پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
چرا باید قبل از ازدواج به مشاوره مراجعه کنیم؟

چرا باید قبل از ازدواج به مشاوره مراجعه کنیم؟

چرا باید قبل از ازدواج به مشاوره مراجعه کنیم؟

افرادی که قصد دارند با یکدیگر یک زندگی مشترک را شروع کنند‌ برای شناخت روحیات یکدیگر و داشتن زندگی بهتر به یک مشاور مراجعه می‌کنند. پس از ایجاد یک آشنایی اولیه و تمایل نسبی، زوجین با گذارندن جلسات مشاوره قبل از ازدواج پی خواهند برد که این ازدواج امکان پذیر بوده یا با مشکلاتی همراه است. همانند زمانی که به پزشک مراجعه شده و وی در صورت دیدن مشکلات، راه‌کارهایی را ارائه می‌دهد، مشاور نیز روحیات دو طرف را شناسایی کرده و در صورت داشتن بیماری های روحی آن را آشکار می‌سازد. گاهی این جلسات به صورت تک نفره و برخی اوقات در دوره های گروهی صورت می‌گیرد. در انتها امکان موفق بودن ازدواج بررسی می‌شود.
فردی که درون گرا است و سکوت و تنهایی را ترجیح می‌دهد با شخصی که برون گرا بوده و به حضور در جمع علاقه دارد سازگاری ندارد و این دو فرد به دلیل زیرساخت های شخصیتی ممکن است دچار مشکلاتی شوند. به طور کلی تمامی رفتار دو طرف سنجیده شده و میزان تطابق و ناهماهنگی اخلاق افراد بررسی می‌شود. مشاور هیچ گاه افراد را ملزم به انجام کاری نمی‌کند؛ بلکه تنها پیشنهادهایی ارائه می‌دهد. در این مطلب روند مشاوره مورد بررسی قرار گرفته است.

  • در مشاوره قبل از ازدواج چه مسایلی مورد بررسی قرار می‌گیرد؟
  • اهمیت رفتن پیش مشاور قبل از ازدواج
  • مشاوره قبل از ازدواج در چه مرحله‌ای باید انجام شود؟
  • مشاوره پیش از ازدواج چه مراحلی را طی می‌کند؟
  • تست مشاوره قبل از ازدواج چه کاربردی دارد؟
  • در جلسات قبل از ازدواج چه توصیه هایی ارائه می‌شوند؟
  • در جلسات مشاوره قبل از ازدواج چه مهارت هایی آموزش داده می‌شود؟
  • مشاور پیش از ازدواج باید دارای چه مدرکی باشد؟

در مشاوره قبل از ازدواج چه مسایلی مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

قبل از هر موضوعی مشاور باید بداند که فرد آمادگی ازدواج دارد یا هنوز به پختگی نرسیده است. فردی آمادگی دارد که تعهد پایدار داشته باشد و طرف مقابل را سربار نبیند. دو طرف باید بتوانند یکدیگر را به سمت تعالی سوق دهند و صرفا برای رفع نیازهای فردی به ازدواج تن ندهند. مشاور با برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و تست های روانشناسی به میزان آمادگی افراد برای ازدواج پی می‌برد. برخی افراد هنوز با تفکر سنتی ازدواج می‌کنند و آن را یک ریسک می‌بینند که ممکن است نتایج خوبی در بر نداشته باشد. امروزه مشاوره قبل از ازدواج تمامی نگرانی ها در رابطه با آینده را با فرآیندی صحیح مورد بررسی قرار می‌دهد. افراد ممکن است در اثر هیجانات ناشی از علاقه، برخی از ایرادات طرف مقابل را نبینند و در تصمیم گیری دچار اشتباه شوند. مشاور با ایجاد چالش هایی شبیه سازی شده دو طرف را در مورد مشکلات احتمالی محک می‌زند. مروری بر زندگی فرد از کودکی تاکنون بسیاری از مسائل روحی و توانایی های فرد را مشخص می‌کند. اطرافیان باتوجه به تجربه های گذشته خود دو فردی که قصد ازدواج دارند را راهنمایی می‌کنند و آن ها را در ترازوی قضاوت قرار می‌دهند اما مشاور با روشی علمی به مسائل نگاه می‌کند. این فرد نمونه زیادی از مشکلات را دیده و با علم و شناخت آن ها را حل نموده است. از طرف دیگر مشاور جهت گیری به سوی کسی ندارد و آنچه بیان می‌کند بر اساس واقعیت ها است. مشاور نقاط قوت و ضعف دو طرف را در بررسی کرده و درصد خوشبختی را تعیین می‌کند. در واقع با وجود مشاوره قبل از ازدواج دیگر نمی‌توان ازدواج کردن را به هندوانه دربسته تشبیه نمود که از پیامدهای آن هیچ اطلاعی در دست نیست.

 

گاهی افراد مشاوره قبل از ازدواج کاری بیهوده می‌پندارند که تنها زمان آن ها را هدر می‌دهد. با انجام این مشاوره می‌توان از بسیاری مشکلات جلوگیری کرد و انتخابی مناسب داشت.

چرا باید قبل از ازدواج به مشاوره مراجعه کنیم؟

اهمیت رفتن پیش مشاور قبل از ازدواج

یکی از نکات مهم، داشتن صداقت حین پاسخگویی به سوالات است. افراد باید بدانند با چه هدفی به مشاور مراجعه کرده‌اند و به جای سرپوش نهادن بر احساسات خود، راه منطقی را پیش بگیرند. روانشناس براساس گفته های طرفین نتیجه گیری می‌کند پس بازگویی حقیقت و مسائلی که باعث آزار فرد می‌شود اهمیت دارد. روانشناس با شناخت زیرساخت های شخصیت افراد مشخص می‌کند که مشکلات با چه روشی حل خواهند شد تا یک نفر بار مشکلات را به دوش نکشد و فردی نباشد که برای دوام رابطه مدام از خود گذشتگی می‌کند. مشاوره قبل از ازدواج قادر خواهد بود تفاوت، تمایلات، راز و رمز، خط قرمزها و توقعات افراد را شناسایی کند. البته باید در نظر داشت که روانشناس حق بازگویی اسرار را ندارد و فقط به تنهایی با توجه به آن ها تصمیمی درست را اتخاذ می‌نماید. پیش از هرچیز طرفین باید درک درستی از چرایی ازدواج پیدا کنند و فسلفه آن را بدانند. ازدواج تکلیفی نیست که طبق وظیفه انجام گیرد. مشاور مولفه های مختلف را به یکدیگر ارتباط می‌دهد و برای مسائل پیش رو ارزش گذاری می‌کند. برخی افراد مشکلات بسیار جدی را نادید می‌گیرند و با امید برطرف شدن آن ها به ازدواج خود اصرار می‌ورزند. هر خانواده بار ارزشی متفاوتی دارد و باتوجه به آن ها فرهنگی خاص را پیش می‌گیرد. مشاور تعیین می‌کند که فرد برای خنثی کردن این مشکلان باید چقدر وقت و انرژی را صرف کند. دو فردی که از نظر خانوادگی با یکدیگر هماهنگ نیستند، تنها از طریق پختگی می‌توانند مشکلات را پشت سر بگذارند. اگر افراد به پختگی و آمادگی کامل برای ازدواج نرسیده باشند به جای حل مسائل وقت خود را صرف برطرف کردن بحث های خانوادگی خواهند کرد. روحیات هر فرد در کنار فاکتورهای خانوادگی بررسی می‌شود و در آخر میزان تفاهم و قدرت حل مشکلات توسط مشاور تعیین می‌گردد.

باورهای غلط درباره ازدواج

چرا باید قبل از ازدواج به مشاوره مراجعه کنیم؟

مشاوره قبل از ازدواج در چه مرحله‌ای باید انجام شود؟

دو فردی که پس از داشتن رابطه طولانی به فکر جدی کردن رابطه خود می‌افتند لازم است پیش از رسمی کردن موضوع نزد یک روانشناس رفته و میزان تطابقات فکری خود را بسنجند. افرادی که به صورت سنتی ازدواج می‌کنند نیز پس از گذارندن مراحل اولیه خواستگاری به یک مشاور قبل از ازدواج معرفی می‌شوند. به طور کلی هر زمان که بحث ازدواج جدی شد لازم است به یک مشاور مراجعه شود. دو فردی که به یکدیگر جهت ازدواج معرفی می‌شوند پیش از داشتن رابطه حضوری و ایجاد مکالمه نباید به روانشناس مراجعه کنند زیرا آن ها هنوز نسبت به روحیات یکدیگر و اختلافات احتمالی نقطه نظری ندارند. بهترین زمان برای حضور در جلسه مشاوره حداقل پس از گذارندن ۸ تا۱۰ ساعت گفت و گو اعلام شده است. در صورتی که مشاور لازم بداند از خانواده افراد نیز کمک گرفته و آن ها را نیز به جلسات دعوت می‌کند. گاهی بررسی فرهنگ خانواده ها و یافتن تفاوت های اعتقادی اهمیت پیدا می‌کند. در این صورت مشاور پیشنهاد می‌دهد که خانواده ها نیز در جلسه‌ای جداگانه حضور پیدا کنند. به دلیل اینکه مسئولیت زندگی بر عهده دو طرف است معمولا مشاوران جلسات را با حضور هر دو فرد برگزار می‌کنند.

مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج چه مراحلی را طی می‌کند؟

جلسه مشاوره معمولا بین ۵ تا ۱۰ جلسه طول می‌کشد که گاهی به صورت تکی و برخی اوقات دونفره صورت می‌گیرد. در جلسه ابتدایی، مدت آشنایی دو فرد و دلایل تصمیم بر ازدواج بررسی می‌شود. سپس در جلسات بعدی افراد به تنهایی مورد ارزیابی شخصیتی قرار می‌گیرند. این سنجش با مصاحبه های فردی صورت می‌گیرد تا مشاور ذهنیتی راجع به هر دو فرد کسب کند و میزان همخوانی آن ها را بسنجد. مشاور پس از چند جلسه یافته های خود را در اختیار طرفین قرار می‌دهد و واکنش آن ها را بررسی می‌نماید. گاهی همین اختلافات ملاک خوبی برای سنجش مشکلات زوجین هستند. برای مثال فردی که شکاک بودن خود را می‌پذیرد با شخصی که در مورد این مسئله موضع می‌گیرد و واکنشی پرخاشگرانه دارد در قیاس قرار می‌گیرند و برای فرد مقابل میزان انتقاد پذیری و تکیه گاه بودن شریک زندگی آشکار می‌شود. افراد باید دقت کنند دوران نامزدی زمانی برای آشنایی است و درگیر شدن با عواطف توجیهی ندارد. اگر اشخاص برای خود مرز تعیین نکنند ممکن است در اثر ایجاد روابط عاشقانه دچار خطا و اشتباه شوند. گاهی افراد با یکدیگر قول و قرار می‌گذارند و در اثر آن از ادامه مشاوره سرباز می‌زنند. جلسات مشاوره باید به درستی طی شوند تا دو طرف به آگاهی برسند. در کنار جلسات آزمون هایی نیز از طرفین برای شناخت هرچه بیشتر گرفته می‌شود که در روند تصمیم گیری تاثیر دارند. در جلسات بحث و گفت و گو نهایی، مشکلات احتمالی گوشزد می‌شود و امکان فایق آمدن بر مسائل بررسی می‌گردد.

 

معمولا در طی ۴ جلسه تمامی مسائل بررسی می‌شوند و در صورت بروز مشکلات اساسی، روانشناس افزایش تعداد جلسات را توصیه می‌کند.

مشاوره قبل از ازدواج

تست مشاوره قبل از ازدواج چه کاربردی دارد؟

معمولا تست هایی که در این جلسات گرفته می‌شوند بر پایه شخصیت شناسی و احتمال ابتلا به اختلال های روانی است. مشکلات اساسی در جلسات مشاوره نمایان می‌شوند و این تست ها بر ابهامات مهر تایید می‌زند. هدف از این تست ها را می‌توان به سه دسته تقسیم نمود:

  1. زندگی زناشویی:‌ در این تست میزان آمادگی فرد برای برقراری روابط مختلف و واکنش های صحیح بررسی می‌شود. تعهد پذیری، نوع عشق ورزیدن، نقاط قوت و ضعف و مهارت های زندگی در این مرحله سنجیده می‌شود.
  2. سنجش اختلالات شخصیتی:‌ تست مشاوره قبل از ازدواج باید زیرنظر متخصص انجام شود تا در صورت بروز اختلال، درمان با شیوه ای اصولی انجام شود. مشاوره قبل از ازدواج با شناخت بیماری روانی افراد و میزان تاثیر آن ها در زندگی انجام می‌گیرد.
  3. تشخیص تیپ های شخصیتی:‌ این تست ها جز آزمون های روانشناختی هستند که می‌توانند آگاهی افراد نسبت به خود و دیگران را بالا ببرند. از مهم ترین آزمون ها می‌توان به تست شخصیت شناسی هارتمن، تست شخصیتی مایرز بریگز سبک انگیزش غالب و تست پنج عامل اشاره کرد.
    طبق تحقیقات انجام شده این تست ها به صورت فردی نتیجه بهتری خواهد داشت؛ زیرا مشاور زمان بیشتری برای رسیدگی به فرد دارد و آزمون دهنده با آرامش زیادی به سوالات پاسخ می‌دهد. در این جلسات فرد پرسش ها را پاسخ می‌گوید و در انتها مشاور آن را تفسیر می‌کند و با علامت زدن برخی سوالات روند مشاوره را تعیین می‌کند. در واقع با این تست ها مشاور سعی می‌کند زوجین را از ابعاد پنهان شخصیت دیگری آگاه سازد.
احساس صمیمیت پس از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج

در جلسات قبل از ازدواج چه توصیه هایی ارائه می‌شوند؟

در ارزیابی این جلسات برخی مسائل به عنوان نشانه های خطر شناخته شده و به طرفین گوشزد می‌شوند که این مسائل سرآغاز مشکلات هستند و باید جدی گرفته شوند. افراد در این جلسات به یک بسته آموزشی کامل از مهارت ها، الگوهای ارتباطی، قدرت حل مسائل با گفت و گو، مدیریت هیجان، کنترل خشم، مدیریت نظم خانواده و قدرت حل مشکلات دست پیدا می‌کنند. در این دوره ها، استاندارد روابط تعیین می‌شود و تطابق ازدواج با سنت ها آشکار سازی می‌شود. در صورت بروز اختلاف های جدی، مشاور به زوجین پیشنهاد می‌دهد که برای حل مشکلات باید روحیه قوی پیدا کنند و راه حل آن را پیدا کنند در غیر این صورت زندگی برای آ نها سخت خواهد شد و ممکن است به طلاق بینجامد. سن ازدواج یکی از عوامل داشتن رضایت از زندگی مشترک است. اگر افراد قبل از ازدواج به مشاور رجوع کنند راه حل مشکلات را می‌آموزند و آگاه می‌شوند که در برخی مسائل نگاهی کاملا متفاوت با یکدیگر دارند و در صورت نپذیرفتن و کنار نیامدن با این موضوع اختلافات جدی رخ می‌دهد. افراد باید واقع بین باشند و با تصور درست کردن اخلاقیات طرف مقابل زیر یک سقف نروند. گاهی اشخاص احساس می‌کنند در تفاهم کامل هستند و اختلافات فردی را نادیده می‌گیرند. برخی افراد هنگام به وجود آمدن مشکلات، شانه خالی کرده و بار مسئولیت را بر دوش دیگری می‌گذارند. موفقیت در ازدواج تنها با رفع اختلالات رفتاری و تلاش دو طرف صورت می‌گیرد. مشاور با دیدی باز شرایط زندگی را برای زوجین تصویرسازی می‌کند. تربیت و فرهنگ خانوادگی بر چگونگی رفتار شخص بسیار تاثیرگذار است. مشاور توصیه می‌کند برای انتخاب همسر عجله نکنند و به‌جای قرارگیری در احساسات، اتفاقات پیش آمده در جلسات را جدی بگیرند.

مشاوره قبل از ازدواج

در جلسات مشاوره قبل از ازدواج چه مهارت هایی آموزش داده می‌شود؟

گاهی افراد از لحاظ ملاک ها با یکدیگر همسانی دارند ولی برای داشتن خانواده‌ای پویا نیاز است مهارت هایی همچون حل تعارضات و شیوه صحیح گفت و گو را بیاموزند. حتی اگر مشاور دو فرد را مناسب یکدیگر نبیند به آن ها آموزش می‌دهد که چگونه عواطف خود را کنترل کنند و مهارت های زندگی را به درستی اجرا نمایند. استفاده از هوش و اعتماد به نفس مهارت های دیگری است که در این جلسات آموزش داده می‌شوند. ارزش گذاری و اولویت بندی ملاک ها به زوجین برای پیشرفت زندگی کمک می‌کند و شیوه زندگی را به آن ها می‌آموزد.

مشاور پیش از ازدواج باید دارای چه مدرکی باشد؟

برای انجام این مشاوره، فردی که تحصیلات خود را در رشته روان شناسی بالینی گذرانده است مناسب تر از سایر روانشناس ها است. فردی که روانشناسی بالینی و تخصص مشاوره قبل از ازدواج دارد بهترین شخص برای مراجعه شناخته می‌شود. یک مشاور خوب علاوه بر تحصیلات باید از ویژگی هایی همچون صبوری، حافظه خوب، گوش دادن موثر و ارائه پیشنهادات منطقی برخوردار باشد. این فرد بهتر است متاهل بوده تا چالش های ازدواج را به خوبی درک کند. گاهی این افراد مشاوره گروهی و کارگاهی برگزار می‌کنند که می‌توان در این جلسات شرکت نموده وقدرت پاسخگویی روانشناس به مسائل را زیرنظر قرار داد. مشاوری مناسب است که بتواند بر ذهنیت افراد تاثیر گذاشته و آن ها برای قرارگیری در مسیر صحیح متقاعد سازد.

 

اگر فردی شرایط پیش آمده برای دیگری را تجربه کرده باشد با ایمان کامل می‌تواند چگونگی حل مسائل را توصیه نماید. مشاوری که دوران متاهلی و پیش آمدهای آن را درک نکرده ممکن است برخی مسائل را نادید بگیرد.

مشاوره قبل از ازدواج

ازدواج مناسب یکی از دغدغه های جوان ها است که گاهی به دلیل ترس از مشکلات احتمالی از آن سر باز می‌زنند. باتوجه به گستردگی شهرها و بالارفتن آمار طلاق بهتر است زوجین پیش از شروع یک رابطه جدی، به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنند. در جلسات مشاوره تمامی مشکلات احتمالی و تیپ شخصیتی افراد بررسی شده و قدرت طرفین در حل مشکلات سنجیده می‌شوند. گاهی جلسات روانشناسی برای گرفتن نتیجه بهتر با آزمون هایی همراه هستند که باید به درستی پاسخ داده شوند. مشاور قبل از ازدواج تحصیلاتی در حوزه روانشناسی بالینی دارد و با صبوری زندگی آینده را برای جوانان تصویرسازی کرده و برای رفع مشکلات احتمالی، راهنمایی هایی را ارائه می‌دهد.

درباره‌ی تیم تولید محتوای ولیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *