پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
آینه و شمعدان عروسی بخریم یا خیر؟

آینه و شمعدان عروسی بخریم یا خیر؟

آینه و شمعدان عروسی بخریم یا خیر؟

برای همه ما روزی پیش می‌آید که به فکر خرید آیینه شمعدان عروس باشیم. فرقی ندارد شما پسر باشید یا دختر. بالاخره باید یک روز جهت خرید آیینه شمعدان عروس به بازار و بورس آینه و شمعدان مراجعه کنید. خرید آینه و شمعدان یک رسم بسیار محبوب و قدیمی در آیین زرتشت است. البته اگر به دنبال چشم و هم چشمی نیستید و منزل شما مکان کافی برای جای‌گذاری آینه و شمعدان ندارد لزومی به خرید آن نیست. قطعاً وجود آینه و شمعدان در سر سفره عقد در آیین زرتشت بی معنا نبوده و برحسب معنای خاصی قرار می‌گیرد.
توصیه ما به شما خرید لوازمی برای منزل شما است که آن را استفاده کرده و فایده مثبتی برای زندگی شما داشته باشد. اگر قرار است میلیون‌ها تومان صرف خرید وسیله‌ای کنید که سودی برای شما به ارمغان نمی‌آورد باید بدانید یک امر کاملاً غلط را انجام می‌دهید. همچنین در هنگام نزدیک شدن به ایام عروسی خریدهای بسیاری وجود دارد که بهتر است از خرج اضافی بپرهیزید و لوازم ضروری‌تر را خریداری کنید. البته می‌توانید یک آیینه و شمعدان ارزان قیمت ولی بسیار شیک را با هزینه کم خریداری کرده تا هم به خواسته قلبی خود عمل کرده باشید هم رسم قدیمی و با اصالت موجود در دین زرتشت را رعایت کرده باشید.
با ما همراه باشید تا همه چیز در مورد آینه شمعدان را برای شما شرح دهیم. توصیه می‌کنیم پیش از خرید آینه شمعدان حتماً مقاله زیر را با دقت مطالعه فرمایید.
مطالبی که در این مقاله مطالعه می‌کنید طبق سر فصل‌های زیر به شما ارائه می‌شود:

  • تاریخچه آینه و شمعدان چیست؟
  • انواع مختلف آینه و شمعدان کدامند؟
  • بورس آینه و شمعدان کجاست؟

تاریخچه آینه و شمعدان چیست؟

آینه و شمعدان عروسی بخریم یا خیر؟

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم تاریخچه آینه و شمعدان به دوران دین زرتشتی بر می‌گردد. ابتدا باید به دنبال پاسخ این سؤال باشیم که معنای واقعی قرار دادن آینه و شمعدان در سفره عقد چیست؟
باید برای شما شرح دهیم که آینه و شمعدان در سفره عقد معمولاً رو به عروس و داماد و در بالای سفره قرار می‌گیرد. قرار دادن آینه و شمعدان در روبروی عروس و داماد به این دلیل است که عروس و داماد با نگاه کردن در آینه دل‌هایشان نسبت به یکدیگر همانند آینه صاف، زلال و بی ریا باشد تا سعادتمند شوند. و جالب است بدانید قرار دادن یک جفت شمعدان در جوار آینه شمع‌هایی که در آن‌ها افروخته شده است هنگام جاری شدن خطبه عقد به منزله آرزوی روشنایی و دل گرمی در پیوند بین عروس و داماد است.
به عبارتی دیگر وجود آینه شمعدان در سفره عقد معنای دیگری در آیین زرتشتی دارد که در برخی منظرها همانند توضیحی است که بالاتر برای شما شرح دادیم. در دین و آیین زرتشتی بیان شده است که آینه‌ای که در سر سفره عقد و مقابل چشم عروس و داماد قرار می‌گیرد مظهر روشنایی است. همچنین شمعدان‌هایی که در دو طرف آینه در سر سفره عقد ایرانیان قرار می‌گیرد مظهر سربازهایی است که نگهبان زندگی این عروس و داماد هستند. آینه موجود در سر سفره عقد به معنای بخت و دو شمعدانی که در اطراف آن قرار می‌گیرند نماد روشنایی و آتش می‌باشند. این دو عنصری که نام برده شد یعنی عنصر روشنایی و آتش دو عنصر بسیار مهم در آیین زرتشتی و آیین ایرانیان است.
معمولاً جنس آینه با شمعدان یکی بوده و اغلب جنس آن نقره، بلورین یا برنز است. معمولاً در مقابل آینه و شمعدان یک سجاده نیز پهن می‌کنند که از مواهب الهی سفره پر خیر و برکت عقد بی بهره نماند.
در آیین قدیم ایران و دین زرتشت عروس هنگامی که بر سر سفره عقد می‌آمد یک حاله ای روی صورت خود انداخته بود که داماد با کنار زدن این پرده در وهله اول در آینه‌ای که مقابل او قرار گرفته است چهره زیبای همسر خود را می‌بیند. همچنین یکی ازشمع ها به نیت عروس و یک شمع دیگر به نیت داماد روشن می‌شود که به منزله ایجاد روشنایی در زندگی آن‌ها است.

جواهرات عروس

 

در آیین دین زرتشتی آینه به معنای بخت و دو شمعدان در دو سوی آن نماد عنصر روشنایی و عنصر آتش می‌باشد. که این دو عنصر جزو مهم ترین عناصر دین زرتشت می‌باشد.

 

انواع مختلف آینه و شمعدان کدم‌اند؟

آینه و شمعدان عروسی بخریم یا خیر؟

خرید آینه و شمعدان از اولین خریدهای مشترک یک زوج برای منزلشان است. که البته این خرید دارای ذوق خاصی بوده ولی عروس و داماد تجربه کافی در این خرید را ندارند. آینه و شمعدان در انواع مختلفی در بازار عرضه می‌شود که هر فرد اول باید بر حسب بودجه‌ای که دارد و سپس برحسب علاقه خود آن را خریداری کند. جنس‌های مختلف آینه و شمعدان عبارت است از: نقره، طلا، برنز، بلورین، کریستال، چینی، چوبی و تمامی فلزهای دیگری که می‌تواند آب کاری نقره یا آب کاری طلا شود.

  1. آینه و شمعدان چوبی
    این نوع آینه شمعدان‌ها در طرح چوب عرضه می‌شوند و رنگی تقریباً فندقی دارند. اگر سبک دیزاین منزل شما با این رنگ هم خونی دارد و رنگ فندقی در طیف رنگی لوازم شما است می‌تواند آینه شمعدان چوبی انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشد.
  2. آینه و شمعدان چینی
    آینه شمعدان‌هایی که از جنس چینی می‌باشند دارای زیبایی بسیار چشم گیر و مجذوب کننده‌ای هستند. اما نگهداری از این نوع آینه شمعدان بسیار سخت بوده و کار هر کسی نیست. در نگهداری آینه و شمعدان‌های چینی باید دقت زیادی به خرج داد زیرا به دلیل ظرافت خاص خود خیلی سریع دچار لپ پر شدن می‌شوند.
  3. آینه و شمعدان برنز
    این نوع آینه و شمعدان‌ها معمولاً دارای رنگ طلایی بوده و کمی تیره هستند. وزن این نوع آینه و شمعدان تقریباً بالا بوده ولی عمر مفید طولانی خواهند داشت. آینه شمعدان برنز جزو آیینه و شمعدان ارزان قیمت بوده و به راحتی می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. مزیت این نوع آینه شمعدان در این است که از کمتر کسی شنیده‌ایم آینه و شمعدان برنز او دچار شکستگی و لپر شدن شده باشد. دوام و مقاومت این نوع آینه و شمعدان‌ها بسیار بالا است.
  4. آینه و شمعدان شیشه‌ای
    آینه و شمعدان‌های شیشه‌ای یاکریستالی طول عمر کوتاهی داشته و به زودیاز بین خواهند رفت. مگر آن که شما یک فرد کاملاً با ظرافت و با سلیقه‌ای باشید. این نوع آینه شمعدان‌ها در برخورد با جسمی به زودی دچار آسیب شده و یا حتی ممکن به طور کامل از بین بروند. آینه و شمعدان هنگامی که به صورت تلقی باشد به مرور زمان کدر شده ولی عمر طولانی خواهد داشت اما آینه شمعدانی که برش خورده و سنگین باشد بسیار شفاف و صیقلی بوده اما به زودی دچار آسیب شده و حتی ممکن است با یک ضربه ناگهانی به صورت کامل از بین بروند. آینه و شمعدان کریستالی دارای قیمت بالایی نیز می‌باشند.
  5. آینه و شمعدان نقره
    آینه شمعدان نقره و طلا به دلیل آن که ارزش بالایی دارند بر حسب وزن قیمت گذاری می‌شوند. همان طور که هنگام خرید بر حسب وزن قیمت آن را پرداخت می‌کنید در هنگام فروش نیز بر حسب وزن قیمت گذاری شده و شما می‌توانید آن را بفروشید. همچنین چون آینه و شمعدان نقره قدیمی بسیار با اصالت بوده و قیمت و ارزش بالایی در آینده پیدا می‌کند. اگر قصد هدیه دادن آینه و شمعدان خود به فرزندان و نوادگان خود را دارید توصیه ما به شما خرید آینه و شمعدان نقره است.
    باید بدانید بهترین نوع نقره، نقره‌ای است که کمی تیره باشد و با رنگ تیره نیز آب کاری شده باشد. البته که نقره سفید بسیار زیباست و دل را می‌برد اما این نوع نقره بعد از مدتی تیره شده و نیاز به آب کاری مجدد دارد. اگر ساکن کلان شهر تهران هستید بازار بزرگ تهران بهترین مکان برای خرید آینه و شمعدان نقره است.
آداب مراسم عقد در ایران، از گذشته تا امروز

اگر علاقه دارید آینه و شمعدان عقد خود را به عنوان یک هدیه و عتیقه با ارزش به فرزندان یا نوادگان خود  به یادگار بدهید بهتر است از آینه و شمعدان‌های نقره خریداری کنید.

 

بورس آینه و شمعدان کجاست؟

در شهر تهران چهار راه ابوسعید و چهار راه مخبر الدوله بورس فروش آینه و شمعدان است. البته دقت کنید هنگام مراجعه به این خیابان‌ها باید هزینه زیادی در دست داشته باشید زیرا حدود قیمت آینه و شمعدان در این مناطق بالا است. البته اگر به دنبال یک طرح خاص و شیک هستید توصیه ما به شما سر زدن به این دو چهار راه است.
دقت داشته باشید اگر شما خانه بزرگی دارید استفاده از یک آینه و شمعدان بزرگ زیبایی و جلال بسیار زیادی به خانه شما می‌بخشد ولی اگر دارای یک خانه کوچک هستید توصیه ما به شما استفاده از آینه و شمعدان کوچک و نقلی است. آینه و شمعدان‌های نقره معمولاً دارای ابعاد کوچک و نقلی می‌باشند که شما می‌توانید در هر جایی از خانه خود آن را جای دهید.
همان طور که در مقاله بالا بیان کردیم خرید آینه و شمعدان در نزدیکی دوران عروسی و قرار دادن آن بر روی سفره عقد به آیین دیرینه دوران زرتشتی باز می‌گردد. آینه در این دین مظهر زلالی و پاکی عروس و داماد نسبت به یکدیگر در ابتدای زندگی و دو شمعدان در دو سوی آینه نماد دو سربازی است که نگهبان و مراقب عروس و داماد است.
معمولاً مرسوم است شمعدان را یک عدد یا دو عدد تهیه می‌کنند اما توصیه ما به شما خرید دو شمعدان است زیرا در آیین زرتشتی یک شمعدان به نیت داماد و یک شمعدان به نیت عروس تهیه می‌شود. جالب است بدانید دو نوع شمعدان وجود دارد برخی با برق کار می‌کنند و برخی با شمع کار می‌کنند توصیه ما به شما استفاده از شمعدان‌هایی است که با شمع کار می‌کنند زیرا از اسم آن‌هم مشخص است که می‌گویند شمعدان یعنی باید با گذاشتن شمع روی آن روشنایی زیبا و عارفانه‌ای را به محیط بدهد. دقت داشته باشید نوری که شمع‌های موجود در شمعدان به محیط می‌دهد آن‌قدر زیاد نیست که در کل برای روشن کردن منزل خود از این نوع روشنایی استفاده کنید و بهتر است یک دستگاه دیگر جهت روشن‌سازی منزل خود تهیه کنید.
جهت خرید آیینه شمعدان عروس بهتر است به بازار تهران مراجعه کنید تا بتوانید آیینه و شمعدان ارزان قیمت یا اصلاً قیمت آینه و شمعدان لوکس را تهیه کنید زیرا بازار بزرگ تهران منبع تهیه این نوع خریدها برای عروس و دامادهای عزیز است. البته اگر به دنبال مدل‌های خاص و لوکس برای آینه و شمعدان هستید توصیه ما به شما سر زدن به خیابان مخبر الدوله یا چهارراه ابوسعید است.
در نهایت در صورتی که دچار کمبود و جا و هزینه باشید هیچ مشکلی در جهت عدم تهیه آینه و شمعدان برای شما وجود ندارد پس خود را مجاب به تهیه آینه و شمعدان در وانفسای مراسمات خود و خریدهای مهم عروسی خود ندانید. هر چند که خرید آیینه و شمعدان مخصوص عروسی یکی از جذاب‌ترین خاطرات شروع زندگی مشترک شما خواهد شد، ضمن آن که آیینه و شمعدان یکی از به یادماندنی‌ترین یادگارهای عروسی است که هرگز کهنه و قدیمی نمی‌شود و هر بار تماشای آن یادآور عطر روزهای نخست پیوند زندگی شما خواهد بود.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *