پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
چه نکاتی را هنگام انتخاب تالار باید مدنظر قرارداد؟

چه نکاتی را هنگام انتخاب تالار باید مدنظر قرارداد؟

چه نکاتی را هنگام انتخاب تالار باید مدنظر قرارداد؟

درگذشته اکثر خانه‌ها وسیع و دارای حیاط‌های بزرگ و دل‌باز بودند و خبری از آپارتمان‌های کوچک امروزی نبود. در یک‌خانه شاید چندین خانوار با یکدیگر زندگی می‌کردند به همین دلیل خانه‌ها دارای اتاق‌های متعدد بودند. هم‌چنین در آن زمان به دلیل وسیع بودن منازل و تشریفات کم، هرگونه و جشن و مهمانی و مراسمی در خانه‌ی خود شخص برگزار می‌شد. به‌عنوان‌مثال همان‌طور که جشن عروسی را در خانه برپا می‌کردند، مراسم عزا را هم در همان خانه می‌گرفتند و حتی اگر منزل شخصی هم به‌اندازه‌ی کافی بزرگ نبود و فضای کافی برای پذیرایی از مهمان‌ها نداشت، از همسایه‌ها درخواست می‌کرد که قسمتی از مهمانان، مثلاً آقایان را به خانه‌ی آن‌ها بفرستد.
کم‌کم با کوچک شدن خانه‌ها و گرایش افراطی به سمت تجملات و تشریفات، برگزاری مراسم در داخل خانه‌ها کنار گذاشته شد و مردم مکانی را برای انجام مراسم خود در نظر گرفتند. البته برگزار نشدن مراسم در داخل منازل، مزایایی هم داشت ، که یکی از آن‌ها این بود که دیگر میزبان مجبور نبود از یک هفته قبل مراسم تا یک هفته بعدازآن مشغول تدارک دیدن و نظافت منزل خود باشد و به‌این‌ترتیب باری از روی دوشش برداشته شد که این آسودگی هزینه‌ی بالایی هم داشت.
به‌هرحال به هر نحوی که بود مراسم‌ها از شکل سنتی خود خارج‌شده و سلسله‌مراتب تازه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شد. امروزه شاهدیم که پدر و مادرها حتی برای جشن تولدهای فرزندانشان هم به سراغ کرایه‌ی تالار می‌روند. این به این دلیل است که آپارتمان‌های امروزی ظرفیت و امکانات برگزاری چنین مراسم‌هایی را ندارند و یک تولد کوچک ممکن است باعث سلب آسایش تعدادی از همسایه‌ها و شکایت آن‌ها بشود.
در ابتدا از تالارها فقط برای برگزاری مجالس عروسی استفاده می‌شد، اما رفته‌رفته شکل همه‌چیز تغییر کرد و امروزه شاهدیم که انواع مراسم‌های عروسی، عزا، ولیمه، فارغ‌التحصیلی، تولد، پایان خدمت و …. در داخل تالارها برگزار می‌شود. بااینکه انجام این‌گونه مراسم‌ها داخل تالار بسیار کار میزبانان را راحت نموده اما به آن آسانی‌ای که تصورش را می‌کنید هم نیست.
برگزاری یک مراسم در تالار ملزومات و راه و روش‌های خودش را دارد که برای برگزاری یک مراسم خوب باید به‌درستی این کارها انجام شوند. اجاره‌ی یک تالار مناسب برای برگزاری یک مراسم خوب و آبرومند مستلزم رعایت نکاتی است که در ادامه چند مورد از آن‌ها را برایتان بیان خواهیم کرد. خواندن و رعایت کردن چنین نکاتی تا حدود زیادی انتخاب یک تالار مناسب را برای شما آسان می‌سازد و موجب افزایش کیفیت مراسم شما خواهد شد.

نکاتی که در هنگام انتخاب تالار باید به آن دقت نمایید.

۱) نوع مراسم

در نظر گرفتن نوع مراسم برای انتخاب تالار بسیار مهم می‌باشد. شما باید بررسی کنید که تالار موردنظر شما، امکانات کافی را برای برگزاری مراسم شما دارد یا خیر. زیرا برخی تالارها کاملاً به‌طور اختصاصی کار می‌کنند و توان برگزاری مراسم‌های مختلف را ندارند . به‌عنوان‌مثال برخی تالارها فقط برای برگزاری جشن‌ها مانند عروسی، تولد، نامزدی و … در نظر گرفته‌شده‌اند و خدمات مناسب برای اجرای مراسم‌هایی نظیر ختم، ولیمه و سالگرد فوت را ندارند. به همین دلیل شما در مرحله‌ی اول باید با توجه به نوع مراسم خود به جست‌وجوی تالار بپردازید و حتماً از آن‌ها درخواست نمونه کار داشته باشید تا ببینید که آیا روند کار آن‌ها مطابق انتظارات شما هست یا خیر.

 

خوشبختانه یکی از آپشن هایی که امروزه تالارها در اختیار شما قرار می‌دهند این است که به شما این امکان را می‌دهند که قبل از بستن قرارداد، یک‌شب دریکی از مراسم‌هایشان به‌عنوان مهمان افتخاری حضورداشته باشید تا نحوه‌ی برگزاری مراسم‌های آنان را به‌خوبی مشاهده نمایید. استفاده از چنین امکانی در انتخاب صحیح به شما کمک خواهد کرد تا قبل از انجام کار، نتیجه‌ی آن را از نزدیک ببینید.

 

 

۲) زمان مراسم

برنامه‌ریزی برای زمان مناسب مراسم هم یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب تالار به شمار می‌آید. شما باید ابتدا یک‌زمان بندی مناسب و حدودی برای خود داشته باشید. شاید از قبل در ذهن خود، تالار مناسب را در نظر گرفته باشید ولی وقتی برای بستن قرارداد به آنجا مراجعه می‌کنید متوجه می‌شوید که حتی تا یک ماه بعد از تاریخ موردنظر شما، یک روز خالی هم ندارند. پس باید از قبل تاریخ مناسب را مشخص کرده و پیش از آنکه تالار موردنظرتان در آن روز رزرو شود برای بستن قرارداد مراجعه نمایید.

نگرانی های دوران نامزدی و توصیه ها

۳) مکان مراسم

 

چه نکاتی را هنگام انتخاب تالار باید مدنظر قرارداد؟

مهم‌ترین بخش انتخاب یک تالار، در نظر گرفتن مکان آن است. انتخاب یک مکان مناسب کار سخت و بسیار حساسی است. زمانی که شما می‌خواهید یک تالار را انتخاب کنید اول باید در نظر بگیرید که مکان آن در قسمت‌های شلوغ و پرازدحام شهر نباشد تا مهمانانتان ساعت‌ها در ترافیک معطل نشوند و یا اگر مراسمتان جشن عروسی باشد، ممکن است که خود عروس و داماد هم دیر به مراسم برسند و تمام برنامه‌ها و تدارکاتشان به هم بریزد. پس بهتر است در نقاط کم تردد شهر به دنبال تالار بگردید و یا تالارهایی را انتخاب کنید که نزدیک آزادراه‌ها و بزرگ‌راه‌ها باشند تا مشکل تردد نداشته باشید.
دومین نکته‌ای که باید در انتخاب مکان تالار در نظر بگیرید این است که تالارتان در محدوده‌ی هیچ‌کدام از طرح ترافیک‌ها نباشد تا مشکلی برای آمدن کسی ایجاد نکند.
سومین نکته هم این است که محل تالار را جایی در نظر بگیرید که اکثریت اقوامتان به آنجا نزدیک باشند تا مجبور نشوند مسیر طولانی‌ای را برای رسیدن به تالار طی کرده و خسته شوند. به‌عنوان‌مثال اگر اکثر اقوامتان در تهران زندگی می‌کنند نباید به دنبال یک تالار در کرج و یا جاده‌ی چالوس بگردید، زیراکسی دلش نمی‌خواهد فقط برای ۲یا۳ ساعت مجبور باشد این مسیر را طی کند.
یک کار مهمی که این روزها حتماً باید انجام دهید این است که حتماً همراه باکارت دعوتی که به مهمانان خود می‌دهید، یک کارت لوکیشن و یا مسیر ترسیم‌شده را هم به آن‌ها بدهید تا به‌راحتی و از روی نقشه بتوانند مسیر را پیداکرده و ساعت‌ها در خیابان به دنبال آدرس سرگردان نشوند.
و نکته‌ی آخر هم این است که با توجه به فصل و نوع آب‌وهوای منطقه‌ی موردنظر تالار را انتخاب نمایید. تالارهای سرباز و باغ‌ها به‌هیچ‌عنوان برای محیط‌های سرد و فصل‌هایی مانند پائیز و زمستان مناسب نیستند و بهتر است برای فصل‌های گرم در نظر گرفته شوند.
هم‌چنین بهتر است مکان تالار را درجایی انتخاب کنید که امنیت داشته و مطمئن باشد. به سراغ تالارهایی که در جاده‌های دورافتاده و پرت هستند نروید، زیرا ممکن است در مسیر این جاده‌ها، هرکدام از شما یا مهمانانتان توسط زورگیرها غافل شوید و به خطر بیفتید. پس در هنگام انتخاب مکان تالار حتماً امنیت آن منطقه را هم در نظر بگیرید.

۴) پارکینگ

چه نکاتی را هنگام انتخاب تالار باید مدنظر قرارداد؟

 

 

شاید بتوان گفت که حتی قبل از دیدن داخل تالار باید به سراغ پارکینگ بروید. داشتن پارکینگ و جای پارک مناسب برای مهمانان بسیار حائز اهمیت است. فرض کنید شما یک تالار در وسط شهر انتخاب کرده‌اید که جای پارک مناسب و کافی برای همه‌ی مهمانانتان ندارد. بنابراین هرکدام از آن‌ها مجبور می‌شوند ماشین‌های خود را در کنار خیابان پارک کنند، تازه اگر بتوانند جای پارک پیدا کنند. احتمال دارد ماشینشان توسط جرثقیل برده شود و یا حتی جریمه شوند. بعضی از آن‌ها هم مجبور می‌شوند ماشین‌هایشان را به کوچه و پس‌کوچه‌های اطراف ببرند و جلوی درب منازل دیگران پارک نمایند که باعث ایجاد مزاحمت برای آن‌ها می‌شود و یا حتی ممکن است چرخشان را پنچر کنند و یا در مواردی دیده‌شده که به ماشین‌هایشان دستبرد زده‌شده است. تعدادی از مهمانان هم که کمی محتاط‌تر هستند و نمی‌خواهند اتفاقی برای ماشینشان بیفتد، مجبورند یکی از اعضای خانواده را داخل ماشین گذاشته تا در صورت لزوم، ماشین را جابه‌جا کنند و مراقب آن باشند و مسلم آن شخص چیزی از مراسم شما متوجه نمی‌شود و خانواده‌اش هم کاملاً ناراضی هستند. بنابراین انتخاب تالاری که جای پارک مناسب داشته باشد باید در اولویت‌های شما قرار بگیرد.

۵) کارکنان

کادر خدماتی نقش شمارا به‌عنوان میزبان برای مهمانان ایفا می‌کنند و این خیلی مهم است که آن‌ها خوش‌پوش و خوش‌برخورد و منظم باشند و به‌خوبی از مهمانان پذیرایی کنند. آن‌ها باید حواسشان به تک‌تک مهمان‌ها باشد و در صورت لزوم به هرکدام از آن‌ها پاسخ‌گو باشند تا مهمانانتان احساس نارضایتی نداشته باشند.
کارکنان عبوس و بداخلاق منجر به دل‌زدگی مهمانان شده و این موضوع برای شما بد تمام می‌شود زیرا این مراسم شما است و این شما هستید که آن را برگزار کرده‌اید. پس هنگام انتخاب تالار به رفتار کارکنان آنجا به‌خوبی دقت نمایید. آن‌ها هرلحظه باید به مهمانان سر بزنند و در صورت کمبود یا تمام شدن هر چیزی به‌سرعت آن را جایگزین نمایند تا از مهمانان شما به نحو احسنت پذیرایی شود.

مشورت هوشمندانه یعنی صرفه جویی و هزینه کمتر

۶) فضا و امکانات مناسب

چه نکاتی را هنگام انتخاب تالار باید مدنظر قرارداد؟

 

 

هر تالاری باید پیش‌بینی هرگونه نیاز مخاطبش را از قبل داشته باشد. شما هنگامی‌که برای بازدید یک تالار مراجعه می‌کنید، با توجه به نوع مراسمی که در پیش دارید باید ببینید که آن تالار امکانات کافی را دارد یا خیر. برای مثال اگر مراسم شما جشن است با توجه به تعداد مهمانان، تالار باید فضای کافی برای رختکن مهمانان و جارختی مناسب برای نگه‌داری از لباس‌های آن‌ها داشته باشد و یا اگر مراسمتان ختم، سالگرد و از این قبیل است تالار باید دارای نمازخانه‌ی تمیز و وضوخانه باشد تا مهمانان راحت باشند.
سرویس بهداشتی تمیز هم یک امتیاز بزرگ برای تالار محسوب می‌شود. بنابراین دقت داشته باشید که تالار به تعداد کافی سرویس بهداشتی تمیز و مناسب داشته باشد و ظرف‌های مخصوص از مایع دستشویی اشباع باشند و تهویه‌ی مناسب هم داشته باشد تا بوی نامطبوع به داخل تالار وارد نشود .
سیستم گرمایشی و سرمایشی هم بسیار مهم است. اینکه مهمانان شما در تابستان از گرما عرق نریخته و در سرمای زمستان نلرزند باید توسط شما و تالار پیش‌بینی شود.
همان‌طور که قبلاً هم گفتیم ، تالار به‌عنوان منزل شما و خدمه هم جایگزین شما محسوب می‌شوند پس باید مناسب‌ترین تالار را در نظر بگیرید.

۷) دکوراسیون

چه نکاتی را هنگام انتخاب تالار باید مدنظر قرارداد؟

 

 

تالار موردنظر باید بتواند با توجه به نوع مراسم شما، دیزاین مناسبی را ارائه دهد. فرض کنید شما برای مراسم ختم تالار را رزرو کرده‌اید و مشاهده کنید که روز عروسی همه‌جا پر از بادکنک‌های رنگی و آویزهای قلبی شکل است. این ناهماهنگی بسیار ناخوشایند است و ظاهر بدی را ایجاد می‌کند.

 

 

دکوراسیون تالار باید مناسب نوع مراسم، مناسبت آن، سن و سال شخص و دیگر موارد این‌چنین آماده شود تا حس درست را به مهمانان القا کند. هیچ عروس و دامادی دوست ندارند تالار عروسی‌شان با ربان مشکی تزئین شود و هم‌چنین هیچ خانواده‌ی داغداری هم تحمل ندارد ببیند در مراسم عزیز ازدست‌رفته‌اش از بادکنک‌های رنگی استفاده شود.

 

 

8) غذا

چه نکاتی را هنگام انتخاب تالار باید مدنظر قرارداد؟

 

 

بعضی تالارها دارای آشپزخانه و آشپز هستند و خودشان غذا را آماده کرده و ارائه می‌دهند. اما بعضی از آن‌ها هم تهیه غذا را به عهده‌ی خود شخص گذاشته و آن را از بیرون تهیه می‌کنند. این به سلیقه‌ی شما برمی‌گردد که کدام مورد را انتخاب کنید، اما اگر نوع اول را انتخاب کردید و تالار مسئولیت غذای شمارا به عهده گرفت، حتماً باید از نوع مواد اولیه‌ای که برای پخت غذا استفاده می‌کنند مطمئن شوید تا باکیفیت و درجه‌ی یک باشند. هم‌چنین مراقب بهداشت محیط و کارکنان آشپزخانه هم باشید. پیدا شدن یک موی کوچک در غذا می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد. حتماً سعی کنید دریکی از مراسم‌های مشابه تالار شرکت کنید و از کیفیت و طعم غذای آن‌ها مطمئن شوید.

9) بودجه

هر شخص برای برگزاری هر نوع مراسمی یک مبلغ مشخصی را در نظر گرفته و مطابق با آن به تهیه و تدارک می‌پردازد. اینکه تالاری را که انتخاب می‌کنید با بودجه‌ی شما هماهنگ باشد بسیار مهم است زیرا همه‌ی خرج یک مراسم فقط مختص به تالار نمی‌باشد و هزینه‌های جانبی بسیاری دارد. هرچه شما بیشتر پولتان را به کرایه‌ی تالارهای مجلل که فقط پول میز و صندلی لوکسشان را از شما می‌گیرند، اختصاص دهید، در دیگر هزینه‌ها کم آورده و اذیت می‌شوید. قبل از اینکه به شکل تالار و تجملات آن بیندیشید باید به دنبال تالاری باشید که مطابق با نوع مراسم و بودجه شما باشد تا شمارا زیر فشار قرض و بدهی نبرد.
متأسفانه امروزه گرایش به تجملات و افراط در این‌گونه هزینه‌های اضافی، بسیار زیاد شده که باعث ایجاد سال‌ها بدهکاری و قرض می‌شود. حفظ تعادل و در نظر گفتن میزان بودجه‌ی موجود باید اولویت شما هنگام انتخاب یک تالار باشد.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *