پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
استاندارهای یک مهدکودک خوب چیست؟

استاندارهای یک مهدکودک خوب چیست؟

استاندارهای یک مهدکودک خوب چیست؟

گاهی والدین هر دو شاغل هستند و در ساعات مشخصی از روز فرصت نگه‌داری از فرزندشان را ندارند و گاهی هم بعضی از آن‌ها تمایل دارند تا فرزندشان ساعاتی از روز را در بیرون از خانه و در محیطی کنترل‌شده در بین همسالان خود بگذراند. در این شرایط است که آن‌ها ترجیح می‌دهند تا فرزندان کوچک خود را در یک مهدکودک مناسب ثبت‌نام کنند.
مهد کودک خوب می‌تواند دامنه‌ی یادگیری کودکان را گسترش دهد و باعث افزایش قدرت ذهن آنان شود. به همین دلیل است که مهد کودک خوب نقش مهمی در پرورش کودکان دارد. اما اینکه بتوانید یک مهدکودک مناسب برای فرزند خود پیدا کنید مسئله‌ی مهم و نسبتاً دشواری است، زیرا همان‌قدر که یک مهدکودک خوب می‌تواند باعث رشد و تعالی کودک شود، انتخاب مهدکودک نامناسب هم تأثیرات مخربی بر روی ذهن و روح آنان می‌گذارد.
انتخاب مهدکودک مناسب یک مسئله‌ی واقعاً جدی و پراهمیت است که نباید آن را به‌هیچ‌عنوان پشت گوش انداخت و از کنار آن ساده گذشت. گاهی والدین تصور می‌کنند که نزدیک‌ترین مهدکودک به منزلشان، مناسب‌ترین مهدکودک است و بعضی دیگر تصور می‌کنند هر چه شهریه‌ی مهد کودک بیشتر باشد، گزینه‌ی مناسب‌تری است، درحالی‌که هر دو تفکر کاملاً اشتباه است. مهد کودک خوب معیارهایی دارد که باید بر اساس آن‌ها انتخاب شود. خوشبختانه امروزه باوجود دسترسی همگانی به وب، شما می‌توانید سابقه‌ی تمامی مهدکودک‌ها و فعالیت‌هایشان را مشاهده کرده و به‌راحتی آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید تا بتوانید به‌راحتی در این زمینه تصمیم بگیرید.

اما ویژگی‌های یک مهدکودک مناسب چیست؟ در این مقاله با بررسی استانداردهای روز مهدکودک‌ها، تلاش کردیم تا معیارهای مهم انتخاب مهد کودک مناسب را در اختیارتان قرار دهیم تا با در نظر گرفتن آن‌ها بهترین گزینه‌ی موجود را انتخاب کنید.

معیارهای انتخاب یک مهدکودک مناسب

استاندارهای یک مهدکودک خوب چیست؟

۱) داشتن پروانه‌ی رسمی و پروانه‌ی ساخت

اولین نکته‌ای که والدین باید به آن توجه کنند این است که مهد کودک منتخبشان دارای پروانه رسمی از سازمان بهزیستی باشد. اگر مهد کودک دارای چنین مجوزی باشد بر روی سر در آن نام مهد کودک، سال تأسیس و عبارت تحت نظارت سازمان بهزیستی استان درج‌شده است. و همچنین زمانی که شما به مهد کودک منتخب مراجعه می‌کنید باید آخرین بخش‌نامه‌ی سازمان بهزیستی و میزان مجاز شهریه بر روی دیوار آن نصب‌شده باشد. چنین مهدکودک‌هایی تحت نظارت مستقیم هستند و اجازه‌ی کوچک‌ترین تخلفی به آن‌ها داده نمی‌شود و در صورت مشاهده‌ی هرگونه تخلفی شما می‌توانید به مراجع مربوطه مراجعه کرده و شکایت خود را عنوان کنید.

 

زمانی که نظارتی بر روی مهد کودک یا هر موسسه‌ی دیگری نباشد، آن‌ها هر قوانینی که بخواهند وضع می‌کنند و شما ناچارید آن‌ها را بپذیرید و هم‌چنین ممکن است شهریه‌های نجومی از شما درخواست کنند و شما مجالی برای مخالفت نداشته باشید. با مراجعه به مهدکودک‌های دارای مجوز شما مطمئن خواهی شد که آموزش کودکانتان در چهارچوب خاص و مطمئنی انجام خواهد شد که قبلاً تست‌شده و معتبر است. یک مهد کودک مناسب قطعاً مجوز دارد.

 

۲) مسافت مهد کودک

مسافت مهد کودک تا منزل شما بسیار مهم است زیرا کودکانی که به مهد کودک فرستاده می‌شوند زیر ۵ سال سن داشته و بسیار کوچک هستند. اگر مسافت مهد کودک تا منزلتان زیاد باشد و شما مجبور باشید با سرویس آن‌ها را به مهد بفرستید باید بسیار مراقب باشید. زیرا این کار بسیار سختی است که راننده‌ی سرویس هم‌زمان هم حواسش به رانندگی باشد و هم مراقب کودک شما باشد. هر چه تعداد کودکان در سرویس بیشتر باشد، کنترل و مراقبت از آن‌ها هم سخت‌تر می‌شود و بیشتر درخطر هستند.

بنابراین شما باید تا جایی که برایتان مقدور است به دنبال یک مهد کودک مناسب در نزدیکی منزل خود باشید و اگر به هر دلیلی نتوانستید مهد کودک مناسبی در نزدیکی منزل خود انتخاب کنید سعی کنید رفت‌وآمد فرزندتان را خودتان به عهده بگیرید و اگر بازهم موفق نشدید و مجبور شدید او را با سرویس به مهد بفرستید حتماً نکات امنیتی سرویس را به‌طور کامل کنترل کنید و از سلامت کامل جسمی و روحی راننده‌ی سرویس مطمئن شوید.

۳) داشتن امکانات لازم و کافی

مهدکودک خوب

داشتن امکانات رفاهی و امنیتی یک ویژگی بسیار مهم برای انتخاب مهد کودک به‌حساب می‌آید، زیرا یک مهد کودک مناسب مجموعه‌ای از این امکانات است که در اختیار کودک شما قرار می‌گیرد.

  • فضای کافی: در اولین گام شما باید دقت کنید که آیا مهد کودک موردنظر فضای کافی به تعداد کودکان مراجعه‌کننده دارد یا کودکان مجبور به تحمل ازدحام و شلوغی هستند. هر چه امکانات نسبت به کودکان کمتر باشد، ماندن آن‌ها در مهد نتیجه‌ی عکس داده و باعث کلافگی آن‌ها می‌شود تا جایی که حتی شاید دیگر مایل به رفتن به مهد نباشند و ساز مخالفت بزنند.
  • مربی‌های کارآزموده: در قدم بعدی شما باید مطمئن شوید که متناسب با کودکانتان مربی‌های آموزش‌دیده وجود داشته باشد تا بتوانند به‌خوبی بچه‌ها را کنترل کرده و از آن‌ها مراقبت کنند و تمرکز کافی داشته باشند تا بتوانند به‌خوبی آن‌ها را آموزش دهند. هرچه تعداد مربیان کمتر باشد و آن‌ها مهارت‌های لازم نگه‌داری از کودکان را بلد نباشند، تمام‌وقتشان صرف آرام کردن کودکان و جلوگیری از ایجاد ازدحام و درگیری در میان آن‌ها خواهد شد و زمان مفید در مهد کودک برای فرزندانتان به صفر خواهد رسید.
  • سرویس بهداشتی: داشتن تعداد کافی سرویس بهداشتی تمیز و مناسب کودکان بسیار در انتخاب مهد کودک تأثیر دارد. زیرا کودکان شما قادر به مراقبت از خود و رعایت نکات بهداشتی نیستند و کوچک‌ترین آلودگی می‌تواند منجر به بیماری‌های صعب‌العلاج گوناگون در بدن آن‌ها شود. به همین دلیل است که یک مهد کودک خوب باید مجهز به تعداد کافی سرویس بهداشتی تمیز و مناسب باشد و تمام ظرف‌های مربوطه همیشه از مایع دستشویی پر باشد و دست‌شویی‌ها مرتب ضدعفونی شوند. در ضمن شما باید حتماً در نظر بگیرید که آیا طریقه‌ی صحیح دست‌شویی رفتن به کودکانی که هنوز بلد نیستند این کار را به‌صورت مستقل انجام دهند آموزش داده می‌شود یا خیر و آیا در مهد کودک یک فرد را مسئول دست‌شویی بردن آن‌ها گذاشته‌اند یا نه بچه‌ها را به امان خدا رها می‌کنند. مراقبین باید کاملاً متعهد باشند که از شستن دست‌های کودکان بعد از دستشویی رفتن آن‌ها کاملاً مطمئن شوند تا کودکان بیمار نشوند.
  • تهویه و سیستم‌های تنظیم دما: بدن کودکان بسیار ضعیف و حساس است و به‌راحتی تحت تأثیر عوامل گوناگون قرار می‌گیرد. اگر مهد کودک دارای سیستم تهویه‌ی مناسب نباشد و دی‌اکسید کربن تولیدشده در فضا را به‌خوبی تصفیه نکند، ریه‌ی بچه‌ها ممکن است دچار آسیب شود. داشتن تهویه‌ی مناسب در فصل‌هایی مانند پائیز که آلودگی هوا شدت می‌یابد و معمولاً درها و پنجره‌ها هم به دلیل سرمای هوا بسته می‌باشد بسیار اهمیت دارد زیرا در این شرایط انواع بیماری‌ها به‌راحتی پخش‌شده و بین کودکان منتقل می‌شود. یک مهد کودک مناسب باید مجهز به یک سیستم تهویه‌ی قوی باشد تا هوای محیط را به‌خوبی پاک‌سازی کند.
  • یک مهد کودک خوب علاوه برداشتن تهویه‌ی مناسب، باید دارای سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی قدرتمند باشد تا در فصل سرما محیط را به‌خوبی گرم کرده و مانع از سرما خوردن کودکان شود و در فصل‌های گرم هم با خنک کردن هوا مانع از گرمازدگی آن‌ها شود. سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به همان میزان که در منازل اهمیت دارند، وجودشان در مهدکودک‌ها هم الزامی است.
  • نورگیر و نور مناسب: باید دید که آیا در داخل مهد کودک پنجره به میزان کافی وجود دارد؟ نور خورشید منبع تولید ویتامین دی در بدن انسان است و وجود آن برای سلامت بدن و استخوان‌های کودکان بسیار ضروری است. متأسفانه مهدکودک‌هایی که دارای نورگیر مناسب نباشند، کودکان را از این نعمت محروم کرده و به‌سلامت آن‌ها آسیب می‌رسانند زیرا کودکان بیشتر ساعات روز خود را که خورشید در آسمان است را در مهد کودک می‌گذرانند و در طی روز فرصت دیگری را برای دریافت نور خورشید ندارند. علاوه بر وجود نورگیر کافی، مهد کودک مناسب باید دارای نور کافی هم باشد تا به چشم کودکان آسیب نرساند و باعث ضعیف شدنشان نشود.
  • وجود وسایل و اسباب‌بازی کافی: مهدکودک‌ها اغلب به‌عنوان فضایی برای بازی و تفریح کودکان در نظر گرفته می‌شوند که باید دارای امکانات کافی برای این کار هم باشند. شما بهتر است در هنگام انتخاب مهد کودک مناسب، به سراغ مهدکودک‌هایی بروید که دارای حیاط بزرگ و دل‌باز باشند و در حیاطشان هم حداقل دو وسیله‌ی بازی امن و سالم وجود داشته باشد تا انرژی کودکان در طی روز به‌خوبی تخلیه شود. هم‌چنین مهد کودک باید دارای اسباب‌بازی‌هایی مناسب تمام سنین باشد تا بتوانند به‌خوبی بچه‌ها را سرگرم کرده و مانع از بهانه‌گیری آن‌ها شوند. مهد کودک محل بازی کودکان است پس یک مهد کودک خوب باید تمام وسایل موردنیاز برای بازی کودکان را داشته باشد.
  • ایمنی: وجود یک محیط امن در مهد کودک مناسب بسیار مهم است. یک مهد کودک خوب تمام تدابیر امنیتی را برای کودکان در نظر گرفته و برای تمام پریزها محافظ قرار داده است. در کف تمام قسمت‌های مهد کودک از فوم نرم مخصوص کودکان استفاده می‌کند تا در صورت زمین خوردن آسیب نبینند. حتی آن‌ها برای مهد کودک نگهبان در نظر می‌گیرند تا هر شخصی نتواند وارد مهد شود و برای کودکان و مربیانشان خطرساز شود.
  • جای خواب و زمان خواب مناسب: ازآنجایی‌که کودکان مهدکودکی، بسیار کوچک هستند باید ساعاتی از روز خود را حتماً خوابیده و استراحت کنند. بنابراین یک مهد کودک مناسب باید جای خواب تمیز و کافی داشته باشد تا کودکان بتوانند به‌راحتی استراحت کنند و مربیان باید قادر باشند تا کودکان سمج را وادار به خوابیدن و استراحت بکنند.
آیا عشق افسانه ای وجود دارد؟

مهدکودک خوب

۴) غذای سالم و مقوی

در ابتدا باید بررسی کنید که غذای مهد کودک از بیرون تأمین می‌شود و یا خود مهد کودک مسئولیت طبخ غذاها را بر عهده دارد. اگر غذا را از بیرون تهیه می‌کنند حتماً به آن رستوران و یا تهیه غذا مراجعه کرده و از کیفیت غذایشان مطمئن شوید و اگر هم‌غذا ها در داخل مهد تهیه می‌شوند از کیفیت مواد اولیه و هم‌چنین تمیز بودن آشپزخانه و آشپز اطمینان حاصل کنید تا به‌هیچ‌عنوان فرزندانتان دچار مسمومیت‌های غذایی نشوند که بسیار خطرناک است.

در یک مهد کودک مناسب شما به‌هیچ‌عنوان تنقلات غیربهداشتی مانند چیپس و پفک و سوسیس و کالباس مشاهده نمی‌کنید و برعکس شاهد خواهید بود که آن‌ها علاوه بر اهمیت زیادی که به غذای کودکان و سالم بودن آن می‌دهند، دقت زیادی بر روی میان وعده‌ها داشته و تا جای ممکن سعی می‌کنند تا در میان وعده‌ها از مواد مغذی مانند آجیل و خشک بار استفاده کنند تا سلامت کودکان به‌هیچ‌عنوان به خطر نیفتد و روند رشدشان به‌خوبی طی شود.

مهدکودک خوب

علاوه بر طبخ غذای سالم در انتخاب مهد کودک باید در نظر بگیرید که آیا مربیان مهد به خوردوخوراک کودکان اهمیت می‌دهند یا خیر. یعنی اگر کودک کمی بدغذا بود و به‌خوبی غذایش را نمی‌خورد، مربیان راهکاری برای حل این مشکل‌دارند یا خیر کودک را به حال خود رها می‌کنند. اهمیت داشتن مربیان کار بلد و ماهر در اینجا خود را نشان می‌دهد، زیرا فقط آن‌ها هستند که می‌توانند تدبیری برای حل این مشکل اندیشیده و کودک را به خوردن غذا ترغیب کنند.

۵) وجود روانشناس

کودکان در سنین پایین‌تر از ۵ سال خلق‌وخوی خاصی دارند که کنترل آن‌ها را بسیار سخت می‌کند. اما یک مهد کودک مناسب با استخدام یک روانشناس زبده این مشکل را کنار زده و سعی می‌کند تا تمام روحیات فرزند شمارا شناسایی کند و مطابق با سبک و روحیه‌اش با او برخورد کند تا دچار ضربه‌ی روحی و عاطفی نشود و نسبت به مهد کودک خود دلسرد نشود و ساعاتی را که در مهد سر می‌کند را با اضطراب نگذراند.
روانشناس مهد کودک علاوه بر هدایت کردن کودکان باید ماهی یک یا دو بار با والدین جلسه گذاشته و آن‌ها را هم راهنمایی کند تا چگونه با فرزند خود برخورد کنند و به روحیه‌ی لطیف و حساس او لطمه وارد نکنند. یک مهد کودک خوب در کودک شما ایجاد علاقه می‌کند به‌طوری‌که کودک عاشق مربیان خود شده و تمام‌روز را لحظه‌شماری می‌کند تا به مهد برود و در کنار دوستان و مربیان خود قرار بگیرد.

ماه عسل

۶) وجود برنامه‌های آموزشی و اردو

مهدکودک خوب

باید برنامه ریزی برای آموزش دوطرفه در مهدهای کودک انجام شود. راههایی مثل قصه گویی و داستان پردازی و… که کودک از طریق آن‌ها بتواند خود و آموختههایش را ابراز کرده و رشد کند و درعین‌حال بتواند با دنیای پیرامون ارتباط برقرار کند. این روش باعث رشد سریع فکری کودکان و بهبود قدرت یادگیری در آن‌ها می‌شود که یکی از مهم‌ترین اهداف هر مهد کودک مناسب به شمار می‌آید. وجود برنامه های شاد مثل موسیقی، نمایش و اردو در کنار سرگرم کردن کودکان میتواند جنبه آموزشی هم داشته باشد و باعث تثبیت مطالب یاد گرفته‌شده در ذهن کودک شود.

 

انتخاب مهد کودک مناسب، وظیفه‌ی بسیار مهمی است که شما در قبال فرزندانتان دارید و باید آن را به نحو احسنت انجام دهید. فرستادن کودک به مهد و یا نفرستادن او، یک کار بسیار سلیقه‌ای و دل بخواه می‌باشد اما اگر قصد داشتید چنین کاری انجام دهید به‌شدت باید روی این مسئله حساسیت نشان داده و مهدکودک‌های موردنظرتان را زیر ذره‌بین ببرید، زیرا ایجاد یک حس خوب در کودک، توسط مهد باعث ترغیب و ایجاد اشتیاق در او برای ادامه‌ی تحصیل و رفتن به مدرسه خواهد شد.

 

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *