پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
چه نوع کابینتی برای منزل شما مناسب است؟

چه نوع کابینتی برای منزل شما مناسب است؟

چه نوع کابینتی برای منزل شما مناسب است؟

مهم‌ترین بخش یک‌خانه برای هر خانم خانه‌داری، آشپزخانه می‌باشد زیرا خانم‌ها معمولاً بیشتر وقتشان را در آنجا سپری می‌کنند. آشپزخانه جایی است که مادران در آن ساعت‌ها زحمت می‌کشند تا با یک غذای گرم، خستگی یک روز تحصیلی سخت را از تن فرزندانشان بیرون کنند و یک زن با یک وعده شام دل‌چسب به استقبال همسرش می‌رود. اینکه یک خانم در آشپزخانه‌ی خود راحت باشد و به‌راحتی به تمام وسایل دسترسی داشته باشد، برای او بسیار مهم است. همچنین یک آشپزخانه با دکوراسیون زیبا به‌شدت در روحیه‌ی او تأثیرگذار است، به همین خاطر است که خانم‌ها روی آشپزخانه بیشتر از سایر خانه حساسیت نشان می‌دهند و نهایت سلیقه و مهارت خود را در چیدمان آنجا به کار می‌گیرند زیرا آشپزخانه قلمروی اختصاصی آن‌ها محسوب می‌شود.
آشپزخانه‌ها انواع مختلفی دارند، بعضی‌ها کاملاً بسته هستند و به‌عنوان یک اتاق مجزا به‌حساب می‌آیند، یک سری نیمه‌باز و یا به‌اصطلاح اپن هستند و با یک کابینت و یا کانتر از سایر قسمت‌های خانه جدا می‌شوند و الباقی هم کاملاً باز هستند که دورتادور آن‌ها را کابینت فراگرفته است. یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین قسمت‌های آشپزخانه را کابینت‌ها تشکیل می‌دهند که نوع، رنگ و مدل آن‌ها تأثیر بسیار زیادی در ظاهر آشپزخانه دارد. انتخاب یک کابینت آشپزخانه مناسب تقریباً دغدغه‌ی همه‌ی کسانی است که به‌تازگی خانه خریده‌اند و یا مشغول تغییر دکوراسیون منزل خود هستند.
امروزه انواع و اقسام کاریت ها به بازار آمده است که هر کس می‌تواند مناسب با بودجه و سلیقه‌ی خود, یک مدل را انتخاب نماید. با توجه به اینکه همه‌ی ظروف آشپزخانه ازجمله چینی‌ها، اوپال ها، کریستال‌ها و قابلمه‌ها و دیگر ظروف همگی در داخل کابینت‌ها جای می‌گیرند، اگر کابینت آشپزخانه به میزان کافی محکم نباشد، ممکن است تحمل وزن این ظروف را نداشته و باعث وارد شدن خسارت به ظروف آشپزخانه شود. پس انتخاب یک کابینت مستحکم هم بسیار مهم است. از طرفی دیگر علاوه بر مستحکم بودن، نوع نصب کابینت هم بسیار حائز اهمیت است و باید به‌گونه‌ای نصب شود که به‌هیچ‌عنوان از جا درنیامده و ایجاد خسارت نکند. شما بهتر است قبل از انتخاب کابینت و خرید آن از مشاوران خبره‌ی این کار راهنمای بگیرید و هنگام نصب آن به سراغ متخصصین نصب بروید تا با تضمین ۱۰۰⸓ این کار را برای شما انجام دهند.
با توجه به اینکه بااین‌همه طرح و رنگ و مدل‌های مختلف و موجود در بازار شاید انتخاب کابینت کمی برای شما دشوار باشد در این مقاله سعی کردیم با ارائه‌ی یک شناخت کلی درباره‌ی انواع کابینت موجود در بازار، کمی این انتخاب را برایتان آسان‌نماییم.

انواع کابینت

۱) کابینت‌های چوبی

کابینت‌های چوبی

اگر قصد دارید برای آشپزخانه‌ی خود سنگ تمام بگذارید و بودجه و هزینه‌ی کافی برای این کار را هم دارید، بهترین انتخاب و بهترین جنس کابینت موجود در بازار، کابینت‌های چوبی هستند. این کابینت‌ها از ۱۰۰ چوب خالص تشکیل‌شده‌اند و بسیار گران‌قیمت می‌باشند. اما با توجه به اینکه انواع و اقسام کنده‌کاری‌ها بر روی این کابینت‌ها انجام می‌شود و طرح‌های بی‌نظیری از آن‌ها موجود می‌باشد، این نوع کابینت‌ها جلوه‌ی بی‌نظیری به آشپزخانه‌ی شما خواهند بخشید. اکثر عمارت ها و خانه‌های سلطنتی که در آن‌ها از سبک کلاسیک استفاده‌شده است، در آشپزخانه‌ی خود از این نوع کابینت استفاده کرده‌اند زیرا ظاهری خاص و تجملاتی دارد. کابینت‌های چوبی جزو کم نقص ترین کابینت‌ها هستند و تقریباً هیچ‌گونه ایرادی در ساختارشان وجود ندارد، فقط قیمت بسیار بالایی دارند. با توجه به اینکه این نوع کابینت‌ها جزو کابینت‌های تمام سفارشی به‌حساب می‌آیند و طرح و کنده‌کاری روی آن‌ها مطابق سلیقه‌ی مشتری انجام‌شده و هم‌چنین بعد از اندازه‌گیری ابعاد آشپزخانه‌ی شما برش می‌خورند، کمی روند آماده‌سازی و نصب آن‌ها زمان می‌برد.
یک امتیاز ویژه‌ای که کابینت‌های چوبی دارند این است که به‌هیچ‌عنوان اثرانگشت روی آن‌ها نمی‌ماند و لک نمی‌شوند و شما مجبور نیستید هرلحظه دستمال به دست داشته و لک‌های روی آن‌ها را تمیز کنید، به‌خصوص اگر فرزند کوچک در خانه داشته باشید.

 

به‌هرحال اگر شما هزینه‌ی کافی برای تهیه این نوع کابینت گران‌قیمت رادارید، باید بدانید و خیالتان راحت باشد که کابینت‌های چوبی، بهترین جنس کابینت موجود در بازار هستند.

 

همان‌طور که می‌دانیم، چوب در مقابل آب کمی آسیب‌پذیر است و اگر دائماً در معرض برخورد آب و رطوبت باشد، بادکرده و می‌پوسد. به همین خاطر بهتر است از این جنس کابینت در قسمت‌های مرطوب مانند زیر و اطراف سینک ظرف‌شویی استفاده نشود.

 

۲) کابینت‌های ام دی اف (MDF)

کابینت‌های ام دی اف (MDF)

جنس این کابینت‌ها از خرده چوب و ضایعات دورریختنی چوب است. کابینت‌های ام دی اف برخلاف کابینت‌های چوبی دارای طرح و رنگ‌های فوق‌العاده زیادی هستند. و تنوع بی‌شماری دارند. به همین دلیل با انواع دکوراسیون‌ها قابل ست شدن می‌باشند. همین ویژگی کابینت‌های ام دی اف را محبوب کرده است. شما می‌توانید در هر رنگی که مایلید این کابینت‌ها را سفارش دهید، درست مانند زمانی که یک لباس سفارش می‌دهید.
ام دی اف ها در برابر آب و رطوبت هوا و حرارت مقاوم هستند و کمتر آسیب می‌بینند و به همین خاطر از ام دی اف ها فقط در کابینت‌های آشپزخانه استفاده نمی‌شود و در میز و صندلی و مبلمان و آرایه و ویترین هم کاربرد دارند. ام دی اف ها همچنین قیمت مناسبی دارند که برای بودجه‌های کم هم قابل تهیه هستند.

استاندارهای یک مهدکودک خوب چیست؟

 

در حال حاضر اکثر کابینت‌ها را ام دی اف ها تشکیل می‌دهند. زیرا نسبت به کابینت‌های چوبی تنوع بیشتر و قیمت مناسب‌تری دارند و هم‌چنین جنس و ماندگاری آن‌ها از دیگر کابینت‌ها بسیار بهتر می‌باشد.

 

به‌هرحال اگر می‌خواهید با یک هزینه‌ی مناسب، یک دکور آشپزخانه‌ی رنگارنگ و متفاوت داشته باشید حتماً به سراغ ام دی اف ها بروید.

 

۳) ام دی اف ضد خش(هایگلاس)

ام دی اف ضد خش(هایگلاس)

این نوع کابینت‌ها، نوع ضد خش و براق ام دی اف ها هستند که براقی و درخشندگی آن‌ها چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌سازد. این نوع ام دی اف ها هم دارای تنوع رنگ بسیار بالایی هستند و می‌توان گفت که در همه رنگ‌ها موجود می‌باشند. علاوه بر تفاوت ظاهری‌شان با ام دی اف های معمولی، قیمتشان نیز باهم متفاوت است و هایگلاس ها گران‌تر هستند. کابینت های هایگلاس به دلیل داشتن ظاهر براق و درخشان و سطح کاملاً صاف و یکدست، به سهولت قابل تمیز کردن می‌باشند که این امر آن‌ها را در میان خانم‌ها محبوب کرده است. هنگامی‌که پای دکوراسیون مدرن و اروپایی برای یک آشپزخانه در میان باشد، شک نکنید که جنس کابینت‌های در نظر گرفته‌شده برای آنجا، ام دی اف هایگلاس می‌باشد زیرا آن‌ها سبکی مدرن و به‌روز دارند.

 

۴) کابینت‌های پی‌وی‌سی(pvc)

کابینت‌های پی‌وی‌سی(pvc)

از ورق‌های پی‌وی‌سی اکثراً در ساخت روشویی حمام و دستشویی استفاده می‌شود و یا معمولاً دکور رستوران‌ها و فست فود ها را تشکیل می‌دهند. این نوع ورق‌ها کاملاً فلزی هستند و به‌هیچ‌عنوان چوبی در آن‌ها به کار نرفته است. ورق‌های پی‌وی‌سی در آشپزخانه‌ها معمولاً خیلی کم به شکل مستقیم استفاده می‌شوند. یعنی به‌ندرت پیش می‌آید تمام کابینت‌های آشپزخانه را ورق‌های پی‌وی‌سی تشکیل دهند. معمولاً برای اینکه هزینه‌ی کار کمتر تمام شود، بدنه‌ی کابینت‌ها را پی‌وی‌سی کارکرده و برای قسمت رو و درب آن‌ها از ام دی اف یا چوب استفاده می‌کنند و یا اینکه از ام دی اف های روکش پی‌وی‌سی(وکیوم) استفاده می‌کنند. اما استفاده‌ی عمده‌ی آن‌ها در قسمت سینک ظرف‌شویی می‌باشد ، زیرا نسبت به چوب و ام دی اف در مقابل آب کمتر آسیب‌پذیر هستند و مقاومت بیشتری دارند. پی‌وی‌سی‌ها در رنگ‌های مختلف وجود دارند و نیازی به رنگ کردن ندارند و نسبت به ام دی اف ها و کابینت‌های چوبی نصب آسان‌تری دارند. پی‌وی‌سی‌ها جزو کابینت‌های نیمه سفارشی هستند که مدل‌های آماده‌ی آن‌ها هم در بازار موجود می‌باشد که نیازی به‌اندازه گیری سایز و ابعاد آشپزخانه‌ی شما ندارند.

 

بهتر است برای دکور آشپزخانه‌ی منزلتان از پی‌وی‌سی استفاده نکنید و یا حداقل برای ظاهر آن‌ها از ام دی اف و یا چوب استفاده کنید و جنس بدنه‌ی شان را پی‌وی‌سی کارکنید. به این شکل هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده‌اید و هم ظاهر مدرن و امروزی آشپزخانه خود را حفظ کرده‌اید. استفاده از کابینت‌های تمام پی‌وی‌سی آشپزخانه‌ی شمارا شبیه فست فود سر خیابان خواهد کرد.

بااینکه پی‌وی‌سی‌ها نسبت به ام دی اف ها هزینه‌ی کمتری دارند اما استفاده از آن‌ها برای منازل توصیه نمی‌شود.

 

۵) کابینت‌های فلزی

کابینت‌های فلزی

این نوع کابینت‌ها به‌عنوان دایناسورهای نسل کابینت‌ها محسوب می‌شوند که نسلشان منقرض‌شده است. این کابینت‌ها بسیار ارزان‌قیمت بوده و کیفیت پائینی دارند زیرا بعد از مدتی در اثر رطوبت هوا زنگ‌زده و رنگشان عوض می‌شود. آن‌ها ممکن است با کوچک‌ترین ضربه‌ای حالتشان عوض شود و شکلشان را از دست بدهند. تقریباً دیگرکسی تمایل به استفاده از چنین کابینت‌هایی را ندارد و به سراغ آن‌ها نمی‌رود. اما هنوزم از آن‌ها مانند پی‌وی‌سی‌ها در بدنه‌ی کابینت‌ها استفاده می‌شود. این کار مناسب کسانی است که می‌خواهند کمی مقرون‌به‌صرفه هزینه کنند. کابینت‌های فلزی به‌غیراز این مورد، کاربرد ویژه‌ی دیگری ندارند و معمولاً انتخاب نمی‌شوند و عمرشان سررسیده است. آن‌ها همچنین سروصدای زیادی ایجاد می‌کنند و دائماً نیاز به روغن‌کاری دارند. بنابراین گزینه‌ی مناسبی برای کسانی که به‌ظاهر و دکوراسیون آشپزخانه‌ی خود اهمیت می‌دهند به شمار نمی‌آیند.

 

۶) کابینت‌های وکیوم(ممبران)

کابینت‌های وکیوم(ممبران)

انواع ترکیبی کابینت‌ها هم وجود دارد که در آن‌ها دو نوع از انواعی که تا اینجا برایتان گفته‌ایم باهم ترکیب‌شده و این نوع مدل‌ها را تشکیل می‌دهند. کابینت ممبران از جنس پی‌وی‌سی و ام دی اف می‌باشد. به این شکل که ‌ام دی اف خام را توسط سی ان سی(CNC) حکاکی کرده و سپس تحت مکش و خلأ روکش طرح داری از جنس پی‌وی‌سی روی ام دی اف خام حکاکی شده و چسبانده می‌شود. به‌طوری‌که یک‌طرف را ورق پی‌وی‌سی و سمت دیگر را ام دی اف تشکیل می‌دهد. کابینت‌های ممبران معمولاً از ام دی اف سفیدرنگ ساخته می‌شوند و سبک و ظاهری اروپایی دارند و برای آشپزخانه‌های مدرن مناسب می‌باشند.
هدف از ترکیب ام دی اف و پی‌وی‌سی، طرح دادن بیشتر به‌ظاهر کابینت‌ها می‌باشد. این روش پیاده‌سازی طرح‌های پرکار و زیبا را در آشپزخانه مقدور ساخته و مانند کابینت‌های تمام چوب، جلوه‌ای کلاسیک و تجملاتی به آشپزخانه می‌بخشد. به دلیل استفاده‌ی هم‌زمان از ام دی اف و پی‌وی‌سی و هم‌چنین پیاده‌سازی انواع طرح‌ها بر روی این نوع کابینت‌ها، قیمتشان از هر دو نوع پی‌وی‌سی و ام دی اف بیشتر می‌باشد ولی همچنان از کابینت‌های چوبی ارزان‌تر هستند. پس اگر مایلید که آشپزخانه‌تان از آن یکنواختی و سادگی درآمده و در آن طرح‌های زیبا و خیره‌کننده به کار رود، باید به سراغ این‌گونه کابینت‌ها بروید.

راهکارهایی برای تمیز کردن کفش جیر

 

۷) کابینت‌های روکش چوب

کابینت‌های روکش چوب

این نوع کابینت‌ها هم ترکیبی هستند و از ترکیب چوب و ام دی اف ساخته می‌شوند. به شکلی که بخش قابل‌رؤیت آن‌ها را روکش چوب تشکیل می‌دهد. چوب بلوط محبوب‌ترین روکش در بین این روکش‌ها به‌حساب می‌آید. این نوع کابینت‌ها هم به دلیل ترکیب دو نوع مختلف، از ام دی اف گران‌تر و از چوب ارزان‌تر هستند. این دسته از کابینت‌ها مناسب کسانی هستند که برای خرید کابینت‌های چوبی اصرار داشته و اما هزینه‌ی آن را ندارند، زیرا با این پروسه ترکیبی، قیمتشان نسبت به کابینت تمام چوب کمتر شده و مقرون‌به‌صرفه تر می‌باشند.
اما کابینت‌های چوبی تنوع رنگ بسیار کمی دارند که کابینت‌های روکش چوب هم از این قاعده مستثنا نیستند به شکلی که اگر شما مایل باشید که رنگ کابینتتان رنگی به‌غیراز رنگ طبیعی چوب باشد، باید یک هزینه‌ی قابل‌توجه برای اجرای رنگ پلی‌استر بر روی آن بپردازید تا به رنگ دلخواهتان دربیاید. طیف رنگی کابینت‌های چوبی بسیار محدود است و رنگ‌های آن‌ها را معمولاً رنگ سفید، قهوه‌ای ، قهوه‌ای سوخته و کرم تشکیل می‌دهد. بنابراین اگر به سبک کابینت‌های چوبی و یا روکش چوبی علاقه‌مند هستید باید بدانید که گستره‌ی انتخاب وسیعی برای رنگ موردنظرتان نخواهید داشت.

تا اینجا شما با انواع کابینت‌ها آشنا شدید و می‌توانید با توجه به عوامل گوناگون که برای این کار در نظر دارید، کابینت مناسب خود را تهیه نمایید. اما علاوه بر جنس، رنگ و طرح کابینت هم در ظاهر آشپزخانه‌ی شما تأثیر بسیار زیادی دارد.
برای طراحی مناسب کابینت آشپزخانه‌تان در ابتدا باید طرح مدنظرتان را مشخص نمایید. باید ببینید می‌خواهید سبک آشپزخانه‌تان مدرن باشد یا کلاسیک. اگر سبک مدرن را می‌پسندید، باید به سراغ انواع ام دی اف، پی‌وی‌سی، وکیوم و یا هایگلاس ها بروید و اگر می‌خواهید کلاسیک کارکنید باید از کابینت‌های تمام چوب و روکش چوب استفاده نمایید. انتخاب سبک موردنظرتان تأثیر چشم‌گیری در انتخاب نوع کابینت دارد.
بعد از انتخاب سبک باید به سراغ تصمیم‌گیری برای رنگ‌ها بروید. اگر تصمیم دارید از رنگ‌های سرد و مدرن استفاده کنید، کابینت موردنظرتان باید از جنس چوب، روکش چوب و وکیوم باشد و اگر می‌خواهید رنگ کابینت‌های آشپزخانه‌تان را با دیگر وسایل منزلتان ست کنید و از تنوع رنگ بیشتری استفاده کنید، باید به سراغ ام دی اف ها، هایگلاس ها و پی‌وی‌سی‌ها بروید.
و نهایتاً بعد از تصمیم‌گیری در مورد سبک و رنگ موردنظرتان، باید هزینه‌ی این کار را تعیین نمایید. خوشبختانه بااین‌همه تنوع در مورد کابینت‌ها شما با توجه به میزانی که می‌خواهید هزینه نمایید، به‌راحتی می‌توانید کابینت موردنظرتان را تهیه فرمایید.
در آخر بازهم این نکته را یادآور می‌شویم که آشپزخانه قلب یک‌خانه است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. شما باید همان‌قدر که برای تهیه و چیدمان دیگر مبلمان منزلتان وقت می‌گذارید، به همان میزان هم به دکوراسیون آشپزخانه‌ی خود اهمیت دهید. یک آشپزخانه‌ی زیبا می‌تواند جلوه‌ی خانه‌ی شمارا چند برابر بیشتر کند و به همان میزان هم می‌تواند در روحیه‌ی خانم منزل تأثیرگذار باشد.
در هنگام انتخاب کابینت برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب درزمینه‌ی انتخاب کابینت، بهتر است به مشاوران و متخصصان این کار مراجعه نمایید. آن‌ها با تصویربرداری از آشپزخانه‌ی شما و طراحی عکس‌های سه‌بعدی از چیدمان انواع کابینت در آشپزخانه‌ی منزلتان، می‌توانند به شما کمک کنند که نتیجه‌ی کار را از قبل دیده و بهتر تصمیم‌گیری نمایید.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *