشت، مرغ و ماهی میزان قابل قبولی پروتئین دارند، لبنیات مانند پنیر و شیر هم شامل این ماده‌ی ارزشمند هستند.

– بیوتین

بیوتین یک ویتامین ب کمپلکس است که به رشد و سلامت ناخن‌ها و موها کمک می‌کند. بیوتین در غلات کامل، جگر و زرده‌ی تخم مرغ موجود است
درمان‌های خانگی برای افزایش سلامت و رشد ناخن‌ها
این راهکارها به منجر به رشد سریع‌تر ناخن‌ها نمی‌شوند، اما باعث افزایش سلامت و استحکام ناخن می‌شوند، ناخنی که سالم باشد دیرتر می‌شکند پس با کمک این راهکارها شما می‌توانید ناخن‌های بلند و زیبایی داشته باشید.

چگونه پوست خود را با استفاده از رژيم هاى غذايى سالم و شاداب نگه داريم؟

– استفاده از مرطوب‌کننده

افرادی که دارای پوست بسیار خشکی هستند، ناخن‌های شکننده‌تری دارند. بهمین دلیل باید سعی کنند پوست خود را دائما مرطوب نگه دارند تا علاوه بر داشتن پوستی بهتر، ناخن‌های بلندتری داشته باشند.
در ماه‌های سرد از مرطوب کننده‌های قوی استفاده کنید. بعد از هربار شستن دست‌ها، به آن‌ها مرطوب کننده بزنید.

راهکارهایی برای حفظ سلامت و رشد ناخن‌ها

– تماس کمتر با آب

تماس زیاد و طولانی مدت با آب، میتواند ناخن‌ها را شکننده و ضعیف کند. سعی کنید درهنگام ظرف شستن، ماشین شستن یا کارهایی از این قبیل حتما از دستکش استفاده کنید. بعد از حمام یا استخر رفتن، ناخن‌هایتان را بوسیله حوله کاملا خشک کنید.

– ماساژ

برخی بیماری‌ها مانند دیابت باعث کاهش گردش خون در سر انگشتان می‌شود، سعی کنید روزانه مدت زمانی را به ماساژ دادن ناخن‌ها و انگشتانتان اختصاص دهید و با این کار باعث افزایش گردش خون در این نواحی شوید.

– استفاده کم از استون

استون باعث می‌شود سطح ناخن‌هایتان خشک و شکننده شود، تا جایی که ممکن است کمتر از استون استفاده کنید. لاک‌پاک کن‌های مایع جایگزین خوبی برای استون می‌باشند.

– محلول آب لیمو و روغن زیتون

مقداری آب لیموی تازه را در یک قاشق روغن زیتون حل کرده و ناخن‌هایتان را با این محلول ماساژ دهید یا آن‌ها را در این محلول قرار دهید. چندبار استفاده از این محلول خانگی باعث افزایش استحکام ناخن‌های شما خواهد شد.
ترنم صارمی

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *