پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
علت ايجاد حال تهوع و راه هاى درمان آن

علت ايجاد حال تهوع و راه هاى درمان آن

علت ايجاد حال تهوع و راه هاى درمان آن

حالت تهوع يكى از رفلكس هاى بدن در مقابل مشكلى در داخل بدن و يا عاملى است كه از خارج آن را كنترل مى كند.
اين حالت دلايل بسيار متعدد و متنوعى دارد. مشكلات معده و اسيد آن، مشكلات مايع داخل گوش، مسمويت هاى غذايى، استرس، حاملگى، مشكلات قلبى و بسيارى ديگر از دلايل مى تواند باعث به وجود آمدن آن بشود.
براى جلوگيرى از اين حالت بهتر است ابتدا علت ايجاد حالت تهوع خود را بشناسيد و سپس راه هاى مختص آن علت را براى خاتمه اش به كار بگيريد.
در مقاله زير راه هاى درمان حالت تهوع را در چند مورد كلى بررسى خواهيم كرد.

١- در هنگام حالت تهوع تا جايى كه امكان دارد در حالت نشسته و خوابيده نباشيد و به بدنتان تكان هاى زيادى ندهيد. شايد حرفى كه تمامى مادرها درباره اين كه پس از خوردن غذا بلافاصله نخوابيد مى زنند، كاملاً علمى و درست باشد. هنگامى كه شما پس از خوردن غذا و بدون فاصله مى خوابيد، اسيد معده تان جا به جا شده و اين مى تواند علت اصلى حال تهوع شما باشد.
٢- يكى ديگر از راه هاى درمان حالت تهوع، استشمام هواى تازه و يا نشستن در مقابل فن و يا كولرى است كه باعث مى شود دماى بدن شما كاهش بيايد. بسيارى از افراد بدون دليل و اين كه بدانند چرا هواى تازه باعث بهبود حالشان مى شود، در بيشتر مواقع اين كار را انجام مى دهند. شايد هنوز هم دليلى علمى براى علت اين كار پيدا نشده باشد. اما چيزى كه واضح است اين است كه اين كار باعث مى شود شما براى چند لحظه هم كه شده ذهنتان را بر روى چيزى به غير از حالت تهوع متمركز كرده و همين كار باعث بهبود حالتان خواهد شد.

چگونه در سفر سالم بمانيم؟

علت ايجاد حال تهوع و راه هاى درمان آن

٣- در بيشتر مواقع هنگام حالت تهوع دماى بدن شما بالا مى رود. يكى از راه هاى درمان حالت تهوع پايين آوردن دماى بدن است. كمپرس آب سرد در اين راه به شما كمك خواهد كرد. كافى است كه اين كمپرس را در پشت گردن خود قرار بدهيد و مدتى بگذاريد در همان محل باقى بماند.

علت ايجاد حال تهوع و راه هاى درمان آن

٤- تمرين هاى مديتيشن و تنفس هاى درست حالت تهوع شما را كنترل خواهد كرد. مديتيشن يكى از راه هاى تمركز بر روى بدن و آگاهى كامل از تمامى اتفاقاتى است كه در درون آن رخ مى دهد. با استفاده از اين كار حواس شما از حال بد دور خواهد شد و احساس بهترى خواهيد داشت. تنفس درست نيز اينگونه است كه نفس هاى عميق را از طريق بينى وارد ريه هايتان كنيد، ٣ ثانيه آن را حبس كرده و سپس آن را خارج كنيد. اگر چندين بار اين حركت را انجام دهيد حالتان به سمت بهبودى پيش خواهد رفت.

علت ايجاد حال تهوع و راه هاى درمان آن

٥- بعضى مواقع حالت تهوع يكى از دلايل كم آبى بدن مى باشد اما خوردن آب حال شما را بدتر مى كند. در اين حالت بهتر است به جاى خوردن آب، چاى بنوشيد و يا آب را با قطعه هايى از ميوه هاى مختلف درون آن مصرف كنيد.
٦- چاى بابونه يك درمان خانگى و سنتى براى از بين بردن حالت تهوع است. اين گياه را به راحتى از داروخانه ها و عطارى ها مى توانيد خريدارى كنيد و با ٥ دقيقه دم كردن آن با آب جوش، آن را ميل كنيد.
٧- يكى ديگر از راه هاى درمان خانگى حالت تهوع، خوردن زنجبيل مى باشد. زنجبيل را مى توانيد به صورت طبيعى، شكلات هاى زنجبيلى و يا دم شده ميل كنيد.

با افسردگی پائیزی چطور مقابله کنیم؟

علت ايجاد حال تهوع و راه هاى درمان آن

٨- ليمو ترش نيز راه حل مناسبى براى از بين بردن حالت تهوع مى باشد. مقدارى آب ليموى تازه را در ليوان آب ولرمى بريزيد و آن را بنوشيد.
٩- بسيارى از اعتقادهاى سنتى و قديمى مبنى بر اين است كه نوشيدن نوشابه و يا نوشيدنى هاى گازدار مى تواند به درمان حالت تهوع كمك كند. در صورتى كه قضيه اى كاملاً بر عكس آن به اثبات رسيده است. اين نوشيدنى ها گاز درون شكم را افزايش داده و باعث مى شوند حالت تهوع شما بيشتر نيز شود.
١٠- خوردن وعده هاى كوچك و مختصرى از خوراكى هايى مثل موز، نان، كته، سيب زمينى آب پز و يا تخم مرغ آب پز مى تواند در بهبود حالتان به شما كمك زيادى بكند. از خوردن غذاهاى چرب، سرخ كرده و سنگين تا جايى كه امكان دارد دورى كنيد.
١١- و در نهايت تمامى راهكارهاى گفته شده، اگر حالت تهوع شما همچنان ادامه دارد، از قرص هاى مخصوص جلوگيرى از حالت تهوع استفاده كنيد. طى تحقيقاتى كه در سال ٢٠١٣ انجام شد، محققين دريافتند كه خوردن قرص ويتامين B6 مى تواند كمك بسيارى براى حل مشكل حالت تهوع بكند.
ترنم صارمی

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *