پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
هرگز برای جهیزیه‌ی خود این لوازم را نخرید

هرگز برای جهیزیه‌ی خود این لوازم را نخرید

هرگز برای جهیزیه‌ی خود این لوازم را نخرید

یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر انسانی، ازدواج و زندگی مستقل می‌باشد. پیدا کردن نیمه‌ گمشده و تشکیل زندگی مشترک یکی از اهداف هر دختر و پسری می‌باشد. ازدواج کردن هم مثل هر کار دیگری رسومات خودش را دارد. از خواستگاری و بله برون گرفته تا مراسم عروسی و دیگر مناسبت‌ها. در پی همین رسم و رسومات یک سری وظایف بر عهده‌ خانواده‌ عروس و یک سری دیگر بر عهده‌ خانواده‌ داماد قرارگرفته است. ازجمله این وظایف می‌توان به تهیه‌ جهیزیه‌ منزل عروس اشاره کرد. این مسئولیت در بین خانواده‌های ایرانی بر عهده‌ خانواده‌ی عروس گذاشته‌شده است. البته در حال حاضر باوجود میزان تورم و بیکاری در جامعه دیگر این تقسیم‌بندی‌ها کمی رنگ‌باخته است. اما بااین‌وجود هنوز هم مراسم خرید جهاز یکی از سخت‌ترین و درعین‌حال شیرین‌ترین مراحل ازدواج به‌حساب می‌آید.
خرید جهیزیه بسیار وقت‌گیر است و نیاز به‌دقت بالا دارد تا چیزی از قلم نیفتد. متأسفانه خرید جهیزیه با سال‌های گذشته تفاوت بسیار زیادی پیداکرده است. چشم‌وهم‌چشمی‌ها و خرید لوازم غیرضروری در حال حاضر فشار زیادی را بر روی خانواده‌ها متحمل می‌شود. به‌طوری‌که بعضی از خانواده‌ها تا مدت‌ها مجبور به پرداخت اقساط خرید جهیزیه می‌باشند، که این موضوع اصلاً کار درستی نیست.

هرگز برای جهیزیه‌ی خود این لوازم را نخرید

بااینکه باید از مخترعین لوازم برقی‌ها جدید و مدرن تشکر کنیم اما این را هم باید بگوییم که بعضی از این لوازم فقط جنبه‌ تزئینی داشته و هیچ کاربرد منحصربه‌فردی ندارند. خرید این‌گونه لوازم فقط خرج کردن بیهوده‌ی پول به‌حساب می‌آید. در هنگام خرید جهیزیه باید این نکته را در نظر بگیرید که تنها به فکر خرید وسایلی باشید که واقعاً ضروری بوده و به کار شما بیاید. وگرنه با این متراژ خانه‌های کوچک امروزی، فقط دور خود را شلوغ کرده و کلافه می‌شوید.

 

برای خرید جهیزیه بهتر است اول به سراغ تازه‌عروس‌هایی که ۲ یا ۳ سال از زمان ازدواج آن‌ها می‌گذرد بروید. آن‌ها باتجربه‌ای که در این مدت به دست آورده‌اند به‌خوبی می‌توانند شمارا راهنمایی کنند که کدام‌یک از لوازم ضروری‌تر بوده و کاربرد بیشتری دارد و کدام‌یک به‌هیچ‌عنوان استفاده‌ای ندارد و فقط باید سالی یک‌بار هنگام خانه‌تکانی آن‌ها را بیرون آورده و غبارزدایی کنید.

 

به‌جای خرج کردن پول خود برای خرید برخی لوازم غیرضروری، هزینه‌ی آن‌ها را صرف خرید وسایل ضروری باکیفیت نمایید.
در این مقاله بعد از بررسی لیست خرید لوازم جهیزیه که در اینترنت موجود می‌باشد، سعی کردیم چند لوازم غیرضروری را برایتان مشخص کنیم تا حتی‌الامکان به سراغ آن‌ها نروید و پولتان را هدر ندهید. با ما همراه باشید تا چند‌ نمونه از وسایل برقی غیرضروری آشپزخانه را که امروزه در لیست جهیزیه‌ی اکثر عروس‌ها قرارگرفته را به شما معرفی کنیم.

۱) توستر

امروزه مایکروفر و انواع گاز فر جزو لاینفک هر آشپزخانه‌ای به‌حساب می‌آید و شما می‌توانید در عرض کمتر از پنج دقیقه هر نوع نان یا غذا را در مایکرویو گرم کرده و میل فرمایید و حتی بعضی از غذاها را با استفاده از آن پخت‌وپز کنید.

هرگز برای جهیزیه‌ی خود این لوازم را نخرید

توستر یک وارمر( گرم‌کننده) انواع نان به‌خصوص نان تست به‌حساب می‌آید که با توجه به نوع طعام ما، اکثر مردم ایران از این دستگاه فقط در راستای گرم کردن انواع نان‌های فریز شده داخل فریزر استفاده می‌کنند. اما با در نظر گرفتن وجود انواع فر و مایکرویو در هر خانه وجود این وسیله، صرفاً برای گرم کردن نان، کاملاً غیرضروری به‌حساب می‌آید. زیرا شما می‌توانید همین کار را به‌وسیله‌ی مایکرویو انجام دهید. خرید یک وسیله‌ی چند کاربردی بهتر از خرید چند وسیله‌ی تک منظوره می‌باشد. پس باوجود مایکرویو یا فر دیگر نیازی به چنین وسیله ای نیست.

۲) تخم‌مرغ‌پز

بعضی از لوازم آشپزخانه‌های جدید فقط ظاهر متفاوتی دارند، وگرنه نحوه‌ کارکرد و زمانی که لازم دارند، با روش‌های سنتی تفاوتی ندارد. یکی از این وسایل، تخم‌مرغ‌پز می‌باشد. وقتی‌که به‌راحتی می‌توانیم چند عدد تخم‌مرغ را داخل یک قابلمه‌ در حال جوشیدن روی گاز قرار دهیم، دیگر چه نیازی به یک وسیله‌ی دیگر داریم که در آن لازم باشد تعدادی تخم‌مرغ را مرتب در ظرفی چیده و مقداری آب به آن اضافه کنیم و روی هرکدام یک سوراخ ریز ایجاد کنیم تا بعد از گذشت نیم ساعت آن‌ها آب پز شوند؟ آب پز کردن تخم‌مرغ به روش سنتی نیز بسیار آسان‌تر از استفاده از تخم‌مرغ‌پز می‌باشد.

 

اختراع و استفاده از لوازم مدرن زمانی مفید است که باعث راحتی کار ما و صرفه‌جویی در زمان شود، نه اینکه روند کار ما را طولانی‌تر و دشوارتر سازد.

 

۳) چای‌ساز

چای نوشیدنی محبوب و همیشگی تمام ایرانی‌ها است که به‌طور یقین می‌توان گفت در هر مهمانی‌ای وجودش الزامی است. شکل سماورها از گذشته تا به امروز تفاوت بسیاری پیداکرده است. درگذشته سماورها حرارت موردنیازشان را از سوختن چوب و زغال تأمین می‌کردند و بعد به‌مرورزمان به گاز شهری متصل شدند و امروزه هم نیز با استفاده از برق‌کار می‌کنند. شکل ظاهری سماورها هم کاملاً مدرن و متفاوت از گذشته است.

آیا عشق افسانه ای وجود دارد؟

هرگز برای جهیزیه‌ی خود این لوازم را نخرید

اما باوجود انواع کتری و سماور در خانه‌ها، شاهد حضور وسیله‌ جدید دیگری به نام چای‌ساز هستیم. این وسیله آب را در کمتر از پنج دقیقه به جوش آورده و شما می‌توانید به‌سرعت چای دم‌کنید. اما دیگر خبری از دم کشیدن چای بر روی بخارآب نمی‌باشد. زیرا قوری این دستگاه از طریق صفحه‌ی المنتی گرم شده و باعث دم کشیدن چای می‌شود. هرقدر هم که این المنت داغ شود بازهم به حرارت و گرمای بخارآب نمی‌رسد و چای شما آن طعم و عطر دل‌نشین چای‌های سماور و یا کتری را نخواهد داشت زیرا به‌خوبی دم نمی‌کشد. پس در اینجا هم با توجه به وجود انواع سماور و کتری در منازل دیگر نیازی به چنین وسیله ای نمی‌باشد و خرید آن کاملاً غیرضروری و بیهوده به نظر می‌رسد.

۴) بستنی‌ساز

 

این وسیله هم یک وسیله‌ی نوظهور و مدرن دیگری است که در بین تازه‌عروس‌ها باب شده است. اگر از یکی از این نوعروسان که چنین وسیله ای را خریداری کرده است بپرسید که تابه‌حال چند بار از این وسیله برای ساخت بستنی استفاده کرده است، رقمی که به شما خواهد گفت به‌سختی به تعداد انگشتان یکدست می‌رسد. تا زمانی که این‌همه تنوع بستنی در انواع لبنیاتی‌ها و سوپرمارکت‌ها وجود دارد و شما در عرض کمتر از چند دقیقه می‌توانید هر نوع بستنی با هر طعمی را که می‌خواهید، خریداری کنید، دیگر نیازی به این‌همه زحمت برای تهیه یک بستنی ساده نمی‌باشد.

۵) آرام‌پز

تمامی گازها جدیداً مجهز به تایمر هوشمند می‌باشند که شما می‌توانید آن‌ها را روی زمان مدنظرتان کوک کرده تا رأس آن ساعت به شما هشدار دهند. حتی بعضی از آن‌ها دارای حس‌گر هوشمند هستند تا درست سر زمانی که شما به آن‌ها می‌دهید، زیر غذای شمارا خاموش کنند.
آرام‌پزها دارای تایمر و درجه‌ی حرارت قابل تنظیم می‌باشند که شما می‌توانید غذا را داخل آن‌ها را ریخته و برای ساعت معینی تنظیم کنید تا خاموش شوند. اما این دقیق همان کاری است که شما می‌توانید با استفاده از گازهای هوشمند امروزی انجام دهید. پس بهتر است به‌جای صرف پول و مکان بیشتر برای یک آرام‌پز، کمی بیشتر هزینه کرده و یک اجاق‌گاز هوشمند تهیه نمایید. اگر شما شاغل هستید این‌گونه گازها بسیار به شما کمک خواهند کرد.

۶) پوست‌کن برقی

بعضی وسایل فقط اسم برقی را یدک می‌کشند و کارایی ویژه خاصی ندارند. به‌عنوان‌مثال تا وقتی‌که شما سریع و خیلی آسان می‌توانید با استفاده از چاقو یا پوست‌کن معمولی هر چیزی را به‌سرعت پوست بگیرید، دیگر چه نیازی به یک‌پوست کن برقی دارید. نحوه‌ی شست و شوی این‌گونه وسایل برقی به دلیل داشتن انواع سیم و موتور، بسیار سخت و دشوار می‌باشد. پس به‌جای اینکه پول دهیم و برای خودمان زحمت بیشتر بخریم بهتر است از همان پوست‌کن معمولی استفاده نماییم.

هرگز برای جهیزیه‌ی خود این لوازم را نخرید

تا اینجا چند نمونه از لوازم برقی غیرضروری که این روزها در بین نوعروسان رواج پیداکرده را برایتان مثال زدیم. باکمی دقت در این وسایل شما می‌توانید به‌سادگی لوازم برقی غیرضروری دیگر را تشخیص داده و از خرید آن‌ها امتناع نمایید. البته غیرضروری بودن وسایل فقط شامل لوام برقی آشپزخانه نمی‌شود. خیلی دیگر از لوازم منزل هستند که این روزها بلااستفاده هستند و فقط در آپارتمان‌های کوچک جای ما را تنگ می‌کنند.
خرید جهیزیه یک سری اصول دارد که شما باید در هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید تا بعداً دچار پشیمانی و دل‌زدگی نشوید و پول خود و خانواده‌تان را دور نریزید. در هنگام خرید اساس یک سری ترفندهای کوچک اما مهم وجود دارد که با رعایت آن‌ها خانه‌ی زیباتری خواهید داشت.
در ادامه چند ترفند خرید لوازم جهیزیه را به شما خواهیم گفت که کمی کارتان را راحت کنید:

1- خانه‌ی خود را در ذهنتان طراحی کنید.

یک خرید هدفمند، خیلی کمتر از خریدهای معمولی زمان می‌برد و نتیجه‌ی خیلی بهتری هم دارد. زمانی که شما بدانید از هر چیزی به دنبال چه سبکی هستید، خیلی راحت‌تر مدل موردنظرتان را پیداکرده و آن را تهیه‌ی می‌کنید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید انتخاب را به همان لحظه‌ی خرید موکول نکنید. در سایت‌ها و شبکه‌های اینترنتی جست‌وجو کنید و مدل‌های مختلف را ازنظر بگذرانید و طبق نظر و سلیقه‌ی خود یک مدل را معیار قرار دهید و بر اساس آن به خرید وسایل بپردازید. سعی کنید بی‌هدف به خیابان رفتن و گشتن در تمام فروشگاه‌ها را کنار بگذارید و هدفمند خرید کنید. این‌گونه در وقت خود بسیار صرفه‌جویی کرده‌اید. خریدن جهیزیه یک پروسه‌ی بسیار مهم و زمان‌بر است. با رعایت این نکات کوچک، این زمان طولانی را به حداقل برسانید تا شیرینی خریدن جهیزی دلتان را نزند.

راهکارهایی برای تمیز کردن کفش جیر

2- اول به سراغ تهیه خانه بروید.

هرگز برای جهیزیه‌ی خود این لوازم را نخرید

تا زمانی که محل سکونتتان مشخص نشده به سراغ خرید جهیزیه نروید. اگر شما ابتدا به سراغ خرید وسایل منزلتان بروید و بعد منزلی که تهیه می‌کنید خیلی کوچک‌تر از تصورتان باشد، نصف بیشتر وسایلتان را باید در انباری نگه‌داری کنید. فرض کنید شما یکدست مبل ۱۲ نفره ی سلطنتی را خریداری کرده‌اید و الآن می‌بینید که منزلتان تنها شصت متر بنا دارد. با این اوصاف شما باید بی‌خیال نصف سرویس مبلمان خود شوید و یا آن‌ها را مانند سینما در دو ردیف بچینید که غیرممکن است. خریدتان را مطابق شرایطتان انجام دهید نه مطابق اندازه و تعداد دلخواهتان.

3- چشم‌وهم‌چشمی ممنوع!

در هنگام خرید لوازم جهیزیه این را در نظر بگیرید که شما باید سال‌ها با این لوازم سروکار داشته باشید. پس باید هرکدام از آن‌ها به‌شدت برای شما کاربرد داشته باشند تا بتوانید نهایت استفاده را از آن‌ها ببرید. حال اگر مبنای خرید شما فقط چشم‌وهم‌چشمی باشد و اصلاً به این توجه نکنید که یک سری از این لوازم به‌هیچ‌عنوان به درد شما نمی‌خورند، بعد از گذشت یک مدت مجبورید دوباره لوازمی را خریداری کنید که واقعاً به آن‌ها احتیاج داشته و ازشان غافل بوده‌اید. برای مثال دخترخانمی را در نظر بگیرید که برای چشم‌وهم‌چشمی با عروس خاله‌ی فرنگی‌اش به سراغ انواع قهوه‌جوش‌ها و قهوه سازها رفته است، درصورتی‌که حتی فرق قهوه‌ی ترک و اسپرسو را نمی‌داند.
با اولین مهمانی که به منزل این تازه‌عروس پا بگذارد، متوجه اشتباه خود شده و نیاز شدید به یک کتری یا سماور را حس می‌کند. زیرا خانواده و دوستان او به قهوه عادت نداشته و از او طلب چای می‌کنند. به این شکل باگذشت تنها یک هفته از عروسی، تمام سرویس قهوه‌خوری و قهوه ساز او بی‌مصرف شده و باید به دنبال خرید یک سماور یا کتری باشد.

 

هنگام خرید جهیزیه این نکته را در نظر بگرید که این شما هستید که می‌خواهید از این وسایل استفاده کنید نه دیگران. پس به‌جای اینکه نظر دیگران برایتان مهم باشد و صرفاً برای عقب نماندن از اقوام و فامیل خریدتان را انجام دهید، به دل خودتان نگاه کرده و مطابق میل و سلیقه خود و همسرتان لوازمتان را خریداری نمایید.

 

۴- فروشگاه‌های پرزرق‌وبرق را فراموش کنید.

خرید از چنین فروشگاه‌هایی که همه‌چیز را در مدل‌های مختلف و به‌صورت یکجا دارند می‌تواند بسیار لذت‌بخش و وسوسه‌انگیز باشد، اما هزینه‌های سنگینی را هم به شما متحمل می‌کند. اگر یک لیست از لوازمی که نیاز دارید تهیه کنید و آن‌ها را دسته‌بندی کنید، به‌راحتی می‌توانید برای خرید هر یک از دسته‌بندی‌های موردنظر به مکان‌هایی مراجعه کنید که مرکز خریدوفروش عمده‌ی لوازم موردنظرتان می‌باشند. به این شکل با هزینه‌ی کمر لوازم بیشتری را خریداری می‌کنید.

۵- خلاق باشید.

به‌جای خرید وسیله‌های بزرگ و جاگیر کمی خلاقیت به خرج دهید. به‌عنوان‌مثال اگر آشپزخانه‌ی شما کوچک است و درعین‌حال می‌خواهید که یک میز نهارخوری هم داشته باید، می‌توانید از صندلی اپن استفاده کرده و اپن را تبدیل به یک میز نهارخوری نمایید. اگر لوازم آشپزخانه‌تان زیاد است و کابینت کم دارید ، می‌توانید از شلف های دیواری استفاده کنید. اگر پذیرایی منزلتان کوچک است و جای کافی ندارد ، به‌جای میز تلویزیون می‌توانید تلویزیون را به دیوار نصب کنید. باکمی خلاقیت می‌توانید بهترین وسایل را برای منزلتان تهیه‌ی کرده و آن‌ها را به زیباترین سبک ممکن بچینید.

۶- شلوغش نکنید.

هرگز برای جهیزیه‌ی خود این لوازم را نخرید

 

آخرین نکته‌ای که باید به آن عمل کنید این است که سعی کنید دوروبر خودتان را شلوغ نکنید. امروزه سبک اکثر دکوراسیون‌های منازل به سمت سبک‌های اروپایی کشیده شده است که در آن‌ها خبری از انواع و اقسام مجسمه و گل‌های مصنوعی رنگارنگ و پرده‌های چندلایه و فرش‌های گوناگون نیست. در این‌گونه سبک‌ها بیشتر از یکدستی و سادگی استفاده‌شده است.

 

در آخر از شما می‌خواهم که در هنگام خرید کمی منصف باشید و خانواده‌تان را در مضیقه و تنگنا قرار ندهید. نگذارید دیدن عروسی و روزهای به خانه‌ی بخت رفتن فرزندشان برایشان تبدیل به یک کابوس شود و تا مدت‌ها کمرشان زیر این فشار خم بماند. فقط به دنبال دل خود نباشید و کمی آسایش و رفاه خانواده‌ی خود را هم در نظر بگیرید.

 

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *