پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
تکنیک های مدیریت دعوای زناشویی

تکنیک های مدیریت دعوای زناشویی

تکنیک های مدریرت دعوای زناشویی در اول ازدواج چیست؟

زن وشوهر دعوا کنند ابلهان باور کنند! ضرب المثل زیبایی است اما حقیقت این است که اتفاقا این زن و شوهر ها هستند که دعوا می کنند و نیاز به مدیریت دعوای زناشویی دارند. دو نفر با شیوه های مختلف تربیتی، فرهنگ وعادات مختلف قطعا هرچقدر تفاهم داشته باشند درپاره ای مسائل اختلاف نظر خواهند داشت و امکان اینکه کاربه دعوا بکشد هم زیاد است.
بنابراین نمی توان از اختلاف نظر و بحث اجتناب کرد اما مدیریت دعوای زناشویی چندان هم سخت نیست و با رعایت تکنیک های مدیریت دعوای زناشویی، آشتی بعد از دعوا دور از ذهن نخواهد بود. گاهی دعوا نمک زندگی است به شرط آنکه زندگی مان شور نشود!

تکنیک های مدیریت دعوای زناشویی

دلایل دعوای زن و شوهر ها

ریشه اغلب دعواهای زناشویی اختلافات فرهنگی است، بسیاری از زن و شوهر ها ارزش های متفاوتی دارند و چیزی که برای یکی بسیار مهم است در نظر دیگری ممکن است از اهمیت چندانی برخوردار نباشد.
فقدان مهارت های ارتباطی و تضاد بین سنت و مدرنیته می تواند از مهمترین عوامل اختلافات زناشویی باشد.
معمولا سال های اول زندگی امکان دعوا بیش از هر زمان دیگری است. برخلاف تصور عموم که نخستین سال های زندگی مشترک شیرین ترین زمان زندگی زناشویی است، سالهای اول بسیار سخت و حساس است و اختلاف نظرها بیش از هر زمان دیگری ممکن است آشکار شود و کار به دعوا بکشد.
شناخت شما از یکدیگر در این زمان کم است و مدیریت دعوای زناشویی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

تکنیک های مدیریت دعوای زناشویی

اشتباهات رایج در دعواهای زناشویی

یکی از اشتباهات رایج در دعواهای زناشویی این است که از صحبت کردن در مورد اختلاف دوری می کنند. این اشتباه در سال های اولیه ازدواج بیش از هر زمان رخ می دهد. زوجین برای جلوگیری از بحث و جدل در مورد مسائل اختلاف نظرشان صحبت نمی کنند و این امر باعث خطیر شدن مسائل ساده می شود.
گاهی یکی از همسران برای پیشگیری از بحث و اختلاف از خواسته های خود کوتاه می آید و اینکار را انقدر تکرار می کند تا به یک عادت بدل شود یا اینکه به مرحله انفجار برسند و احساس کنند به آن ها ظلم شده در حالیکه هیچ گاه همسرشان از آن ها نخواسته بوده که همیشه کوتاه بیاید!
در نقطه مقابل حالت بالا برخی در مورد کوچکترین اختلاف نظرها به شکل افراطی عکس العمل نشان می دهند و پرخاشگری می کنند این کار سبب می شود راه برای حل مشکل بسته شود.

شش گام، تا رسیدن به زندگی شاد

تکنیک های مدیریت دعوای زناشویی

برای مدیریت دعوای زناشویی تکنیک های مختلفی وجود دارد که هرکدام بسته به شرایط قابل استفاده هستند در اینجا به برخی از مشهورترین این تکنیک ها اشاره می کنیم:

ترک موقعیت

یک از روش های مدیریت دعوای زناشویی این است که وقتی دعوا به اوج خود می رسد و شما احساس می کنید دیگر صدای یکدیگر را نمی شنوید و عصبانیت بر شما غلبه کرده بهترین کار این است که برای مدتی هر چند کوتاه دست از بحث بکشید و هرکدام به صورت انفرادی به اختلاف پیش آمده فکر کنید. این زمان به شما فرصت می دهد آرامش از دست رفته خود را باز یابید و برای گفتگو انرژی خود را باز یابید.

گفتگوی منطقی

برای اینکه مدیریت دعوای زناشویی آسان تر شود بهتر است از گفتگوی احساسی پرهیز کنید و بر اساس منطق گفتگو کنید. بررسی کنید و ببینید چه چیزی باعث خشم و ناراحتی شما شده است. سپس سعی کنید دلایل خشم خود را با کلمات ساده شرح دهید. وقتی دعوا به خشم و درگیری منجر شود نمی توان راه حلی پیدا کرد بنابراین گاهی سکوت و عقب نشینی به شما کمک می کند از زاویه دیگری به اختلاف نظر نگاه کنید و راه حل اختلاف خود را بیابید.

شخصی نکردن دعوا

یکی از مهمترین تکنیک های مدیریت دعوای زناشویی این است که مسائل را شخصی نکنید یعنی موارد اختلاف را به شخصیت خودتان و همسرتان نسبت ندهید.
مثبت اندیش باشید و بپذیرید همسرتان قصد آزار و رنجاندن شما را ندارد. به این ترتیب بهتر می توانید با مساله پیش آمده برخورد کنید.

چطور همسرمان را عاشق تر کنیم؟

حفظ حریم خانوداده

شما در هر شرایطی موظف به حفظ حریم خانواده ای هستید که آگاهانه به آن قدم گذاشته اید. تکنیک های مدیریت دعوا همگی باید براین اساس شکل بگیرید بنابراین باید تمام تلاش خود را برای آگاهی از نظرات همسر خود بکار ببرید و اجازه ندهید بحث و اختلاف نظر به بیان عبارات نامناسب و شکستن حریم ها بکشد. برای این کار می توانید از سکوت و یا بیان احساسات خود استفاده کنید. می توانید به شکل مشروح آنچه در آن لحظه باعث رنجش شما می شود را شرح بدهید به این ترتیب نیازی به توهین نخواهد بود.

وقت شناسی

یکی از دلایل عمده به وجود آمدن دعواهای زناشویی وقت نشناسی در بیان مسائل است. یکی از مهمترین تکنیک های مدیریت دعوای زناشویی این است که در زمان مناسب به گفتگو در مورد مسائل مورد اختلاف بپردازید.
وقتی گرسنه هستید یا زمانی که تازه از محل کار به منزل باز گشته اید و همچنین در حضور جمع به بیان اختلاف نظرهایتان نپردازید.
حتی می توانید زمانی برای گفتگو مشخص کنید، مثلا قرار بگذارید روز دوشنبه ساعت 4 در مورد مساله مورد اختلاف صحبت خواهیم کرد و تا آن زمان هیچ اشاره ای هم به بحث نکنید.
شهرزاد کیافر

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *