پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
چند پیشنهاد خوب برای هدیه دادن به نوزاد

چند پیشنهاد خوب برای هدیه دادن به نوزاد

چند پیشنهاد خوب برای هدیه دادن به نوزاد

به دنیا آمدن نوزاد یکی از قشنگ ترین حس هایی است که هر پدر و مادری در زندگی خود تجربه می‌کنند. حضور نوزاد فضای زندگی را تغییر می‌دهد و برای همه افراد خانواده شادی می‌آفریند. با متولد شدن یک نوزاد نه تنها پدر و مادر، بلکه تمام اقوام او به وجد می‌آیند. کسانی که به دیدن نوزاد می‌روند برای عرض تبریک کادویی به عنوان چشم روشنی همراه خود می‌برند.
فرزند تازه به دنیا آمده در مراحل اولیه زندگی خود به چیزهای محدودی نیاز دارد که اطرافیان می‌توانند برای او به عنوان کادو تهیه کنند. اقلامی مانند پوشاک، بخور آب سرد و گرم، حوله و طلا هدیه هایی است که معمولاً در این مناسبت به عنوان هدیه به کار برده می‌شوند.
بهترین هدیه برای نوزادان وسیله ای است که آن‌ها را سرگرم کند تا مادر بتواند چند ساعتی را به استراحت بپردازد؛ پس از آن پوشاک به دلیل مصرف بالای آن در سنین پایین، بسیار کاربردی به نظر می‌رسد. اگرچه برای بعضی افراد چشم گیر بودن هدیه خیلی مهم است اما هماهنگی کادوی خریداری شده با نیاز کودک درجایگاه بالاتری قرار دارد. برای انتخاب چشم روشنی به طور کلی ایده هایی وجود دارد که در این مطلب به آن پرداخته شده است.

  •  اقلامی که می‌توان برای نوزاد خریداری کرد
  •  چند روش برای کادو کردن چشم روشنی
  •  پیشنهاد هایی برای هدیه به مادر نوزاد

اقلامی که می‌توان برای نوزاد خریداری کرد

وسایل سیسمونی

اگر نوزاد یکی از اقوام نزدیک باشد می‌توان پیش از به دنیا آمدنش تکه ای از لوازم سیسمونی او را در نظر گرفت تا بعدها به عنوان چشم روشنی به خانواده اش هدیه داده شود. صمیمی بودن در این مورد اهمیت زیادی دارد؛ زیرا معمولاً پدر و مادر ها برای سیسمونی فرزند تازه‌ خود رنگ خاصی را در نظر می‌گیرند؛ از این رو لازم است کادوی خریداری شده با سایر وسایل همخوانی داشته باشد.
وسایلی مانند لوازم غذای کودک، پستانک، هواپیما، ماشین و شخصیت های کارتونی انتخاب مناسب هستند که می‌توانند به شکل یک سبد کادو داده شوند. جغجغه یا عروسک های بادی ضد حساسیت نیز می‌توانند انتخاب های دیگر باشند. کریر، صندلی غذای کودک و وسایل اینچنینی در رده هدیه های گران‌قیمت قرار می‌گیرند.

دستبند یا نشان طلا

بین ایرانیان رسم هدیه دادن طلا بسیار رایج است. برخی افراد پس از دنیا آمدن نوزاد بدون تامل به سراغ یک طلافروشی رفته و هدیه ای متناسب با جنسیت نوزاد تهیه می‌کنند. اگر قرار باشد برای نوزاد دختر دستبندی از طلا خریداری شود باید به شکل آن توجه داشت زیرا برخی طرح ها برآمدگی هایی دارند که دست کودک را خراش می‌دهد.
برای نوزاد پسر معمولاً نشانی پیشنهاد می‌شود که با یک سنجاق بر روی سینه نصب می‌گردد. پلاک سینه اگر طرحی مانند سنجاق، شکل های کارتونی و عروسکی و اشکال هندسی داشته باشد مربوط به جنسیت خاصی نمی‌شود.

دستگاه بخور

بخور احتمال بیماری تنفسی، نفوذ ویروس، برونشیب، هوای سرد و گرفتی بینی را کاهش می‌دهد؛ همچنین طراوت و شادابی پوست نوزاد را حفظ می‌کند. طبق گفته متخصصان بخور سرد برای نوزاد بهتر از بخور گرم است. دستگاه بخور چه مزیت هایی دارد؟

  • بخور سرد هوای محیط را مرطوب می‌سازد به همین دلیل از سرفه و گرفتگی راه تنفسی جلوگیری می‌کند. بخار آب هنگامی که به راه های تنفسی می‌رسد به دلیل ترکیب با هوای اتاق، دمای ثابتی دارد( این مسئله در مورد بخور سرد و گرم تفاوتی ندارد).
  • بخور گرم باکتری ها را نابود می‌سازد و از رسوب مواد معدنی جوگیری می‌کند اما این به معنای به وجود آمدن محیطی عاری از ویروس نیست. میکروب هایی که از راه های مختلف وارد اتاق می‌شوند در اثر هوای گرم به سرعت گسترش پیدا می‌کنند؛ همچنین بخور گرم ممکن است باعث سوختگی پوست نوزاد شود. در این مورد بخور سرد توصیه می‌شود.
  • دستگاه های بخور، سر و صدایی ایجاد نمی‌کنند و موجب برهم خوردن آرامش نوزاد نمی‌شوند. بخور سرد و گرم هر دو به یک اندازه رطوبت را در محیط پخش می‌کنند.

دستگاه بخور نباید به کودک نزدیک باشد زیرا در اثر نشت آب بخور گرم، پوست نوزاد می‌سوزد و در مورد بخور سرد، هوای سرد مستقیماً وارد ریه نوزاد می‌شود.

چند پیشنهاد خوب برای هدیه دادن به نوزاد

کرم مناسب پوشک

پمادهایی زیادی برای درمان حساسیت نوزاد ارائه می‌شوند که بهترین آن‌ها به شرح زیر است:

مزایای رابطه جنسی در ازدواج

Baby bee: این پماد عاری از پارابن، سولفات سدیم، فتال و پترولاتیوم است. تمام مواد تشکیل دهنده این پماد طبیعی هستند. روغن بادام، ویتامین D و پروتئین که برای ترمیم و تسکین پوست مفید شناخته شده‌اند در این پماد وجو دارند. برخی افراد ادعا داشته‌اند پس از استفاده رد سفیدی برجای می‌ماند که با شست و شو از بین خواهد رفت.
Triple paste: این پماد بدون عطر، دارویی ضدحساسیت به شمار می‌رود که آب روی پوست را توسط اکسید روی از بین می‌برد و مانند یک پوشش روی پوست قرار می‌گیرد تا بهبودی حاصل شود.

 Aquaphor Baby: دارویی بسیار کاربردی که خراش، سوختگی، سوزش، اگزما و حساسیت را از بین می‌برد. این پماد بدون عطر چند منظوره پس از گذشت شش ساعت حساسیت به مقدار زیادی کاهش می‌دهد.

Earth Mama Angel Bottom Balm: این داروی کاملا گیاهی تهی از موادی همچون روغن معدنی، فتال، ویتامین E و پارابن است و به عنوان یک محافظ بر روی پوست قرار می‎‌گیرد تا از نفوذ باکتری و قارچ جلوگیری کند. این محصول ارگانیک از گل همیشه بهار تهیه شده است.

تشک بازی

تشک بازی که در سال های اخیر بسیار رواج پیدا کرده است وسیله ای برای نوزادان صفر تا شش ماهه است. نوزاد می‌تواند پیش از پیدا کردن توانایی غلت زدن و سینه خیز رفتن از این تشک استفاده کند. روی میله های تشک بازی آویزهای رنگی و اسباب بازی های بی خطری نصب شده که نوزاد را سرگرم می‌سازد و به مادر در نگهداری نوزادش کمک می‌کند. جنس پنبه ای تشک بازی شست و شوی آن را آسان نموده است.

ساک حمل نوزاد و آغوش

یکی از پرکاربردترین وسیله ها برای جابجایی نوزاد ساک یا آغوش است که علاوه بر تضمین امنیت نوزاد از خسته شدن دست جلوگیری می‌کند. این وسایل طراحی ارگونومیک دارند تا نوزاد در مسیر خسته نشود و حمل آن راحت باشد. یکی از مزیت ساک حمل نوزاد داشتن سایه بان است.

چند پیشنهاد خوب برای هدیه دادن به نوزاد

لباس کودک

نوزاد از همان ابتدای تولد به انواع لباس احتیاج پیدا می‌کند. باتوجه به ضعیف بودن بدن نوزاد معمولاً والدین ناگزیرند چند لایه لباس را به تن فرزند خود کنند. دست، پا، سر و بدن نوزاد نیاز به پوشش دارد تا از لحاظ دمایی با اتاق هم دمایی پیدا کند. لباس های نوزاد تقریباً به صورت ماهانه کوچک می‌شود و دیگر قابل استفاده نیست. از این رو تعدد لباس در سایزهای مختلف حائز اهمیت است.

1. لباس رو: لباس های نوزاد به دلیل اینکه ساعات زیادی از روز را در خواب به سر می‌برد باید راحت و گشاد باشد. لباس های یک‌سره که از جلو و زیر باز می‌شوند یکی از بهترین گزینه ها به شمار می‌روند؛ زیرا هنگام تعویض پوشک نوزاد، لباس به راحتی از تن خارج می‌شود و نیاز به فشارآوردن به سر نیست. برندهایی که لباس نوزاد را از پنبه ضدحساسیت تولید می‌کنند در اولویت قرار می‌گیرند. لباس های نوزاد در جعبه های سه تایی با طرح های مختلف بسته بندی می‌شوند که در هنگام انتخاب باید به سن و جنسیت نوزاد دقت شود. لباس نوزاد عموماً به سه، شش، نه و دوازده ماهه تقسیم بندی می‌شوند. باتوجه به جثه کودک می‌توان یکی از لباس ها برگزید.

 

گاهی برای نوزاد تازه به دنیا آمده به دلیل بزرگی جثه از لباس سه ماهگی استفاده می‌کنند. هنگام انتخاب لباس بهتر است عکسی از نوزاد به فروشنده نشان داده شود تا با راهنمایی وی لباس مناسبی انتخاب گردد. لباس کودک باید عاری از مواد شیمیایی و رنگ های مضر باشد.

چند پیشنهاد خوب برای هدیه دادن به نوزاد

2. کلاه: در همه فصول نمی‌توان از یک کلاه برای کودک استفاده کرد. لازم است متناسب با هوا برای کودک کلاه نخی یا کلاهی باجنس ضخیم خریداری کرد.

3. زیرپوش: یکی از لباس های مهم نوزاد زیرپوش است زیرا علاوه بر محافظت بدن او در مقابل عوامل خارجی بدنش را گرم نگه می‌دارد. زیرپوش مانند لباس رو از طرح و سایزهای مختلفی تشکیل شده است. این پوشش به دو دسته رکابی و آستین دار تقسیم می‌شود. زیرپوش ها می‌توان به عنوان تک پوشی که زیردکمه دار است، استفاده گردند.

4. پیشبند: نوزاد در ابتدا روش به دهان گرفتن سینه را بلد نیست از این رو دائما شیر از دهان او خارج می‌شود. پیش بند یکی از اقلامی است که هنگام شیرخوردن و بادگلوزدن نوزاد الزامی است تا لباس نوزاد با لکه های شیر کثیف نشود. در مراحل بعدی که در دهان کودک دندان می‌روید نیز پیشبند برای جلوگیری از ریختن آب دهان به روی لباس کاربرد دارد. پیشبندهای چسبی به دلیل اینکه گردن نوزاد را آزار نمی‌دهند بیشتر از پیشبندهای گره ای کاربرد دارند.

لباس‌ها را با چه دمایی بشوییم؟

5. جوراب: طبق آزمایشات بیشتر دمای بدن از طریق پا خارج می‌شود. باتوجه به حفظ دمای بدن نوزاد و جلوگیری از سرماخوردگی لازم است که به پای نوزاد جوراب پوشانده شود.

چند پیشنهاد خوب برای هدیه دادن به نوزاد

6. دستکش: نوزاد در ابتدای تولد دارای ناخن های بلندی است که در اثر تحرک به پوست صورت برخورد کرده و خراش ایجاد می‌کند از این رو لازم است تا زمانی که امکان کوتاه کردن ناخن ها فراهم شود و حتی بعد از آن، از دستکش استفاده شود.

چند روش برای کادو کردن چشم روشنی

  •  بستنی قیفی: اقلامی مانند جوراب و دستکش را می‌توان به صورت دایره درآورده سپس در کاغذ کادو به شکل قیف قرار داد. این روش برای حوله ها نیز کاربرد دارد.
  • سبد: وسایلی مانند پستونک، شامپو، جوراب و شیشه شیر را می‌توان به صورت یک پک درون سبد قرار دارد. از روش های کادویی دیگر استفاده از عروسک هایی است که در دست خود وسیله ای مانند کیسه دارند.
  • کاپ کیک: این روش برای حوله و پیشبند مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کادو نمودن این اقلام به صورت کاپ کیک باید ابتدا پیشبند یا حوله را لوله کرد سپس از طرف دیگر به شکل گل پیچید. بعد گل ها را درتوری به شکل کاپ کیک قرار دارد.

 

هدیه را می‌توان با کادوپیچ کردن به شکلی منحصربه فرد درآورد. برای نوزاد باید کادو به شکلی پیچیده شود که نشانی از پایین بودن سن کودک در آن نهفته باشد.

چند پیشنهاد خوب برای هدیه دادن به نوزاد

پیشنهاد هایی برای هدیه به مادر نوزاد

برخی افراد معتقدند چشم روشنی را باید برای مادر نوزاد به دلیل تحمل سختی زایمان هدیه داد. وسایلی که می‌توان به مادر تازه زایمان کرده کادو داد شامل موارد زیر می‌شود:

  • طلا: گردنبند یا دستبندی ترکیب از اسم مادر و نوزاد یا مادر به تنهایی، هدیه ای متفاوت را رقم می‌زند. این روزها ادغام طلا با چرم یا سنگ شکل خاصی از هدایا را پدید آورده است.
  • کرم رفع جای بخیه: مادرهایی که به روش سزارین فرزند خود را به دنیا می‌آورند پس از گذشت مدتی نسبت به رد بخیه بر جای مانده بر شکم خود حساس می‌شوند از این رو خرید کرمی که اثر بخیه را از بین ببرد یا شکم بند رفع افتادگی پوست، کادویی هیجان انگیز به شمار می‌رود.
  • لباس: برخی مادران پس از به دنیا آوردن فرزندشان دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند. خرید لباس هایی رنگانگ روحیه این مادران را قوت می‌بخشد.
  • کیف وسایل: پس از تولد نوزاد بیرون رفتن کار مشکلی می‌شود که بدون داشتن برخی ملزومات امکان پذیر نیست. کیفی که وسایل کودک و مادر در آن جای بگیرد و شانه را اذیت نکند یکی از بهترین انتخاب ها برای خرید هدیه است.
  • دوربین: مادری که تازه صاحب فرزند شده علاقه دارد از تمامی حرکات او تصویربرداری کرده و با دیگران به اشتراک بگذارد. خرید دوربین این امکان را به مادر می‌دهد که عکس ها را با کیفیت بیشتری به نمایش درآورد. دوربین های رنگی که امروزه رایج شده اند قیمت زیادی ندارند و می‌توانند با رنگی متناسب با سایر وسایل نوزاد خریداری گردند. ایراد دوربین های عکاسی فوری کیفیت پایین عکس ها است. دوربین های نیمه حرفه ای در قیمت و برندهای مختلفی در بازار یافت می‌شوند.

پس از به دنیا آمدن کودک اقوام و نزدیکان برای عرض تبریک نزد پدر و مادر تازه دارای فرزند شده می‌روند و به نشانه خوش آمدگویی هدیه ای با عنوان چشم روشنی به والدین این نوزاد می‌دهند. برخی معتقدند کادوی خریداری شده باید به مادر داده شود که می‌توانند اقلامی مانند لباس، کیف و کرم تقویت پوست باشد و بعضی دیگر بر این عقیده هستند که هدیه الزاماً باید متناسب با نیازهای نوزاد تهیه شود. لباس، آغوش، کرم مناسب پوشک و تشک بازی اقلامی هستند که برای خرید چشم روشنی توصیه می‌شوند.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *