پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
آیا عشق افسانه ای وجود دارد؟

آیا عشق افسانه ای وجود دارد؟

آیا عشق افسانه ای وجود دارد؟

عشق

کلمه ای که بیشتر ما را یاد لیلی و جنون و منظومه های عاشقانه دیگر می اندازد. اما در همین دنیای ماشینی هنوز هم کسانی وجود دارند، که عشق را باور دارند. داستان عشق های افسانه ای هر چند با ویس و رامین و شیرین و فرهاد ماندگارتر شد، اما عشق از ابتدا در باور و آداب ما وجود داشته است. اما گذشته از این حرف ها ما در این مقاله سعی داریم احساس عشق را برای شما تشریح کنیم.
معجزه‌ای به نام عشق افسانه‌ای یا مبتلا شدن به اختلال هورمونی

آیا عشق افسانه ای وجود دارد؟

فنیل اتیل آمین با فرمول شیمیایی (C8H11N) یا مولکول عشق همان ماده‌ای در بدن انسان‌ها است که حس عشق را به ارمغان می‌آورد. این ماده در نتیجه تلاقی دو نگاه یا لمس دستان در مغز ترشح می‌شود و مبتلا شدن به این عارضه نشانه‌های بالینی روشنی دارد، مثل نفس نفس زدن، عرق کردن دست‌ها، سرگیجه هیجان انگیز، حس اوج گرفتن بر فراز آسمان‌ها، تپش قلب و یا به قول خارجی‌ها پرواز کردن هزاران پروانه در شکم. علائمی که هر کدام از ما حداقل یک بار در عمرمان با آنها برخورد داشته‌ایم.
اما آیا واقعاً همه این حس‌ها ناشی از اختلالات هورمونی بدن ماست یا چیزی فرای این واکنش‌های شیمیایی برای توصیف عشق حقیقی وجود دارد؟

پیرزن پیرمردهای عاشق

تحقیقات علمی ثابت کرده طول عمر بهترین عشق‌ها هم نهایتاً چهار سال است به همین خاطر هم هست که آمار طلاق در سال پنجم بعد از ازدواج به شدت بالا می‌رود اما خیلی وقت‌ها شده که در خیابان یا در میان دوست و آشناها پیرمرد و پیرزن‌هایی را می‌بینیم که بعد از گذشت چندین سال همچنان عاشقانه با یکدیگر زندگی می‌کنند. حواسشان به همدیگر هست و حتی دست هم را در خیابان ول نمی‌کنند. زوج‌هایی که بعد از پستی بلندی‌های چندین ساله همچنان آتش عشقشان را روشن نگه داشته‌اند.
تصویر یک زوج سالخورده عاشق شاید یکی از زیباترین تصویرهایی باشد که می‌توان از روابط انسانی دید عشقی پایدار و اصیل اما واقعاً چه کسی می‌تواند تضمین بدهد که تمام عاشقانه‌های پر شور و حرارت امروز در سال‌های دور سرانجامی این‌گونه زیبا داشته باشند؟

تاریخچه جشن نوروز در ایران، نو شدنی به قدمت تاریخ

آیا عشق افسانه ای وجود دارد؟
یک داستان عاشقانه

توصیف‌های دقیق، کلمات موزون و تصاویر رؤیایی ابزاری که در سینما و ادبیات در اختیار دارد تا با آن قلب مخاطبانش را مچاله کند. خیلی از ما با عشق‌هایی گریه کرده‌ایم که هیچ وقت تجربه‌شان نکردیم حسرت بوسه‌هایی را خورده‌ایم که هیچ وقت فرصتش را نداشتیم و با حسی همذات پنداری کرده‌ایم که شاید هیچ تصویر ذهنی‌ای از آن نداشتیم.
همه این‌ها با تصاویر و کلمات به ما قلب ما نفوذ کرده‌اند پس اگر ما جزو کسانی باشیم که به عشق واقعی باور ندارند و هیچ وقت آن را تجربه نکرده‌اند می‌توانیم مطمئن باشیم کسانی هستند که این حس را تجربه کرده‌اند و به زیبایی هر چه تمام‌تر آن را به تصویر کشیده‌اند. لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد، رومئو و ژولیت، یوسف و زلیخا به اضافه تمام عاشقان افسانه‌ای جهان دلایل موجهی هستند برای باور تجربه‌ای به نام عشقی واقعی.

آیا عشق افسانه ای وجود دارد؟
داشتن تفاهم در عین تفاوت

یکی از سوال¬های مهم در زمینه عشق‌ این است که آیا یک زوج که تصمیم دارند با هم زندگی کنند باید شبیه به هم باشند یا مکمل هم؟ اکثر آدم‌ها عقیده دارند که اگر کسی شبیه به خودت را پیدا کنی راحت‌تر می‌توانی در کنارش روزگار بگذرانی اما از طرف دیگر خیلی وقت‌ها پیش آمده زوج‌هایی را می‌بینیم که سالیان دراز در کنار هم زندگی کرده‌اند در حالی که تفاوت‌های زیادی با هم دارند.
کم نیستند زوج‌هایی که با هم مخالف اما عاشق‌اند. عشق واقعی خودش را با تصورات ذهنی افراد تطبیق نمی‌دهد چه بسا شما چند سال بعد از زندگی مشترک نگاهی به رابطه‌تان نگاه بیندازید و ببینید با چیزی که در ذهن داشتید کاملاً متفاوت است اما همین تفاوت جواب می‌دهد و شما در کنار شریک زندگی‌تان خوشبختید.
مسلم است که شبیه به هم بودن امکان زندگی مسالمت آمیز را بیشتر می‌کند اما اگر شما زوجی را دیدید که با وجود تمام تفاوت‌ها و مخالفت‌های سرسام آورشان همچنان به یکدیگر عشق می‌ورزند آن موقع شاید بتوانید در مورد عشق واقعی چیزهایی یاد بگیرید.

هدیه های خانگی و ماندگار

ببخشش تا بخشیده شوی

این مورد را می‌توانید از مادربزرگ‌هایتان هم بپرسید، بدون شک همه آنها راز زندگی طولانی و خوشبخت را در داشتن گذشت می‌دانند.
عشق واقعی یک تعهد قوی است و واقعاً نباید قبل از آمادگی برای داشتن تعهد کامل ازدواج کرد، عشق با گذشت بزرگ‌تر می‌شود. تصور کنید کوزه گری را که برای چسباندن تکه‌های کوزه شکسته از طلا استفاده می‌کند. با هر بار اختلاف نظر و شکستن و چسباندن تکه‌های این کوزه به هم این کوزه ارزشمندتر و خواستنی‌تر می‌شود. البته این به هیچ وجه توجیهی برای خشونت‌های فیزیکی یا کلامی نیست.
عشق افسانه‌ای فرشی بافته شده با تار و پودهای درگیری و اختلاف نظر و در نهایت بخشیدن و بخشیده شدن است. مسائلی که در هر رابطه اجتناب ناپذیرند و اتفاقا همین آزمایش‌ها هم هستند که در طول سالیان دراز عیار واقعی عشق را مشخص می‌کنند.

معجزه عشق

اگر هنوز هم می‌خواهید در رابطه با عشق واقعی بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم سری فیلم‌های پیش از طلوع، پیش از غروب و پیش از نیمه شب اثر ریچارد لینکلیتر را ببینید فیلم‌هایی که بیست سال از زندگی یک زوج را به تصویر می‌کشند با همه زیبایی‌ها و درگیری‌ها و پستی‌ها و بلندی‌هایش.
مهسا آزاد

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *