پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
لباس‌ها را با چه دمایی بشوییم؟

لباس‌ها را با چه دمایی بشوییم؟

لباس‌ها را با چه دمایی بشوییم؟

اگر به تنظیمات ماشین‌های لباسشویی دقت کرده باشید، حتماً دیده‌اید که برای انواع لباس‌ها و پارچه‌ها،‌ برنامه‌های شستشو دارند.
برخی از لباس‌ها در دمای بالا شکل و حالت خود را از دست می‌دهند.
دمای پایین آب نیز ممکن است برای شستشوی برخی لباس‌ها مناسب نباشد.
در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که انواع لباس‌ها را با چه دمایی بشوییم؟!
لباس‌ها را با چه دمایی بشوییم؟

لباس‌ها را با چه دمایی بشوییم؟

انتخاب دمای آب مناسب برای شستشوی لباس

یکی از مهم‌ترین نکات خانه‌داری، دانستن روش شستن لباس یا دمای آب مناسب برای شستشوی لباس است. در این بخش به شما می‌گوییم که چگونه دمای مناسب برای شستن لباس‌ها را انتخاب کنید. ابتدا انواع دمای آب برای شستن لباس را ذکر می‌کنیم.

آب داغ یا جوش

آب داغ برای شستشوی هر جنس لباسی مناسب نیست. از طرفی بسیاری از لباس‌ها و پارچه‌های رنگ روشن برای رهایی از کثیفی و لکه‌ها، نیاز به آب داغ برای شستشو دارند. در بسیاری از موارد نیز پس از شستشوی لباس با آب داغ، شاهد چین‌وچروک خوردن لباس‌ها، رنگ‌ورورفتگی، آب رفتن، رنگ پس دادن و … خواهیم بود. دمای آب داغ معمولاً 55 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر است.

آب گرم

بسیاری از افراد دمای شستن لباس ماشین لباسشویی را روی آب گرم تنظیم می‌کنند. آب گرم تلفیقی از آب داغ و مقدار کمتری آب سرد است. آب گرم یا ولرم برای شستشوی شلوار جین، پیراهن،‌ لباس‌هایی از جنس نایلون و پلی‌استر بسیار مناسب است. آب گرم باعث چروک‌ شدن و رنگ‌رفتگی لباس‌ها نخواهد شد. دمای آب گرم بین 32 تا 42 درجه سانتی‌گراد است.

آب ‌سرد

در دستورالعمل شستشوی برخی از لباس‌ها، شستشو با آب سرد توصیه شده است. بیشتر لباس‌های تیره را با آب سرد می‌شویند. دمای آب سرد بین 15 تا 26 درجه سلسیوس است.

حرف دل خانم ها به همسرانشان

روش تشخیص دمای آب مناسب برای شستشوی لباس

در این بخش به تشخیص دمای آب مناسب برای شستشوی لباس می‌پردازیم.
به اتیکت یا برچسب روی لباس دقت کنید
قبل از شستشو، به برچسب روی لباس دقت کنید. لباس‌هایی که نشانه مشابهی با یکدیگر دارند باهم بشویید. دمای آب مناسب برای شستشوی لباس را با توجه به برچسب لباس تنظیم کنید.
لباس‌ها را با چه دمایی بشوییم؟

اتیکت موجود در لباس

دمای آب را قبل از روشن کردن دستگاه، اندازه‌گیری کنید
آب خروجی از دستگاه ماشین لباسشویی،‌ معمولاً 5 درجه پایین‌تر از دمای ورودی است. در فصول سرد، دمای آب می‌تواند کمتر نیز باشد. دمای آب ورودی و خروجی را اندازه بگیرید. اگر دمای آب از 15 درجه کمتر باشد. لباس‌ها تمیز نخواهند شد.
نکاتی مهم برای شستشوی لباس
قبل از شستن لباس به نکات زیر توجه کنید.
• توجه به دستورالعمل شستشو
همان‌طور که اشاره شد، به اتیکت یا دستورالعمل شستشوی لباس دقت کنید.
• دسته‌بندی لباس
لباس‌های رنگی، سفید و مشکی را از هم جدا کنید. تا هرکدام را به‌صورت جداگانه از هم شستشو دهید.
• لباس‌هایی که رنگ می‌دهد را جدا کنید
برای اینکه متوجه شوید که لباسی رنگ می‌دهد یا نه، قسمتی از لباس را بشویید. سپس لباس را بر روی یک حوله سفید بگذارید، اگر لباس رنگ پس بدهد، حوله نیز رنگی خواهد شد. این امر نشان‌دهنده ممنوعیت شستشوی این لباس‌های رنگی به همراه لباس‌های دیگر است.
انتخاب دمای مناسب شستشوی لباس بر اساس الیاف پارچه
روش شستن لباس، متناسب با جنس لباس متفاوت است. در این بخش به نحوه شستشوی انواع لباس بر اساس نوع الیاف می‌پردازیم.
لباس‌های نخی
پوشاک نخی، لباس‌هایی هستند که با نخ‌های بافته‌شده آن‌ها از جنس الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان، کنف و … است. دمای آب برای شستشوی این نوع لباس‌ها، حداکثر باید 60 درجه سانتی‌گراد باشد. این لباس‌ها را می‌توان با دست و آب ولرم نیز شست. لباس‌های کتان نیز باید با دمایی کمتر از 50 درجه شسته شوند.
لباس‌های ابریشمی
این لباس‌ها بهتر است با دست و آب گرم و صابون شسته شوند. بردن این لباس‌ها به خشک‌شویی نیز انتخاب خوبی محسوب می‌شود.
لباس‌های کشی یا استرچ
این لباس‌ها را می‌توان با ماشین لباسشویی با درجه مخصوص الیاف مصنوعی (ولرم و سردتر) شستشو دهید. همچنین می‌توان این لباس را با دست، آب گرم و شوینده‌ای ملایم شست.
نایلون و پلی‌استر
برای شستن این لباس‌ها در ماشین لباسشویی، بهتر است از آب سرد استفاده کرد. می‌توان این لباس‌ها را با دست نیز شستشو داد. اگر جنس پارچه نایلونی است،‌ لباس را باید با دست بشویید.
لباس‌های چرمی
برای شستشوی لباس‌های چرمی،‌ باید آن‌ها را در محلول آب سرد و پودر رخت‌شویی قرار داد. بعد از 15 دقیقه روی آن دست کشید و آب‌کشی کرد.
موارد بسیار دیگری ازاین‌دست وجود دارند که می‌توان بیشتر به آن‌ها پرداخت. اما در این بخش تنها به انواع معمول آن‌ها اشاره کردیم.
دمای مناسب برای شستشوی لباس
در این مقاله، به روش شستن لباس، شستشوی لباس با ماشین لباسشویی و دمای شستن لباس که از نکات خانه‌داری به شمار می‌روند، ‌اشاره کردیم. بدیهی است که انواع مختلف لباس، روش‌های متفاوتی برای شستشو خواهند داشت. اما بهترین راهکار برای تشخیص دمای آب برای شستن لباس، توجه به دستورالعمل شستشوی آن‌ها است. امیدواریم از مطالب ذکرشده در این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

چند پیشنهاد خوب برای هدیه دادن به نوزاد

تیم تولید محتوای ولیمه

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *