پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
حتماً این سوال ها را از عکاس منتخب مراسم عروسی خود بپرسید!

حتماً این سوال ها را از عکاس منتخب مراسم عروسی خود بپرسید!

حتماً این سوال ها را از عکاس منتخب مراسم عروسی خود بپرسید!

بدون شک روزی که در آن مراسم عروسی خود را برگزار می‌کنید یکی از مهم‌ترین و بهترین روزهای زندگی‌تان است. روزی که حتماً دوست دارید خاطره‌ی آن با جزئیات کامل و بدون نقص در یادتان بماند. وظیفه‌ی ثبت این خاطرات بر عهده‌ی شما نیست. این کاری است که مسئولیت آن را یک تیم عکاسی و فیلمبردار بر عهده می‌گیرد. بنابراین توصیه می‌شود در انتخاب عکاس مراسم عروسی خود نهایت دقت و شاید وسواس را  به خرج دهید. در حقیقت شما به عکاسی نیازمندید که با چشم هنرمند خویش، زیباترین زوایا را بیابد و باظرافت و سرعت به شکار آن‌ها پرداخته، لحظه‌های ناب مراسم عروسی شمارا در تقویم تاریخ خانوادگی‌تان ثبت کند.

اگر در حال جستجو و بررسی برای ثبت بهتر تصاویر مراسم عروسی خود هستید و در اکنون در پروسه‌ی انتخاب تیم عکاس و فیلمبردار بوده و تمایل دارید دراین‌باره بیشتر بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

موارد مطرح‌شده در این مقاله به شما کمک می‌کند نکات مهمی را که باید در انتخاب عکاس در نظر گرفته شود را بدانید. سپس با طرح سؤالات هدفمند از عکاس موردنظر خود، انتخاب هوشمندانه‌تری در این زمینه داشته و با خیال راحت تیم عکاس خود را برگزینید.

بررسی و انتخاب عکاس

حتماً این سوال ها را از عکاس منتخب مراسم عروسی خود بپرسید!

 

اولین توصیه‌ی ما به شما این است که ابتدا چند عکاس خبره و کار بلد را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که خبره بودن ابداً به معنی آن نیست که عکاس موردنظر یا آتلیه‌ی آن در شهر یا منطقه‌ی شما مشهور و پرآوازه باشد. کار بلد بودن یعنی شما بعد از تماشای نمونه کارهای عکاس پی به کیفیت عکس‌های او ازنظر خلاقیت، زاویه، کادربندی، نور، روتوش و البته کیفیت چاپ برده باشید.

بعد از بررسی چندین عکاس و آتلیه بهتر است شروع کنید به کوچک‌تر کردن لیست انتخابتان. سپس باید با گروه عکاسی یا عکاس کاندید خود ملاقات داشته و با او یا تیمش حضوری صحبت کنید. این جلسه‌ی حضوری بسیار مهم و تأثیرگذار است. به این معنی که سؤالات مطرح‌شده توسط شما و پاسخ‌هایی که تیم عکاسی یا عکاس به آن‌ها می‌دهد در انتخاب شما بسیار مؤثر است.

نکته‌ی مهم این است که نباید اجازه دهید در جلسه‌ی معارفه‌ی حضوری با عکاسی، او با تعاریف خود از کارش و میزان رضایت مشتریان قبلی یا حتی مبلغ پائین دستمزدش ذهن شمارا از مسائل اصلی پرت کند. این حق شما است که در انتخاب خود به‌اندازه‌ی کافی دقت به خرج داده و مسحور تعاریف عکاس نشده و زود تصمیم نگیرید.

قدم اول ! عکاسی انتخاب کنید که با او احساس راحتی می‌کنید.

البته شاید پیش‌ازاین پرسش‌ها لازم باشد در همان ابتدای امر حس خوبی نسبت به عکاس و تیم او داشته باشید. این حس خوب به معنی راحت بودن شما با آن‌ها است. قرار است شما و همسرتان کل روز مراسم عروسی خود را با این شخص یا تیم او بگذرانید. اگر باهم راحت باشید هم شما احساس بهتری خواهید داشت و هم او عکس‌های بهتری خواهد گرفت.

اگر عکاس بداخلاق، تندمزاج، کم‌صبر، عصبانی یا  بی‌حوصله به نظرتان می‌آید به خاطر هیچ ویژگی خوب دیگری او را انتخاب نکنید. خود مراسم عروسی طولانی و خسته‌کننده است. شما از چندین روز پیش از روز مراسم هم به‌اندازه‌ی کافی استراحت نخواهید داشت. بنابراین طی کردن یک روز کامل که اتفاقاً مهم‌ترین روز زندگی هر فردی نیز هست، نمی‌تواند در کنار کسی یا تیمی باشد که اصلاً حس خوبی در مورد آن‌ها وجود ندارد.

چه سؤالاتی از عکاس از منتخب خود بپرسید؟

حتماً این سوال ها را از عکاس منتخب مراسم عروسی خود بپرسید!

 

اکنون با تصور این‌که شما در جلسه‌ی عقد قرارداد با عکاسی هستید که طبق بند قبل با او و تیمش احساس خوشایند و راحتی دارید، باید سؤالات خود را مطرح کنید تا در انتخاب خود مطمئن‌تر شوید. ضمن این‌که پاسخ روشن عکاس به این سؤالات به شما کمک می‌کند سطح توقع و انتظارات خود را از نتیجه‌ی کار عکاسی از مراسمتان با توانایی و مهارت‌های عکاس تنظیم کنید.

اما مهم‌ترین سؤالاتی که باید از عکاس منتخب مراسم عروسی پرسیده شود و دلیل مطرح کردنشان ازاین‌قرار است:

  • در چه استایل­هایی تخصص دارید؟

بیشتر عکاسان از استایل­های مختلفی برای عکاسی استفاده می‌کنند. اما ممکن است شما تمایل داشته باشید که عکاس مراسم عروسی حتماً از شما و همسرتان فقط عکس پرتره بگیرد. بنابراین حتماً از عکاس موردنظر خود بخواهید عکس‌های مختلفی را که در استایل های متفاوت انداخته به شما نشان دهد تا بتوانید در خصوص تخصص، مهارت و البته میزان خلاقیتش در انداختن عکس در استایل های متفاوت اطلاع کافی کسب کنید.

  • آیا عکس‌ها روتوش و اصلاح رنگ می‌شوند؟

برخی از عکاسان تمام عکس‌ها را روتوش کرده و اصلاح رنگ می‌کنند اما برخی از آن‌ها عکس‌ها را به شما نشان می‌دهند و عملیات فوق را تنها روی آن عکس‌هایی که شما سفارش دهید انجام خواهند داد.

همه چیز برای یک ورود باشکوه به مراسم عروسی آماده است!

نکته‌ی بعدی در این خصوص آن است که بسیاری از تیم‌های عکاسی تنها عکس‌هایی را به شما تحویل می‌دهند که روی آن‌ها کار روتوش و اصلاح رنگ انجام داده باشند و سایر عکس‌ها را به‌صورت خام به مشتری ارائه نمی‌کنند. بنابراین در خصوص سیاست تیم عکاسی در این مورد حتماً از آن‌ها سؤال کنید تا بعداً در این مورد به مشکل و اختلاف‌نظر برنخورید.

  • تاکنون از چند مراسم عروسی عکس‌برداری کرده‌اید ؟

فقط یک‌مرتبه می‌توانید عکس‌های شگفت‌انگیزی از عروسی خود بگیرید. بنابراین باید کسی را انتخاب کنید که می‌داند چگونه تحت‌فشاری که وجود خواهد داشت، عکاسی کند. به همین جهت باید یک عکاس حرفه‌ای انتخاب کنید.

از عکاس منتخب خود بپرسید که تاکنون از چند مراسم عروسی عکس انداخته است. پاسخ این سؤال مشخص می‌کند که اولاً این عکاس تا چه اندازه با مراسم عروسی و زیروبم و ویژگی‌های آن آشنا است و چقدر می‌داند که کدام لحظات تکرار نشدنی و مهم‌تر است. به‌عنوان‌مثال یک عکاس، باتجربه‌ی ثبت عکس در مراسم‌های مختلف عروسی می‌داند که  لحظه‌ی جذابی مثل در آغوش کشیده شدن توسط اعضای خانواده‌ی عروس و داماد چقدر برای آن‌ها مهم است و حتماً آن‌ها را با دوربین خود شکار می‌کند.

  • آیا به‌جز عکس‌های دیجیتال، عکس‌های آنالوگ نیز می‌گیرید؟

 

حتماً این سوال ها را از عکاس منتخب مراسم عروسی خود بپرسید!

باوجوداینکه امروزه تصاویر دیجیتال متداول‌تر هستند، اما فیلم عکاسی نیز تجدید حیات داشته است. اگر به مورد دوم علاقه‌مند هستید مطمئن شوید که عکاس شما تجربه و تخصص کار با این متد قدیمی  و دوربین مخصوص آن را نیز داشته باشد. البته اگر علاقه‌ای به کیفیت خیالی فیلم عکاسی ندارید بهتر است عکس دیجیتال بگیرید. ضمن آن‌که بد نیست بدانید عکس‌هایی که روی فیلم عکاسی و به‌صورت آنالوگ ثبت می‌شوند قیمت بیشتری داشته و فرآیند روتوش و اصلاح روی آن‌ها با دقت و ظرافت بالاتری انجام می‌شود.

  • آیا همه‌ی عکس‌ها را به‌صورت رنگی ثبت می‌کنید یا عکس سیاه‌وسفید هم می‌گیرد؟

امروزه بیشتر عکاسان ترکیبی از هر دو را به کار می‌برند. با این پرسش، خواهید فهمید که عکاس شما تقریباً در چه استایلی کار می‌کند و آلبوم شما به چه صورت درخواهد آمد. همچنین اگر بیش‌ازحد به عکس‌های کلاسیک سیاه‌وسفید علاقه دارید بهتر است این مورد را با او در میان بگذارید تا بداند تا چند عکس سیاه‌وسفید از شما ثبت کند.

  • در پکیج عکاسی شما دقیقاً چه چیزی وجود دارد؟

در هنگام مقایسه‌ی قیمت‌ کار تیم‌های مختلف عکاسی باید بدانید که پرینت‌ها، آلبوم و همچنین خدمات اضافه مانند تصویر نامزدی و غیره هم در پکیج عکاسی آن‌ها وجود خواهد داشت یا خیر؟ تمامی این موارد می‌توانند قیمت را به مقدار قابل‌توجهی تغییر دهند. از عکاس بخواهید به‌طور شفاف در مورد دستمزد عکاسی خود، خدماتی که ارائه می‌دهد و قیمت دقیق چاپ و روتوش عکس‌ها با شما حرف بزند. گاهی برخی از تیم‌های غیرحرفه‌ای عکاسی در روز مراسم وقتی کاری از آن‌ها خواسته می‌شود، آن را به‌عنوان خدمات اضافی در نظر گرفته و برای انجام آن مبلغ اضافه‌ای پول درخواست می‌کنند. پس در این مورد با تیم عکاسی یا عکاس موردنظر خود واضح و روشن حرف بزنید.

  • چند ساعت برای یک مراسم عروسی عکاسی می‌کنید و برای زمان‌های اضافه چقدر هزینه می‌گیرید؟

اگر قرار باشد که زمان اضافه‌هزینه‌ی بسیار سنگینی برای شما داشته باشد بهتر است که در تنظیم قرارداد با عکاس، ساعات بیشتری را مدنظر قرار دهید تا به زمان اضافه برای عکاسی نیاز نباشد. به‌عنوان‌مثال اگر عکاس شما قرار است شش ساعت از مراسم عروسی شمارا پوشش دهد و برای هر ساعت پول اضافه‌ی زیادی می‌گیرد بهتر است که پس از بریدن کیک، عکاس را مرخص کنید نه بعد از آخرین رقص. یا شاید در قراردادتان تعداد ساعاتی را که پوشش داده می‌شود بیشتر انتخاب کنید بدین ترتیب اندکی پول بیشتر می‌پردازید اما هزینه‌ی سنگینی برای ساعات اضافه پرداخت نخواهید کرد.

 

 از عکاس بپرسید که برای زمان­های اضافه چه مبلغی دریافت می­ کند اگر هزینه ساعت­های اضافه زیاد می­ شود برای احتیاط تعداد ساعات قرارداد را بیشتر در نظر بگیرید که به زمان اضافه نیاز نباشد.

جدیدترین مدل کیک عروسی برای جشن‌های عروسی مجلل که مهمانان زیادی دارند

 

  • کل هزینه‌ی عکاسی از مراسم چقدر خواهد بود؟

بدون شک موارد مالی  در مراسم عروسی اهمیت بسیار زیادی دارد. روشن بودن مبلغ نهایی هزینه‌ی عکاسی و شیوه‌ای که باید آن را پرداخت کنید موضوع بسیار مهمی است که باید در مورد آن با عکاس منتخب خود حرف بزنید. از عکاس بپرسید که با همه‌ی امکانات و لوازمی که برای عکاسی به مراسم عروسی می‌آورد و مبلغ باغ و آتلیه و درنهایت هزینه‌ی روتوش و چاپ عکس حسابتان چقدر می‌شود. اجازه ندهید الفاظی مانند:” اجازه دهید بعد از دیدن کیفیت کار باهم حرف می‌زنیم” یا مواردی ازاین‌دست شمارا از روشن کردن تکلیف مقدار هزینه‌ای که باید برای عکاسی بپردازید، منصرف کند.

  • شما عکاس مراسم من خواهید بود یا کسی از همکارانتان خواهد آمد؟

 

عکاس مراسم عروسی

تصور نکنید که کسی که با او در مورد جزئیات موردنظر عکاسی حرف می‌زنید حتماً همان فردی است که مسئولیت انجام این کار را بر عهده می‌گیرد. بنابراین از مسئول آتلیه بخواهید در جلسه‌ی عقد قرارداد یا معارفه حتماً عکاس موردنظر هم حضورداشته باشد. گاهی یک سوءتفاهم در انتقال مطلب توسط شما به عکاس می‌تواند نتیجه‌ای را رقم بزند که اصلاً باب میلتان نبوده است.

  • آیا عکاس پشتیبان نیز دارید که اگر شما مریض شوید او بتواند به‌جای شما عکاسی کند؟

اگر با یک شرکت عکاسی مذاکره می‌کنید که تیم عکاسی دارند و قرار است برای شما عکاس بفرستند به‌احتمال‌زیاد عکاس پشتیبان نیز دارند. اما اگر با یک عکاس در حال مذاکره هستید که خودش به‌تنهایی عکاسی می‌کند و عضوی از یک شرکت نیست، از او بپرسید که آیا افراد پشتیبانی دارد که در صورت بروز هر مشکلی اعم از بیماری یا تأخیر ناخواسته بتواند با آن‌ها تماس گرفته و جایگزینشان کند؟

  • آیا عکاس دیگری نیز همراه شما می‌آید؟

وجود یک عکاس دیگری در کنار عکاس اول قابلیت‌های بیشتری ایجاد و امکان شکار لحظه‌ها و ثبت تصاویر بیشتری را فراهم خواهد کرد. برای مثال یک نفر از عروس درحالی‌که از سالن عبور می‌کند عکس بگیرد و دیگری از صورت داماد درحالی‌که عروس را می‌بیند تصویر بردارد. البته این کار احتمالاً هزینه بالاتری خواهد داشت. اما اگر مشتاق داشتن چنین عکس‌هایی هستید حتماً از مسئول تیم عکاسی موردنظر خود درباره‌ی آن سؤال کنید.

  • چه مدتی بعد از مراسم عروسی می‌توانیم عکس‌ها را ببینیم؟

 

عکاس مراسم عروسی

معمولاً شما تمایل دارید که عکس‌ها را هر چه سریع‌تر ببینید اما ممکن است این پروسه حتی تا چند ماه به طول بینجامد. این مدت می‌تواند آزاردهنده باشد اما اگر از قبل بدانید که چه اندازه طول خواهد کشید حتماً انتظارات خود را مدیریت خواهید کرد.

  • چگونه با فیلمبردار هماهنگ می‌شوید؟

این دو فرد باید باهم هماهنگ باشند و البته سر راه هم قرار نگیرند. اگر هنوز فیلمبردار انتخاب نکرده‌اید از عکاس بخواهید که فردی را به شما پیشنهاد دهد. در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که کار هر تیم در وظایف دیگری خلل و اشکالی ایجاد نخواهد کرد.

  • آیا یک شاتلیست (لیست عکس) را دنبال می‌کنید یا می‌خواهید که فضای بازی داشته باشید تا ببینید از چه منظری بهتر می‌توان عکس گرفت؟

عکاس را به خاطر هنر متفاوت دیدن و یافتن زوایای مناسب و ثبت تصویر آن زاویه استخدام می­ کنید بنابراین او را غرق در درخواست­های زیاد از شات لیست نکنید. اگر او یک عکاس حرفه ­ای است اجازه دهید کارش را طبق مهارت و هنرش انجام دهد.

بیشتر عکاسان، یک شاتلیست تقدیم شما می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که عکس‌هایی را که می‌خواهید درنهایت دریافت می‌کنید. اما آن‌ها را در صدها درخواست از شات لیست، غوطه‌ور نکنید. اگر یک عکاس را استخدام می‌کنید او را به خاطر چشم‌هایش و توانایی ساختن آلبوم‌های بسیار خوب استخدام کرده‌اید، پس بگذارید کارش را انجام دهد.

 

  • چه نوع برگه‌هایی برای پرینت عکس‌ها استفاده می‌کنید؟

پاسخ این سؤال کاملاً مشخص است. برگه‌های چاپ عکس باید از جنس کاغذی باشد که کاملاً باکیفیت بوده و رنگ روی آن در طول زمان پایدار بماند. احتمالاً با لمس چند نمونه کار می‌توانید به این نتیجه برسید که آیا کیفیت چاپ شمارا قانع می‌کند یا خیر؟

  • چه محدودیت‌هایی برای اشتراک آنلاین یا انتشار تصاویر وجود دارد؟ آیا شما دارنده حق کپی‌رایت تصاویر هستید؟

اگر شما به فیس‌بوک و اینستاگرام عادت دارید، ممنوع بودن اشتراک‌گذاری بخشی از عکس‌های عروسی خودتان بدون آرم آتلیه می‌تواند آزاردهنده باشد. بهتر است که در این مورد، از قبل اطلاع پیدا کنید.

 

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *