پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

توصیه های خانگی برای سرحال ماندن در هوای سرد

توصیه های خانگی برای سرحال ماندن در هوای سرد

بعضی افراد با تغییر فصل و بروز سرما دچار تحولات روحی می‌شوند که پزشکان علت اصلی آن را نرسیدن نور کافی به بدن می‌دانند. دانشمندان معتقدند در روزهای سرد و کوتاه زمستانی میزان سوخت و ساز بدن افزایش می‌یابد و افراد نیاز به کالری بیشتری برای رفع بی‌حالی خود دارند. این حالات به دلیل طولانی شدن ساعات روز و دور بودن از نور طبیعی ایجاد می‌شود.
برای بازگشت انرژی از دست رفته می‌توان از روش‌های خانگی و بدون هزینه مانند ورزش کردن، برنامه ریزی برای گذراندن وقت بیشتر در روشنایی روز و خوردن مواد غذایی دارای ویتامین D استفاده کرد. طبق تحقیقات 5درصد از آمریکایی‌ها در فصل سرما به دلیل کمبود دریافت نور دچار افسردگی می‌شوند و حدود 10 تا 20 درصد از این افراد به افسردگی مبتلا می‌شوند.
باید در فصل سرما نور درمانی را جدی گرفت و در حد امکان کلیه فعالیت‌ها را در روشنایی روز انجام داد زیرا میزان سروتونین در تاریکی کاهش یافته و بی‌اشتهایی و بی‌حوصلگی را به دنبال دارد. برای رهایی از بی‌حوصلگی و کسل بودن در فصل سرما می‌توان از چند راهکار ساده خانگی استفاده کرد.

  • کربوهیدرات مصرف کنید
  • لیستی از کارهایی که شما را خوشحال می‌کند، تهیه کنید
  • فعالیت ورزشی داشته باشید
  • در هنگام خستگی کمی چرت بزنید
  • در نور طبیعی قرار بگیرید
  • جنسینگ مصرف کنید
  • دم نوش و آب مرکبات بنوشید
  • در وعده‌های غذایی خود اسفناج را بگنجانید
  • به پوست خود رسیدگی کنید تا شاداب شوید
  • ساعاتی را به حرکات موزون اختصاص دهید
  • چند راه کار دیگر

کربوهیدرات مصرف کنید

کربوهیدرات مغز را تحریک به ساختن سروتونین می‌کند. طبق گفته‌ها برای ساخت سروتونین بهتر است کربوهیدرات بدون پروتئین مصرف شود(بیشتر غذاهای ایرانی ترکیبی از کربوهیدرات و پروتئین هستند) و در صورتی که این مواد غذایی به‌منظور افزایش انرژی به کار می‌روند از ترکیب پروتئین و کربوهیدرات همراه باهم استفاده شود.
غلات و حبوبات مقدار زیادی کربوهیدرات دارند و باید هفته‌ای 2تا سه بار میل شوند. در فصل سرما نباید از خوردن کربوهیدرات غافل شد. جای دادن این ماده مغذی در میان وعده‌های غذایی تأثیر به سزایی در برطرف شدن بی حالی در فصل سرما دارد. شاید به همین دلیل از گذشته آش را به‌عنوان خوراک فصل سرما می‌شناخته‌اند. مواد غذایی دیگری مانند ماهی، گردو، برنج قهوه‌ای و شکلات نیز موادی شادی‌آور به شمار می‎‌آیند.

 

کربوهیدرات نقش مهمی در رفع خستگی در هوای سرد دارد. کربوهیدرات در موادی مانند حبوبات و غلات به وفور یافت می‌شود.

توصیه های خانگی برای سرحال ماندن در هوای سرد

لیستی از کارهایی که شما را خوشحال می‌کند، تهیه کنید

با تهیه یک لیست می‌توان انرژی مثبت و انرژی را به بدن بازگرداند. این لیست‌ها بر اساس روحیه افراد نوشته می‌شود و برای هرشخص عناوین مختلفی دارد. گاهی برخی افراد با سفر خوشحال‌تر هستند و با فکر کردن به آن احساس شادابی می‌کنند و برخی دیگر با رقصیدن و تخلیه انرژی حال خوبی پیدا خواهند کرد. این نوشته ارتباط مستقیمی با روحیه افراد دارد و نباید کپی‌برداری شود. با این لیست می‌توان افکار منفی را از خود دور کرده و به سرحالی رسید. پس از نوشتن لیست با برنامه‌ریزی برای انجام آن‌ها حس شادابی به انسان بازمی‌گردد.

توصیه های خانگی برای سرحال ماندن در هوای سرد

فعالیت ورزشی داشته باشید

 

اندورفین نوعی هورمون در بدن است که حس سلامتی و شادابی را به بدن القا می‌کند. یافته‌ها نشان می‌دهد ورزش میزان اندورفین بدن را افزایش می‌دهد. در فصل سرما باید بیشترین بهره را از روشنایی برد به همین دلیل بهتر است فعالیت‌های بدنی را در نور انجام داد. تمامی حرکات که باعث بالا رفتن ضربان قلب می‌گردد مانند بازی با کودکان یا بالا رفتن از پله به‌عنوان ورزش در نظر گرفته می‌شوند.
می‌توان کارهایی که نیاز به تحرک کمتری دارند مانند اتوکردن لباس ها را به ساعات پایانی روز موکول کرد و در روز کارهای خارج از خانه مانند خریدکردن را انجام داد تا بدن بتواند نور بیشتری را جذب کند. پیاده روی بی حالی و خستگی را تا 65درصد کاهش می‌دهد، بهتر است هفته ای سه بار و هربار 20دقیقه را صرف پیاده روی کرد.
می‌توان برای جذابیت بیشتر این فعالیت همراه با دوستان یا فرزندان به پارکی برای پیاده‌روی رفت. فعالیت‌های شاد و دوست‌داشتنی مقدار دوپامین را در مغز افزایش می‌دهد. دوپامین انرژی‌های منفی را از انسان دور می‌کند. با یک پیاده‌روی چنددقیقه‌ای همراه با عزیزان هم اندورفین افزایش می‌یابد هم دوپامین به مقدار بیشتری ترشح می‌شود که درنهایت بیرون آمدن از رخوت را به دنبال خواهد داشت. یوگا نیز در این فصل بسیار توصیه می‌شود.

اشتباهات رایج زوج‌های جوان در روزهای اول زندگی مشترک

 

ورزش کردن چه در هنگام خستگی روحی و چه در هنگام بی‌حوصلگی در هوای سرد تأثیر به خصوصی در سرحال آمدن دارد. ورزش می‌تواند با تحرک زیاد مانند ایروبیک یا با حرکات کششی مانند یوگا انجام شود. دانشمندان توصیه می‌کنند در فصل سرما پیاده‌روی را جدی گرفت زیرا علاوه بر سلامتی، شادابی را به دنبال دارد.

توصیه های خانگی برای سرحال ماندن در هوای سرد

در هنگام خستگی کمی چرت بزنید

خستگی در فصل سرما طبیعی است با یک چرت 20دقیقه‌ای می‌توان به بدن فرصت بازسازی و خارج شدن از رخوت را داد. در هنگام خواب‌آلودگی لازم است چشمان خود را بسته و سر خود را به مدت 30ثانیه پایین نگاه داشت. کورتیزول ماده‌ای است که هورمون استرس را کاهش می‌دهد. خواب‌آلودگی مقدار کورتیزول را افزایش می‌دهد که در نتیجه آن بالا رفتن استرس است.
چرت زدن میزان ترشح هورمون استرس ناشی از بی‌خوابی را کاهش می‌دهد. چرت نیمروزی خلق خلاقیت را به انسان بازمی‌گرداند زیرا در هنگام خستگی میزان تمرکز کاهش می‌یابد. باید به این نکته توجه داشت که چرت بین روز نباید طولانی شود زیرا خود این موضوع سستی را به دنبال دارد.

در هنگام خستگی کمی چرت بزنید

در نور طبیعی قرار بگیرید

نور درمانی تأثیر مثبتی در درمان افسردگی و بی حوصلگی دارد. نوردرمانی تأثیرات خود را از همان هفته اول نشان می‌دهد. نور خورشید و هوای تازه انسان را سرحال می‌سازد. در صورتی که امکان وقت گذرانی در روشنایی وجود ندارد می‌توان از یک لامپ پرنور یا نور فرابنفش استفاده کرد. برخی افراد تصور می‌کنند در هوای ابری به دلیل نبود نور باید از فعالیت بدنی جلوگیری کرد و انجام آن را کاری بیهوده تلقی می‌کنند، این در حالی است که در هوای ابری هم نور وجود دارد، در روزهای ابری نباید خود را از نور طبیعی محروم ساخت و باید به ادامه روند فعالیت در روز ادامه داد.
دانشمندان تأکید زیادی به استفاده از نور در فصل سرما دارند. ملاتونین ماده‌ای در بدن است که خواب روزانه را تنظیم می‌کند با کمبود نور این ماده بیشتر ترشح می‌شود پس لازم است حتی در روزهای ابری نور روز را بری خانه تأمین کرد حتی اگر این نور طبیعی نباشد. برهم خوردن ساعات خواب بدن را سست می‌کند.

جینسینگ مصرف کنید

خواص جنسینگ امروزه برای همگان روشن است. گیاه علفی چینی که در طب سنتی کاربرد زیادی دارد. این گیاه بدن را در مقابل استرس‌های به وجود آمده سازگار می‌کند. به همین دلیل آن را آداپتوژن می‌نامند. جنسینگ با بهبود بخشیدن عملکرد آدرنال، بدن را در مقابل رویا رویی با استرس کمک می‌کند. به این منظور 1قاشق چای‌خوری ریشه خشک جنسینگ که صاف شده همراه با آب جوش مفید به نظر می‌رسد، جنسینگ را هنگام مصرف با آبمیوه یا عسل میل می‌کنند تا طعم بهتری داشته باشد. این گیاه مقدار زیادی ویتامین D را در خود جای داده است. جنسینگ علاوه بر خواصی که دارد با استفاده بیش از حد عوارضی را برجای خواهد گذاشت. جنسینگ را نباید با برخی داروهای قلبی مصرف کرد. مصرف جنسینگ باید به نهایت روزی یکبار محدود شود.

جینسینگ

دم نوش و آب مرکبات بنوشید

آب لیمو ترش: برای دوری از کسالت می‌توان روزی یک لیوان آب لیموترش نوشید. لیمو ترش بدن خسته را جان تازه‌ای می‌بخشد. در زمستان می‌توان آب نصف یک لیموترش را با یک لیوان آب گرم روزی دو بار میل کرد. آب گریپ فروت، پرتقال و میوه‌های قرمز از مواد مغذی دیگر فصل سرما برای رفع بی‌حالی به شمار می‌روند.

چای‌دارچین: دارچین محرک اعصاب است و حالت سستی را از بدن دور می‌کند. چای‌دارچین را می‌توان با چند قطعه چوب دارچین، یک لیوان آب و کمی نبات تهیه کرد و در طول زمستان در برنامه روزانه خود جای داد.

حرف دل خانم ها به همسرانشان

چای سیاه: چای سیاه که در فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد؛ یکی از عوامل رفع خستگی و کسالت به شمار می‌رود. بهتر است چای سیاه را در قوری چینی یا شیشه‌ای دم کرد و از مصرف بی رویه آن خودداری کرد. زیرا افزایش مقدار این نوشیدنی بدن را در مقابل جذب آهن مقاوم کرده که باعث بروز خستگی و رخوت می‌شود.

دم نوش پونه یا نعناع: نعناع در برخی غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و دم نوش آن با نبات طعمی بی‌نظیر دارد. پونه و نعناع طبعی گرم دارند به همین دلیل در فصل سرما توصیه می‌شوند. این دم نوش را می‌توان با نبات، کمی آب و نعناع یا پونه تهیه کرد.

دم نوش و آب مرکبات بنوشید

در وعده‌های غذایی خود اسفناج را بگنجانید

اسفناج به دلیل دارا بودن آهن به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز کمک می‌کند؛ به همین دلیل انرژی را افزایش می‌دهد. همان‌طور که در انیمیشن ملوان زبل نشان داده شده این شخصیت کارتونی برای بالا بردن انرژی و قدرتش از اسفناج استفاده می‌کرد. اسفناج علاوه بر افزایش انرژی به مبارزه با کم‌خونی می‌پردازد؛ همچنین عملکرد ماهیچه‌ها را در هنگام ورزش قوت می‌بخشد. اسفناج را می‌توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد. از مواد دیگری که باعث بالا رفتن انرژی می‌شود می‌توان به شیرین بیان اشاره کرد.

به پوست خود رسیدگی کنید تا شاداب شوید

پوست در طول سرما خشک می‌شود. با توجه به اینکه بخشی از اکسیژن از طریق پوست جذاب می‌شود، لازم است پوست را تغذیه کرد تا حالت رخوت از تن بیرون رود. به این منظور می‌توان از مرطوب کننده‌های طبیعی مانند کره کاکائو استفاده کرد. آب رسان پوست یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در شادابی به شمار می‌رود که به صورت شیمیایی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد یا می‌توان از ماده طبیعی آن مانند خیار استفاده کرد.

ساعاتی را به حرکات موزون اختصاص دهید

رقصیدن انرژی را به بدن بازمی‌گرداند. در فرهنگ ایرانی رقص یکی از آداب هر جشن و مراسمی است. در فصل سرما توصیه می‌شود از این هنر بهره گرفته شود تا بدن از حالت رخوت خارج شود. ساعاتی از روز را می‌توان به رقص دسته جمعی یا انفرادی پرداخت. حضور در جمع انرژی را دو برابر می‌کند.

 

رقص ایرانی به صورت دسته جمعی یا تک‌نفره انجام می‌شود که در احساس شادابی نقش مهمی دارد. توصیه می‌شود هنگام بی‌حوصلگی به رقص پرداخت.

 

چند راه‌کار دیگر

  1. قرار دادن گیاهان سبز در منزل علاوه بر ایجاد شادابی برای محیط، مقدار اکسیژن را افزایش داده و هوای پاک را وارد خانه می‌کند. در فصل سرما می‌توان از گیاهانی مناسب که نیاز به نور زیادی ندارند مانند گیاه سینره، اریکا و بنفشه استفاده کرد.
  2. بخور آب هوا را مرطوب می‌سازد و از بی حالی جلوگیری می‌کند. به این منظور می‌توان ظرف آبی را روی شعله قرار داد و در طول روز از هوای مرطوب استفاده کرد.
  3.  موسیقی تأثیر به سزایی در شادابی دارد. موزیک انتخابی باید با روحیه افراد سازگار باشد و به‌گونه‌ای انتخاب نشود که به‌جای افزایش انگیزه، رخوت را به همراه داشته باشد. در ساعات اولیه روز می‌توان از موزیک‌هایی پرانرژی استفاده کرد و چند دقیقه ای را به ورزش پرداخت.
  4. ماساژ یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر کسلی است. با یک ماساژ حرفه‌ای می‌توان انرژی‌های منفی را از خود دور کرد و احساس سرحالی را بدن بازگرداند. ماساژ خستگی را از بدن دور می‌کند.

فصل سرما به صورت طبیعی خستگی و رخوت را به دنبال دارد که با روش‌های خانگی مانند خوردن دم نوش یا قرار دادن گیاه در خانه قابل حل هستند. دانشمندان علت این سستی را کمبود نور دانسته‌اند و توصیه می‌کنند که افراد در این فصل بدن خود را در معرض تابش آفتاب حتی از پشت ابر قرار دهند. ورزش کردن به خصوص در هوای باز انرژی را به بدن بازمی‌گرداند که می‌تواند به صورت پیاده روی با دوستان یا به‌منظور خرید باشد. مصرف کربوهیدرات و اسفناج از دیگر عوامل تاثیرگذار در رفع رخوت است. رقص نیز به دلیل تحرک زیاد بدن انرژی ازدست‌رفته را بازیابی می‌کند.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *