پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
تشک خوشخواب خوب چه ویژگی هایی دارد؟

تشک خوشخواب خوب چه ویژگی هایی دارد؟

تشک خوشخواب خوب چه ویژگی هایی دارد؟

انتخاب تشک مناسب یکی از مهم ترین موارد برای داشتن خوابی راحت و تنی سالم است. تشک خوشخواب استاندارد از بسیاری از بیماری های عضلانی و استخوانی جلوگیری می‌کند. این تشک انواع مختلفی دارد که براساس معیارهای پزشکی دسته بندی می‌شوند. تشک های خوشخواب را شرکت های خارجی و ایرانی طراحی و تولید می‌کنند که نوع ایرانی آن چیزی کم از مدل های خارجی ندارد.
امروزه با پیشرفت علم همه افراد به لزوم استفاده از خوشخواب پی برده اند و در هنگام خرید دقت لازم جهت انتخابی درست را به کار می‌برند. به طور کلی یک تشک خوشخواب خوب دارای فنرهایی بادوام، ارتفاعی مناسب، محتویات تشکیل دهنده ضدحساسیت و گارانتی است که هنگام خواب کمترین فشار را به کمر افراد وارد کند.
در صورتی که تشک خوشخواب به صورت اشتراکی استفاده شود، باید دارای استاندارد مناسب آناتومی بدن افراد باشد. استاندارد لازم برای تشک های دونفره 160سانتی متر در 2 متر است که تا عرض 180سانتی متر قابل ارتقا است.
قبل از خرید تشک لازم است خصوصیات تمامی تشک ها بررسی شود و از فروشنده اطلاعاتی جامع دریافت گردد. معمولاً بر کاور محافظتی تشک ها اطلاعاتی مانند سایز، شرکت سازنده و موارد استفاده آن ذکر شده است.
در این مطلب سعی شده ویژگی های منحصر به فرد هر تشک بررسی شود تا افراد متحمل ضرر به دلیل خرید اشتباه نشوند.

  •  10 نکته که باید در هنگام خرید تشک خوشخواب بررسی شود
  • انواع مختلف تشک خوشخواب
  •  موارد مهم در رابطه با نگهداری تشک خوشخواب
  • چه وقت باید تشک را عوض کرد؟

10 نکته که باید در هنگام خرید تشک خوشخواب بررسی شود

  1.  راحتی
    هر فرد باتوجه به شکل خواب و آناتومی بدنش تشکی مختلف را مناسب می‌بیند. تشک ایده‌آل ستون فقرات را در حالت ایستاده نگاه می‌دارد و تکیه گاه خوبی برای بدن است. در هنگام خواب باسن، شانه و کمر بیشترین وزن را تحمل می‌کنند از این رو باید به وضعیت قرارگیری این نقاط بر روی تشک توجه شود.
    اگر فرد پس از بیدارشدن احساس خستگی یا درد داشته باشد نشان دهنده این است که تشکی نامناسب را برگزیده و باید به سرعت تشک را تعویض کند. گاهی برخی افراد بیماری های خاصی دارند که لازم است قبل از با پزشک خود مشورت کرده و تشک خوشخواب خود را متناسب با بیماریشان انتخاب کنند.تشک خوشخواب خوب چه ویژگی هایی دارد؟
  •  استقامت
    همه افراد تقریبا تمامی ساعات شب را بر روی تخت خواب خود می‌گذارنند؛ به همین دلیل لازم است کیفیت مواد به کار رفته در تشک خوشخواب با حساسیت بالایی بررسی شود.
    خوابی راحت خستگی را از بدن خارج کرده و حس شادابی به افراد می‌بخشد. جنس الیاف به کار رفته در تشک باید ضدباکتری بوده و ایجاد حساسیت نکند. مواد پارچه تشک، نوع دوخت، شرایط بسته بندی، شکل قرارگیری فنرها و انعطاف پذیری کلی تشک خوشخواب از دیگر مواردی است که در هنگام خرید باید به آن ها توجه شود.
  • اندازه
    استاندارد مناسب برای تشک خوشخواب خانگی داشتن طول 2 متر است که افراد با میانگین قدی مناسب بتوانند به راحتی بر روی آن استراحت کنند. یک فرد معمولی در طول شب حدود 40 تا 60 مرتبه غلت می‌خورد از این رو باید فضای کافی برای چرخش به اطراف را داشته باشد.
    تشک های کوچک تر مناسب کمپ و سفرهای چند روزه است چرا که باید فضای کمتری را اشغال کند. قبل از خرید تشک باید حتماً بر روی آن دراز کشید تا میزان راحتی و اندازه آن تست شود. تخت های دو نفره سایزی متفاوت با تخت های یک‌نفره دارند. اگر تشک برای یک زوج خریداری می‌شود باید به گونه ای باشد که هر دو طرف بتوانند خوابی راحت را تجربه کنند.
  •  فنر
    شکل قرارگیری فنردر انواع تشک ها متفاوت است. در برخی تشک های خوشخواب فنرها منفصل و در برخی یکپارچه است. تشک هایی با فنر پاکتی یا منفصل از تعداد بیشتری فنر تشکیل می‌شوند و مناسب تخت های دونفره هستند زیرا در هنگام جابجایی بدن، تکان کمتری احساس می‌شود؛ همچنین در طولانی مدت به دلیل اصطکاک فنرها صدایی نامتعارف تولید نمی‌کنند.
    تشک هایی با فنر متصل موردعلاقه کسانی است که تمایل به تشک های نیمه نرم دارند. ساختار این فنرها حلقوی و باچارچوب بنا شده است. تشک های فنرمتصل از لحاظ ارتوپدیکی بسیار مناسب هستند. فریم دورتشک، شکل فنربندی و اندازه مفتول های فنر در کیفیت تشک خوش خواب تاثیرگذار هستند.
  •  فوم
    در هنگام خرید تشک باید به تراکم و وزن فوم به کار رفته دقت شود. پیوستگی بافت اسفنج تشکی طبی تر را پدبد می‌آورد و گسستگی آن، تشکی نرم و گود را رقم می‌زند. معمولا تشک های با تراکم بالا از وزن بیشتری برخوردار هستند. تشک های طبی اسفنجی از اسفنج فشرده و پنبه تشکیل می‌شوند که عمر پایینی داشته و مناسب افراد سبک وزن است. در این نوع تشک پنبه احساس راحتی به بدن می‌بخشد، گردش خون را با گرفتن فشار از بدن تقویت می‌کند و ماهیچه و اعصاب را در حالت آرامش قرار می‌دهد. پنبه حساسیت کمتری نسبت به سایر الیاف دارد.
    در تشک های نسل جدید از مموری فوم استفاده می‌شود که از لایه ای فوم با چگالی متفاوت تشکیل شده و اولین بار توسط سازمان فضایی آمریکا برای جلوگیری از عوارض ناشی از پرتاب فضاپیما بر بدن فضانوردان به کار برده شد. چندین سال بعد این تکنولوژی به صنعت تشک سازی راه یافت.
    ویژگی منحصر به فرد این مموری فوم ها تغییر حالت تشک به دلیل دمای بدن، بازگشت پذیری بعد از برداشتن نیروی وزن در نقطه تماس، جلوگیری از گرفتگی عضلات و درد ستون فقرات و تسهیل در گردش خون عنوان شده است.
    بعضی افراد تصور می‌کنند هرچه تشک فشردگی بالاتری داشته باشد برای ستون فقرات و کمر مناسب تر است درصورتی که سفت بودن تشک به استخوان ستون فقرات اجازه خمیدگی متناسب با شانه و استخوان لگن را نخواهد داد. مموری فوم براساس دما و وزن افراد تنظیم می‌شود تا آسایش بیشتری را ایجاد کند؛ همچنین از ارتعاش های تشک های دونفره می‌کاهد.تشک خوشخواب خوب چه ویژگی هایی دارد؟
  •  ارتفاع
    مواد تشکیل دهنده لایه های داخل تشک، پنبه، الیاف یا نمد، موکت، یونولیت و رویه تشک هستند که ارتفاع های مختلف را برای تشک خوشخواب رقم میزنند. ارتفاع تشک، استانداری مشخص دارد و هرچه مقدار آن بیشتر باشد مرغوبیت بالاتری دارد. ارتفاع تشک در طول عمر آن تاثیر زیادی دارد.
  •  گارانتی
    به طور معمول تشک ها از گارانتی های 10ساله بهره مند هستند. در صورت آگاهی نداشتن نسبت به گارانتی تشک لازم است از فروشنده سوال شود و شرایط گارانتی با دقت زیادی بررسی شود. برخی سازنده ها در خدمات خود تعویض را نیز قرار داده اند. تشک های ضدآب از روکش ضدنفوذ آب بهره مند هستند.
  • تجربه
    قبل از خرید تشک لازم است در صفحات وب به جست و جو پرداخت و تجربه های افراد را مطالعه کرد. وب سایت و فضای مجازی سازنده های تشک ها، بهترین منبع برای تحقیق هستند؛ همچنین گاهی تشک ها توسط اطرافیان مورداستفاده قرارگرفته شده که می‌توان از نظراتشان بهره مند شد.تشک خوشخواب خوب چه ویژگی هایی دارد؟
  •  بودجه
    در بازار قیمت های مختلفی برای انواع تشک وجود دارد. از این رو لازم است بودجه ای را برای خرید تشک خوشخواب درنظر گرفت و متناسب با آن به فروشگاه های معتبر مراجعه کرد. هنگام خرید تشک باید به این نکته توجه داشت که تشک خوب تاثیر زیادی در حفظ سلامتی دارد و خستگی کل روز را از بدن خارج می‌کند. پس بهتر است به جای خرید تشکی ارزان به سراغ تشک خوشخوابی باکیفیت رفت.
  •  شرکت سازنده
    اگرچه بیش از چند دهه از آغاز به کار شرکت های خارجی تولیدکننده تشک می‌گذرد اما تولیدکننده های ایرانی از لحاظ کیفی با برندهای خارجی قابل رقابت هستند. برندهای ایرانی درمیان مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند به گونه ای که معمولا افراد به سراغ برندهای خارجی آن نمی‌روند.
توصیه های خانگی برای سرحال ماندن در هوای سرد

 

یک تشک خوشخواب خوب باید کیفیت خواب را با داشتن راحتی و تناسب با آناتومی بدن فراهم سازد. ارتفاع، گارانتی و تجربه های مطلوب کار را برای برگزیدن تشکی مطلوب هموار می‌سازد.

انواع مختلف تشک خوشخواب

تشک فنری: این تشک ها که به تشک کلاسیک نیز معروف هستند برای سنین پایین و افراد سبک وزن قابل استفاده هستند. در این تشک ها از 2فنر برای کنترل وزن بدن بهره گرفته می‌شود. اگرچه تشک فنری راحتی زیادی دارد و به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی، وزن در سطح تشک پخش می‌شود اما نرمی آن باعث پدیدآمدن بیماری های عضلانی می‌شود. تشک فنری استاندارد طول عمری 3ساله، عرض 152، ارتفاع 22 و طول 202 سانتی متر دارد.

تشک خوشخواب خوب چه ویژگی هایی دارد؟

تشک طبی: این تشک ها فاقد فنر بوده و معمولا ارزان‌ترین نوع فوم را دارا هستند. نوع اسفنجی این تشک ها کیفیت بالاتری دارد و باتوجه به کیفیت اسفنج از قیمتی مختلف برخوردار است. مزیت این تشک سفتی، سبکی، قابلیت شسشت و شو و زیپ دار بودن آن است. در بافت این تشک از یونولیت بهره گرفته شده است به همین دلیل عمر نسبتا کوتاهی دارد. تشک های نسل جدید طبی از مموری فوم خالص تشکیل شده اند که قیمت نسبتاً بالایی دارند.

تشک طبی و فنری: تشکی مناسب همه سنین که از اسفنج با فنربندی متراکم دانسیته بالا و دیواره M تشکیل شده است. این تشک به دلیل پارامترهایی مانند فنر پاکتی یا منفصل، مموری فوم و ارتفاع از کیفیت و قیمت مختلفی برخوردار است.

تشک آبی: این تشک در مصارف خاص مانند پیک نیک به کاربرده می‌شود. تشک آبی با پرکردن آب گرم سنگین شده و حالت ارتوپدیک پیدا می‌کند.

احساس صمیمیت پس از ازدواج

تشک طبی برقی: این تشک ها برای افراد بیمار و مسن به کار برده می‌شوند. تشک طبی برقی به دلیل گرم شدن موضعی دردهای ناشی از آسیب دیدگی تاندون ها و ماهیچه، آرتروز مفاصل و درد استخوانی را از بین خواهد برد.

تشک بادی: تشک سفری که میزان نرمی یا سفتی آن با دستگاه باد قابل تنظیم است.

تشک پشمی: تشکی چهارفصل که مناسب استفاده چهارفصل است.

تشک طبی و فنری بهترین نوع تشک خوشخواب به شمار می‌رود که برای همه افراد مناسب است.

موارد مهم در رابطه با نگهداری تشک خوشخواب

  • نکته اساسی برای ماندگاری تشک حفظ بهداشت آن است از این رو لازم است قبل از رفتن به رختخواب دوش گرفته و هیچ گاه لباس های خارج از خانه را بر روی تشک قرار نداد.
  • ملحفه و روکش ها باید به طور مداوم با دمای بالا شسته شوند.
  • سایز ملحفه نباید از اطراف تخت بزرگ تر باشد زیرا آلودگی را در فضای خالی جمع می‌کند.
  • استفاده از روکش تشک مانع از جذب و تکثیر باکتری و گردو غبار می‌شود.
  • هر شش ماه یک‌بار باید تشک به سمت دیگرش چرخانده شود.
  • ضربه های مداوم هر سه ماه یکبار به تشت به سلامت آن کمک می‌کند.
  • نباید به کودکان اجازه پریدن و بازی روی تشک داده شود.

تشک خوشخواب خوب چه ویژگی هایی دارد؟

چه وقت باید تشک تعویض گردد؟

  •  شنیدن صداهای نامتعارف هنگام جابجاشدن بر روی تشک
  •  احساس کمر درد و خستگی پس از استراحت
  • مشاهده تو رفتگی، خراش و سایش در سطح تشک

رعایت نکات بهداشتی علاوه بر دوچندان کردن عمر تشک، سلامتی را به افراد هدیه می‌کند. لازم است تشک مداوم تمیز شود تا باکتری ها امکان رشد تکثیر در داخل آن را پیدا نکنند.

تشک خوشخواب خوب چه ویژگی هایی دارد؟

تشک خوشخواب یکی از ضروری ترین لوازم اتاق خواب است که کیفیت خواب را رقم می‌زند. این تشک دارای استانداردهایی مانند راحتی، مقاومت، گارانتی، ارتفاع و اندازه است که لازم است در هنگام خرید به آن توجه شود. تشک خوشخواب به انواع مختلف طبی، فنری، آبی و …تقسیم بندی می‌شود. بهداشت تشک عمر آن را طولانی می‌کند و نشانه هایی مانند تورفتگی و خستگی پس از خواب علائم تمام شدن انقضای تشک هستند. برندهای ایرانی تولید کننده تشک خوشخواب به دلیل داشتن استاندارهای لازم کیفی بازار خوبی را برای خود پدید آورده اند به طوری که افراد تمایلی به خرید تشک های خارجی ندارند.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *