پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
نگرانی های دوران نامزدی و توصیه ها

نگرانی های دوران نامزدی و توصیه ها

نگرانی های دوران نامزدی و توصیه ها

دوران نامزدی یکی از مهم ترین دوران ها در زندگی مشترک است که در چگونگی شروع آن و حتی کیفیت ادامه زندگی زناشویی تاثیر بسزایی دارد. این مدت، فرصتی برای آشنایی عمیق تر دختر و پسر بوده و دقیقا به همین دلیل است که با ترس ها و دغدغه های مختلف همراه می شود. قرار گرفتن در کنار فرد و به طور کلی تر خانواده ای با طرز فکر، احساسات و به طور کلی فرهنگ متفاوت می تواند نگرانی هایی را در طرفین ایجاد کند که در بیشتر مواقع نمی دانند چگونه باید نسبت به آن ها واکنش نشان دهند. در این مقاله به دغدغه های دوران نامزدی و نحوه واکنش درست به آن ها خواهیم پرداخت.

دغدغه های دوران نامزدی در مورد رفتارهای همسر

نگرانی های دوران نامزدی و توصیه ها

در دوران نامزدی افراد تقریبا بزرگترین لذت های دوران زناشویی را تجربه می کنند. اما در عین حال این دوران می تواند نفس گیرترین چالش ها را در پی داشته باشد. اصولا مهم ترین دغدغه هایی که در این دوران در ذهن دو طرف مطرح می شود، به ارزیابی های آن ها از یکدیگر مربوط است. ممکن است بعد از این که نامزدتان رفتاری ناخوشایند یا غیرقابل درک از خود نشان داد، با خود بگویید این رفتار می تواند نشانه ای منفی از شخصیت طرف مقابل و حاکی از عدم موفقیت زندگی مشترک با او باشد.
از یک سو، این خط فکری لازمه دوران نامزدی است، چراکه پس از این دوران باید در مورد شروع زندگی مشترک، تصمیمی جدی اتخاذ کرد. اما از سوی دیگر، این احتمال نیز وجود دارد که شما هنوز اطلاعات کافی از شخصیت، احساسات و افکار او به عنوان جنس مخالف شما ندارید. این موضوع در میان زوج های جوان به وفور دیده شده و باید به آن توجه کرد. در این راستا راه های زیادی برای شناخت بیشتر و عمیق تر وجود دارد.
اول از همه، باید تا مدتی صبور باشید. حداقل چند ماه طول می کشد تا شما به شناخت نسبی از نامزدتان دست یابید و حتی ممکن است پس از چندین روز به دلیل رفتار ناخوشایند او پی ببرید. در غیر این صورت، حتما در اولین فرصت مناسب با او در این مورد گفت و گو کنید. گاهی تنها دلیل بحران های دوران نامزدی، تفاوت های فردی و برداشت نادرست طرفین از رفتارهای یکدیگر است. در پاراگراف های بعدی، راه حل های بیشتری برای حل و فصل بحران ها به شما ارائه می شود.

چند نکته مهم برای انتخاب باغ تالار مناسب

ترس های دوران نامزدی در رابطه با رفتارهای خود

نگرانی های دوران نامزدی و توصیه ها

بخش مهمی از بحران های دوران نامزدی، به تردید طرفین رابطه در تشخیص رفتار و واکنش درست نسبت به رفتار طرف مقابل بر می گردد. به عبارت دیگر، فرد نمی داند که در موقعیت های مختلف چه رفتاری باید از خود نشان دهد. همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد، یکی از موانع مهم موجود در این برهه از رابطه زناشویی، عدم شناخت کافی از جنس مخالف است. اغلب دختر و پسر نمی دانند که در دو دنیای متفاوت از هم زندگی می کنند. وارد شدن آن ها به دنیای یکدیگر، نیازمند تلاش و توجه زیادی است.
اگر طرفین در پی شناخت بیشتر هم باشند، قطعا راه های زیادی را برای این کار خواهند یافت. برای مثال، اولین و در دسترس ترین گزینه، جست و جو در اینترنت است. فیلم های کوتاه زیادی از صحبت ها و سخنرانی های متخصصان روانشناسی در این رابطه در شبکه های اجتماعی از جمله آپارات و یوتیوب وجود دارد که با جستجوی اینترنتی به راحتی قابل دیدن و شنیدن است. البته این موارد، اولین و در دسترس ترین قدم ها برای شناخت بیشتر هستند. بهترین تصمیم، مراجعه به مشاور و روانشناس است.
اگر فکر می کنید مراجعه به متخصص روانشناسی و مشاوره، برای شما گران تمام خواهد شد و به دنبال صرف هزینه کمتر هستید، کتاب ها و محصولات صوتی و تصویری جامع بسیاری نیز در این حوزه وجود دارد که حاوی سخنان علمی روانشناسان مطرح ایرانی و خارجی حول موضوعاتی از قبیل ازدواج و روابط زناشویی است. با اندکی جستجو می توانید محصول موردنظر خود را بیایبد. مطمئن باشید با این کار می توانید آگاهی خود را نسبت به شخصیت، نیازها و افکار همسر آینده تان افزایش داده و کیفیت زندگی مشترک خود را با هزینه ای اندک تضمین نمایید. مسئله اصلی این است که اهمیت شناخت بیشتر طرف مقابلتان را به عنوان جنس مخالف و همسر آینده تان درک کرده و برای آگاهی بیشتر اقدام کنید.

آداب مراسم عقد در ایران، از گذشته تا امروز

توصیه های دوران نامزدی

نگرانی های دوران نامزدی و توصیه ها

  1. قبل از عقد و دلبسته شدن، درمورد مسائلی که برایتان مهم است، از جمله وضعیت شغلی پسر، شرایط مسكن، ادامه تحصیل دختر یا پسر و …. به طور صریح صحبت کرده و به توافق برسید.
  2. نیازها و خواسته های شخصی خود از زندگی مشترک و رابطه زناشویی را مشخص کرده و در مورد آن با طرف مقابلتان به میزان لازم گفت و گو کنید.
  3. برای شناخت بیشتر یکدیگر، مطالعه کنید و در صورت لزوم از مشاور خانواده کمک بگیرید. اهمیت آگاهی را در بالا بردن کیفیت زندگی مشترکتان درک کنید.
  4. به احساسات یکدیگر توجه کرده و به آن واکنشی مناسب نشان دهید.
  5. در مواقع دلخوری و ناراحتی، خونسری خود را حفظ کرده و قبل از آن که به اختلاف بزرگتری تبدیل شود، در مورد آن صحبت کنید. سعی کنید از برداشت خود از اتفاق موردنظر را با طرف مقابل چک کنید و در مورد برداشت او از آن اتفاق هم اطلاع حاصل کنید.
  6. خواسته ها و نظراتتان را صریح و مستقیم بیان کنید تا کج فهمی اتفاق نیفتد. این امری رایج است که زن ها و مردها در فهم خواسته ها و نظرات یکدیگر به اشتباه بیفتند. از فهم درست یکدیگر اطمینان حاصل کنید.
  7. بعد از شروع نامزدی، به مرور ممکن است احساس کنید که شور و اشتیاق در رابطه تان کمتر از قبل شده است. این موضوع به صمیمیت بیشتر شما بر می گردد و طبیعی است. نگران نباشید.

8. اجازه ندهید حاشیه ها و حرف و حدیث های اطرافیان از لذت رابطه تان بکاهد. البته که باید تلاش کرد به وجهه اجتماعی شما و طرف مقابلتان خدشه ای وارد نشود، اما حاشیه ها هیچ وقت تمام نمی شوند.

راضیه گودرزی

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *