پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
تاثیر ازدواج بر روی جسم

تاثیر ازدواج بر روی جسم

تاثیر ازدواج بر روی جسم

ازدواج کردن یکی از مهم‌ترین مراحل در زندگی هر شخص است.
بعد از ازدواج تغییراتی زیادی در روند زندگی مجردی افراد ایجاد می‌شود. تغییرات جسمی و روحی هم شامل این موضوع می‌شوند. بسته به اینکه ازدواج موفق یا ناموفقی داشته باشید، تغییرات متفاوت هستند. اگر در یک رابطه‌ی سالم و شاد باشید، حال روحی و جسمی شما نیز بهتر خواهد شد، انگیزه‌ی بیشتری برای زندگیتان خواهید داشت و در نهایت شادترید.
عکس این موضوع هم صادق است، اگر در یک رابطه‌ی ناسالم باشید، استرس و ناراحتی ناشی از این رابطه بر روی جسم و روحتان تاثیر منفی می‌گذارد و شما سرخورده، ناراحت و حتی افسرده خواهید شد.
در این مقاله به بررسی تاثیرات ازدواج بر سلامت روح و جسم پرداخته‌ایم، به نکاتی اشاره می‌کنیم که در صورت داشتن یک ازدواج موفق یا یک ازدواج ناموفق برای شما اتفاق می‌افتد.

تاثیرات ازدواج موفق بر روی سلامتی

1- سلامت عمومی

خانم‌ها و آقایانی که در یک ازدواج موفق هستند، سالم‌تر از افرادی هستند که ازدواج نکرده‌اند، یا ازدواج ناموفق داشته‌اند. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، در وهله‌ی اول آرامش حاصل از یک ازدواج موفق مهم‌ترین مسئله برای سلامتی طرفین است. افرادی که ذهن آرامی دارند، بیشتر به رژیم غذایی خود پایبندند. انگیزه‌ی ورزش کردن و داشتن هیکلی متناسب یکی دیگر از تاثیرات ازدواج موفق بر افراد است که باعث سلامتیشان هم می‌شود. مورد دیگر این است که معمولا طرفین به سلامت یکدیگر توجه می‌کنند و در صورت کسالت یا ناراحتی، به فرد کمک می‌کنند تا سریع‌تر سلامت خودش را بازیابد.

تاثیر ازدواج بر روی جسم

2- رفتارهای کم‌خطرتر!

افرادی که ازدواج موفقی دارند، بدلیل احساس مسئولیتی که در برابر همسر و فرزندان خود دارند، رفتارهای پرخطر کمتری دارند. این اشخاص معمولا تنها به خودشان فکر نمی‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود محتاط‌تر و عاقلانه‌تر رفتار کنند و کارهایی مانند مصرف سیگار یا مشروبات الکی، اعتیاد و یا رانندگی پرخطر را کمتر داشته باشند.

مزاياى خريد اينترنتى

3- طول عمر بیشتر

بدنبال سلامت عمومی بیشتر و رفتارها و عادت‌های بهتر در زوجین، به طور معمول طول عمر طبیعی هم در این افراد افزایش پیدا می‌کند. بخصوص اگر در سنین جوانی ازدواج کرده باشند و به یکدیگر کمک کرده باشند تا عادات سالم‌تری را دنبال کنند، این موضوع قابل لمس تر خواهد بود. البته به نقطه‌ی مقابل آن هم نگاه کنید، یک ازدواج ناموفق در سنین پایین می‌تواند به کلی زندگی شخص تا آخر عمرش را تحت تاثیر قرار دهد و او را دچار مشکلات بیشتری بکند. پس یکی دیگر از تاثیرات ازدواج بر افراد، میزان طول عمر آنهاست.

تاثیر ازدواج بر روی جسم

4- پیری لذت‌بخش

به زوج‌های مسنی که سال‌ها بخوبی کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند نگاه کنید، انگیزه و حس خوب به زندگی واضحا در این افراد به چشم می‌خورد. داشتن یک عشق پایدار در زندگی باعث می‌شود که افراد کمتر از بالا رفتن سنشان وحشت داشته باشند. این افراد عمیقا می‌دانند که همسرشان تحت هر شرایط و سنی، دوستشان خواهد داشت و این احساس آرامش ریسک ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، از دیگر تاثیرات ازدواج در سنین بالا می‌توان به این موضوع اشاره کرد که فرد، در روزهای سخت و مریضی هم همراهی با خود دارد که از او پرستاری کند، داروهایش را بدهد و با او به دکتر برود تا زودتر سلامتی خود را بازیابد.

تاثیرات ازدواج ناموفق بر سلامتی

1- ضعف در سیستم ایمنی

شاید عجیب به نطر بیاید اما تاثیرات یک ازدواج ناموفق علاوه بر روح افراد، بر روی جسمشان هم دیده می‌شود. خانم‌ها و آقایانی که در یک ازدواج ناموفق هستند، سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به دیگران دارند. علت این ضعف، داشتن استرس، خصوصا استرس ناشی از درگیری‌های زناشویی است. ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. داشتن استرس و بحث و دعواهای دائمی، تاثیر مستقیم برروی سلول‌ها تی در بدن دارد که وظیفه‌ی مبارزه با عفونت‌ها را برعهده دارند.

چند واقعیت در مورد زندگی مشترک پس از ازدواج که هیچ‌کس آن‌ها را به شما نمی‌گوید

تاثیرات ازدواج ناموفق بر سلامتی

2- افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی و دیابت

در یک ازدواج ناموفق و استرس‌زا، احتمال ابتلای طرفین به بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد. استرس می‌تواند باعث فشار خون بالا شود که یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات قلبیست. رعایت نکردن رژیم غذایی، بالا رفتن کلسترل و افزایش وزن هم می‌تواند از تاثیرات ازدواج ناموفق باشد که باعث بروز مشکلات قلبی می‌شود. این موضوع در خانم‌ها بیشتر به چشم میخورد چراکه خانم‌ها میزان بیشتری از استرس و ناراحتی را درون خود می‌ریزند و این امر در طولانی مدت موجب بروز مشکلات جسمی و قلبی می‌شود.
یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در این افراد بوجود بیاید، ابتلا به دیابت است. یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز بیماری دیابت استرس است.

3- روند کندتر بهبودی از بیماری

یک ازدواج ناموفق، حتی می‌تواند مدت زمان بیماری شما را طولانی‌تر کند! دلیل این اتفاق، ضعف سیستم ایمنی و استرس بالاست که هردوی این اتفاقات، روند بهبودی را کندتر می‌کند. دلیل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که شخص در آن شرایط همراهی ندارد که بخواهد از او مراقبت عاطفی و جسمی بکند و همین موضوع هم در کندتر شدن روند بهبود تاثیرگذار است.

4- بروز عادت‌های بد

افرادی که در ازدواج ناموفق هستند، تمایل بیشتری برای داشتن عادت‌های بد پیدا می‌کنند. ذهن این افراد دائما با استرس و دعوا درگیر است و همین موضوع باعث می‌شود قدرت اراد‌ه‌ی آن‌ها ضعیف تر از افراد معمولی عمل کند و گرایششان به رفتارهای آسیب‌زننده مانند کشیدن سیگار یا مصرف مواد مخدر افزایش پیدا کند. در شرایط بدتر، خودکشی هم می‌تواند یکی از این رفتارهای آسیب‌زننده باشد که افراد به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند.

تاثیرات ازدواج ناموفق بر سلامتی

ترنم صارمی

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *