پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
چگونه یک داماد جذاب باشیم؟

چگونه یک داماد جذاب باشیم؟

چگونه یک داماد جذاب باشیم؟

 

نکاتی که هر مردی پیش از داماد شدن باید بداند

این ذهنیت در جامعه بسیار رواج یافته است که همه‌ی خانم‌ها برای شب عروسی شان نقشه‌ها می‌کشند و سال‌ها رویاپردازی می‌کنند، اما کمتر کسی به این نکته که مردان چه حسی نسبت به مراسم عروسی و پوشیدن کت و شلوار دامادی دارند توجه می‌کند. شاید تنها چیزی که در این مورد به ذهنمان خطور می‌کند، همان لطیفه‌ی قدیمی است که کودکی از مادرش می‌پرسد چرا خانم‌ها شب عروسیشان پیراهن سفید می‌پوشند و مادر پاسخ می‌دهد: «چون این بهترین شب زندگی آن دختر است» و کودک بلافاصه می‌پرسد «پس چرا داماد لباس مشکی می‌پوشد؟»
همین تصویر گنگ و به دور از واقعیت نشان می‌دهد احساسات مردان تا چه اندازه ناشناخته و مهجور مانده است. واقعیت این است که مردها هم با تمام وجود دوست دارند جشن عروسی که برایش مدت‌ها برنامه‌ریزی و دوندگی کرده‌اند، بی‌نقص برگزار شده و در انتها تمام میهمانان با رضایت و لبخند مراسم را ترک کنند. از آن مهم‌تر جلب رضایت و به دست آوردن دل خانواده‌ها و عروس خانمِ معمولاً سختگیر، مسئله‌ای است که دغدغه‌ی هر دامادی محسوب می‌شود.
در این مطلب 15 نکته‌ی ساده‌ را برشمرده‌ایم که رعایت آن‌ها، به آقایان کمک می‌کند با برنامه‌ریزی بیشتر و دقیق‌تر و استرس کمتری مراسم عروسی را پشت سر بگذارند.
نکاتی شامل:

  1. در اولویت قراردادن نظرات همسر
  2. همفکری و مطرح کردن علایق و نظرات خود
  3. جویا شدن نظر همسر حتی در ریزترین موارد
  4. دقت در انتخاب همراه و ساقدوش
  5. اهمیت به آراستگی
  6. پرهیز از حساسیت روی رفتار همسر و اتفاقات حین جشن
  7. سنجیدن تمام جوانب در صورت برنامه‌ریزی برای غافلگیری عروس‌
  8. اجتناب از دعوت میهمانانی که ربطی به مراسم شما ندارند
  9. پرهیز از تلاش بی‌مورد برای جلب رضایت تک تک افراد
  10. به خدمت گرفتن راننده درصورت نداشتن مهارت کافی در رانندگی
  11. تهیه‌ی چک لیست کارها و وسایل لازم پیش از روز جشن
  12. اختصاص دادن زمانی بیشتر از زمان برنامه‌ریزی شده برای کارها
  13. اختصاص دقایقی کوتاه برای تفریح خارج از برنامه‌ی مراسم
  14. خوردن صبحانه کامل
  15. آمادگی برای اتفاق‌های پیش‌بینی نشده

برگزار کردن یک جشن عروسی حساب شده برای داماد کار دشواری به نظر نمی‌رسد اما نکات ریز بسیاری وجود دارد که رعایتشان لازم و ضروری است.

1) بدون شک همه‌ی آرامش شما به رضایت و خوشحالی عروس خانم بستگی دارد! به هماهنگی کارها بدون در جریان قرار دادن او و پرسیدن نظرش اصلاً فکر هم نکنید! حتی اگر کامل‌ترین مراسم و دقیق‌ترین برنامه‌ریزی را داشته باشید، یک ناهماهنگی با همسرتان، می‌تواند همه چیز را تحت‌الشعاع قرار دهد. بگذارید صادقانه بگوییم که دل‌چسب‌ترین اتفاق برای عروس، این است که به تصمیم‌هایش احترام بگذارید و حتی اگر دیگر اعضای خانواده با او موافق نبودند، شما از تصمیمش حمایت کنید. البته مأموریت سختی به نظر می‌رسد اما قطعاً ارزشش را دارد. ممکن است گاهی همسرتان تصمیمی بگیرد که عملی کردنش برای شما دشوار باشد. اگر شما به‌عنوان داماد بتوانید تا حد امکان برای محقق شدن آنچه آرزویش را دارد تلاش کنید، نه‌تنها برای عروس خانم به‌یادماندنی‌ترین شب زندگیش را خواهید ساخت، بلکه این شب در خاطر خودتان نیز ماندگار خواهد شد.
2) در کنار تلاش برای محقق کردن علایق نامزدتان، علایق خودتان را به‌هیچ‌وجه نادیده نگیرید. درباره‌ی آن‌ها با نامزدتان صحبت کنید، نه‌تنها اتفاقاتی که دوست دارید پیش از مراسم یا جشن اتفاق بیفتد را به زبان بیاورید، بلکه مسائلی را که به آن‌ها علاقه ندارید را نیز مطرح کنید. اشتباهی که معمولاً در این‌گونه مواقع از داماد سر می‌زند این است که برای خوشحال و راضی نگه‌داشتن همسرشان، علایق خود را نادیده می‌گیرند یا به زبان نمی‌آورند. یک داماد جذاب قطعاً از خود نظراتی دارد و آن‌ها را بیان می‌کند اما ظرافت رفتار یک مرد شایسته جایی است که برای هر مسئله‌ای بحث‌وجدل راه نمی‌اندازد و بیش از هر چیز توانایی توافق کردن با همسرش را دارد. منطقی‌ترین کار حین مشورت در خصوص اتفاقات و جزئیات مراسم عروسی، این است که هر تصمیمی گرفته شد دیگر درباره‌ی آن بحثی نکنید و آن را پذیرفته‌شده و قطعی بدانید. با این دیدگاه، می‌توانید از باقی زمان‌هایی که در حال فراهم کردن تدارکات عروسی می‌گذرد، لذت کافی را ببرید.
3) با نامزدتان دراین‌باره مشورت و تصمیم‌گیری کنید که آیا می‌خواهید نوع لباس دامادی شما غافلگیرکننده باشد یا مانند اکثریت قالب کت‌وشلوارهای دامادی باشد؟ شاید از دید نامزدتان، یک داماد جذاب باید انتخاب لباسش برای جشن عروسی منحصربه‌فرد باشد و به رنگ‌های غیرمعمول و غافلگیرکننده رو بیاورد. البته اکثر دامادها به همان روال معمول کت‌وشلوارشان را انتخاب می‌کنند و آن‌چنان سعی در متفاوت بودن ندارند اما پرسیدن نظر خانم‌ها در هر موقعیتی، حتی زمانی که از پاسخشان مطمئن هستید، کار هوشمندانه‌ای به شمار می‌رود.

انتخاب مدل ریش داماد

چگونه یک داماد جذاب باشیم؟

4) اگر تصمیم دارید ساقدوش داشته باشید، او را با دقت انتخاب کنید. کسی که در روز عروسی، شما را همراهی می‌کند نه‌تنها باید حواسش به زمان‌بندی کارها و سایر برنامه‌ها باشد بلکه باید تجربه‌ی کافی را برای راهنمایی کردن شما در مواقع نیاز داشته باشد. اگر خواهان این هستید که همسرتان پس از اتمام مراسم برق رضایت را در چشمان همسرتان ببینید، در انتخاب ساقدوش وسواس زیادی به خرج دهید.
5) تا حد ممکن به خودتان برسید. البته معمولاً آرایشگرتان مسئولیت بیشتر کارها را مانند سشوار و حالت دادن موها و یا مرتب کردن ریش‌هایتان به عهده دارد اما باز هم دلیل نمی‌شود که به نظافت و کوتاهی ناخن‌ها یا بلندی ریش‌هایتان اهمیتی ندهید. آمادگی برای دامادی تنها در فراهم کردن امکانات عروسی و هزینه کردن برای خرج و مخارج آن خلاصه نمی‌شود. خودتان، پوشش و ظاهرتان، آراستگیتان و حتی عطری که انتخاب کرده‌اید توجه‌های زیادی را به خود جلب می‌کند. احتمالاً این شب دیگر برای شما تکرار نخواهد شد و باید تلاش کنید تا حد ممکن در رعایت نکته‌هایی که از شما یک داماد جذاب می‌سازد تلاش کنید.
6) حساسیت زیاد به خرج دادن روی کارها و حرف‌هایی که از همسرتان حین مراسم خواهید دید، تنها اوقات خودتان و او را تلخ خواهد کرد. بعضی خانم‌ها در این شب هیجان‌زده هستند، یا ممکن است براثر استرس نتوانند از تمام جهات بی‌نقص رفتار کنند. ازاین‌جهت نباید حساسیت زیادی به خرج دهید.
7) یکی از کارهایی که ممکن است داماد در برنامه‌ی خود داشته باشد، غافلگیر کردن نامزدش هنگام برگزاری جشن یا پیش از آن است. به نظر ایده‌ای عالی است اما باید از این نکته اطمینان پیدا کنید که اتفاقی که از نگاه شما جالب‌توجه، هیجان‌انگیز، و غافلگیرکننده محسوب می‌شود، از دیدگاه نامزدتان هم همین‌طور است؟ واقعیت این است که موارد بسیاری پیش‌آمده که داماد با برنامه‌ریزیِ دقیق و حساب‌شده و با قصد خوشحال کردن همسرش، به‌زحمت یک اتفاق غافلگیرکننده را ترتیب می‌دهد اما درنهایت با یک عروس عصبانی و خشمگین و یا خجالت‌زده روبرو می‌شود چراکه تمام جوانب را از پیش نسنجیده است. برای اینکه بدانید این اتفاق چقدر رایج و متداول است، کافی است یک جستجوی کوچک در میان ویدیوهای اینترنتی انجام دهید.
8) به‌هیچ‌عنوان خانم‌هایی که قبلاً می‌شناخته‌اید، با آن‌ها ارتباطی داشته‌اید و درنهایت به ازدواج منجر نشده، به مراسم عروسی‌تان دعوت نکنید. این نکته علیرغم بدیهی بودن، بسیار اتفاق می‌افتد اما درواقع حتی نیاز به توضیح هم نیست که چرا این کار اشتباه است.
9) این باور رایج که سخت‌ترین بخش ازدواج و عروسی، راضی نگه‌داشتن مردم است، آن‌چنان بی‌راه نیست. هر دامادی تمایل دارد تک‌به‌تک افرادی که در مراسم حضور می‌یابند، از همه‌چیز لذت برده و یک میزبانی کامل و بی‌نقص انجام شود اما درهرحال یکسری ناهماهنگی ممکن است اتفاق بیفتد و از دست شما عملاً کاری ساخته نیست. مثلاً اکثر مابین بستگانمان، افرادی پیدا می‌شود که هیچ رفت‌وآمد و معاشرتی با سایرین ندارند و می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که حتی در صورت دعوت شدن هم به مراسم نخواهند آمد لذا از دعوت کردنشان صرف‌نظر می‌کنیم. اما ممکن است در مراسم همین اشخاص را ببینیم که با دلخوری تمام در سالن حضور دارند و یا پیغامشان در خصوص گله و شکایت از دعوت نشدن را از طریق دیگر مهمانان به گوش ما می‌رسانند. می‌توان به جرت گفت این اتفاق و امثال آن اجتناب‌ناپذیر است. به‌عنوان‌مثال، ممکن است یکی از میهمانانتان سه روز قبل از مراسم شما با کسی نامزد شده باشد و روح شما هم از این اتفاق بی‌خبر باشد. نباید تعجب کنید اگر بگوییم حتی همین شخص ممکن است از اینکه شما نامزدش را به جشن عروسی‌تان دعوت نکرده‌اید دلخور شود! پس همان‌گونه که می‌بینید اتفاقات تا حد زیادی خارج از کنترل شماست و در عمل، راضی نگه‌داشتن تمام میهمان‌ها امری غیرقابل تحقق است. پس پیش از مراسم حسابی با خودتان تمرین کنید که قرار نیست برای مسائل کم‌اهمیتی مانند گلایه‌هایی که ممکن است از میهمانان دور و نزدیک بشنوید، اوقات خود و همسرتان را تلخ کنید. این شب، شب شما دو نفر است و عمیقاً باور داشته باشید هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی خوشحالی، رضایت و آرامش شما دو نفر دز این شب اهمیت ندارد، پس از اهمیت دادن به مسائل کم‌ارزش دوری‌کنید. این تمرین یکی از مهم‌ترین نکات در آمادگی برای دامادی محسوب می‌شود.

اشتباهاتی که دامادها نباید در روز عروسی مرتکب شوند

داماد جذاب

10) اگر در رانندگی مهارتتان هنوز آن‌طور که باید و شاید بالا نرفته است، بهتر است برای ماشین عروس از یکی از دوستان یا نزدیکان بخواهید شما را به‌عنوان راننده‌ی ماشین عروس همراهی کند. برخی فکر می‌کنند یک داماد جذاب حتماً خودش راننده‌ی ماشین عروس خواهد بود اما باید گفت هیچ ایرادی ندارد اگر شخص دیگری این مسئولیت را بر عهده بگیرد. اگر احساس راحتی نداشته باشید می‌توانید به‌جای دوست یا آشنا، یک راننده برای این شب به خدمت بگیرید. شاید نیاز به گفتن نباشد که کارناوال عروسی معمولاً یک از بخش‌های تفکیک‌ناپذیر مراسم‌های عروسی ما ایرانیان است و با توجه به این نکته، ممکن است برخی از میهمانان بخواهند به‌قصد شوخی و تفریح از شما سبقت خطرناک بگیرند و یا مسیر رانندگیتان را سد کنند وجود دارد. البته ممکن است از دور تعجب‌برانگیز باشد اما احتمالاً همه‌ی ما می‌دانیم که این اتفاقات دور از ذهن نیست. پس لازم است که مهارت کافی در رانندگی داشته باشید تا اتفاق ناراحت‌کننده‌ای در این میان رخ ندهد. و در غیر این صورت از شخص دیگری بخواهید این مسئولیت را بپذیرد.

تفاوت یک داماد معمولی و یک «داماد جذاب» در رعایت نکات ریزی است که بسیاری از مردان از رعایت آن‌ها غافل می‌شوند.

11) از پیش برای وسایل و کارهایی که در صبح روز عروسی باید حواستان به آن‌ها باشد، یک چک‌لیست تهیه کنید. این یکی از نکات کلیدی آمادگی برای دامادی به شمار می‌رود. چرا که در شب‌ها و روزهای قبل، به‌طورقطع میزان استرس پایین‌تری دارید و ذهن و حافظه‌تان برای یادآوری نکات لازم شما را بهتر یاری می‌کند، پس هر چیز که در روزهای آمادگی برای مراسم عروسی به ذهنتان می‌رسد را روی یک کاغذ یادداشت کرده و حتماً یک‌شب قبل از جشن، آن را به‌طور کامل بررسی کنید. در این صورت نیاز نیست صبح روز عروسی نگران از قلم افتادن چیزی باشید.
12) در زمان‌بندی کارها به‌خصوص رفت‌وآمد بین خانه، آرایشگاه، باغ و سالن، جایی برای به وجود آمدن تأخیر (به هر دلیلی) پیش‌بینی کنید و زمان اضافه‌تری را نسبت به آنچه در حالت نرمال اتفاق می‌افتد برای رفت‌وآمد در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید ممکن است آماده شدن عروس در آرایشگاه، کمی بیشتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده طول بکشید اما شما موظفید به‌موقع و در زمان وعده داده‌شده در محل آرایشگاه حاضر باشید.

چگونه یک داماد جذاب باشیم؟

13) یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در این روز انجام دهید این است که یک زمان هرچند کوتاه، به خودتان دو نفر اختصاص دهید و فارغ از آنچه از پیش برنامه‌ریزی‌شده، دقایقی هرچند کوتاه را با یکدیگر به تفریح بگذرانید. البته باوجود برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌ها و افرادی که دائم به شما توجه دارند، این کار کمی دشوار به نظر می‌رسد اما می‌توانید از ساقدوش‌هایتان کمک بگیرید تا برای چند دقیقه اوضاع را مدیریت کنند و توجه افراد را از شما دور کنند تا بتوانید با همسرتان چنددقیقه‌ای به‌دوراز هیاهو و هیجان جشن، از لحظات دونفره‌ لذت ببرید.
14) حتماً در روز عروسی صبحانه‌ی کاملی بخورید زیرا احتمال بسیاری وجود دارد که تا آخر شب این تنها وعده‌ی غذایی شما باشد و به دلیل شلوغی و فشردگی مقدمات جشن، نه شما و نه عروس خانم فرصت خوردن چیزی را پیدا نکنید و مسلماً عروس و دامادی که به علت گرسنگی و خستگی در طول جشن احساس ضعف داشته باشند نمی‌توانند آن‌طور که باید و شاید از جشن عروسیشان لذت ببرند.
15) امکان این وجود دارد که در طول کار ناهماهنگی‌هایی پیش بیاید و این مسئله می‌تواند استرس‌زا باشد. از گل‌فروشی که ماشین عروس را برای تزیین به آن سپرده‌اید، تا آرایشگاه، گروه فیلم‌برداری و مسئولان سالن عروسی، همگی می‌توانند مقدمات اینکه برنامه‌ریزی‌هایتان کمی جابجا شود را فراهم کنند. پس بهتر است آرامش داشته باشید و پیش‌بینی کنید که ممکن است همه‌چیز طبق برنامه‌ریزی شما پیش نرود. در این صورت غلبه بر استرس و نگرانی بسیار آسان‌تر است.
درمجموع، مهم‌ترین نکته‌ای که یک داماد باید در خصوص جشن عروسی در ذهن داشته باشد و دائم مد نظر قرار دهد این است که رضایت و خوشحالی خود و همسرش از هر اتفاق دیگری بااهمیت‌تر است و مسائلی مانند مجلل بودن مراسم و تشریفات در درجات کمی از اهمیت قرار دارند. ضمن اینکه نکاتی که باید در مسیر آمادگی برای دامادی رعایت کنید، آن‌چنان دشوار به نظر نمی‌رسد، کافی است به نگرانی‌های بی‌موردتان غلبه کرده و با این کار آرامش را به همسرتان نیز هدیه دهید.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *