پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
بستنی ، خوشمزه ترین خوراکی وسوسه انگیز برای تمامی سنین!

بستنی، خوشمزه ترین خوراکی وسوسه انگیز برای تمامی سنین!

بستنی ، خوشمزه ترین خوراکی وسوسه انگیز برای تمامی سنین!

بستنی

خوردن  بستنی، مناسبت نمی خواهد. بعضی‌ها در تابستان با خوردن این خوراکی سرد، بر گرمای بالای 30 درجه ی هوا غلبه می کنند و بعضی دیگر معتقدند مزه  خوردن بستنی به هوای سرد و برفی است.

بستنی خوردن سن و سال هم نمی شناسد، از کودکی که هنوز دندان کافی برای خوردن غذا ندارد، گرفته تا افراد مسنی که توانایی جوییدن خیلی از غذاها را از دست داده اند، همگی علاقه‌مند به خوردن بستنی هستند.

شاید عجیب باشد اما بستنی خواص درمانی هم دارد. آخرین باری که برای ترمیم دندان هایتان به دندانپزشک مراجعه کرده اید را به خاطر دارید؟ بستنی یکی از خوراکی های توصیه شده بعد از انجام جراحی های دهان و دندان است. جدیدا هم خبرهایی در مورد اینکه خوردن بستنی به بهبود سرماخوردگی کمک می کند به گوش می رسد که خبر بسیار خوبی برای دلدادگان این خوراکی خنک و شیرین است.

همه ی ما بارها و بارها درحالی که مشغول  دست و پنجه نرم کردن با آبریزش بینی و تب و سرفه بودیم، جلوی فریزر ایستاده ایم  و جنگ بزرگی درونمون به پا شده که بستنی بخوریم یا نه؟

 

بستنی ، خوشمزه ترین خوراکی وسوسه انگیز برای تمامی سنین!

اولین مغازه بستنی فروشی دنیا، در سال 1776 در آمریکا افتتاح شد. اما تاریخچه اختراع بستنی به طور دقیق مشخص نیست.

چراکه هر انسانی که در مجاورت برف بوده، می توانست شیره‌ای روی برف بریزد و بستنی تولید کند. اما در سال 1660، یک ایتالیایی کافه‌ای در پاریس باز کرد و در آن   انواع یخ طعم‌دار و خامه یخ‌زده یا همان بستنی را تولید کرد. بعد از آن در سال 1770 دسرهای یخی به آمریکا رسیدند.

چند راه کار ساده برای برگزاری یک جشن عروسی ارزان و کم هزینه

بستنی

 

با ساخته شدن دستگاه های بستنی سازی، این صنعت پیشرفت های بسیاری کرد.

تنوع بستنی‌ها زیاد شد و  بستنی‌های طعم‌دار راهی بازار شدند. در سال 1903 بستنی قیفی توسط یک مهاجر ایتالیایی به ثبت رسید و از سال 1920 به بعد، انواع بستنی‌های چوبی، روکش‌دار و میوه‌ای   تولید انبوه شدند.

اگر درباره نام بستنی در فرهنگ‌های مختلف دوست دارید بدانید، باید بدانید نام ice cream هم ترکیبی از کلمات یخ و خامه است.

که در ابتدا iced cream به معنای خامه  یخ‌زده بوده و در گذشت زمان به ice cream تغییر یافته است.

بستنی

 

این تاریخچه تولید بستنی در جهان بود. اما در کشور عزیزمان ایران، تاریخچه تولید بستنی سنتی به سال‌ها قبل باز می‌گردد.

همه ما می‌دانیم که روح نهفته در فرهنگ اصیل ایرانی حتی در خوراک‌های سنتی ما هم نهفته است. در فرهنگ سنتی ایران خورد و خوراک با هدف و بسیار فکر شده انجام می‌شد.

شیرینی استفاده شده در بستنی سنتی انرژی بدن را زیاد می کند. زعفران، طلای سرخ ایران، که نشاط آور است و در نهایت گلاب که آرامش‌بخش و مایه تسلی اعصاب است.

بستنی سنتی که ترکیبی از بستنی زعفرانی و خامه و مغز پسته بود به سرعت طرفداران زیادی پیدا کرد.

بستنی امروزی طی سفر سوم ناصرالدین شاه به اروپا، از فرانسه وارد ایران شد. اولین بستنی سازهای ایرانی “ممد ریش” و “اکبر مشتی ملایری” بودند. اما در صنعت بستنی سنتی، نام اکبر مشتی و رضا رفعتی همواره برای علاقه‌مندان به بستنی سنتی آشنا بوده و هست.

اکبر مشهدی ملایری که به اکبر مشتی معروف است اولین کسی بود که به تجارت بستنی پرداخت. او برای دربار مظفرالدین شاه بستنی سرو می کرد و تا پایان قاجار  به این کار مشغول بود.

چگونه هزينه هاى عروسى خود را مديريت كنيم؟

بستنی

 

بستنی رفعتی هم یکی از قدیمی‌ترین بستنی فروشی‌های تهران است که قطعا بزرگ‌ترها نام آن را به‌خوبی به یاد دارند. این بستنی فروشی در سال 1333 توسط رضا رفعتی راه‌اندازی شد و تا امروز میزبان عاشقان بستنی‌است.

بستنی رفعتی در این سال‌ها از قافله بستنی‌های رنگارنگ و خوشمزه جدید عقب نمانده و علاوه بر بستنی سنتی معروفش که مشتریان پر و پاقرصی دارد، انواع بستنی‌های میوه‌ای اسکوپی و قیفی را تولید می‌کند.

اما در نهایت، طعم زعفران و گلابی که با خوردن بستنی سنتی، زیر دندان می آید، با طعم هیچ بستنی کلاسیک و جدیدی قابل مقایسه نیست و این بستنی سنتی ایرانی، همچنان طرفداران بیشماری در بین هموطنان عزیزمان دارد.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *