پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
راهکارهایی برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذايى

راهکارهایی برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذايى

راهکارهایی برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذايى

زباله هاى غذايى يك اپيدمى جهانى است كه با گذشت زمان و روز به روز بيشتر شده است.
بيش از يك سوم غذاهاى كل جهان خراب شده و از بين مى روند.
مردم آمريكا ٤٠ درصد غذاهايى را كه خريدارى مى كنند دور ميريزند. اين مواد آلى در زباله ها ٢٠ درصد كل انتشارات متان جهان را تشكيل مى دهند كه يكى از خطرناك ترين گازهاى گلخانه اى است و در تغييرات آب و هوايى تأثير فراوانى دارد.

راهکارهایی برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذايى

جاناتان بلوم فعال و نويسنده مشهور مى گويد سه عامل اساسى براى انتخاب يك غذا وجود دارد. فراوانى، زيبايى و هزينه.
او مى گويد دو برابر خواسته و نياز هر شخص غذاهايى با طعم ها و رنگ هاى مختلف عرضه مى شود.
قيمت مواد غذايى در ٥ سال گذشته حدوداً دوبرابر شده است و بيشتر افراد سعى مى كنند تا جايى كه امكان دارد غذاهاى ارزان قيمت را خريدارى كنند. اما آيا تابحال دقت كرده ايد كه غذاهايى با قيمت كمتر براى شما ارزش كمترى نيز دارند؟ با كمى توجه بيشتر در اين باره متوجه خواهيد شد كه بيش از نيمى از اين خوراكى ها كه با قيمت پايين خريدارى مى شوند در نهايت استفاده نشده و دور ريخته مى شوند.
با وجود مسائل گفته شده و خطراتى كه در جهان امروز كره ى زمين را تحت تأثير قرار داده است، بهترين كارى كه بشر مى تواند انجام دهد توجه بيشتر به مسائل زيست محيطى و آنچه كه آن را تهديد مى كند است. غذاهاى فاسد يكى از بزرگترين تهديد هاى كره زمين هستند و در دنياى جديد نحوه نگهدارى مواد غذايى مسئله بسيار مهم و قابل توجه خواهد بود.

ماجرای عشق بانوی قرمز پوش تهران

راهکارهایی برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذايى

در اين مقاله چند راهكار براى جلوگيرى از هدر رفتن مواد غذايى ارايه خواهيم نمود.

١- يكى از راه هاى جلوگيرى از هدر رفتن مواد غذايى خريدارى آنچه است كه نسبت به استفاده آن ها مطمئن هستيد. قبل از رفتن به فروشگاه هاى مواد غذايى ليستى از آنچه كه در وعده هاى روزانه خود به طور قطعى استفاده مى كنيد تهيه كنيد. در نظر داشته باشيد كه خريد شما كافى است كه نياز شما را تا مدتى كوتاه برآورده سازد. پس حجم زياد آن فقط باعث به وجود آمدن زباله هاى غذايى خواهد شد.
٢- غذاها را به همان مقدارى كه ميل خواهيد كرد آماده كنيد. يكى ديگر از مشكلاتى كه باعث اسراف مواد غذايى مى شود همين مورد است. غذاهايى كه بس از هر وعده غذايى خورده نمى شوند معمولاً مدتى در يخچال خواهند ماند و سپس دور ريخته مى شوند.
٣- قبل از طبخ غذايى جديد مطمئن شويد كه غذايى در يخچالتان از قبل باقى نمانده باشد.
٤- از راهى درست براى نگهدارى مواد غذايى استفاده كنيد. بسيارى از خوراكى ها بايد در دماى و شرايط خاصى نگهدارى شوند. از جمله اين مواد غذايى سبزيجات هستند.
٥- قبل از اينكه غذايى را دور بريزيد مطمئن شويد شخصى ديگر آن را نخواهد خورد. در هر كشورى تعداد زيادى از افراد نيازمند وجود دارند كه از نظر مالى هيچگونه توانايى براى خريد غذاى خود و خانواده شان ندارند. اگر پس از يكبار خوردن غذايى مطمئن بوديد كه اضافه آن غذا ديگر خورده نخواهد شد، بهترين راه كمك به اين افراد است.

تاریخچه جشن نوروز در ایران، نو شدنی به قدمت تاریخ

راهکارهایی برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذايى

٦- يكى ديگر از راه هاى جلوگيرى از هدر رفتن مواد غذايى ترشى كردن آن ها است. اين كار يكى از بهترين روش ها براى جلوگيرى از خراب شدن سيزيجات و ميوه ها است و مواد غذايى با اين راهكار مدتى بسيار بيشتر از حالت عادى سالم خواهند ماند.
٧- مخلوط كردن مواد غذايى و استفاده از آن ها به عنوان كامپوزيت يكى ديگر از روش هاى جلوگيرى از هدر رفتن مواد غذايى است. اين مخلوط در خيلى مصارف مى تواند كاربرد داشته باشد. استفاده از آن به عنوان كود و يا غذا براى حيوانات از جمله كاربردهايى است كه اين كامپوزيت مى تواند براى شما داشته باشد.

ترنم صارمی

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *